ZEEBAARS beperkingen ?

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Alsnog bag limit voor zeebaars in restant van het jaar.

26 sep 2018
Sportvissers mogen vanaf 1 oktober 2018 tot het eind van dit kalenderjaar één zeebaars per dag per persoon meenemen voor eigen consumptie. Aan dit succes ging een lange geschiedenis vooraf.
Sportvissen op zeebaars was in 2018 tot op heden beperkt tot catch & release. Dit beleid was gebaseerd op het eerste wetenschappelijke advies van ICES (International Council for the Exploration of the Sea). Na een stevige lobby van de European Anglers Alliance (EAA) en haar leden, waaronder Sportvisserij Nederland, vroeg de Europese Commissie ICES in december 2017 om haar onderzoek nog eens kritisch tegen het licht te houden. Een opzienbarende oproep in een periode waarin zelfs een volledig vangstverbod voor zeebaars dreigde.

Huiswerk opnieuw doen
Reden voor de EAA-lobby was de conclusie van ICES dat de steeds strengere regels voor de sportvisserij – met een gesloten seizoen van een half jaar en een bag limit van één zeebaars in 2017 – niet tot vermindering van de invloed van de hengelsport op de zeebaarsstand had geleid. Dat kon gewoon niet kloppen en er was ook niemand die dit ‘feit’ kon verklaren. Uiteindelijk restte de wetenschap niets anders dan haar huiswerk opnieuw te doen.

Hengelsport nauwelijks invloed
Met medewerking van de hengelsportsector heeft ICES in de eerste helft van 2018 een herberekening uitgevoerd. De resultaten waren spectaculair. De invloed van de hengelsport op de zeebaarsstand bleek vele malen kleiner dan aanvankelijk werd beweerd, mede dankzij een hogere overleving na hengelvangst. Ook twee sterke jaarklassen (van 2013 en 2014) verklaren dat de zeesportvisser weer op een verantwoorde manier zeebaars kan meenemen.

Erkenning groeit
“Onze stevige lobby heeft geloond”, aldus David Vertegaal, senior beleidsmedewerker belangenbehartiging zeesportvisserij bij Sportvisserij Nederland “Het zegt veel dat maar liefst twee visserijministers dit jaar voor herstel van de bag limit hebben gepleit en dat de hengelsportsector voor het eerst binnen het Gemeenschappelijk Visserijbeleid als zelfstandige sector is beoordeeld. De erkenning voor de hengelsport groeit.”

Regels in 2019
Omdat ICES voor 2019 flink meer zeebaars voorspelt, mag de totale ‘onttrekking’ van deze vissoort ten opzichte van vorig jaar verdubbelen tot 1.789 ton in totaal. De EAA pleit daarom voor een bag limit van drie en een open seizoen van acht maanden voor de hengelsport in 2019, waarbij de mate van invloed van de sportvisserij op de zeebaarsstand zeer verantwoord blijft. Daarbij dient ook de grote sociaal-economische waarde van de hengelsport op zeebaars niet te worden vergeten.

Kortom: we staan er als hengelsport goed voor ten aanzien van de zeebaars. De EAA zet met Sportvisserij Nederland alles op alles om voor 2019 een nóg hogere bag limit binnen te hengelen.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Van de Nederlandse Vissersbond:
Overleg Zeebaarsbeheer 2019
1 november 2018

Nederland beraadt zich over de inzet op het zeebaarsbeheer tijdens de Visserijraad in december. Vertegenwoordigers van beroep- en sportvisserij, ngo’s en het ministerie van LNV kwamen op donderdag 1 november 2018 in Den Haag bijeen om van gedachten te wisselen over het zeebaarsbeheer. Derk Jan Berends nam namens de Nederlandse Vissersbond deel aan het debat.

ICES-advies
Ruben Verkempynck van WMR gaf een toelichting op het ICES-advies van 29 juni 2018. Het bestand zeebaars dat is onderzocht bevat de centrale en zuidelijke Noordzee, de Ierse zee, de Keltische zee, het Engels Kanaal en het Bristol Kanaal. In 2017 en 2018 is het advies opnieuw herzien. Onder andere zijn de recreatieve vangsten en natuurlijke mortaliteit aangepast en zijn discards toegevoegd.
Het assessment loopt al vanaf 1984 tot en met 2018. Sinds 2013 is er een sterke daling van de vangsten door beperkende maatregelen. Vanaf 2010 is een afname van de recruitment, terwijl die van 2013 en 2014 beter zijn. De visserijmortaliteit (F) is sinds 2013 sterk afgenomen van boven het veiligheidsniveau (Flim) tot ver onder het duurzaamheidsniveau (Fmsy) in 2018. Dit is een gevolg van de visserijbeperkende maatregelen.
Het paaibestand is sinds 2005 afgenomen van boven het veiligheidsniveau tot ver onder het veiligheidsniveau (Blim) in 2018. Op basis van de MSY-benadering met een lage visserijsterfte is in 2019 het vangstadvies 1789 ton, waarbij het paaibestand verder kan groeien. In 2018 was het vangstadvies 880 ton, in de jaren daarvoor gold er een ‘0’ (zero) advies. Het gaat dus beter met het zeebaarsbestand, wat nu dus een beperkte visserij toestaat. Bijvangsten van ondermaatse zeebaars in garnalenvisserij is niet in het assessment meegenomen.

