afhouders

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Erik van der Velden
Berichten: 32
Lid geworden op: za apr 02, 2011 5:07 pm

afhouders

Bericht door Erik van der Velden »

Vraagje, als ik met een boot mee ga vissen, zie ik veel verschillende onderlijnen verschijnen....., Wanneer gebruiken jullie lange afhouders of wanneer korte en waarom?
Is er een wezenlijk verschil tussen het vissen met stale afhouders en plastic afhouders?

Rob Weenink
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am

Re: afhouders

Bericht door Rob Weenink »

Hallo Erik,
Dat zijn een aantal vragen.
Er zijn natuurlijk wel een paar omstandigheden die de keuze van je afhouders kunnen bepalen.
Naast de vis waar je op gaat vissen, staat er veel of weinig stroom, bij veel stroom is een stevige wat kortere, lees stalen afhouder, wellicht een goede keus.
Tegenwoordig zie je ook veel verzwaarde onderlijnen, ook die zou ik eens uitproberen.
Verder denk ik dat het vooral een zaak van proberen is waarbij goed uptide ingooien en voldoende lijn geven ook erg belangrijk kan zijn.
Voorts moet je vertrouwen in jezelf en je spullen hebben anders wordt het niets :?
Mijn tip daarom: google wat op onderlijnen montage, knoop er wat in elkaar op een dag waarop er niet gevist kan worden, neem er een aantal mee op de boot en kijk waarmee je onder welke omstandigheden het beste vangt en schrijf dit in een boekje.

Succes en vang ze
Groeten
Rob // Delta 829

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: afhouders

Bericht door Koen De Bièvre »

Het is vooral waar je jezelf goed bij voelt en vertrouwen in hebt. Klinkt lullig maar het is wel zo. Met al die nieuwe fratsen worden vooral vissers gevangen zo lijkt het wel. Ik heb al 1.000 verschillende dingetjes geprobeerd en kom altijd weer terug naar het zelfde principe. 3 fijne stalen (0,50 of 0,75 mm) afhouders (10 tot 15 cm lang), 40-50 cm uit elkaar, Amnesia voor de hoofdlijn (dik) en haaklijntjes (6,8 kg of 9,2 kg), haak 2 of 1 met lange steel. De Amnesia meestal zwart, maar soms ook helder of rood... Afhankelijk van de visserij zonder, met een enkele of rijkelijk voorzien van kralen. Zorg er voor dat je spulletje goed plat tegen de bodem ligt. Een weegschaaltje is vaak ook een goed alternatief als je wat actiever of driftend wil vissen. Als je loodje de bodem houdt, ligt je aas automatisch ook op de bodem... Zo'n weegschaaltje is onbruikbaar als het flink stroomt, lange afhouders trouwens ook, dat ligt dan over en weer te veren en dat is niet ideaal. Beter wat korter naar mijn idee.

Ik krijg voor anker en onderuit vissend met een wapperlijn werkelijk niets gevangen. Mijn vroegere vismaat ving zijn visje probleemloos op die manier... Leg dat maar eens uit. Uptide is mijn ding, dat werkt als een tierelier en kan allemaal wat lichter... Op een charterboot is dat wel wat moeilijker. Er is maar één manier om er achter te komen wat voor jou werkt. Proberen en dan kom je er achter wat je ligt en wat niet. Iedereen gooit anders in, doet het aas op zijn manier aan de haak, gebruikt andere haken en lijnen, dat heeft allemaal invloed. Als de scharren 30 cm dik opgestapeld liggen is het geen kunst natuurlijk. :D

De Loose Eddy
Berichten: 53
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 9:28 pm

Re: afhouders

Bericht door De Loose Eddy »

Koen De Bièvre schreef:Zo'n weegschaaltje is onbruikbaar als het flink stroomt, lange afhouders trouwens ook, dat ligt dan over en weer te veren en dat is niet ideaal. Beter wat korter naar mijn idee.

Ik krijg voor anker en onderuit vissend met een wapperlijn werkelijk niets gevangen. Mijn vroegere vismaat ving zijn visje probleemloos op die manier... Leg dat maar eens uit :D
Koen
ik vis bijna altijd met weegschaal en met een andere gewone onderlijn ik ik vang toch regelmatig mijn visje de ene dag is het meer aan de weegschaal en de andere dag is het meer met de andere lijn ook als er volop stroomt.
Zoals je zei met die wapperlijn dat kennen we ook . met dezelfde onderlijn vissen en uwe maat meer vangen dan jezelf je kan er soms niet aan uit maar dat is het plezier van sportvissen toch :lol:

Mvg

Eddy

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: afhouders

Bericht door Koen De Bièvre »

Kijk, dit is precies wat ik bedoel... Jij vindt die weegschaaltjes ook bij pittige stroming nog goed vis vangen, ik niet. Bij actieve of driftende visserij vind ik ze top om onderuit te vissen, bij de passieve visserij is er voor mij niks beter dan een mooie 3- of 2-haaks paternoster met stalen afhouders en die dan met een flinke zwiep een eind uptide in zee te plonsen... Je moet vertrouwen hebben in je materiaal... én vis wíllen vangen, dat is de sleutel van alles. Ga ongeïnteresseerd wat zitten zonnekloppen op je stoel en je vangt ook geen ene schub meer... Toch?

Erik van der Velden
Berichten: 32
Lid geworden op: za apr 02, 2011 5:07 pm

Re: afhouders

Bericht door Erik van der Velden »

Ik vis meestal actief met 1 hengel up tide. Ben altijd wel met m'n hengeltje bezig . Niet zoals er veel doen "gooi maar uit en laat maar staan....." Toch merk ik dan nog dat er een verschil is in vangsten met je buurman. Er zijn dagen dat ik alles uit de kast haal, van weegschaal naar gewone afhouders tot een wapperlijn, en toch krijg ik dan geen visje gepakt. Ergens zal er dan toch wel een vershilletje inzitten.....

Plaats reactie