ankerlier

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Frank Spruyt
Berichten: 6
Lid geworden op: za dec 21, 2013 8:27 pm

ankerlier

Bericht door Frank Spruyt »

Beste collega's
als nieuw lid had ik graag willen gebruik maken van het enorm aantal Terrabyte-intelligentievermogen dat er schuilt aan ervaring, kunde en raadgeving van jullie. Ik zoek al een tijdje naar de juiste en redelijk geprijsde electrische ankerlier!! Mijn boot is een Shetland family four met een 6m5 van lengte en een goede 2.80m breedte. Mijn gangboord heeft een breedte van 15 cm. Heb al grote! prijsverschillen gevonden tussen de onlinewinkels, maar weet niet juist welk type ik het beste kies.Met kaapstander of zonder! Kan een kettingkraag ook een touw ophalen, volgens u? heb twee verschillende raadgevingen gekregen in de winkel, bij de een ja hoor geen probleem!!! bij de andere NEEN nooit doen!! dus ik weet het ook niet meer
daarom richt ik mij tot jullie ondervinding en raadgevingen!! Met dank bij voorbaat!!!!
Frank :D

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ankerlier

Bericht door Koen De Bièvre »

Dat heet niet voor niets een "KETTINGkraag" lijkt me.
Eentje voor touw heeft toch een overduidelijk ander profiel.
Het zal wellicht voor een keertje wel gaan, maar ik kan me voorstellen dat de sleet op je touw aanzienlijk hoger zal zijn.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ankerlier

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Frank,

Een startmotor als ankerlier is wel een goede oplossing. Wel altijd een stroomonderbreker tussenplaatsen. Want een startmotor verslindt stroom.

Heb ik jaren plezier van gehad op mijn vorige boot. Nu vaar ik het anker er met een blaas uit.

Mvg,

mark

Wil Wycisk
Berichten: 38
Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:43 pm
Locatie: Hoogvliet

Re: ankerlier

Bericht door Wil Wycisk »

Ik heb vroeger een ankerlier gemaakt met behulp van een gewone startmotor. Werkte perfect. Je moet het toerental wel enorm omlaag halen. Ik had een wormkast met een vertraging van 1:80 en ook nog een snaarwiel overbrenging van 1:2 er tussen staan. Er moet ook nog een vrijloop koppeling tussen om het anker te laten zakken. Het voordeel van die constructie was dat ik met een erg dunne ankerlijn van 6mm kon werken. Dus weinig kans op krabben, en hij was oer sterk.
Maar... je moet wel de spullen hebben en een beetje kunnen sleutelen en zo...
Iedereen wil oud worden maar oud ZIJN, is niet leuk.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: ankerlier

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Ja watte!!! Startmotor, wormkast, snaarwieloverbrenging......... Wat een gedoe? Ga toch gewoon bij Boone een nieuwe ankerwinch halen, voor 750€ koop je daar al een goede winch met alles op en aan, is geen geld toch?

Greetz

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ankerlier

Bericht door Mark Stuyck »

Dit is echt helemaal geen gedoe.
Voor sommige mensen is 750 € wel heel wat geld.
Als je dat kan uitsparen met een half dagje knutselen … en 30 Euro materiaal bij een sloper.
Maar je moet natuurlijk toch ietwat technisch aangelegd zijn natuurlijk want anders lijken wormkast en snaarwieloverbrenging moeilijke woorden.

Ter info: Mits de juiste startmotor heb je deze zaken zelfs niet nodig.

Een boei om je anker uit te varen, is trouwens nog goedkoper en sneller. En veilig als je weet hoe.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: ankerlier

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Mark,

Als je hobby vissen en bootje varen is, en je vind 750€ veel geld (wat het ook is, maar niet voor een hobby als de onze) moet je iets anders zoeken hé! Dat is mijn mening! Ik lees hier soms zaken op het forum, waarvan ik denk, als het op 100€ aankomt voor je veiligheid...........

