MAASVLAKTE 2

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

Een paar jaar geleden werd door de plannen aanled MAASVLAKTE 2 aktueel ( zie forum/archief ) wat voor dit sportvisserij en andere recreatie voor gevolgen zou kunnen hebben zowel positief als negatief.
Er werd o.a. enquete gehouden waar we de nieuwe, grote ( en wellicht openbare ) trailerhelling aan de nieuwe zuid-west kant het beste konden hebben.
Er gaan vele kant- en bootstekken sneuvelen ( o.a. Blokkendam ), maar ongetwijfeld komen er nieuwe topstekken rond de kop van het nieuwe deel 2 bij. De vraag is natuurlijk of we er ook ( met dat strenge Rotterdamse havenbeleid ) nog mogen komen.

Federatie en ZWN zouden de inspraak en ontwikkeling volgen en hebben dat ongetwijfeld ook gedaan.

Inmiddels is men kennelijk gestart met opspuiten:
- Aanlegvergunningen zijn verleend,
- De aanleg vanuit natuur/milieuoptiek was zeer verantwoord,
- 40 % van de nieuwe oppervlakte is al verhuurd aan containerbedrijven,
- in 2013 moet het eerste schip al afmeren enz. enz.

Zie www.maasvlakte2.com voor actuele info.
Is er al meer bekend, vooral of die nieuwe helling is gepland of niet ?

Groet,
Dre.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Aan de helling wordt gewerkt, zodra we concreet kunnen worden, zullen we daarover berichten.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Een geruststelling dat het niet "van de helling" is, Koen.
Op genoemde side onder -Recreatie- ( zie ook kaartje onderaan) praten ze namelijk als extra voorziening alleen over strandcompensatie voor de badgasten, wat parkeerplaatsen en een uitkijkpost.
M.a.w., ze houden zich nogal op de (maas-)vlakte...... :wink:

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

trailerhelling Maasvlakte

Bericht door Ben Biondina »

Beste Dr?,

De besprekingen zijn zover gevorderd dat ik hoop, dat wij binnen enkele weken definitief de geboorte van ons kindje kunnen aankondigen. Let wel: de ooievaar is dan overgevlogen, maar het kindje moet nog wel gestalte krijgen. Maar ook daarvoor hebben wij iemand op het oog die dat kindje wel zou willen maken. Wij willen alleen voorzichtig zijn en niemand blij maken met een dooie mus. Maar de gesprekken met de a.s. moeder verlopen tot dus ver dus uitstekend.

Vriendelijke groet,

Ben
D 72 :P

Bob Janssen
Berichten: 63
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:03 am

Bericht door Bob Janssen »

kijk dat zijn goed berichten. ik vind dat dat ook wel eens gezegd mag worden. Achter de schermen worden veel meer geprekken gevoerd, mensen gekneed en gelobbyd, dan wij als niet wetende vissers maar kunnen veronderstellen.
het is zo makkelijk te roepen, het moet zus of zo. ga er maar van uit de onze vertegenwoordigers hun stinkende best doen voor ons vissers en als mensen daar hun twijfels over hebben.... sta op en onderneem zelf actie.

mensen succes met de bevalling

bob delta 1148

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

Bob Janssen schreef:kijk dat zijn goed berichten. ik vind dat dat ook wel eens gezegd mag worden. Achter de schermen worden veel meer geprekken gevoerd, mensen gekneed en gelobbyd, dan wij als niet wetende vissers maar kunnen veronderstellen.
het is zo makkelijk te roepen, het moet zus of zo. ga er maar van uit de onze vertegenwoordigers hun stinkende best doen voor ons vissers en als mensen daar hun twijfels over hebben.... sta op en onderneem zelf actie.

mensen succes met de bevalling

bob delta 1148
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Beste Bob ,waarschijnlijk mis ik iets ,maar zo ik het lees word er niemand aangevallen op het werk wat men doet, daarom snap ik je reactie niet ,dat het zo makkelijk is om te roepen,het moet zus en zo? en er twijfelt niemand aan het werk wat men doet? dus snap je reactie niet dat men dan zelf maar op moet staan en actie moet ondernemen.

vriendelijke groeten Barend.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Barend,
Ik meende inderdaad gewoon een open vraag te hebben gesteld, maar wellicht dat Bob iets anders (in zijn algemeenheid) bedoeld.

Koen en Ben, bedankt zover, we wachten rustig af. :wink:

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

Ik wil niet ongeduldig lijken maar we zijn nu een tijd verder.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe die trailerhelling eruit gaat zien.
Is die beschut tussen bijv. 1 of 2 dammen?
Aanlegsteiger?
En hoe groot/breed gaat ie worden?
Spoelwatervoorziening?

