"Tongschar", vis van het jaar in Belgie

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

"Tongschar", vis van het jaar in Belgie

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Vandaag in het (komkommer-)nieuws in Belgie dat "tongschar" vis van het jaar wordt. Ik vermoed dat het hier over de 'gewone' schar (Limanda limanda) gaat die de laatste jaren meer en meer een verloren visdag moet goed maken.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160823_02435539

Nu lijkt mij het woord 'tongschar' eerder een commercieel gekozen naam. Door het woord "tong" in de naam te gebruiken verklaart dan dit direct de hogere prijs. Ik dacht dat een tongschar een vis was die tijdens Noorwegentrips wordt gevangen...


Komkommer ze, Joeri
Somnium
Delta 1609

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: "Tongschar", vis van het jaar in Belgie

Bericht door Jan De Jonghe »

Joeri,

eens goed opzoeken.
Er is tong ( verschillende soorten ) waarvan bij mij Sole meunière de lekkerste is , haha.
Er is schar ( Limanda limanda )
Er is tongschar ( Microstomus kitt )
Er is schartong ( Lepidorhombus )

geen één is lekker met komkommer...

mvg

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: "Tongschar", vis van het jaar in Belgie

Bericht door joeri wilmssen »

Welke soort is nu dan eigenlijk tot vis van het jaar in Belgie verkozen?
Ik neem aan dat het de limanda Limanda (de echte schar) is!


Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: "Tongschar", vis van het jaar in Belgie

Bericht door Mark Stuyck »

Neen.
De tongschar.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: "Tongschar", vis van het jaar in Belgie

Bericht door Mario Wauters »

kan er misschien iemand een paar foto's posten van de verschillende grtjs
elpescador

delta 1518

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: "Tongschar", vis van het jaar in Belgie

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,


Het is inderdaad de tongschar. (Microstomus)

Ik ging er van uit dat onze 'vis van het jaar' een vis zou zijn die hier veelvoorkomend voor onze Noordzeedeur zou zwemmen ipv vooral bij Groenland of IJsland maar dat was dus verkeerd gedacht. Zou ook in de Noordzee moeten zwemmen maar groeit zeer traag waardoor die beestjes waarschijnlijk nooit veel ouder dan enkele jaren kunnen worden op onze Noordzee...

Volgend jaar dan maar Tilapia of pangasius als vis van het jaar?


Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: "Tongschar", vis van het jaar in Belgie

Bericht door Koen De Bièvre »

SCHAR
Afbeelding
Herkenning: 1. Platvis met de ogen op de rechterzijde, huid iets ruw door fijn getande schubranden. Veelal witte vlekken langs de vinnen op een geelbruine ondergrond. 2. Kleine bek; bovenkaak eindigt voor of onder de voorrand van het oog. 3. Zijlijn maakt een duidelijk bocht rond de rechterborstvin.
Verspreiding: Noordoost-Atlantische Oceaan, Oostzee en Noordzee. Langs de Nederlandse kust algemeen.
Leefwijze: Leeft op zandige en modderbodems, op een diepte van 5-200 meter. Paait van december tot maart op een diepte van meer dan 20 meter. De eieren en larven leven vrij zwevend in het water. Jonge schar gaat bij een lengte van circa 14 mm naar de bodem.
Voedsel: Voornamelijk wormen en kreeftachtigen, maar ook weekdieren en stekelhuidigen.


TONGSCHAR
Afbeelding
Herkenning: 1. Platvis met de ogen op de rechterzijde, lichaam ovaal, dik, vlezig en glad, zonder benige knobbels of ruwe schubben. Chocoladebruin met onregelmatige lichtere vlekken. 2. Kleine kop en bek; bovenkaak eindigt voor of onder de voorrand van het oog. 3. Zijlijn zwak gebogen boven de rechterborstvin.
Verspreiding: Noordoost Atlantische Oceaan en Noordzee. Langs de Nederlandse kust minder algemeen.
Leefwijze: Komt vooral voor op grof sediment (grind en schelpengruis) op een diepte van 10-200 meter. Paait van april tot augustus op een diepte van 50-150 meter. De eieren en larven leven vrij zwevend in het water. Jonge tongschar gaat bij een lengte van 15-20 mm naar de bodem.
Voedsel: Wormen, kreeftachtigen en schelpdieren.


SCHARTONG
Afbeelding
Het is dus schartong die we in Ierland wel een aan de shad vangen en daar "megrim" genoemd wordt, niet tongschar zoals ik eerder aangaf. Foutje! :oops:
Deze beestjes zouden hier niet voorkomen.

Plaats reactie