Bij ons noemen ze zo iets: willen maar niet kunnen.....

Allé, laat de commentaar maar komen...

Nog nen goeien namiddag.

Gr Jerry

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ankerlier

Bericht door Mark Stuyck »

Jerry,

Veiligheid???
Ik las net nog je berichtje over die 540 van je maat waarmee je dikwijls wegging:
-De elektriciteit moet volledig vernieuwd worden (stroomverlies langs alle kanten)
-Nieuwe batterijen
die noodzakelijk zijn.
Dit zijn net zaken waardoor reddingsdiensten regelmatig moeten uitrukken.

Op veiligheid mag niet bezuinigd worden. Volledig mee eens.
Maar hier heeft een ankerlier niets mee te maken. Dat is een luxeding.

Bovendien, je kan mensen met een beperkt budget toch niet verbieden om een visbootje te hebben, zelfs verplichten een andere hobby te zoeken? Zolang hun boot maar veilig is. En dat kan heus met een beperkt budget.
Zeer vreemde uitspraak van jou.

En wat betreft 750 €. Hier doe je wel erg luchtig over.
Sommige mensen moeten daar hard voor werken. Zij hebben nog steeds het recht om zelf te beslissen wat ze met hun geld doen, welke hobby ze kiezen en hoeveel ze hieraan willen besteden.

Vriendelijke groeten,

Mark

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: ankerlier

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Natuurlijk Mark,

Jij hebt den dikste vandaag.

Gr

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Re: ankerlier

Bericht door Ron Hermse »

Jerry

Uw vrouw had toch echt beloofd om te zwijgen.....

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: ankerlier

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Ik dacht al waar blijft die reactie van Ron???? Als je de ene hoort, hoor je de andere ook....

Gr Jerry

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Re: ankerlier

Bericht door van nuffel tom »

hehe altijd weer is leuk om op het forum te komen kijken
mannekes ge hebt alletwee gelijk , ik wil ook wel een winchke zetten maar ben te gierig hehe ,en ik ben spijtig genoeg gene handige klusser , dus ik haal mijn anker der wel met een fender uit .
enne btw woensdag op de schelde is gaan proberen om te stekelen maar een dikke 0
grt mannen
tom d611

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: ankerlier

Bericht door Gerrie van Hengel »

Sta ik mij al jaren suf te trekken aan mijn anker, lees ik hier dat een ankerlier maar 750 euro kost.
Ga er meteen twee bestellen.
Bedankt voor de tip.
Groet,
Gerrie.

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: ankerlier

Bericht door Gerrie van Hengel »

Even alle gekheid op een stokje.wat ankerlieren aangaat.
Heeft er iemand ervaring met dyneema lijn op zijn lier?
Ik heb vandaag namelijk een 3 mm !!!!! lijn gemonteerd op een winch ,die je normaal gebruikt op de trailer.
Ik wil deze lier aan boord monteren als ankerlier.
De inhaal snelheid is z'n 10 mtr per min .
Is dit de normaal ? of kan dit sneller? en zo ja ? kan de lijn nog dunner ?
De lijn die er nu nu op zit kan dik 1.000 kilo hebben.
Wie kan mij vertellen hoeveel kracht er op een lijn komt, bij een flinke stroming?
(Is dit weleens gemeten ?)
Voor de minderbedeelde onder ons: de lier koste mij 2 de hands 40 euro en de lijn 50 euro.

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Re: ankerlier

Bericht door Marco Hoek »

Beste Gerrie,

Een trailerlier gebruiken als ankerlier lijkt mij erg lastig. Het touw blijft dan immers allemaal op de trommel zitten en de kans dat dat een keer behoorlijk in de knoop komt of in elk geval niet vlot afloopt (zeker bij het wrakvissen erg belangrijk) is volgens mij erg groot.