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Zo snel gaat dat niet... Dit dossier is al 30 jaar oud. Al wat we nu hebben is de zekerheid dat ze er komt. Daar moeten we het voorlopig mee doen.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

En wat we afgelopen donderdag aan de Wouse Tol te BoZ als prettig nieuws ook nog te horen hebben gekregen (bij monde van Ben Biondina / FZWN, die zich daar met anderen en ook onze vereniging bijzonder voor inspant) :

De trailerhelling Maasvlakte 2 gaat er zeker en vast komen :!:

Groet,
Dre.

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

trailerhelling Maasvlakte

Bericht door Ben Biondina »

Beste mensen,

Op 11 mei heeft de FZWN een aantal verenigingen uitgenodigd om een vergadering bij te wonen i.v.m. de trailerhelling.

Bottum-up: het bestuur van de Deltavissers, dat ruim vertegenwoordigd was, heeft haar inbreng gegeven. Het Havenbedrijf was met twee personen aanwezig en heeft over alles en nog wat, uitleg gegeven. Een bijzonder goede bijeenkomst, warbij iedereen ALLES naar voren heeft kunnen brengen en er veel goede suggesties voor de uitvoering zijn gedaan.

Als alles blijft zoals het is, dan komt er aan de zuidkant van de 2e Maasvlakte een helling. In september praten wij weer verder met het Havenbedrijf.

Ik heb de plannen "in de week gelegd" bij de FZWN, Sportvisserij Nederland en de vereniging "Groot-Rotterdam". Voor extra voorzienigen is er best veel geld nodig.

Tot op heden loopt alles gesmeerd en is iedereen overtuigd dat er een mooie, praktische helling moet komen.

Wordt vervolgd.

Ben Delta 72

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Voorlopig weer goed nieuws:
BLOKKENDAM Maasvlakte 2

donderdag, 18 maart 2010

De aanleg van de Tweede Maasvlakte betekent het einde van de huidige blokkendam. Daarmee verdwijnt een topstek voor de zeebaarsvissers. Nu het Havenbedrijf Rotterdam heeft besloten om een nieuwe en langere blokkendam aan te leggen langs de bovenste buitenbocht van Maasvlakte 2, komt daarmee vanaf 2013 een nieuwe hotspot in zicht.

Het nieuws dat door de aanleg van de Tweede Maasvlakte de Blokkendam en de Slufter zouden gaan verdwijnen, sloeg enkele jaren geleden bij vooral de zeebaarsvissers in als een bom. Hun favoriete stekken moesten plaats maken voor elf kilometer nieuwe kustlijn. Deze bestaat voor zo?n drie kilometer uit ?harde zeewering? (de gerecyclede blokkendam, aangevuld met vele tonnen breukstenen en zand) en uit ruim zeven kilometer nieuw strand.

Kopi?ren
De plannen voor Maasvlakte 2 waren eigenlijk zo goed als klaar, toen het Havenbedrijf besloot deze nog eens tegen het licht te houden. ?De aannemer en zijn technici hebben nog eens gekeken naar mogelijke verbeteringen en vroeg zich af waarom de huidige blokkendam eigenlijk niet zou kunnen worden gekopieerd. Het blijkt namelijk dat een blokkendam 50 meter uit de kust net zo veilig, zo niet veiliger, is dan de blokken direct onderaan de dijk te plaatsen?, zegt Yves van Erp, woordvoerder van de Projectorganisatie Maasvlakte 2 van het havenbedrijf.

Op deze impressie is op de voorgrond een schets van de nieuwe Blokkendam met lagune te zien (afbeelding: Havenbedrijf Rotterdam).

LaguneDoor de blokkendam 50 meter uit de kust te leggen, ontstaat tussen dam en dijktalud een lagune. Van Erp: ?In de lagune is het water rustiger en liggen er veel mogelijkheden voor de vis en natuur. Deze oplossing is bovendien ook nog eens goedkoper.? En uitermate goed nieuws voor de zeebaarsvisser. Niet alleen is er straks een nieuwe blokkendam om tegenaan te vissen, deze cre?ert over de gehele lengte ook nog eens vijftig meter uitmuntend viswater dat werpend kan worden bevist. Als klap op de vuurpijl kan ook aan de zeezijde van de blokken met boten en bellyboten worden gevist. E?n ding verandert niet: de blokkendam zelf blijft ontoegankelijk.

'Trailerhelling moet er komen'
In Spraakwater is ook te lezen dat de komst van de aanvankelijk toegezegde nieuwe trailerhelling opnieuw wordt onderzocht. Het Havenbedrijf Rotterdam geeft aan nog altijd de intentie te hebben in een trailerhelling te voorzien, maar op basis van de nieuwe situatie ? de blokkendam sluit de geplande locatie van de trailerhelling af van zee ? te willen bekijken waar deze zou moeten komen.

Ben Biondina

?De trailerhelling is ons toegezegd en zelfs tot in detail besproken met het Havenbedrijf?, zegt Ben Biondina, bestuurslid zeehengelsport bij Sportvisserij Nederland. ?De helling zou in de plaats komen van de helling die gaat verdwijnen. Wij zullen er alles aan doen om het Havenbedrijf aan deze afspraak te houden, zodat ook voor bootvissers plek zal zijn op Maasvlakte 2.?