Impact recreatieve visserij
Sportvisserij Nederland wees de aanwezigen erop dat de impact van de recreatieve visserij op zeebaars al jaren laag (10%) is en de laatste drie jaren tussen de 0% en 5%. Men pleit voor een recreatieve visserij die 10% van het totaal uitmaakt.
De Europese Commissie heeft nog geen maatregelen afgekondigd, maar de verwachting is dat dezelfde lijn gevolgd wordt van de huidige maatregelen. Waarschijnlijk zal er 7 november 2018 meer bekend worden over het voorstel aan de Visserijministers voor de Visserijraad van 17 december.

Illegale visserij met hengels en staandwant
LIFE wees tijdens de bijeenkomst op de illegale visserij (stroperij) met hengels en staandwant op zeebaars. Men verwacht zelfs dat dit 70% van de bevoorrading van de restaurants uitmaakt. De visprijzen zijn met de helft gedaald. De overheid is op de hoogte van deze praktijk, maar er lijkt weinig handhaving te zijn. Er is veel jonge aanwas in zee volgens LIFE. Men is voor het ophogen van het quotum van staandwantvissers en beroepshengelaars en roept de kottervloot op om de zeebaars te mijden, eventueel door middel van gesloten gebieden. Sportvisserij Nederland beaamt dat.

Staande nettenvissers
De Nederlandse Vissersbond is de minister zeer erkentelijk dat ze iets heeft kunnen regelen voor de staande nettenvissers in de Visserijraad, terwijl er geen steun van andere lidstaten was. Het probleem is dat in de huidige verordening alleen beroepshengelaars worden gezien als doelgerichte zeebaarsvisserij. De Nederlandse Vissersbond pleit voor gelijke behandeling van staande nettenvissers en beroepshengelaars, beiden gerichte zeebaarsvisserijen. Op dit moment is er sprake van oneerlijke concurrentie tussen beiden visserijen.

Bijvangst
Samen met VisNed wordt aandacht gevraagd voor de positie van de kottervloot waar zeebaars een bijvangst is. Kotters doen hun best om geen zeebaars overboord te moeten zetten, maar vermijden is niet eenvoudig. “De huidige bijvangstregeling is voor flyshoot en twinriggers zeer beperkt. Het sluiten van gebieden voor sleepnetvisserij uit voorzorg is een disproportionele maatregel, men vist immers op andere doelsoorten dan zeebaars”, aldus Derk Jan Berends.
Het stapelen van de maand-hoeveelheden (jaarhoeveelheid) zou een oplossing kunnen zijn voor de sleepnetvisserij. Het stapelen van individuele hoeveelheden binnen een groep vissers zou voor de staandwantvissers een oplossing kunnen zijn. Voorkomen moet worden dat zeebaars onder de aanlandplicht komt te vallen.

Mijden van paai- en opgroeigebieden
De ngo’s (WNF) wijzen erop dat het nog niet goed gaat met het zeebaarsbestand. Het mijden van paai- en opgroeigebieden moeten nog beter in kaart worden gebracht en er moeten maatregelen komen om zeebaars in deze gebieden te beschermen.

Vangstrechten
Sportvisserij Nederland pleit voor extra aandacht voor de kleinschalige kustvisserij waar minstens 70% van het te verdelen aandeel terecht moet komen. Netviswerk ondersteunt dit. Voor de sportvisser zou er minimaal drie zeebaarzen per dag meegenomen kunnen worden. Dat zou in lijn zijn met het Europese Parlement die het aandeel in de vangst zou willen koppelen aan de economische waarde per deelsector. Het probleem is dat Nederland zelf weinig kan veranderen aan de toewijzing van vangstrechten. De invloed is met een aandeel in het totaal van 8% maar een kleine Europese speler.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mark Stuyck »

Wie zit er dan achter LIFE dat die zo hevig tegen de sportvisserij zijn?
En waarom zijn zij zo TEGEN sportvissers?
Kan iemand me de namen van deze mensen achter LIFE zeggen? Hun achtergrond verklaart mss al één en ander.
En mogen zij sportvissers zomaar beschuldigen?
Beetje goedkoop, lijkt me. Hebben ze dan bewijzen hiervoor? Dan moeten ze maar dadelijk klacht neerleggen bij de bevoegde instanties.
En hebben deze mensen dan zelf zo een voorbeeldfunctie?
Ik ben benieuwd.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Life is een Europese organisatie die kleinschalige vissers verenigt zoals kustvissers, handlijners, nettenzetters, .... Een soortement internationale vissersbond, specifiek voor kleinschaligen zeg maar. http://lifeplatform.eu/