Veel gevaarlijker lijkt het mij echter nog om je visboot (of je moet een roeibootje hebben) te ankeren aan een touwtje van 3 millimeter. In absolute nieuwstaat heeft zo'n touwtje vast een trekkracht van 1000 kg, maar nadat het een paar keer in zout water heeft gelegen, over je ankerrol is gegleden, door het zand heeft liggen schuren en in jouw geval ook nog eens muurvast op een trailerlier getrokken is, blijft daar vast maar een fractie van over. Zoals je weet is dyneema erg gevoelig voor slijtage (daarom gebruiken we immers voorslag bij het wrakvissen).

Mijn advies: koop een fatsoenlijk ankertouw (rond de 200 meter, minimaal 7 of 8 millimeter dik), een musketonhaak en een flinke blaas. Dan spreken we een keer af op Neeltje Jans en laat ik je zien hoe je je anker moeiteloos kan ophalen.

Wees tot die tijd erg voorzichtig, want jouw plan lijkt mij levensgevaarlijk.

Vriendelijke groet,

Marco Hoek
Delta 696

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: ankerlier

Bericht door harrie cas »

mot niet gekker worden hier met 3 mm dyneema een boot ANKEREN met een TRAILERLIER dan heb je volgens mij toch wat weinig verstand van het hele gebeuren. koop een blaas en vaar dat anker eruit een kind doet de was.

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: ankerlier

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo Marco.
Voor de slijtage ben ik niet bang,de lijn die ik heb wordt namelijk ook als zaag gebruikt .
Daarbij vis ik niet op de wrakken,ik vis het liefst op platvis.
En dan ? wat is het ergste scenario als de lijn mocht breken ?
De lijn heeft namelijk geen rek, en kan dus nooit zoals nylon als een zweep werken bij breuk.
Dat de lijn op de trommel zit vind ik ook een voordeel,de boot blijft wat opgeruimder.

En voor Harry.
Nog geen twee jaar geleden trok er een collega visser zijn boot onderwater omdat zijn anker even "iets" mee pakte.
Maar, zoals Cruijff al zei : Elk nadeel heeft zijn voordeel. (Of was het nou andersom ?)
Groet,
Gerrie.

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Re: ankerlier

Bericht door Marco Hoek »

Beste Gerrie,

Slijtage door bewegingen in de lengte van het touw zullen geen probleem zijn. Maar op bijvoorbeeld je ankerrol zijn die bewegingen ook zijwaarts. Hetzelfde geldt voor je huiddoorvoer en op een kikker.

En wat er kan gebeuren als je ankerlijn breekt moet je zelf toch ook wel kunnen verzinnen lijkt mij. Een boot moet gewoon veilig geankerd kunnen worden. Punt uit.

Ga jouw nieuwe manier van ankeren maar lekker uitproberen de komende tijd en laat ons over een jaar maar weten hoe het bevalt.

Succes.

Marco Hoek.

P.s.: blijf een beetje weg bij plekken waar het hard stroomt en obstakels staan (blokkendam, Oosterscheldekering, Haringvlietkering enz.) dat is zo slecht voor de naam van onze vereniging.

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: ankerlier

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo, Marco.
Ik ga het gewoon proberen,mocht het falen ,dan zal ik hier open over zijn.en met de billen bloot gaan.
En voor wat de eer van de vereniging aan gaat, er zijn er nog steeds bij die hun vuil niet aan boord kunnen houden,en met scharretjes van 15 cm aan de kant komen.
P.S.
Ik kan het niet echt waarderen om bij voorbaat al de stront in getrapt te worden.

Met vriendelijke groet,
Gerrie.