Bron: Het Visblad april 2010

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

En dan is het toch wel erg verrassend te noemen, dat ( als alles goedgekeurd en afgeprocedeerd is ) de beoogde nieuwe trailerhelling niet komt in het zuidwestelijk deel van de nieuwe Maasvlakte 2, maar in het meest noordwestelijke puntje van de huidige Maasvlakte 1.
Namelijk in de "dooie" hoek pal onder het oude heliplatform aan de Stenen Glooiing, wat de Edisonbaai wordt genoemd.
Endelijk weer eens een goed bericht natuurlijk dat er hopelijk snel schot komt in het onderhand 35-jarige hellingdossier Maasvlakte.
Stukje uit het bericht van SN:
Goede afspraken over het gebruik van de trailerhelling en een verplicht te volgen vaarroute richting het visgebied (voornamelijk ten zuiden van de Nieuwe Waterweg) voorkomen conflicten met de beroepsvaart op deze drukke scheepvaartroute.
Feit is, dat onze vaartijd en -route naar het zuidwesten dan een aardig stuk verlengd wordt. Vreemd, dat we nu ineens wel pal aan de vaarroute van de Nieuwe Waterweg zouden worden getolereerd. Of krijgen wij ( en die hulpdiensten ) als vaarroute wellicht het 50 meter brede "ventweggetje" tussen de nieuw aan te leggen blokkendam en Maasvlakte 2 ( problemen recreatie en kantvissers te voorzien ? )
Als het wordt goedgekeurd ben ik benieuwd hoe het er uit komt te zien. Het aanbrengen van extra bescherming bij de helling tegen de deining en hekgolven van de beroepsvaart is wel aan te bevelen.
Zeker lijkt wel dat het prachtige gebied aan en boven boven de noordelijke blokken dam - ook al ligt dat nu pal voor de deur - voor ons onbereikbaar zal blijven. Want in dat geval moet de Nieuwe Waterweg zelf worden overgstoken......

Kortom, nog een hoop vragen. Ben zeer benieuwd.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

En zoals we in het clubblad nr. 385 nov. 2011, kunnen lezen is het voorstel trailerhelling Edisonbaai Maasvlakte afgewezen.... :cry:

En een hellinggaatje met een extra strekdammetje op het zuidwesten in de nieuw aan te leggen blokkendam zit kennelijk ook niet in de planning. Vanwege de wel verwachte, maar moeilijk in te schatten verzanding in die hoek.
Ondanks alle goede hoop staan we na al die jaren dus inderdaad nog nergens en wordt topstek Maasvlakte 2 gerealiseerd zonder nieuwe trailerhelling. Want de kans dat de bestaande indeling nog "even" aangepast wordt, lijkt nihil.
De vraag is of het Havenbedrijf Rotterdam ook naar een oplossing / compensatie wil zoeken....

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Koen De Bièvre »

Ze kunnen nog wel een poos tegenspartelen en lastig doen, maar in hun bouwverguning is de helling opgenomen. Ze zijn VERPLICHT om er eentje aan te leggen, dat staat als een paal boven water, het staat letterlijk in de vergunning. Er staat alleen niet bij wáár precies die moet komen.

De Rijkshavenmeester heeft de Edisonbaai zeer licht afgeschoten, zonder een grondige motivatie van zijn bezwaren. Blijkbaar hoeft hij dat niet te motiveren en zijn beslissing is bindend.

Tot nu toe zijn alle initiatieven en voorstellen van ons gekomen, het Havenbedrijf heeft zelf nog geen enkel ernstig/levensvatbaar voorstel gedaan. Al wat er uit Rotterdam komt zijn bezwaren.

We zullen dus terug naar de buitencontour moeten om een geschikte plek te zoeken. Daarvoor zullen we eerst even moeten aanzien wat de verzanding gaat doen zodra de nieuwe zeewering gesloten wordt. We geven het écht nog niet op. Het duurt nu al zo lang, dat zal er dan ook nog wel bij kunnen zeker?

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

Kijkend naar de stand van zaken heeft het niet zo veel zin om af te wachten wat de verzanding gaat doen. De aard van de zeewering Maasvlakte 2 ligt namelijk al vast .
Indeling zoals nu wordt uitgevoerd, van zuid naar Noord:

A (groen): Natuurstrand zuidzijde tot de uiterste zuidwestpunt, waar men bewust de natuur zijn gang laat gaan verzanding plaats zal vinden. Ook verboden voor doorvaart.

B (geel): Dagstrand vanaf deze zuidwestpunt tot ongeveer waar de nieuwe weg langs de Slufter de zee bereikt en naar het noorden langs de zeewering gaat lopen. (t.h.v. de nieuwe Prinses Amaliahaven)

C (oranje): Activiteitenstrand vanaf dit punt tot aan de harde zeewering (nieuwe blokkendam) in het noordwesten. De blokkendam ligt er al grotendeels en sluit aan op D.

