Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door Tom bakker »

Ik ben van plan mijn kielrollen te vervangen van de trailer, heb op internet gezocht en het aanbod is enorm.
Mijn oog is eigenlijk een beetje gevallen op PU rollen, voordeel is dat deze niet vervormen.
Wat ik echter een nadeel vind is dat ze keihard zijn en misschien de romp van je boot sneller beschadigen, maar ik kan het mis hebben.
Wat dat betreft ben je misschien beter aan die eenvoudige rubberen rollen voorzien van een stalen as.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met kielrollen?

Gr. Tom

Rob Weenink
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am

Re: Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door Rob Weenink »

Hallo Tom
Ik heb enige tijd geleden de kielrollen vervangen door de harde PU rollen
Ik heb nog geen beschadigen gezien die door de rollen veroorzaakt kunnen zijn.
Gebruikt wel de juiste assen, en als ik mij goed herinner moeten er aan allebei de kanten glijlagers geplaatst worden.

Succes met de klus
Groeten
Rob
D829

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Toch oppassen met harde rollen!
Je kan er een stuk of twee tussen zetten om het inzakken op de rubber rollen te verminderen, maar als je wat km moet rijden telkens je gaat vissen, gaat dat toch door je gelcoat heen schavielen op de duur. Ik kan het weten, want ik heb het voor gehad. Ik heb dat opgelost met de beschadiging op te vullen met epoxy-plamuur, keihard en waterdicht zonder verdere behandeling. Dat is nu al enkele jaren zo en gaat prima.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door Mark Stuyck »

Nooit harde rollen nemen. Geeft altijd beschadigingen.
Gewoon voldoende aantal zachte rollen plaatsen zodat het gewicht per rol beperkt blijft en goed verdeeld is. Dan heb je nooit problemen.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Tom,

NOOIT geen stalen assen nemen, maar steeds assen van RVS. De reden van het roesten lijkt me duidelijk, maar RVS is ook veel taaier (harder) zodat deze minder snel krom gaan. Dan goeie rubber rollen erop en klaar ben je.

MVg

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door Dre Frijters »

Wil je het met de goedkopere en / of zachtere rollen doen zonder bus, neem die dan met een wat ruimer asgat.
Maar plaats hier dan eerst een strak-passende, dunwandige rvs-pijp in. En dan inderdaad een rvs-bout er door heen met waterbestendig vet. Dan draait metaal op metaal en dat loopt als een tierelier !

Zelfs zo goed, dat ik tijdens het (normale) remmen met de auto zag, dat de boot in de boegvanger bij de lier omhoog kwam. Een spanband over de boot bij de spiegel is dus niet voldoende. Zorg ook altijd voor een extra verticale borging tussen trekoog van de boot en de trailer!

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,


Wat Dre zegt is zeker waar.
IK heb op de spiegel en over de voorkant een spanlint omdat anders je boot wel eens tegen de voorste rol omhoog kan komen.

Een oude visvriend, die al heel wat jaren meer dan mij een visboot heeft, heeft me eens verteld wat er gebeurd wanneer je spanlint kapot gaat tijdens het omhoog rijden vd helling.
Toen ik mijn boot kocht heb ik dit dus als eerste aangepast op de trailer.
ps. Dit is/was zeer makkelijk te doen en kost bijna niets.
Afbeelding

Bij het omhoogrijden vd helling maak ik minstens 1 van deze spanvijzen reeds vast. (handvast)
Mocht het lint tijdens het naar boven rijden stuk gaan dan schuift mijn boot niet van de trailer en over de helling naar beneden....
Wanneer we boven aan de helling alles in orde maken voor de lange rit huiswaarts zet ik de schroeven(19mm) op de spanvijzen ook nog vast.

Wat mij nog nooit iemand verteld heeft en wat ik sinds een jaar of 2 jaar doe, is dat ik het hijslint, de spanlinten over de spiegel en voorkant en de spanvijzen allemaal ontspan wanneer de boot op mijn oprit staat. Het heeft mijns inziens totaal geen nut om deze allemaal onder een stevige spanning te laten staan wanneer je boot op de oprit staat te wachten op de volgende vistocht.
Wel niet vergeten om al deze zaken de avond voor de vistocht allemaal terug aan te spannen...

Vang ze, Joeri
Somnium
Delta 1609

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door Frans Salvo »

Heb je de proef al eens gemaakt op je oprit ? ik bedoel : heb je al eens geprobeerd om je boot omhoog te krijgen ?
Volgens mij gaan dan je 2 spanvijzen "los" zo niet "uit" je trekoog vallen; die spanvijzen hebben geen neerwaartse kracht of toch zeker niet onmiddellijk omdat ze niet onder het oog staan.

Je zou dit kunnen oplossen (en zo deed ik het vroeger) door een U-profiel te lassen op je trailer, recht onder het trekoog, en daar dan die veiligheidsbout aan bevestigen.

Misschien allemaal ver gezocht maar je geeft zelf aan dat je op veilig speelt.

succes

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Het is allemaal veel eenvoudiger dan dat.
Een spanband door het traileroog en de band naar een punt halverwege de trailer. Alleen zo kan de boot niet vooruit en over de boegrubber wippen bij een aanrijding of zeer brutaal stopmanoeuvre.
Zonder die band band gebeurt dat echt en daar moet je niet gek voor doen. De boot komt gewoon omhoog als je remt. Bij een brutale stop ligt die gewoon op je kofferdeksel of door de achterruit op de achterbank...

Zo'n spanner is perfect om de lier te ontlasten en de boot te verhinderen achteruit te kruipen. Ook met een spanband naar achteren, die spanner laten zitten!

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door joeri wilmssen »

@ Frans,
Die spanvijzen heb ik enkel hangen om er zeker van te zijn dat de boot niet naar achter kan. Mijn spanlint over de voorkant vd boot zorgt er in normale omstandigheden voor dat de boot niet omhoog kan kruipen.

@ Koen,
Zo had ik het nog niet bekeken maar je hebt gelijk dat bij een plotse noodstop of nog erger, een aanrijding langs achter, de boot nog steeds naar voor kan.

Die Nederlandse vriend waarvan sprake in eerste post heeft ooit een ongeval gehad (op Nederlands bodem) tijdens de terugrit uit Spodsbjerg waarbij een persoon met een nogal 'stevige' snelheid op de autostrade tegen de achterzijde van de trailer knalde.
Boot, trailer en auto, alles was total loss.
Een kwartier voor het ongeluk was hij nog door de politie aan de kant gezet en nagekeken op de goede werking van alle lichten, papieren en rem op de trailer en een geluk want de aanrijdende persoon verklaarde nadien simpelweg dat de trailer onverlicht was...

Ik vrees alleen dat zelfs de 2 of 3 spanlinten bij een ongeval gaan snappen als was het dunne visdraad door de krachten die bij een ongeval vrijkomen...

Vang ze, Joeri
Somnium
Delta 1609

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: Advieskeuze gevraagd voor kielrollen ?

Bericht door Tom bakker »

Mannen bedankt voor de info, ik ga toch de zachte rollen plaatsen en meer rollen om de druk per rol te verminderen.
Alles op rvs assen en flink vet er op
Wat betreft de trailer, hier plaats ik ook altijd een ketting met sluiting van de trailer naar het hijsoog van de boot deze is alleen bedoeld als extra zekering als je met de boot de helling op rijd mocht de kabel van je lier breken.
Maar een spanband vanaf je boot schuin naar achter om het naar voren lopen van de boot te voorkomen is zeker een goed idee.

Gr. Tom

Plaats reactie