Wil Wycisk
Berichten: 38
Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:43 pm
Locatie: Hoogvliet

Re: ankerlier

Bericht door Wil Wycisk »

Frank/Gerrie,
Als je een ankerlier (als leek) zelf wilt bouwen moet je met een goede maat die wat van
metaalbewerken weet, samenwerken. Lassen, solderen, draaien enz. moeten niet vreemd
zijn en de spullen moet je wel bij de hand hebben. Het ging mij niet alleen om de kosten maar
om de uitdaging, en vooral ook om de mogelijkheden van de lier. Op de spoel
(zoals van een trailerlier) zat dus de dunne lijn. Voordeel: geen dikke bos zware ankerlijn in de
boot. Ook het ophalen was zeer eenvoudig, gewoon langzaam tegen stroom invaren terwijl de lier opwikkelt. Dan iets over het ankerpunt heenvaren en de boot stilleggen terwijl de lier doorwerkt. De startmotor loopt snel als er weinig weerstand is en gaat vanzelf langzamer als er kracht wordt gevraagd. De schakelaar moet onbediend steeds naar "uit" terugkeren. Als het anker vast zit moet je snel kunnen stoppen en lossen. Ik heb in het verleden twee lieren gemaakt, bij de eerste had ik een v-snaar ingebouwd die slipte als het anker vast zat. Bij het ankeren moet je wel een vrijstand hebben zoals bij een werpreel. Hiervoor kan je op de ankerrol een weerstand maken om een pruik van de ankerlijn te voorkomen, want de rol blijft anders doorlopen vanwege zijn eigen massa.
Ik voorkwam dat echter simpel door mijn voet ff op de lopende rol te zetten. Zorg dat je altijd een reserve anker aan boord hebt. Bij lijnbreuk, heb ik in ruim 20 jaar gebruik niet meegemaakt, moet je toch nog voldoende lijn op je spoel hebben om dit reserve anker te kunnen monteren. Ik hoop datje wat aan deze tips hebt.
Veel suk6.
Iedereen wil oud worden maar oud ZIJN, is niet leuk.

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: ankerlier

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo,Wil.

Eindelijk iets positiefs.Natuurlijk ga ik niet over een nacht ijs,Ik heb om pruiken te voor komen een slip (instelbaar) gemonteerd,
Voor mijn werk zit ik vaak in de jachtbouw met jongens die van wanten weten.
Mijn eerste vragen waren dan ook of er al ervaring mee opgedaan was.
Nu heb ik een lijn die :3 x dunner,4 x sterker en tot 10 x slijt vaster is dan nylon .
En iedereen is er bang voor.
En als het moet kan ik elke ankerlier maken , Toeren geregeld of vliedende koppeling. Het gaat mij juist om het compacte en de simpelheid.

Groet,
Gerrie.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ankerlier

Bericht door Mark Stuyck »

Waarom niet de losse drum (lierrol) rechtstreeks op de startmotor. Dan heb je het werkingsprincipe van elke ankerlier. Was op mijn vorige boot zo. Werkt perfect en is tenminste veilig. En bij het laten zakken van het anker heb je geen weerstand.
Dyneema zou ik zeker niet nemen. Is binnen de kortste keren over.
Nylon touw van 8 mm werkt perfect.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ankerlier

Bericht door Frans Salvo »

Gerrie, ik ben benieuwd naar het resultaat maar maak bij mezelf toch volgende bedenking. Als je geankerd ligt met deze lijn met een fikse stroom, dan staat jou toekomstige ankerlijn snaars-strak. Als er wat golven staan (en wanneer is dat niet?) gaat je boot op en neer bewegingen maken en ofwel ga je met een snokje naar voor gaan of, en dat denk ik, je anker gaat steeds beginnen krabben.
Met een nylon koord van 8 à 10 mm gaat deze steeds in een bocht staan door haar eigen gewicht maar vooral door de stroming; en dan vangt deze bocht de klappen op; voor dat de grootste krachten bij het anker zijn.
Maar, ik geef je zeker het voordeel van de twijfel. Hoor het graag hoe eea is gegaan.
succes

Frank Spruyt
Berichten: 6
Lid geworden op: za dec 21, 2013 8:27 pm

Re: ankerlier

Bericht door Frank Spruyt »