Voor wat betreft de commentaren van die 70% bevoorrading aan restaurants.
Ik heb even contact gehad met SN en zij laten die opmerking volledig voor rekening van de auteurs van dat stuk.
Zij staan wel achter strenge handhaving op stroperij in alle vormen, maar dus niet achter het verhaal van de 70%.
Ik neem aan dat we allemaal achter de aanpak van stroperij staan.

Er staat ook niet dat het sportvissers zijn, maar er is sprake van "illegale visserij (stroperij dus) met hengels en staandwant"...
Je kan wat overdrijven om je punt te maken, maar 70% is zo ver over de top dat het gewoon belachelijk is en alle geloofwaardigheid verliest. Bovendien om een zwarte verkoop te doen, heb je 2 partijen nodig. Die stroper doet dan blijkbaar zaken met een restauranthouder. Aangezien ze cijfers hebben over het aantal restauranthouders, weten ze ook wie ze zijn. Toch? Pak er daar een paar fiscaal van aan en het is klaar. Gebeurt niet omdat het probleem marginaal is. Marginaal, maar niet volledig onbestaande.

Het is lang rustig geweest, maar er moet blijkbaar weer eens wat modder op het blazoen van de sportvisser gesmeten worden.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen, dat er weer oude en nieuwe rekeningen vereffend moeten worden, nu de puls op heel klein pitje dreigt gezet te worden.... Een techniek die om allerlei redenen bij de sportvisserij niet veel supporters heeft.
Na de belachelijk opgeblazen controles waarbij de bootsportvisserij in de pers in nauw verband gebracht werd met identiteitsfraude, sociale fraude, drugshandel, belastingontduikingen en ander fraais, is dit weer iets wat lekker smeuïg verkoopt. Je maakt mij niet wijs dat zulke verhalen door een redacteur bedacht worden. Zulke stukken komen er omdat ze zich laten opstoken hebben vanuit een bepaalde hoek.
Laat je in ieder geval niks wijsmaken, wij, de georganiseerde sportvisserij, heeft van de beroepssector GEEN lessen te krijgen over stropen en zwarte handel. Dat ze eerst hun eigen nest opkuisen, daar hebben ze al werk en zorgen genoeg mee.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mark Stuyck »

Allemaal goed en wel. Maar wie is dan de auteur van dat stuk?
Durft die dan zelf er niet voor uit te komen? Beseft hij misschien dat de zaken die hij hier schrijft grove onwaarheden zijn?
Wie wordt er hier anders geviseerd dan de sportvisser? Illegale visserij (stroperij) met hengels en staandwant op zeebaars. Hij heeft het hier niet over beroepsvissers want die hebben een vergunning. Dus wie blijft er dan nog over? De sportvisser.
Ik stel voor dat we de auteur van dat stuk hier zelf eens laten reageren.Dan kan hij ons, SN en de Europese commissie ens verduidelijken over wie hij het heeft en waar hij zijn (van de pot gerukte) 71 % vandaan heeft.
En dan weten we ook dadelijk hoe recht deze persoon zelf in zijn schoenen staat.
Hoe achterhalen we de auteur van dit stuk? Wie heeft de contact gegevens van "LIFE".
Ik vind het zeer vreemd dat niemand hier op kan antwoorden. Dit kan toch geen "geheim" zijn?

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Het staat op de site van de Vissersbond en deze meneer zijn naam staat er onder:
Derk Jan Berends via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl
Dat stuk is voor hun/zijn rekening.
We weten dus waar dit vandaan komt, niets nieuws onder de zon.
Om de zo veel tijd moet daar over begonnen worden om onze invloed te minimaliseren.

Misschien ook iets voor het verbond van restauranthouders...
De Vissersbond zegt op haar website onomwonden dat 3/4 van de restauranthouders fraudeurs zijn...

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mark Stuyck »

Klopt helemaal, Koen.