D (rood): Spotterstrand , beter gezegd de Edisonbaai , waar een helling al is afgeketst.

Bij A t/m C is gekozen voor zachte zeewering, zandstrand dus met een breedte van toch al gauw 100 meter. Maar in vak B waarschijnlijk breder met kans op verzanding, wandelende zandplaten e.d. Een helling, geflankeerd door strekdammen of iets dergelijks lijkt dus in A t/m C onuitvoerbaar, c.q. wordt nooit toegestaan.
Mogelijkheid zou nog kunnen zijn een gaatje in de overgang van C (strand ) naar D (blokkendam), maar dan zitten we wel pal op het westen. Normaal gesproken zouden ze daar dan nu al met de werkzaamheden rekening mee moeten houden. Het zou dan toch ook op tafel zijn gekomen? Kans nihil dus.
Als men zich aan de verplichting wil houden, dan zal er dus elders in het havengebied (binnenzijde) iets verwezenlijkt moeten worden. De (inspannings-)verplichting ligt bij het Havenbedrijf.
Ik denk dat het hoog tijd is, dat we met een petitie, voorzien van minstens 1500 handtekeningen richting gemeentebestuur/havenbedrijf moeten of anders maar naar de rechter......

peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door peter jagt »

Helaas zegt het feit dat er een vergunning is afgegeven niets over de plicht het ook aan te leggen.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Koen De Bièvre »

Hola, dat zegt wel héél véél!!
Er is wel degelijk een verplichting om ze aan teleggen.
Het is een vergunningsvoorwaarde!

Het enige waar de vergunning niet duidelijk over is, is de termijn waarbinnen de helling gerealiseerd moet worden. Het totale project moet in 2023 (als ik me niet vergis zo uit het blote hoofd) finaal opgeleverd worden. Dus tot die tijd kunnen ze de zaak nog voor zich uit duwen... :(

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Kees Michielsen »

2023...Dan ben ik al ruim met pensioen, dus tijd zat om te vissen 8) 8)
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

MEER (SPORTVIS)VOORZIENINGEN STRAND TWEEDE MAASVLAKTE\
vrijdag, 25 november 2011

Het nieuwe strand op de Tweede Maasvlakte moet meer voorzieningen krijgen. De Rotterdamse gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met een motie van die strekking van Leefbaar Rotterdam.
De partij eist onder meer parkeerplaatsen bij alle vijf de duinovergangen. Ook wil Leefbaar ruimte voor horeca en een watersportonderneming.
Donderdagmiddag hebben enkele tientallen watersportliefhebbers gedemonstreerd bij het stadhuis op de Coolsingel. Ze vinden dat er nu te weinig voor hen is geregeld op het stuk strand, dat volgend jaar het strand op de Eerste Maasvlakte moet vervangen.
Wethouder Baljeu gaat nu bekijken hoe de eisen van de gemeenteraad kunnen worden ingepast in het bestemmingsplan. Het Havenbedrijf benadrukt dat het nieuwe strand in een industriegebied ligt. Extra voorzieningen zouden veel mensen aantrekken, waardoor de havenactiviteiten kunnen worden belemmerd.
Bron: RTV Rijnmond (beluister daar ook het audiofragment)
Noot van de redactie: Namens de sportvisserij was Sportvisserij Zuidwest Nederland tijdens de demonstratie aanwezig, inclusief visboot en sportvismateriaal.
En daar (ergens) hoort een nieuwe trailerhelling bij ......

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

.....zoals uit de actie van Sportvisserij ZWN blijkt:
vrijdag, 25 november 2011
Op donderdag 24 november hebben enkele tientallen watersportliefhebbers waaronder sportvissers gedemonstreerd bij het Rotterdamse stadhuis op de Coolsingel.