Ja mijn vraag heeft wel het een en ander losgemaakt!! en aangezien ik niet technisch onderlegd ben, toch niet op elektriciteit dan zal ik maar naar de winkel gaan, en me idd eetje laten aansmeren door de winkelier, want een type of welke ankerlier het beste zou zijn heb ik hier niet begrepen!! in ieder geval bedankt voor de reacties!! en ja wil wel eens ene demo zien met de ballon of fender om het anker op te halen!! Thx Frank :D

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: ankerlier

Bericht door Pim Janse »

Ik kan me er eigenlijk niks bij voorstellen hoe het werkt om het anker met behulp van een fender er uit te halen - misschien dat iemand om te beginnen dat eens kan omschrijven?? De demo kunnen we dan altijd nog doen :wink:

Groeten,
Pim - Delta 806

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: ankerlier

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo Frans.
Je roert een(teer) punt aan waar ik inderdaad nog ???? bij had.
Ik heb een 3 mtr. rvs voorloop ketting van 4 kilo op mijn anker staan, en weet eerlijk gezegd niet of dat voldoende is om de schokken te dempen.
Ik heb met de gedachte gespeeld om daar een landvast demper bij te zetten.

En Mark.
Jou systeem is inderdaad het meest simpele,
zoals gezegd is niet de lier mijn probleem,
maar ik zoek iets om van die bos touw af te komen.
En wat de lijn betreft,hoor ik alleen maar minpunten terwijl terrein rijders, zeilers,zweefvliegers en kite surfers er bij zweren. Ik wil weleens weten waarom dat niet in onze tak van sport past.

Groet,
Gerrie.

Wil Wycisk
Berichten: 38
Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:43 pm
Locatie: Hoogvliet

Re: ankerlier

Bericht door Wil Wycisk »

Wat Frans beschrijft is juist. Bij dikke rollers gaat de neus omhoog. Ik had als lijn gewoon gevlochten nylon van 5a6 mm dik, met een rvs kettingkje van 2 meter. Over de lengte die uit staat heb je toch wat rek. Bij dikke rollers van een passerende boot of zo, merkte ik dat de lijn op de rol strak werd getrokken en naar binnen werd gedrukt. Bij de lier met de snaar slipte de snaar wat. Bij de andere lier, (verbeterde versie) had ik een soort koppeling als van een auto nagemaakt, die dan ook slipte. Deze koppeling was ongeveer 120 mm in diameter en bestond uit twee stalen schijven waar een schijf koper tussen zat. Met een rvs spakenwiel stelde ik de druk in. Dat was ook meteen de manier om vrij te zetten tijdens het ankeren. Je kan ook een demper
maken door een dikke veer onder een voorlooprol te zetten.
Iedereen wil oud worden maar oud ZIJN, is niet leuk.

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: ankerlier

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo Wil.
Dat is nog niet eens zo"n gek idee,de slip heb ik al,als ik dan de lier in zijn vrij zet ,met nog een tiental meter op de trommel ,en dan mijn anker alarm in stel.
moet ik er in principe geen om kijken meer naar hebben.

Heb ik er gelijk de gedachte bij om op de e.b. van het alarm een relais van een paar seconden te zetten die dan het lier relais weer aanstuurt .(of draaf ik nu te ver door) :lol:
Groet,
Gerrie.

Wil Wycisk
Berichten: 38
Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:43 pm
Locatie: Hoogvliet

Re: ankerlier

Bericht door Wil Wycisk »

Gerrie,
Ankeralarm is altijd een prima idee. Voor de rest lijkt mij uitproberen het beste.
Als je op een vaste plek (wrak of zo) wilt blijven liggen kan je dat doen denk ik.
Maar voor "gewone bodemvisserij" niet nodig lijkt mij.
Groetjes.
Iedereen wil oud worden maar oud ZIJN, is niet leuk.