Maar steeds weer laat SN alles gewoon maar gebeuren. En iedereen weet welke invloed deze "stemmingmakerij" heeft op de vergadering in december.
Heel veel.
Wij, sportvissers, waren goed op weg om een baglimiet te krijgen tussen 3 en 6 baarzen per dag. Zeg al maar dag met het handje.
Met dank aan o.a. dit artikel.
Er wordt niet rechtstreeks naar de sportvisserij verwezen, maar iedereen weet dat ze de sportvissers bedoelen.
Waarom gaat SN hier dan niet tegenin? Dat ze de bewuste persoon aanspreken en vragen wat en wie hij hiermee bedoelt, vanwaar hij zijn info haalt en hoe hij aan die cijfers komt.
Je kan niet zomaar alles en iedereen beschuldigen zonder concrete gegevens.
Maar zoals zo vaak durft SN niet in te gaan tegen het beroep.
Laksheid is de dood van de sportvisserij.
En zo zal 2019 idem worden aan 2018.
Zo lang er niemand voor de belangen van de sportvissers opkomt, iets wat SN normaal gezien zou moeten doen, zal er niets veranderen.
Spijtig genoeg heeft het beroep wel iemand die tegen de sportvissers opkomt. En met succes.
Afspraak in december.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mark Stuyck »

Net bericht gekregen van Derk Jan Berends.
Het zijn uitspraken van LIFE tijdens een vergadering. En de Vissersbond gaat ervan uit dat wat LIFE beweert, correct is. En daar brengen zij verslag van.
Dus van hen gaan we niet meer te weten komen. Blijkbaar durft er niemand een naam te noemen terwijl ik vermoed dat het algemeen geweten is van wie deze uitspraak komt.
En wat me nog meer stoort, is dat deze persoon er zelf niet durft voor uit te komen.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Life beweert ook dat de puls alle kleinschaligen kapot maakt en het leven in zee verwoest... Is dat dan volgens de Visserbond ook correct?
Ik vrees van niet... Volgens mij worden ze daar witheet van colère van.
Wat een slap gezever!

Wat betreft de baars ben ik niet zo pessimistisch als jij nu.
Er zijn keiharde cijfers die 3 baarzen perfect mogelijk maken, binnen de vooropgestelde hoeveelheden van Europa. Zelfs dan is er nog ruimte.
Ondertussen beginnen zowat alle politieke partijen in Nederland mee te gaan in dit verhaal.
De vraag is natuurlijk, waar moet dit als wisselgeld voor dienen? Ik vertrouw het niet dat ze plots allemaal om gaan.
EAA/SN heeft veel lobbywerk gedaan hiervoor maar de NL politiek is me plots te snel, te eensgezind.

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Jan De Jonghe »

Mark,

ik lees het volgende:

"LIFE wees tijdens de bijeenkomst op de illegale visserij (stroperij) met hengels en staandwant op zeebaars".

Waar staat er dat Life tegen "sport" vissers is ?
Er wordt veel gestroopt op zeebaars. Dat is gewoon waar. Dat wordt heel duidelijk gezien op zee. Elke baars wordt doodgeknuppeld en meegenomen.
Zelfs wordt er met zeilboten op zeebaars gestroopt en elke baars gaat naar de kant. Groot en klein. En wordt verkocht aan opkopers die restaurants bevoorraden. Er werd een Franse charterboot aangeklaagd die elke dag dat het weer het maar enigzins toeliet op zee ging met Vlaamse vissers die illegaal op baars visten en alles meenamen. Boot kostte € 1000 per dag. Elke dag werd deze vis dan over de grens gebracht en aan een Nieuwpoortse handelaar verkocht. Niet gaan werken en elke dag een pak poen verdienen met massaal stropen.
Wie kan dit allemaal nog goedpraten ?

Dan iets anders: ondanks de massale oproep om te manifesteren tegen de vernietigende pulskorvisserij in Nieuwpoort waren er ondanks de vele aanmeldingen maar weinig sportvissers aanwezig. Het weer was perfect geworden EN DE MEESTEN GINGEN LIEVER VISSEN. Altijd maar zeveren en zeuren dat er bijna geen vis meer te vangen is en een grote smoel opzetten, maar er iets mee aan doen ? Ho maar !! Triestig...

En hiermee wil ik de sportvissers zoals Koen wel bedanken die speciaal naar Nieuwpoort reden om te laten zien dat ze betrokken zijn. Sommige ( zoals Koen ) hebben hun verhaal gedaan voor de volledig opgetrommelde pers.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Jan,

Ik zie dat dit onderwerp U zeer sterk aangrijpt.
Ik begrijp alleen niet goed waarom.
Jij bent toch geen beroepsvisser? Zelfs geen sportvisser. Jij verkoopt boten. En dan vind ik het vreemd dat je hier je klanten op hun kap zit. Triestigaards? Serieus?
Met zeilboten op zeebaars gestroopt? Belachelijk. Nog nooit in mijn leven heb ik een zeilboot op een wrak gezien. Ga jij veel vissen, Jan? Zit jij veel op de wrakken? Nog nooit gezien. Je hebt dus alles van "horen" zeggen. Waar liggen trouwens dan jouw belangen?
Van die Franse charterboot kan kloppen. Wie heeft die aangeklaagd? Misschien mag je dat hier ook even vermelden.

