EXIT Denemarken ?

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

EXIT Denemarken ?

Bericht door Dre Frijters »

Het is de Denemarken-gangers onder ons de laatste jaren vast al wel opgevallen: Gemiddeld genomen steeds teruglopende vangsten, tot zelfs slechte visserij ! :cry:

Nog in 2010 – 2012 sprak men nog met veel lof over de grote kabeljauwbestanden in de Oostzee. Voor de zoveelste keer zien we, dat de beroepsvisserij in een paar jaar in staat is om bestanden om zeep te helpen. In de Oostzee situatie spreekt Greenpeace over piratenvisserij, die daar tot wel 45 % illegaal gevangen kabeljauw aanland.
In de diverse havens wordt de illegale kabeljauw gemengd met de legale…….. Controle en handhaving 0,0 !! Een maximale boete in de Baltische staten bedraagt net 500 Euro, wat met een klein trekje alweer is weggepoetst. :wink:

Vervolgens doen met name Poolse fileerbedrijven, maar vooral ook de West-Europese vishandelaren hun uiterste best om de handel en afzetmarkt in Europa vervolgens “legaal” te voorzien van deze lekkerbekken. Die in de Oostzee bovendien meer vergiftigd is dan wij denken……….. :shock:

En u denkt hier toch meestal een zogenaamd lekker en gezond “Noordzee-filetje” te eten ?!!?

Lang leve de “Groene Keurmerken” die deze corrupte teringzooi allemaal afdekken met de mantel der liefde en de samenleving voor de gek houden. :x
Lang leve de landelijke politici, Europese commissie, ICES en andere wetenschappers die het allemaal lekker uit de hand laten lopen en te laat in grijpen met halve maatregelen. :shock:
Zo werd de gesloten tijd verlengd van 6 naar 8 weken, die kennelijk ook nog niet eens in de PAAITIJD valt.
O ja, natuurlijk komt er ook weer een baglimit voor de recreatieve visserij, want die moet zeker als zondebok mee bloeden.
Nog even, en ook de Oostzee, Grote en Kleine Belt en aangrenzende wateren hebben voor de sportvisserij geen plezier en waarde meer.

De Oostzee sluit zich aan bij onze Noordzee, zullen we maar zeggen………… :?

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: EXIT Denemarken ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Hier plaatste ik 3 weken geleden al een berichtje over op onze Facebookpagina.
Een of andere visserij-organisatie "Europeche" vond het nodig om in verband met de droevige toestand van de Baltische kabeljauw de Zwarte Piet weer eens onze richting uit te schuiven. Het is is werkelijk te gek voor woorden hoe die beroepsknakkers, naast de pot blijven pissen en ons vervolgens de schuld geven. De politiek negeert de ICES-adviezen, overquoteert jaar na jaar en alsof dat niet genoeg is, gaan ze ook nog eens gigantische hoeveelheden aanlanden die buiten de boeken gehouden worden. Als het dan onvermijdelijk fout gaat, wordt er meteen naar ons gekeken en wat geroepen, enkel en alleen om de aandacht van hun eigen gekloot af te leiden!

Even eentje om eens over na te denken.
Hoeveel sportvissers zijn er en hoeveel beroepsvissers zijn er?
Hoeveel sportvissers worden er betrapt op economische delicten en hoeveel beroepsvissers worden er betrapt?

Welke beroepsorganisatie gaat systematisch haar eigen leden controleren en mest haar eigen stal uit? Je kan voor of tegen zijn, maar onze belangorganisaties hebben wel tal van controlerende en verbaliserende mensen in het veld. De georganiseerde sportvisserij mest wél haar eigen stal uit!
Ik ben het peukebeu om van de beroepsorganisaties lessen te krijgen die ze zelf niet eens geleerd hebben!

Artikel Europeche
http://europeche.chil.me/post/small-sca ... cod-122703

Op de Facebookpagina van de EAA staat er ook een en ander over.

Dit is wat het voor 2017 gaat worden:
Eastern Baltic cod: 25% cut.
Western Baltic cod: 56% cut.
Recreational fishing - Western Baltic cod:
Bag limit: 5 fish per day.
Bag limit during 8 weeks spawning closure period: 3 fish per day.
Information is taken from this press video:
http://video.consilium.europa.eu/en/web ... a53e096f3f
More information:
http://www.consilium.europa.eu/en/press ... ea-quotas/

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: EXIT Denemarken ?

Bericht door Frans Salvo »

Misschien niet rechtstreeks horend bij dit topic maar recent las ik nog een "opmerking" van Peter Dohmen dat er in Nederland nog steeds met recreatief staand want mag gevist worden; en natuurlijk zijn daar onmiddellijk een pak anti's die mee op de kar springen;
maar dat er anderzijds tientallen kilometer staand want van de beroeps worden vergund, daar wordt dan niet over gerept; er worden jaarlijks miljoenen gepompt in allerlei kweekprogramma's om zalm, steur en zeeforel terug te laten keren in onze rivieren, maar ondertussen geeft men vergunningen om diezelfde rivieren aan de monding vol te zetten met staand want; idiotie !

en dat er overbevissing is en dat er quota's moeten komen, daar is ieder zich van bewust; en ook dat die overbevissing in hoofdzaak het gevolg is van de beroepssector;
maar wat moet je dan denken van de tientallen miljoenen euro's die er jaarlijks geïnvesteerd worden (belastinggeld van jou en mij) om nog snellere, beter uitgeruste, groter, veiliger en nog minder verbruikende schepen te bouwen; om nog sneller en nog meer vis te vangen... idiote x 2

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: EXIT Denemarken ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Je kan toch niet zeggen dat er niet geageerd wordt tegen die kilometers beroepsnetten? je wil niet weten hoeveel manuren en geld daar ingestopt wordt per jaar!

