Accu probleem!!

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Accu probleem!!

Bericht door Tom bakker »

Heb in de boot 2 accu,s staan deze zijn aangesloten op een keuzeschakelaar van Vetus.
De 1e gebruik ik als startaccu (88amp) en de andere als lichtaccu (75amp)
Bij het starten staat hij dus op de startaccu (1) motor starten en daarna de
electrische lier aan.
Heb al verschillende keren gehad dat de lier nog maar net rond gaat, dus te weinig volt krijgt, en dat ik op de lichtaccu helemaal niet meer kan starten.
De aparatuur is aangesloten op de + van de hoofdschakelaar, dus hangt aan de accu die dan is ingeschakeld. Of dit een goede aansluiting is weet ik niet, of zou je de aparatuur rechtstreeks op de lichtaccu aansluiten?
Om de startaccu zo min mogelijk te gebruiken moet je dus na het starten en gebruik van je lier, tijdens het draaien van de motor overschakelen op accu (2) lichtaccu zodat deze kan opladen. Mag je overschakelen met een draaiende motor?
Tijdens het varen word dan de lichtaccu opgeladen.
Bij een volgende vaart kan je dan omschakelen om ook de startaccu bij te laden.
Kan natuurlijk ook op 1en2 zetten zodat ze gelijktijdig worden geladen, maar dat doe ik liever niet omdat de volle accu het dan verdeeld over de andere.
Of zouden jullie een relais plaatsen tussen de accu,s en de keuzeschakelaar er tussenuit.
Wie heeft een tip om het probleem op te lossen, zodat beide accu,s worden geladen en je niet voor problemen komt te staan op het water?
Graag reactie,

Gr. Tom

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: Accu probleem!!

Bericht door Meiert Kers »

Hallo Tom,
Ik heb een cyrix scheidingsrelais ertussen als de motor loopt worden beide accu's geladen als de motor uitstaat worden de accu's gescheiden je heb dus 1 accu waar de motor op aangesloten is en je verbruikers op de andere accu dus als je de verbruikers accu leeg trekt hou je altijd een volle accu over om te starten zonder schakelaars om te zetten alles gaat automatisch je heb er dus geen omkijken naar. De lier zou ik op de accu van de motor zetten en alleen gebruiken als de motor loopt.
Je kan met dit relais ook nog een drukschakelaar aansluiten zetten dan wordt er voor 30 seconden beide accu's gekoppeld voor meer power mocht de accu afgezwakt zijn.
Ik heb met dit systeem nog nooit stroom problemen gehad meestal als ik terug komt van het varen zet ik een druppel lader op de verbruikers accu en dan worden beide accu's geladen.
Dit alles kost nog geen 50 euro.

Gr. Meiert
DELTA1529

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Accu probleem!!

Bericht door Mario Wauters »

Dag Tom
Juist je berichtje gelezenover je accu's.
Ik heb een beekman met 2 accu's en een sleutel ofwel startaccu ofwel alle twee simpel en goed.
Starten doe ik met de sleutel af dwz alleen startaccu zodra de motor draait zet ik de sleutel aan en word er bijgeladen,als ik op anker ga en de motor stilleg gaat de sleutel af dus accesoires alleen op de tweede batterij om niet alletwee de batterijen leeg te trekken.Bij vertrek starten en sleutel terug op om bij te laden en de ankerwinch te gebruiken die nogal wat stroom wil.Tot hiertoe nog geen enkel probleem gehad tot hiertoe ik meet wel altijd voor vertrek na lange stilstand mijn batterijen als test en laad desnoods bij .Mijn bootje is nu 7jaar met 4200ml volgens de gps en nog altijd dezelfde batterijen .
De batterijen helemaal ontladen is natuurlijk nooit goed er wel soorten die daar goed tegen kunnen maar die zijn prijzig.
elpescador

delta 1518

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Accu probleem!!

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Mario,

Hoe meet jij je batterijen voor vertrek?
Met een voltmeter/multimeter lukt dit niet. Je ziet enkel de spanning, niet de batterijconditie.
De meter kan perfect meer dan 12 V weergeven als uw batterijen niet ok zijn.
Om een 12 V batterij te testen moet je die belasten en daarvoor heb je een specifiek toestel nodig.
Mee opletten dus.