Ze vinden dat er nu te weinig voor hen is geregeld op het stuk strand, dat volgend jaar het strand op de Eerste Maasvlakte moet vervangen. Het nieuwe strand op de Tweede Maasvlakte moet meer voorzieningen krijgen, ook voor de Sportvisserij.
Voor de sportvisserij gaat het om de vervanging van de reeds verwijderde trailerhelling en om meer en goede mogelijkheden om vanaf de kant te kunnen vissen. Ook het aantal parkeerplaatsen moet meer worden. De demonstratie was ter ondersteuning van een motie van Leefbaar Rotterdam voor meer recreatieve voorziening op Maasvlakte II. De Rotterdamse gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met de motie. Rob Puijck en Ben Biondina van Sportvisserij (Zuidwest) Nederland waren bij het protest aanwezig en hebben het sportvisserijbelang hier onder de aandacht gebracht. Hieronder leest u het uit het hart gegrepen verslag van Ben Biondina:
Maasvlakte II: een moeilijke bevalling!
Kamperland, 24 november. Door Ben Biondina bestuurslid van Sportvisserij Zuidwest Nederland en Sportvisserij Nederland.
Gisteren was ik aanwezig op een protestbijeenkomst m.b.t. de Maasvlakte II. Reinier de Jong van Leefbaar Rotterdam was de aanjager van dit protest. Kite-surfers, windsurfers, maar ook de reddingsbrigade worden geweerd uit de Maasvlakte II en waren nu present voor het stadhuis in Rotterdam. Maar ook wij: de sportvisserij heeft grote moeite om het Havenbedrijf in Rotterdam in beweging te krijgen. Willen wij dan zoveel? Wel nee!
Wij willen een trailerhelling terug voor de helling die door het Havenbedrijf is verwijderd en wij willen zowel aan de buitenzijde als in de havens van Maasvlakte 2 vanaf de kant kunnen vissen. Iets waarbij ook de landelijke politiek ons steunt! De motie Koppejan c.s. is niet voor niets aangenomen.
De dames en heren van het Havenbedrijf vinden ons maar “lastpakken”. Weliswaar gaan zij steeds heel vriendelijk een gesprek aan, maar wij komen steeds met lege handen thuis. Wij vinden dat dit niet kan. Rotterdammers en ook mensen uit de omgeving van Rotterdam zijn met het water verbonden. Zij sportvissen al jaren van de kant en tot voor kort gingen zij met hun boot ook van de trailerhelling af. En dat moet zo blijven.
De Raad in Rotterdam nam een motie aan, die was ingediend door Reinier de Jong van Leefbaar Rotterdam, waarin de Gemeente Rotterdam (lees: B & W) gevraagd wordt steun te verlenen aan horecagelegenheid bij het strand en andere faciliteiten voor recreanten, bijvoorbeeld omkleedruimten en toiletten. Een hele normale vraag die gelukkig door alle fracties in de Raad werd gesteund. Nu is de VVD-Wethouder aan zet en wij gaan haar natuurlijk op de voet volgen. Toont zij haar daadkracht en doet zij wat voor de Rotterdamse bevolking? Ik wacht dat af.
Wij gaan de gesprekken met het Havenbedrijf voortzetten, maar hebben inmiddels ook juridisch advies ingewonnen m.b.t. de kracht van “een slagzin” in de afgegeven vergunning van Rijkswaterstaat, dat het Havenbedrijf verplicht is een trailerhelling aan te leggen. En dat zijn zij ook voor de volle 100%! Wij weten ons gesteund door het hoofd van de juridische afdeling van Rijkswaterstaat. Ik hoop dat het Havenbedrijf inziet, dat aarzelen nu echt geen zin meer heeft. Dat zij aan de bak moet en inzet moet tonen, die er toe leidt, dat binnen enkele maanden deze zaak (kantstekken en trailerhelling) rond komt. Dames en heren van het Havenbedrijf, niet meer vergaderen, maar de schop moet in de grond!
Wij gaan -als 2e spoor- onze contacten met de Gemeente Rotterdam uitbreiden. Maar ook landelijk zullen wij politici benaderen voor deze zaak. Het Havenbedrijf is voor 30% van de Gemeente Rotterdam en voor 70% van de Staat. En dat bent U en ik.
Een poosje geleden zag ik een promo-filmpje op TV. De heer Smits, directielid van het Havenbedrijf gaf hoog op voor alle compensatiemaatregelen voor de recreatie die het Havenbedrijf nam. Er werd zelfs een kikkerputje getoond van 3 x 3 meter. Maar wij zijn geen kikkers, maar mensen, die in hun vrije tijd graag een hengeltje uitgooien. Zowel van de kant, als vanuit de boot!
En daartoe biedt de Maasvlakte II volop kansen……………..als het Havenbedrijf maar wil!
En zo is het, goed gedaan Ben e.a. :!:

Mocht eea toch niet vlotter willen gaan lopen, dan denk ik, dat er bij een volgende gelegenheid nog wel meer (boot-)vissers een dagje op willen offeren om "act de presance" te geven....

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Frans Salvo »

een voorbeeld van een "acte de présence" zou kunnen zijn :
half uurtje opofferen voor er een wedstrijd wordt gevist en met een 20-tal boten effe gaan stilstaan op de Oosterscheldekeerkring;
als er dan net, heel toevallig, 2 trailers een platte band hebben in beide richtingen...
paar spandoeken erbij, een paar reporters en wat foto's

en ja, ik weet wel dat ik er niet ga bij zijn wegens geen trailerbare boot; maar het is maar een idee
natuurlijk

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

Frans,
dit lijkt me geen goed idee; Hier passanten die er niets van weten/snappen tegenhouden op de kering, terwijl het probleem op de Maasvlakte 2 bij het Havenbedrijf ligt. Daar zou bij de veroorzaker dus beter iets kunnen gebeuren, maar laten we eerst de ontwikkeling en de stappen van bestuur en SN maar eens afwachten.

