ZEEBAARS beperkingen ?

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Onderstaand wat er vandaag op de Facebook-pagina van de EAA staat over de noodmaatregelen van de commissie. Deze zullen gelden tot 30 april 2015
Ik zie niks staan over de sportvisserij. Voor het volledige verhaal zullen we nog even moeten wachten, denk ik.
------------------------------


Bass - Today (Friday afternoon) the EU Commission presents its bass emergency measures to the Committee for Fisheries and Aquaculture for opinions.
The Commission informs among other things, that:
- "The spawning stock biomass is converging towards the lowest historically observed level. The current fishing mortality is almost four times as high as the stock can sustain."
- "It is .. urgent to take measures in order to prohibit the fishing of sea bass by way of pelagic as well as demersal trawling during the highly sensitive spawning season between January and 30 April 2015. Further delay in providing protection to the stock would considerably reduce or eliminate the effectiveness of the emergency measures."
- "In order to provide effective protection to spawning aggregations, which are highly variable in location, the emergency measures should cover the entire distribution area of the stock, i.e. the Celtic sea, Channel, Irish Sea and southern North Sea (ICES divisions IVb,c and VIIa,d-h) and include fisheries using pelagic trawls."
- "..in order to provide further protection to the stock of sea bass, additional measures in respect of the impact of other fisheries may also be required at a later stage."
The legislative instrument is a "COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION". See the full text, including justifications for the emergency measures, here: ow.ly/HoZkN
Cuttings:
The Regulation establishes "measures to alleviate a serious threat to the conservation of the sea bass stock in the Celtic Sea, Channel, Irish Sea and southern North Sea"
(Note: ICES divisions IVb,c, VIIa,d-h - see map below).
Article 1
Subject matter
This Regulation sets emergency measures for the stock of sea bass in ICES divisions IVb,c, VIIa,d-h to alleviate imminent and serious harm to that stock.
Article 2
Measures
During the period of application of this Regulation, it shall be prohibited to fish for sea bass in ICES divisions IVb,c, VIIa,d-h using pelagic or mid-water trawls.
It shall also be prohibited to retain on board, relocate, tranship or land sea bass caught during the period of application of this Regulation in ICES divisions IVb,c, VIIa,d-h using pelagic or mid-water trawls, including fish caught as by-catch.
Article 3
Entry into force
This Regulation shall enter into force on the day following that of its publication in the Official Journal of the European Union.
It shall apply until 30 April 2015.
This Regulation shall be binding in its entirety and directly applicable in all Member States.
EAA Comment:
We applaud this move by the EU Commission. The Member States concerned (FR, UK, NL, BE and IR) have had more than two years to come up with an adequate regional bass plan themselves but failed to do so. Therefore the EU Commission had to interfere now, to save the bass spawning stock from further depletion this year, to increase the bass spawning stock biomass, which is at a dangerously low level and decreasing.

Afbeelding

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Op de site van SN:
Stemming noodmaatregelen zeebaars

vrijdag, 16 januari 2015

Vandaag vindt in Brussel de stemming over mogelijke noodmaatregelen voor de zeebaars plaats. De EU-Commissie en de leden van het Raadgevend Comité voor Visserijzaken buigen zich over het pakket van noodmaatregelen dat de Commissie voorstelt.
Dit pakket noodmaatregelen gaat verder dan het verzoek van de Britse regering om maatregelen nadat de Raad van EU-ministers het in december 2014 niet eens kon worden over de door de Commissie voorgestelde zeebaarsmaatregelen in de TAC en quotaverordening 2015. Aangezien de zeebaarsbestanden zeer sterk onder druk staan, vroeg de Britse minister voor Visserij op 19 december om sluiting van de pair trawl visserij in het westelijk deel van Het Kanaal van januari tot en met april 2015.

Vergaande maatregelen

De Commissie stelt nu echter voor om de pair trawl visserij in het gehele Kanaal, de Keltische Zee, de Ierse Zee en de zuidelijke Noordzee te sluiten in de genoemde periode. Dit zodat de visserij op de paai- en overwinteringsgebieden wordt gestaakt en de zeebaars de kans krijgt om zich voort te planten. Dat is met de jarenlange commerciële overbevissing en recente slechte jaarklassen ook heel hard nodig. Over andere maatregelen voor andere vormen van visserij, waaronder de sportvisserij, zal later worden besloten.


Eerste stap
Hopelijk valt de stemming vandaag in het voordeel van de zeebaars uit en wordt het voorstel van de EU-Commissie aangenomen. Dat zou een belangrijke eerste stap zijn op weg naar herstel van de zeebaarsstand. Zodra de besluitvorming in Brussel bekend is, informeren we je hier zo snel mogelijk over op onze website.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

er is dus nog niets beslist....

de schrik om maatregelen te nemen die het beroep gaan treffen, zit er dik in;

nu zou er tegen maandag nog voorstellen kunnen aangevoerd worden en dan zou er vrijdag 23 jan terug een stemming kunnen plaatsvinden

en zet "zou" en "kunnen" maar in voorwaardelijke wijze

mijn idee : de beroepslobby gaat het nog een paar weken proberen te rekken en eerst nog wat baars trekken; het zou me dus ook niet verwonderen als het beroep nog eens flink gaat terugslaan want het verwondert me serieus dat er nu plots geen sprake meer "zou" zijn van maatregelen die ons treffen

wordt vervolgd

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

na het lezen van dit artikel kan je niet anders dan vragen stellen over de geestelijke gezondheidstoestand van Staatssecretaris Dijksma of je kan je afvragen welke economische zaken er in haar ogen belangrijker zijn :

http://www.sportvisserijzwn.nl/actueel/ ... wezen.html

het is dus dezelfde dame die vindt dat 2 baarzen/dag voor het sport voldoende zijn maar er vervolgens geen probleem van maakt om 7.5 km staand want in het Europoortgebied te plaatsen.