En dat er gestroopt wordt, is een feit. Maar zeg niet dat alleen de sportvissers dit doen. Ik ken beroepsboten die dagelijks binnen de 6 mijl liggen te vissen. Maar dat is nog geen reden om hen te gaan overschrijven of de bevoegde instanties te bellen. Als het mij zou storen, dan spreek ik hen aan. Maar hen aangeven bij de bevoegde instanties of hen overschrijven? Nooit. Zo laag val ik niet.

En waarom zouden sportvissers nog warm lopen voor betogingen en dergelijke als ze toch niets meer mogen vangen? Voor die éne baars? Belachelijk.Vis is er nog meer dan genoeg te vangen. Geen enkel probleem. Maar als je alles moet terugzetten en gedurende enkele maanden nog slechts 1 vis mag meenemen, waarom zou ik dan warm lopen om te gaan betogen met mensen die de sportvissers niet echt een warm hart toedragen?
Die uitspraak van jou "Wij als sportvissers". Meende je dat?

Leven en laten leven, Jan. Maar gun eerst de sportvisser ook wat.

Met vriendelijke groeten,

Mark

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Heren,

Voor dit uit de hand loopt... Jan en wij staan aan dezelfde kant.
Jan misgunt de sportvisser zijn visje niet, echt niet. Ik ken Jan goed en de SPORTvisser is voor Jan nooit een probleem geweest en zal dat ook niet worden, ook niet als die vis meeneemt en ze zelf opeet of bij familie en buren uitdeelt. De regels voor de sport zijn momenteel oneerlijk, dat zal Jan ook erkennen, maar ze zijn wat ze zijn en dan heb je je daar aan te houden. Het is niet anders.

Dat van die Franse charter klopt, dat van die zeilboot ook, ik heb het al meer dan eens gezien in de tijden dat ik zelf nog wel eens naar een wrak ging. Dat er gestroopt wordt door een aantal figuren die denken dat de regels niet voor hen zijn, klopt ook. Dat er door bepaalde mensen, die de sport van de wrakken willen, ook volle bak naast de pot gepist wordt is ook geen verzinsel. Stropen is trouwens geen "voorrecht" van de kleintjes, ook bij de grote jongens wordt er behoorlijk wat mispeuterd. Voor mij is het heel simpel: de stropers moeten er uit, of er nu een nummer op staat of niet, of ze nu 5 meter lang, dan wel 100 meter lang zijn, stropen is stropen.

Waar het hier wél om gaat is dat er op de site van de vissersbond staat dat 70% (of bijna 3/4) van de restaurants bevoorraad wordt met vangsten van hengels en illegale netjes. Binnenkuilen zijn ook illegale netten, maar daar denkt niemand aan als dat zo geformuleerd wordt... Door jarenlang de sportvisserij in één zin met stroperij te vernoemen, kijkt iedereen onmiddellijk naar ons als ergens door de beroepssector zo maar wat geroepen wordt. Ik word nog bozer als dit soort kloterij voor waar verkondigd wordt door mensen die deze reputatie zelf mee opgebouwd hebben in de tijden dat de bomen tot de hemel groeiden en alles kon en alles mocht. We hebben ze jaren lang tot de laatste snik de hand boven het hoofd gehouden, maar dat is water naar de zee, dat telt allemaal niet meer... Iets minder schijnheiligheid zou sommigen niet misstaan!

Dat de vissersbond nu de verantwoordelijkheid voor deze uitspraak bij Life legt, omdat een vertegenwoordiger van Life dat op dat overleg voor waar heeft verkocht, is flauw, héél flauw. De vissersbond blijkt een hele naïeve, dan wel een heel doortrapte, club te zijn door als verdediging in te roepen dat "ze er van uit gaan dat wat Life zegt, correct is". Dat is een schoolvoorbeeld van wat ze hier in Vlaanderen een "Tjevenstreek" noemen, want iedereen weet dat zij weten dat het niet waar is en ik betwijfel of ze er van het standpunt van Life over de puls ook vanuit gaan dat het correct is.

Over de timing van deze onzin valt ook wel wat te zeggen. Op het moment dat de politiek eindelijk het belang van de sportvisserij en de compleet uit verhouding getrokken beperkingen wil inzien, komt dit... Toeval? Ik denk het niet.
Ik weet wie de bron is van die rotstreek en hij mag gerust weten dat deze SPORTvisser een vies karaktertrekje heeft waardoor ik dit niet vergeet, maar in mijn zak houd tot het tijd is om het er weer uit te halen...