Groet,
Dre.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Frans Salvo »

Ligt de Maasvlakte in een verkeerde provincie ?

en eens te meer worden er subsidies rondgestrooid; je wordt er gewoon bang van welke miljoenen subsidies er in "de visserijsector" in het algemeen worden gepompt.

ditmaal 300.000 € door de provincie voor de gemeente de Marne (haven Lauwersoog); voor "innovatie en duurzaamheid in kleinere visserijhavens" en ook "voor het stimuleren van het toerisme".

niet dat het niet mag natuurlijk maar wanneer komt die helling er nu op de Maasvlakte ?

we zouden eventueel kunnen ovrwegen om ons in de toekomst "toerismevissers" te laten noemen, ipv sportvissers; wie weet helpt dat niet

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

Maasvlakte 2 via de weg bereikbaar
maandag, 22 oktober 2012


19 oktober openden minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en wethouder Baljeu (Haven, Verkeer en Regionale economie van Rotterdam) de nieuwe weg langs de zeewering van Maasvlakte 2: de Maasvlakteweg. De weg geeft toegang tot de bestaande bedrijven in de noordwesthoek van de Maasvlakte en het activiteitenstrand. Maasvlakte 2 wordt ontsloten door (vaar-)wegen, spoor, en pijpleidingen. Met de opening van de Maasvlakteweg is de belangrijkste aansluiting op het bestaande gebied een feit. Vanaf 20 oktober is de Maasvlakteweg toegankelijk voor verkeer en is ook het vijf kilometer lange activiteitenstrand bereikbaar voor recreanten. In de komende weken wordt het spoor in gebruik genomen en de Yangtzehaven doorgetrokken voor de scheepvaart.

POSITIE VERSTERKEN
De minister en wethouder openden de Maasvlakteweg door in een nostalgisch Volkswagen-busje ‘de toekomst’ tegemoet te rijden. Minister Melanie Schultz van Haegen: “Het nieuwe stukje Nederland is nu via deze weg bereikbaar die de hoofdroute vormt over Maasvlakte 2. We werken verder aan de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven via de weg, het spoor en over het water. Alleen op die manier kan Rotterdam zijn toppositie als poort van Europa blijven waarmaken.” Wethouder Jeannette Baljeu: “Over twee jaar openen de eerste terminals op Maasvlakte 2. Het nieuwe havengebied moet naadloos aansluiten op de bestaande Maasvlakte. De aanlegwerkzaamheden liggen op schema en de hightech containerterminals zijn in de toekomst bereikbaar via de weg, het water en spoor. Rotterdam is klaar voor de toekomst.”

De zeeschepen varen straks via de Yangtzehaven naar de nieuwe havens op Maasvlakte 2. Om dat mogelijk te maken wordt het huidige einde van de Yangtzehaven doorgebaggerd. Op die manier wordt Maasvlakte 2 komend jaar nautisch bereikbaar. Tot en met 19 oktober liep de weg naar onder andere Euromax op dezelfde plaats als deze toekomstige vaarroute. Die weg is nu gesloten.

MODAL SHIFT
Om Maasvlakte 2 in de toekomst goed bereikbaar te houden, zet het Havenbedrijf in op spreiding van achterlandtransport. Dit betekent dat de capaciteit van de meest efficiënte en meest milieuvriendelijke vervoerwijzen vergroot moet worden. Nu gaat nog ruim 58 procent van de containers per vrachtwagen het havengebied uit. Dat mag in 2035 vanaf de Maasvlakte nog maar 35 procent zijn. Bedrijven moeten meer gaan vervoeren met spoor en binnenvaart. Op Maasvlakte 2 zijn de grote terminals straks het begin c.q. eindpunt van containertreinen die de haven verbinden met economische centra door heel Europa. “Met Maasvlakte 2 ontstaat een hoogwaardige en duurzame toplocatie in het hart van de Europese markt. Daarmee kan de Rotterdamse haven vanaf 2014 vooruit”, aldus René van der Plas, directeur Projectorganisatie Maasvlakte 2.


ACTIVITEITENSTRAND GEOPEND
Met de opening van de Maasvlakteweg is ook het activiteitenstrand bereikbaar voor publiek. Eerder dit jaar werd het 2,5 kilometer lange badstrand van Maasvlakte 2 al geopend. Vanaf 20 oktober telt Maasvlakte 2 in totaal ruim 7,5 kilometer bad- en activiteitenstrand. Sportliefhebbers kunnen zich op het noordelijke deel van het strand uitleven met hun kite, surfplank of hengel. Voor fietsers is er een fietspad bovenop het duin met uitzicht over zee én havengebied.

