Haring

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Wil Wycisk
Berichten: 38
Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:43 pm
Locatie: Hoogvliet

Haring

Bericht door Wil Wycisk »

Gisteren (5 mei) op de Grevelingen bij de dam wezen "haringen".
Ongeveer 6 bootjes en de Hendrik sportvisboot. Na een half uurtje
zoeken een schooltje gevonden bij de doorlaat. In een mum van tijd
zaten alle bootjes rond de school ook de Hendrik met z`n grote kont.
Was toch erg leuk, volgens mij heeft iedereen redelijk tot goed gevangen.
Het viel ons op dat er zoveel kleine haring (5 cm) samen met grote
(30 cm) door elkaar gevangen werden. Iemand met een verklaring?
http://postimg.org/image/98x3dmx9v/
http://postimg.org/image/fnw4ab3zn/
Iedereen wil oud worden maar oud ZIJN, is niet leuk.

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Haring

Bericht door Pim Janse »

Hallo, ik ben van plan om komende tijd ook eens op de haring te gaan bij de Grevelingen - gewoon als afwisseling tussen al het scharren-vissen. Heeft iemand informatie of ze er nog steeds zitten - misschien een recent vangstbericht?
En wat ik me ook afvroeg: als je bij de doorlaat vist, moet je daar dan op bepaalde tijden zijn, bijvoorbeeld wanneer er water wordt ingelaten? Staan die tijden vast, of is dat weer afhankelijk van het tij aan de andere kant van de inlaat? Moet je de haring daar echt zoeken, of zitten ze er zo goed dat je altijd wel vangt?

Groeten,
Pim - Delta 806

Wil Wycisk
Berichten: 38
Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:43 pm
Locatie: Hoogvliet

Re: Haring

Bericht door Wil Wycisk »

Betreft de Brouwersdam,
Ik kijk nooit naar de waterstand als ik ga "haringen". Als het hoogwater is op zee, wordt er wat doorgelaten. Ik heb nooit erg veel verschil in vangsten geconstateerd, bij spuien of niet spuien.
Je moet ze gewoon opzoeken met je dieptemeter, ze zitten in schooltjes. Als je geen dieptemater hebt moet je er een kopen. Ik vaar om te beginnen langs de doorlaat en kijk waar ze zitten. Als ik niks zie dan vaar ik langs de gele boeien in zigzag patroon. Meestal zie ik wel wat en zet dan meteen de motor af en laat mijn lijntje zakken. Neem een haringlood (plat rood wit) onderaan of een klein haring pilkertje. Werkt goed. De max. 3 (witte) veertjes bind ik meestal zelf maar je kan ze ook kopen, ook de kunststof soorten weren goed. Neem de haak niet te groot. Als je niks vangt terwijl ze er wel zitten moet je een andere soort -kleur- proberen. Hoe verder je nu naar de zomer gaat hoe lastiger het is om ze te vangen, vind ik. Let op de kwallen, die veroorzaken ook een echo alsof er haring zit.
Veel zuk6.
Iedereen wil oud worden maar oud ZIJN, is niet leuk.

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Haring

Bericht door Pim Janse »

Hey Wil, bedankt voor de tips! Ga ik zeker proberen en is gelijk een goede kans om met de fishfinder te leren werken ;-) Hoe zou het komen dat ze naar de zomer steeds moeilijker te vangen zijn - trekken ze dan weg ofzo? En denk je dat ze er NU nog wel zitten?

Wil Wycisk
Berichten: 38
Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:43 pm
Locatie: Hoogvliet

Re: Haring

Bericht door Wil Wycisk »

Ze zitten er zeker nog. Blijf zoeken en je vindt ze zeker nog. Of ze bijten is altijd de vraag, de ene keer zeer goed de andere keer niet, enorm ergelijk, want je kan ze zien maar ze bijten niet!! Maar dat is de sport, soms wint de vis.
Iedereen wil oud worden maar oud ZIJN, is niet leuk.

Plaats reactie