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mark Stuyck »

En het wordt dus 1 baars.
Met dank aan Life.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Verruiming zeebaars 2019
19 december 2018

19 dec 2018
Sportvissers mogen in 2019 van 1 april tot en met 31 oktober één zeebaars meenemen voor eigen consumptie. Sportvisserij Nederland en de European Anglers Alliance (EAA) hebben in Den Haag en Brussel met succes gepleit voor deze verbetering ten opzichte van de jaren 2016, 2017 en 2018.
Hoewel de sportvisser er dus iets op vooruit gaat ten opzichte van recente jaren (je kunt nu effectief het hele seizoen op zeebaars vissen met een bag limit van één vis per dag), had de georganiseerde hengelsport gezien de lage impact van de sportvisserij op het zeebaarsbestand op meer gehoopt. Die hoop werd gevoed door de brede steun die ons onlangs ten deel viel in de Tweede Kamer, en zeker toen het Ministerie van LNV bij de Europese Commissie het pleidooi van de EAA en Sportvisserij Nederland voor drie zeebaarzen gedurende zeven maanden in 2019 inbracht. Alle lof dus voor onze volksvertegenwoordigers en het ministerie. Het is jammer dat die inspanning niet meer rendement heeft opgeleverd, maar de uitkomst van onderhandelingen tussen de visserijministers van de EU-lidstaten blijft telkens weer onvoorspelbaar.
Met succes !? :)
Verruiming !!?? :D :D
Brede steun !!!??? :shock: :?
Alle lof dus !!!!???? :twisted: :twisted:
Visserijministers EU-lidstaten telkens weer onvoorspelbaar !!!!!!!!!!!??????????? :arrow:

Vooral dat laatste is toch gewoon een smerige leugen te noemen.
Want als het om de belangen van de hengelende sportvisser gaat, dan is de uitkomst tot nu toe voor deze tak van de samenleving al ZEER VOORSPELBAAR GEBLEKEN.
De sportvisser mag zonder boe of bah eerst alles inleveren, wordt op nul gezet, bloedt en boet vervolgens voor datgene wat de door de overheid gesubsidieerde beroepsvisserij werd veroorzaakt…………. En dat is ook voor de komende jaren helaas weer erg voorspelbaar………. :mrgreen:

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Schandalig! Degoutant!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mark Stuyck »

Schandalig inderdaad.
Maar denken jullie nu echt dat dit op 19 december beslist werd?
Op 22 november werd me al bericht dat het 1 baars zou worden. Die commissievergadering is een klucht. Net zoals SN en EAA. Met "Succes gepleit". Belachelijk. Als we hun loon zouden mogen aanpassen aan het behaalde succes, ze zouden verhongeren.
Ik stel me alleen vragen bij het feit dat die persoon van Life er bijna op zijn ééntje in slaagt om de sportvisserij op één baars te laten (in de kou) staan.
Dat hij ervoor verantwoordelijk is, is een feit. Nochtans is het slechts één persoon.
Respect voor wat hij met zijn inspanningen bereikt. Dat SN en EAA bij hem eens op leerschool gaan.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Ja, dat is afgelopen week beslist.
De commissie stelt een voorstel op (22 november) en de ministerraad laat haar licht daar over schijnen en past aan waar zij dat nodig achten, zo is het altijd geweest. De raad van ministers wilde ons meer geven, maar de commissie ging, om wat voor reden dan ook, dwars liggen.
Last minute handjeklap met dit of dat land wat anders in een ander dossier weer dwars ging liggen? Zo werkt het namelijk, niet noodzakelijk op rede gebaseerd. Handjeklap... Raar dat alles allemaal zo veel geld kost en maar half z'n botten werkt....

Ook voor de handlijners heeft de Nederlandse minister alles uit de kast gehaald, heb ik uit goede bron vernomen.
Het bizarre is dat de commissie aanvankelijk 7 ton aan de handlijners wilde geven en dat de nettenzetters met nul kilo de pineut van dit verhaal zouden zijn in de beroepssector. Ze krijgen uiteindelijk 5,5 ton en de nettenzetters 1,5 ton...
En dan ga ik nu het balletje even terugmeppen: geloof jij nu echt dat één iemand van Life ons op 1 baars kan houden? Natuurlijk niet!

SN moet niet in de leer bij Life, echt niet. Die moeten dringend eens leren communiceren en af en toe eens echt zeggen waar het op staat.
Ze hebben echt voor meer gepleit dan 1 vis. Wel hebben ze gepleit om een realistischer seizoen van april tot en met oktober in te stellen.

Ik begrijp niet waarom ze dat bericht zo katastrofaal slecht communiceren, zodat het zelfs leest alsof ze zélf voor 1 vis gepleit hebben! Dat is wat er staat, terwijl dat niet zo is. Alle krediet wat ze opgebouwd hebben de afgelopen tijd is met die ene alinea om zeep geholpen bij de grote massa.
Met die drie vissen (ondersteund door de wetenschappers van ICES en CEFAS) zaten we nog altijd ruim binnen de grenzen die de Commissie zelf vooropgesteld heeft... Schrijf nu toch gewoon dat we bestolen en opgelicht zijn! Het is toch zo?