OVER DE AANLEG VAN MAASVLAKTE 2
Eind 2008 startte Havenbedrijf Rotterdam met de aanleg van Maasvlakte 2, het landaanwinningsproject in de Noordzee voor de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. De aanleg van het nieuwe havengebied ligt op schema en in 2014 worden de eerste containerterminals operationeel. Op 11 juli sloot Koningin Beatrix de zeewering van Maasvlakte 2. De kaart van Nederland is er door de aanleg van Maasvlakte 2 anders uit gaan zien. De Rotterdamse haven is 20% groter geworden, Nederland is 2.000 hectare groter en de kustlijn ligt zo’n 3,5 km verder in zee.

WIJZIGING ROUTE
Door de aanleg van Maasvlakte 2 wijzigen de adressen, havennummers en aanrijdroutes van de bedrijven de bedrijven Euromax, MOT en GATE. Ook bezoekers van het populaire Slag Maasmond rijden voortaan via Maasvlakte 2 naar dit uitzichtpunt bij de haveningang. Details over deze wijzigingen zijn te vinden via de volgende link: www.maasvlakte2.com/route.

BELANGRIJKE REGELS
1. De Blokkendam is verboden terrein, zoals opgenomen in de deze maand geactualiseerde APV art. 5.3.3.c van de gemeente Rotterdam. Betreding van de blokken van de Blokkendam is levensgevaarlijk en daarom strafbaar.
2. De lagune, het gebied vóór de Blokkendam, is toegankelijk. Gezien de losse ondergrond staan hier waarschuwingsborden met de tekst ´Gevaarlijke ondergrond, betreden op eigen risico´. Hou hier rekening mee zeker bij stormachtig weer.
3. Het activiteiten strand kent, afhankelijk van tijd, wind en golfomstandigheden, een sterke stroming. Alertheid wordt hiervoor gevraagd. Zeker ter hoogte van de waarschuwingsborden die op het noordelijke deel van het strand staan. Alle Noordzee stranden kennen een vloedstroming in noordelijke richting, maar doordat het noordelijke deel van het strand aansluit op de harde zeewering brengt dat hier het gevaar met zich mee dat zwemmers voorbij de overgang met de harde zeewering afdrijven.
Geniet van het totale strand maar wees alert, het betreft een nieuw stuk strand en nieuw stuk zee.
De komende periode zal het strand goed worden gemonitord. De expertise van de Rotterdamse Reddingsbrigade wordt hierbij weer ingezet.

Bron: Havenbedrijf Rotterdam/Foto: Ries van Wendel de Joode

Het zal niet toegestaan zijn om aan de noord-noordwestelijke kant van de nieuwe Blokkendam, pal aan de vaarroute Nieuwe Waterweg, driftend dan wel geankerd te vissen.
Op het nu bereikbare, noordelijke deel van het activiteitenstrand, kan nu naar hartenlust worden gekite, gesurft en gekanthengeld. Ben toch benieuwd hoe deze activiteiten op dit voor de hengelaars beste deel (dieper bereik) met elkaar zullen samen gaan…. Maar goed, wie het eerst komt, het eerst maalt denk ik dan maar.
Ook de lagune aan de binnenzijde van de blokkendam blijft bereikbaar.
De vraag is of dit ook mag gelden voor bootjes, komende vanaf zeezijde. (Als de diepte/omstandigheden dit al zouden toelaten...)

Maar ehh…. hoe zit het nu met de drift- en ankermogelijkheid aan het (zuid-)westelijk deel van de Blokkendam, zoals ook bij de oude Blokkendam was toegestaan. En met een waarschijnlijk nog interessante uitloop langs dit activiteitenstrand ?
Of vallen wij als kleine bootjes-, belly- en kanovissers op deze prachtstek voorgoed buiten de boot ?………….


Ik heb zo het vermoeden dat er meer “belangrijke” regels gaan gelden dan hierboven vermeld staan.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

Verbod vissen Europoort en Maasvlakte?
donderdag, 21 november 2013
De Rotterdamse haven is een wereldhaven voor sportvissers. Veel hengelsportverenigingen vissen hier hun viswedstrijden (ruim 150 per jaar) en verschillende grote hengelsportwinkels in de regio Rijnmond zijn voor een groot deel afhankelijk van de uitstekende sportvisserij in de havens. Jaarlijks brengen circa 100.000 unieke sportvissers een bezoek aan dit gebied, waarvan het gros meerdere keren terug komt. Het Europoort en Maasvlakte gebied is daarmee het belangrijkste zeevisgebied van Nederland. Desondanks heeft Havenbedrijf Rotterdam laten weten voornemens te zijn het vissen op een groot deel van de huidige visstekken te verbieden. De reden voor het verbieden van de sportvisserij in het havengebied is dat het vissen volgens Havenbedrijf Rotterdam op veel stekken gevaarlijk is.