Mvg,

Mark

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: Accu probleem!!

Bericht door walter de landsheer »

Tom,
Ik had vroeger ook dat probleem tot ik een druppellader heb laten plaatsen !!
NOOIt meer problemen gehad, en ook bij elk onderhoud batterijen laten testen !!
Walter

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: Accu probleem!!

Bericht door Tom bakker »

Ha Walter,

Neem dan aan dat je boot op het droge is als hij aan de druppellader staat.
Of heb je bij je ligplaats walstroomvoorziening?
Anders wordt het moeilijk denk ik.

Gr. Tom

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Accu probleem!!

Bericht door Mario Wauters »

Ik dacht is mijn mening en kennis ,ik meet mijn batterij als die meer dan 12v geeft is die in orde optimaal is 13,5 -13,8.
elpescador

delta 1518

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Accu probleem!!

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Mario,

Dat is dus een misvatting.
Ik heb hier een batterij staan en als je meet geeft die 13,5 V.
Maar je krijgt er geen boot meer mee gestart en geen GPS meer mee opgestart.
Daarom dient controle van een batterij met een speciale belastingsmeter te gebeuren.
Vroeger waren dat 2 ijzeren pinnen met een weerstandsspiraal en een meter tussen. Gaf een hoop vonken als je dit op de polen zette en een gloeiende draad (de weerstand).
Nu zijn die toestellen iets moderner en ook veiliger.

Mvg,

mark

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Accu probleem!!

Bericht door Koen De Bièvre »

Klopt als een zwerende vinger! ik heb ooit een batterij volledig onder water staan gehad door een gescheurd zeil op een hele oude boot (geen loosplug) en als je daar een meter op zette kwam daar nog 12,8 volt uit, maar de ampères die je nodig hebt om ook maar iets aan te slingeren, die waren helaas overleden door verdrinking... Met een multimeter kom je er niet.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Accu probleem!!

Bericht door Frans Salvo »

zelfde verhaal met een draad die ergens gekwetst is en/of bijna doorgescheurd.
Als je gaat meten heb je er nog steeds meer dan 12 V op maar zet je er belasting op (aanzetten toestel dus) dan val je onmiddellijk terug op amper 1 V.
Kan behoorlijk lastig zijn om op te speuren.... heb ik mogen ondervinden

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: Accu probleem!!

Bericht door Tom bakker »

Ha Frans,

Is inderdaad niet makkelijk om het probleem te vinden.
Heb de + en - van de motor losgekoppeld van de hoofdschakelaar en rechtstreeks op de accu aangesloten en start onmiddelijk, dus het lijkt ergens in de bedrading te zitten.
Neem aan dat accu,s niet leeglopen in een paar maanden tijd als de hoofdschakelaar uit staat.

Gr.Tom

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: Accu probleem!!

Bericht door walter de landsheer »

Tom,
Mijn boot is verkocht, maar ik had idd stroom in de haven ( gratis) !!
Dit was verrekend met het liggeld in colijnsplaat !!
Walter

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Accu probleem!!

Bericht door Dre Frijters »

Misschien was er al aan gedacht, maar zeker bij groot- en zwaarverbruikers zoals startmotor, is een juiste diameter van de (start-) kabelverbindingen, in verhouding tot de lengte, van groot belang voor de weerstand en blijvende conditie van die kabel. Ook juiste kabelogen en -verbindingen.

Groet,
Dre.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Accu probleem!!

Bericht door Mario Wauters »

Klopt inderdaad heb hier en daar ook wat geïnformeerd en je hebt dus een spanningsmeter nodig om een juiste test te doen,nog een vraagje als ik bv belasting op mijn batterij zet gps marifoon enzo kan ik dan met een de multimeter wel een goede test doen ,of alles vergeten en maar ieder jaar de test laten doen als de motor op onderhoud gaat .
elpescador

delta 1518

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Accu probleem!!

Bericht door Mark Stuyck »

Zonder het juiste toestel kan je dit niet zelf doen.
Met een multimeter lukt het niet.

Mvg,

mark

Plaats reactie