Brexit en zeebaars

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Brexit en zeebaars

Bericht door Frans Salvo »

Gaat de Brexit ook rechtstreeks gevolgen hebben voor de zeebaars-problematiek ?
Begin 2016 besliste de EC tot quota-maatregelen, op Europees gebied, en dit voor bepaalde takken van de beroepssector en de sportvisserij.
De vraag die ik me stel is : gaat Farage van Gr Br, en hevig voorstander van de Brexit EN voorvechter van de Engelse beroeps-visserij, dat akkoord "per onmiddellijk" opzeggen ?
(en van Farage moeten we echt geen voordeel verwachten : een van de slogans van zijn afscheidingspartij was dat de 350 miljoen die GR Br nu wekelijks aan de EC betaalt, dat die 350 miljoen in de gezondheidssector zou gestort worden; bij het 1e debat, na het referendum, met enkele journalisten heeft hij al toegegeven dat hij dat niet heeft gezegd en dat dit toch niet zou kunnen ...; die slogan staat nochtans op zijn verkiezingsbus...van kiezersbedrog gesproken)

In ieder geval zie ik geen enkel voordeel voor de sportvisserij; ik verwacht dat onze quota's onveranderd gaan blijven en ik vrees dat de zeebaars er ook niet beter gaat van worden.

Maar wat gaat de reactie zijn van de Franse beroeps ? Als Gr Br terug "onbeperkt" baars gaat aanlanden ?
De Fransen hebben voor veel geld (774 miljoen waarvan 587 miljoen van de EC) dat visserij-akkoord ondertekend. Maar hoe lang gaan ze dat naleven ?

Ik hoop dat die 774 miljoen nog niet volledig is uitgekeerd en per onmiddellijk wordt geblokkeerd en ik vrees dat we wel eens vlug in een visserij-oorlog kunnen zitten.

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Brexit en zeebaars

Bericht door John Ezendam »

Frans,

Je gaat te hard.
Het duurt nog minstens 2-3 jaar voordat ze er echt uit zijn.
Punt voor punt moet onderhandeld worden in Brussel.
Alle bij elkaar valt het wel mee, denk ik. Iedereen loopt iedereen op te jutten.
Het Verenigd Koninkrijk bestaat al langer dan de EU en vroeger ging het ook goed.
Dus ze gaan gewoon weer terug naar af met dat voordeel, dat ze geen geld meer overboeken
naar Brussel waar het toch maar over de balk wordt gesmeten.

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Re: Brexit en zeebaars

Bericht door jan van den berg »

Frans,

Brexit of niet, het maakt allemaal niet meer heel veel uit schat ik. Het laatste ICES adviesrapport schrijft een totaalverbod op zeebaars voor zowel beroeps- als sportvisserij voor 2017.
3x raden hoe dit gaat aflopen: enige verdere beperkingen wellicht voor de beroeps en baglimit 0 voor de sportvisserij.
Ik hoop het niet maar het zou naief zijn hier geen rekening mee te houden...

Plaats reactie