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: EXIT Denemarken ?

Bericht door Frans Salvo »

Koen, het gaat me er om dat er een FB bericht is waar dat alleen de recreatief staand want netjes vermeld worden; als er terzelfdertijd bij zou staan dat er tientallen km beroepsnetten staan en nog steeds vergunningen gegeven worden, dan zag het er heel anders uit; en het zou nog beter geweest zijn dat er ineens bij had gestaan dat er zwaar tegen geprotesteerd wordt; vanuit de sportvisserij.

Nu wordt er alleen een slecht daglicht geworpen op de kant waar de klappen vallen.

Ondertussen is er al wel een nieuw artikel van Peter op FB verschenen waar hij ook deze beroeps-staand want visserij aan de kaak stelt.

Waarschijnlijk had hij zelf al de eenzijdigheid van het 1e artikel opgemerkt.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: EXIT Denemarken ?

Bericht door Marcel Oomen »

Ik ben enige weken geleden in polen geweest.
We hebben daar op zee gevist, allemaal klein spul onder de maat.
Bedroevend om te zien dat de polen (ook de schipper zelf en zijn handlanger)alle gulletjes , zelfs van 25 cm. In de emmer gooide.
In de havens hetzelfde verhaal:
De beroepsboten die met netten viste brachten bijna alleen ondermaatse gul aan, en de fileerders van de viswinkels stonden die openlijk op straat te fileren...
Helaas hebben de polen (waar de min.maat eigenlijk 35 cm.is ) overal lak aan.
Als ik de hoeveelheid kleine gulletjes zag en mede door het feit dat de zee daar bijna zoet is denk ik dat daar de kraamkamer ligt van de westelijke oostzee nabij langeland..

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: EXIT Denemarken ?

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,


Op Langeland (Spodsbjerg) is het voor mij allemaal begonnen ergens begin de jaren 90.

Het idee van een eigen visboot is daar ontstaan en spijtig genoeg heb ik bijna 20 jaar gewacht, en tot de zee leeg is, om een eigen visboot te kopen.

Sinds begin de jaren 90 heb ik op Langeland al twee periodes van 'het grote niets' meegemaakt maar ook drie periodes waarin je de meest fantastische vangsten kon realiseren.
De eerste helft vd jaren 90 waren er fantastisch vangsten. We visten nog met spreekwoordelijke boomstammen maar de pret was er niet minder om. Tegen het einde vd jaren 90 vielen de vangsten ook daar als een kaartenhuisje in elkaar om dan net na de eeuwwisseling weer terug aan te trekken.

Sinds 2011 heb ik elk jaar minstens 3 weken gevist vanuit Spodsbjerg en de vangsten gingen elk jaar in stijgende lijn. Tot 2014 jaar werden de vangsten jaarlijks beter waren de vangsten gewoon ongeloofelijk. Verleden jaar (zomer 2015) was het ook nog heel goed maar je merkte toch dat je al wat meer 'moeite' moest doen dan de jaren ervoor.
Natuurlijk kwamen er door de fantastische vangsten en dito vangstverhalen meer en meer 'vissers' die dachten dat de vissen daar gewoon in je boot sprongen en voor enkele jaren (2012/2013/2014 en een 2015) was dit ook bijna waar.

Maar wat een verschil met dit jaar...
Zelf ben ik een week in Spodsbjerg geweest met mijn vaste vismakker. Onze vangsten waren gewoon heel goed maar ik vermoed dat we gewoon heel veel geluk hebben gehad. (en een beetje 'ervaring van 20 jaar daar te vissen)
Eerst dacht ik dat het een tijdelijk dipje zou zijn maar terugblikkend op 2016 kan alleen maar geconcludeerd worden dat de Grote Belt dit jaar meestal 'leeg' leek te zijn. Zelfs platvis, anders in hele grote getalen aanwezig voor de kust van Spodsbjerg waren op sommige momenten bijna niet meer te vangen.
Het verschil op 1 jaar is zo groot dat dit volgens mij niet op 1 feit kan teruggebracht worden.
Welke redenen er allemaal spelen weet ik niet maar ik vermoed (en hoop) dat ook deze maal na enkele jaren van 'niets' er terug vette jaren zullen aanbreken.
Misschien was dit ook een resultaat van de 'Super El Nino' van de voorbije jaren waardoor hopelijk komende jaren weer alles als vanouds is/wordt.

Vang ze, Joeri
Somnium
Delta 1609

Plaats reactie