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Betrokken organisaties bespreken inzet zeebaarsbeheer 2020
7 november 2019
Vandaag beraadde Nederland zich over de inzet op het zeebaarsbeheer tijdens de Visserijraad in december. Vertegenwoordigers van de beroeps- en sportvisserij, ngo’s en het ministerie van LNV kwamen samen in Den haag om de gewenste (Nederlandse) insteek van het zeebaarsbeheer te bespreken. Namens de Nederlandse Vissersbond nam Jacob Snoek deel aan het gesprek.

Lichte stijging
De Europese Commissie heeft nog geen cijfers bekend gemaakt over 2020, maar op basis van het ICES-advies wordt een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar verwacht. Naast dat verschillende partijen hun vraagtekens zetten bij de het rekenmodel dat ICES hanteert voor zeebaars, is er ook gesproken over hoe die lichte stijging verdeeld zou kunnen worden.

Staandwantvisserij
De Nederlandse Vissersbond heeft tijdens de bijeenkomst gepleit voor een gelijk speelveld voor de staandwantvisserij en de beroepshengelaars. In 2019 kregen de staandwantvissers 1400 kg toebedeeld, waar de beroepshengelaars 5500 kg kregen. “Wij zouden hier graag een ‘level playingfield’ willen zien”, vertelt Jacob Snoek.

Bijvangst
Ook is er gesproken over zeebaars als bijvangst in bepaalde bodemvisserijen. “Er moet een betere bijvangstregeling komen in de gemengde visserij voor zowel de flyshooters als de boomkorvisserij”, aldus Snoek.

Landbouw- en Visserijraad
Het ministerie van LNV bundelt alle wensen van de betrokken partijen en heeft tijdens de bijeenkomst aangegeven haar best te zullen doen om tijdens de Landbouw- en Visserijraad in december het haalbare te onderhandelen.
Aldus de Nederlandse Vissersbond.

We weten inmiddels dat de hengelsport (SN / EAA) heeft ingestoken op 3 zeebaarzen meenemen per dag per man. Te voorspellen valt, gezien de nog altijd scheve machtsverhoudingen uit het verleden, dat we - gezien de "lichte" stijging - in ieder geval 1 zeebaars houden en dat het er heeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien 2 worden..... :o
A la snoekbaarsbeleid zal ik maar zeggen. Ook al doet de baars het prima, de beroepsvisserij mag daarvan profiteren, de sportvissers blijft er vanaf...…. :?

Ook te voorspellen valt, dat de staandwantvisserij ( waarvan bijna iedereen er toch erg van overtuigd is dat dit toch zo'n geweldige "GROENE" visserij is) een leuke opsteker zal gaan krijgen........ :cry: :?

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Visserijnieuws.nl:
Besluitvorming TAC's en quota
Schouten niet naar Visserijraad

DEN HAAG – De Visserijraad neemt volgende week dinsdag besluiten over de TAC's en quota voor 2020.
Vanwege de behandeling van de Stikstofnoodwet in de Kamer moet LNV-minister Carola Schouten volgende week zelf verstek laten gaan op de belangrijke Landbouw- en Visserijraad, zo heeft de ambtelijke top aan het bedrijfsleven gemeld. De agenda is redelijk overzichtelijk en wel eens lastiger geweest, voegt een LNV-woordvoerder toe.
Ter voorbereiding hadden vertegenwoordigers van het bedrijfsleven die volgende week naar Brussel afreizen gistermiddag – donderdag – een lunchgesprek met Schouten. De voormannen Pim Visser en Gerard van Balsfoort hadden afgelopen week ook een eerste ontmoeting met Eurocommissaris Sinkevicius.

In navolging van het aangepaste biolologisch advies heeft ook de Europese Commissie voorgesteld de TAC voor Noordzeetong volgend jaar met 40 procent te verhogen. ,,Met tong in de Noordzee gaat het al enkele jaren zeer goed'', schrijft minister Schouten aan de Tweede Kamer.
Tarbot/griet is andere koek. Het voorstel is om die TAC met 29 procent te korten. Ook voor rog – waar nu al een zwaar quotumtekort van is – wordt uit voorzorg voorgesteld die met 4 procent te verlagen.
In haar brief aan de Tweede Kamer meldt minister Schouten met name opmerkingen te zullen maken over zeebaars. In weerwil van het wetenschappelijke ICES-advies om een kleine toename toe te staan, stelt de Europese Commissie voor de beperkte vangsthoeveelheid voor alle categoriën gelijk te houden. Schouten is het daar niet mee eens, en zal zich inzetten voor een kleine verruiming voor kleinschalige vissers (staandwant, lijnen, haken) en pleiten voor meer flexibiliteit voor demersale visserij.
Over de paling wordt opgemerkt dat het daar nog steeds niet goed mee gaat in Europa. Schouten steun een Europees vangstverbod van drie maanden per jaar, iets wat in het Nederlandse aalbeleid al vanaf 2010 geldt.