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

Re: ankerlier

Bericht door marissen francois »

Gerrie van Hengel schreef:Hallo Frans.
Je roert een(teer) punt aan waar ik inderdaad nog ???? bij had.
Ik heb een 3 mtr. rvs voorloop ketting van 4 kilo op mijn anker staan, en weet eerlijk gezegd niet of dat voldoende is om de schokken te dempen.
Ik heb met de gedachte gespeeld om daar een landvast demper bij te zetten.

En Mark.
Jou systeem is inderdaad het meest simpele,
zoals gezegd is niet de lier mijn probleem,
maar ik zoek iets om van die bos touw af te komen.
En wat de lijn betreft,hoor ik alleen maar minpunten terwijl terrein rijders, zeilers,zweefvliegers en kite surfers er bij zweren. Ik wil weleens weten waarom dat niet in onze tak van sport past.

Groet,
Gerrie.
he gerrie die 3 meter ketting dient niet voor de schokken op te vangen maar voor je ankersteel plat tegen de grond te houden .
als die steel naar boven wordt getrokken werkt dit als een hefboom zodat je anker wordt losgemaakt van de bodem.
dit efect heb je ook als je je touw binnen wordt getrokken als je de touw volledig verticaal komt te staan m.a.w net de diepte onder de boot tot de bodem.
als je veilig wil ankeren ivm de stroom moet je minstens als je vb op 20 meter diepte wil ankeren 60 meter touw geven dus 3x de diepte.
dan zul je niet snel los komen .
natuurlijk met een goed anker.

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: ankerlier

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo Marissen ,
Of dat de ketting niet zou dempen bij golfslag heb ik nog wel mijn bedenkingen.
Heb wat testjes gedaan met mijn oude ankerlijn ( 8 mm nylon )
En deze rekt op 50 mtr bij een trekkracht van 50 kilo slechts 15 cm uit.
De kracht op de lijn bij ankeren ,(met ketting) met een gemeten stroming van 9 km per uur (H.v.H) op 18 mtr. diepte en met ong. 1.000 kilo waterverplaatsing is :(hou je vast) slechts 20 kilo.
Met wat golfslag had ik pieken van 35 kilo .
Theoretisch zou je dus met een behoorlijk vis lijntje kunnen ankeren .
Dat de lijn zou slijten door de invloed van zout en zand ,verwijs ik naar het land der fabelen .
Zout en zon hebben geen invloed op dyneema , het zand en de bodem raakt het slecht bij het keren van het getij.
Mocht er iemand (ECHT) ervaringen hebben met (dyneema) lijn dan hoor ik dat graag.

Groet,
Gerrie.

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Re: ankerlier

Bericht door Ron Hermse »

Zelfs sleepboten zijn al over gegaan naar dynema ipv dik touw om te slepen etc. dus zou niet inzien dat je dit ook niet als ankertouw zou kunnen gebruiken.....

David Van Boven
Berichten: 9
Lid geworden op: di feb 05, 2013 3:47 pm

Re: ankerlier

Bericht door David Van Boven »

Beste Gerrie,

Ikzelf heb al +/- 8 jaar ervaring in dyneema beginnende van 90kg lijn tot 7500 kg...

Er zijn zoveel soorten dyneema dat het ook afhangt welke soort je hebt.

Dyneema wordt beinvloed door Zout, Zon en Zand. Waarom nemen we op de boot dan een dik touw (8mm?). Je schuurt nog steeds ergens tegenaan. Een stuk touw van 2mm kan vast je boot houden, maar 1x schuren en het is weg.

Dyneema kan ook rotten, welk minder (niet) van toepassing is bij Nylon.

In mijn ogen kan je best een nylon touw gebruiken. We zijn ook geen sleepboten en het zal, het opvangen van stroming en golven goed doen. Je trekkracht zal amper verminderen door de tientallen jaren heen. Bij Dyneema is dit wel.

Plaats reactie