Inzet sportvisserij: tegengaan verbod en betere voorlichting
De afgelopen decennia hebben miljoenen vistrips plaatsgevonden in het Europoort en Maasvlakte gebied. Het aantal ongelukken en incidenten is voor zover bekend zeer klein. De sportvisserij is dan ook van mening dat het afsluiten van visstekken om veiligheidsredenen niet gebaseerd is op feiten en cijfers en geen recht doet aan het intensieve recreatieve gebruik van sportvissers. De sportvisserij zet dan ook haar vraagtekens bij de nut en noodzaak van de discussie omtrent veiligheid van visstekken. Sportvisserij Zuidwest Nederland doet er alles aan om samen met haar verenigingen, Sportvisserij Nederland en detailhandel om dit verbod te voorkomen. De sportvisserij is wel bereid om middels voorlichting en handhaving de veiligheid van sportvissers zoveel mogelijk te vergroten. Hiervoor wordt op dit moment gewerkt aan een voorlichtingsplan.


Wordt de sportvisserij wellicht gestraft voor het financiële gerotzooi van Joep van de Nieuwenhuizen en anderen in het Rotterdamse havengebied ? Waar en waarom ontspruit er nu dergelijke onzinnig beleid ?

Als je dit bericht zo leest dan wordt de indruk gewekt, dat het alleen de kantvisserij slachtoffer is. Maar je kunt op je lekke laarzen aanvoelen, dat ook de bootjesvisserij , zeker in de buurt van de noordelijke en zuidelijke blokkendam, volledig wordt uitgebannen.:x

Ik durf het bijna niet meer te vragen, maar…ehh…uhh.... hoe zit het nou met het recht op een trailerhelling? :shock:

Het is wel duidelijk, dat we zelfs de hoop ( of was het een recht….) op een trailerhelling in dit gebied niet meer over de blokken getild krijgen….. :(

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

Volgens publicatie dd 13.12.2013 van SN is het hek weer van de dam en kunnen we daar blijven vissen..... :D
Constructief overleg
Na constructief overleg met alle betrokken partijen handhaaft het Havenbedrijf Rotterdam het huidige toestemmingsbeleid. Sportvissers blijven dus welkom in de Rotterdamse haven. Ze zijn wel zelf uitdrukkelijk aansprakelijk voor hun veiligheid. Het blijft immers een haven- en industriegebied.
De gebieden waar niet mag worden gevist, zullen in de toekomst duidelijk worden aangegeven. Daarnaast blijft de normale regelgeving uiteraard van kracht voor toegang tot private terreinen. Sportvissers dragen zelf in grote mate bij aan het draagvlak voor de hengelsport in dit gebied, door zich te houden aan de regelgeving en geen overlast te veroorzaken op de plekken waar wel mag worden gevist.

Vervolgtraject
Als vervolg op deze overeenkomst, gaat Sportvisserij Zuidwest Nederland begin volgend jaar samen met het Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, Sportvisserij Nederland, hengelsportwinkel Avicentra, HSV Groot Rotterdam en andere verenigingen in overleg om een vervolgtraject uit te stippelen. Daarin zullen de nu gemaakte afspraken verder worden uitgewerkt.

Beleef de haven
Sportvissen in het haven- en industriegebied past in het beleid van het Havenbedrijf. Het streeft er naar dat mensen recreëren in het haven- en industriegebied. Dat is goed voor de band tussen stad en haven. Daardoor legt het fietsknooppuntennetwerken aan, heeft het twee jaar geleden het Maasvlakte-strand aangelegd en wordt volgend jaar de geheel opgeknapte Rozenburgse landtong geopend.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: MAASVLAKTE 2

Bericht door Dre Frijters »

Gezien het haven- en daaraan verbonden veiligheidsbeleid had een goed uitgeruste trailerhelling, ook op de langere termijn, aan de Maasvlakte II geen redelijke kans van slagen.

Zo zal er gegarandeerd ook een einde komen aan de leuke kantstekken op strand en kade naast de terminal in de Amazonehaven. Deze haven wordt klaargestoomd als doorsteek naar MV2 en ook hier is het dan op zeker einde oefening met de bereikbaarheid voor de visserij en andere recreatie.

Niet getreurd over het wegvallen van Edisonbaai en meer westelijk gelegen gebied. Kijk naar de toenemende recreatie en het geëxperimenteer met allerlei “klein drijvend spul” om toch in en bij deze hoek tegen de blokken proberen te vissen. Erop was al streng verboden, levensgevaarlijk, maar gebeurt nog steeds ondanks controle en fikse bekeuringen. Onmogelijk dus door hier de toestand te verergeren met een druk bezochte trailerhelling. Je kan wachten op ongelukken en weer de maatregelen daarop.
Uiteindelijk mag je blij zijn, dat Papagaaienbek, Stenen Glooiing en het nieuwe zuidwestelijke recreatiestrand nog voor kantvisserij beschikbaar blijft......

En zo bekeken, is het bereikte contract over de buitenhelling te Stellendam een glansrijk eindresultaat EN mooie belofte voor de toekomst, waarvoor dank aan onze vertegenwoordigers en belangenbehartigers.


:D

Plaats reactie