Noorwegen-EU
De verwachting is dat er vandaag – vrijdag – in Brussel overeenstemming kan worden bereikt tijdens de derde onderhandelingsronde tussen de Europese Unie en Noorwegen over de zogenoemde gedeelte (Noordzee)bestanden kabeljauw, schol en haring.
Kabeljauw is een heet hangijzer, er wachten zware vangstbeperkende maatregelen.
En zo zullen we 2020 ingaan.
De toon is door de EC al gezet, aangaande zeebaars. En mij bekruipt nog steeds het gevoel, dat HENGELENDE SPORTVISSERS bij de Nederlandse politici (ook bij Carola Schouten) NIET onder de kleinschalige vissers worden gerekend……..

Tja, en dan steeds maar weer dat geleuter dat het in de Noordzee toch zo goed gaat met de TONG en SCHOL. Wij stellen vast dat niet alleen de bestanden kabeljauw, maar ook de tong en de schol in de Zuidelijke Noordzee naar de klote zijn gevist door de BEROEPSvisserij. Niet voor niets verplaatst deze visserij zich steeds meer richting noorden, Skagerak enz. Dan maar meer brandstof er doorheen jagen. Zelfs de “rijke” Doggersbank holt elk jaar zienderogen achteruit. Ze moeten er maar snel een (inter-)nationaal natuurgebied van maken. Kennelijk onderkent de “wetenschappelijke” kennis van ICES geen verschil in het noordelijk en zuidelijk deel van de Noordzee. Daarnaast wordt de schuld maar al te graag aan de stijgende zeewatertemperatuur gegeven.

Wij mogen ons kabeljauwquotum waarschijnlijk wel houden hoor jongens !! :D Aan de SPORTVISSERIJ vangstbeperkende maatregelen aangaande de kabeljauw opleggen heeft namelijk geen enkele zin. :roll:
Want als die jaar op jaar niet meer in ons kustwater verschijnt, dan valt er toch ook geen vangst te beperken……….toch ???? :mrgreen:

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Inderdaad Dré, zo is het.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Sportvisserij Nederland:
Bag limit zeebaars omhoog
19 december 2019

In de ochtend van 18 december jl. is bekend gemaakt dat sportvissers in 2020 van maart tot en met november per visdag twee zeebaarzen mogen meenemen. In vergelijking met het jaar 2019 is dat één vis meer en een verlenging van het open seizoen met twee maanden.

Onderhandelingen
Net als in voorgaande jaren hebben Sportvisserij Nederland en de European Anglers Alliance tot het uiterste gestreden voor een goed resultaat. Daarbij kregen we, net als in 2018, steun van de Tweede Kamer, het Ministerie van LNV en minister Schouten.
In de onderhandelingen zette Nederland wederom in op een bag limit van drie vissen voor een periode van zeven maanden.
Ondanks de Brexit steunde het Verenigd Koninkrijk ons hierin ook.

Verstand gewonnen
Hoewel we de wetenschap achter ons hadden – de impact van sportvissers op het zeebaarsbestand is aantoonbaar zeer gering gebleken – kwam de Europese Commissie met een voorstel dat geen recht doet aan de belangrijke sociaal-economische positie van de hengelsport en de gewenste toegang tot een publieke voedselbron. Des te meer tevreden zijn we dat in Europa dit jaar het verstand gewonnen heeft. Sportvisserij Nederland dankt iedereen die ons in deze lobby heeft gesteund.

Overige afspraken 2020

• Recreatieve staand wantvisserij op zeebaars is het hele jaar verboden.
• Het quotum voor handlijnvissers gaat van 5,5 naar 5,7 ton per jaar.
• Het quotum voor staand want blijft 1,4 ton aan onvermijdbare bijvangst per jaar. De nettencategorie ‘GNC’ is in 2020 toegevoegd. Bij die visserij wordt staand want in een cirkel om de school vis gezet.
• Kotters en seines gaan naar een bijvangst van maximaal 520 kilogram per 2 maanden. Het aandeel zeebaars mag maximaal 5% van de aanlanding per vistrip bedragen.
• De maanden februari en maart blijven gesloten voor de commerciële visserij op zeebaars.
• Naast de sportvisserij krijgt ook een deel van de beroepsvisserij meer ruimte.
Dit resultaat valt zeker niet tegen en schept ook weer een beetje vertrouwen in onze overheid.
Opmerkelijk is, dat de visserij met de zegen e.d. wordt toegevoegd. Het gelijkblijvende quotum van 1,4 ton bijvangst zal dus sneller binnengehaald zijn....

Plaats reactie