En de Europese maatregelen waar ze van spreekt, daar is dus nog 0.0 van terecht gekomen.

23/1 is er nu een nieuwe vergadering gepland waar er eventueel iets zou kunnen beslist worden.
(of nog eens uitgesteld...)

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Kijk, nu wordt het ook voor de buitenwereld heel duidelijk waar onze belangbehartigers tegenop moeten boksen... al jaren, maar nu wordt het écht waanzinnig!

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door jan van den berg »

De noodmaatregelen genomen door de individuele lidstaten, in dit geval NL, zitten momenteel in de uitvoeringsregeling. Dwz, het wettelijk maken van... Naar verwachting zullen deze uiterlijk omstreeks april/ mei in de Staatscourant gepubliceerd worden en vervolgens in werking treden op 01-06-2015 met een duur van maximaal 6 maanden met hierop een mogelijkheid tot eenmalige verlenging met nog eens 6 maanden ( EU wetgeving).
De minimum aanlandingsmaat gaat sowieso voor sportvissers ( recreatieve sector) en lijnvissers naar 42cm zoals te lezen valt in de nieuwsbrief van EZ van afgelopen december. In welke mate de noodmaatregelen genomen door de EU hierop nog van invloed zijn ( mits deze überhaupt al door de stemming komen 23-01-15 ) is op dit moment nog onduidelijk, denk oa aan een meeneemlimiet van 2 stuks zeebaars zoals door Dijksma in december jl. voorgesteld.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

De noodmaatregelen van de EU-commissie zijn één ding, de maatregelen van de Nederlandse overheid een ander. De NOODmaatregelen van de commissie moeten niet in de Staatscourant verschijnen om geldig te zijn en zijn zes maanden geldig. Deze kunnen één keer met nog eens zes maanden verlengd worden. Daarna de totale chaos als de landen niet overeen komen...
Het klopt dat de minimummaat voor sport- en handlijnvissers in Nederland naar 42 cm gaat. Dat was volgens de planning al voorzien voor afgelopen zomer. Volgens het infobulletin van EZ zouden die maatregelen nu al van kracht zijn, maar dat kan niet, want de NL regels zijn nog niet in de Staatscourant verschenen... Eens die verschijnen, zijn ze geldig tot er een andere regeling verschijnt. Deze maatregelen mogen niet verward worden met de noodmaatregelen van de EU-commissie.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Wat ik me afvraag in deze zaak is :

stel dat de EC de noodmaatregelen invoert, is het dan niet zo dat de verschillende landen individueel deze maatregelen dienen te bekrachtigen/vastleggen in een wet ?

Dus stel dat de EC de 1 baars regel/dag/sportvisser oplegt, primeert dit op de reeds bestaande regel van 20 kg die nu van kracht is in België en Nederland ?
en in Frankrijk is er nog geen quota voor sport; wel 42 cm en knippen... maar als je in Frankrijk meer dan 6 gullen hebt, wordt je beboet !


En hetzelfde vraag ik me af voor de (hopelijk) quota-maatregelen voor het beroep. Wanneer zijn die van kracht ?

Als elk land die eerst individueel moet "bekrachtigen" dan gaat het, voor bijvoorbeeld Frankrijk, nog wel effe duren, vrees ik.

wie weet het ?

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Noodmaatregelen volgens mij niet, structurele maatregelen wel.
De noodmaatregelen zijn maar voor een paar maanden geldig...
De commissie heeft volgens onderstaand artikel in de Europese regelgeving daar de macht toe.
The Commission will continuously monitor the situation and if necessary will examine the need to take measures under Article 12 of the CFP Regulation and/or Article 45 of Regulation (EC) No 850/98.”

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door jan van den berg »

Ik schrijf ook in mijn vorige commentaar: in DIT geval NL. De individuele lidstaten zoals NL publiceert vooraf aan datum van inwerkingstrede in de landelijke Staatscourant. De EU Noodmaatregelen treden direct in werking zodra er een meerderheid in stemming is behaald 23 januari aanstaande.
Een noodmaatregel van de EU hoeft inderdaad niet per lidstaat wettelijk gemaakt te worden, de noodmaatregelen genomen door individuele lidstaten dienen dit wel. Dit ter info.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie het antwoord niet.
Als ik, als Belg, 8 gullen met een gezamenlijk gewicht van 20 kg in mijn bezit heb, dan ben ik in overtreding in Frankrijk (meer dan 6 stuks); en in België (meer dan 15 kg); maar in Nederland heb ik geen probleem.

Als ik, als Belg, 130 km/u rijd op de autostrade dan ben ik strafbaar in België, maar niet in Nederland of Frankrijk (sommige autostrades dan toch);

ik wil hiermee aantonen dat ik me steeds dien te houden aan de regelgeving in de diverse landen waar ik me op dat ogenblik bevind/ben/vis.

Als de noodmaatregelen van EC er door komen (1 baars/dag), ben ik dan in overtreding met mijn 20 kg zeebaars in België/Ned/Frankrijk ? als die landen hun wetgeving niet hebben aangepast ?
en krijg ik dan een "europese boete" ? te betalen aan Europa ? vastgesteld door ?

volgens mij ligt het dus wel iets gecompliceerder dan dat die maatregelen alleen door de EC worden "opgelegd" en zullen, in de individuele landen, dezelfde maatregelen eerst moeten "bekrachtigd" worden. En vermoed, en vrees, ik dat die noodmaatregelen, voor het beroep, dit jaar geen effect meer gaan hebben.

tijd zal raad brengen...

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door jan van den berg »

Beste Frans,

op het moment dat de EU noodmaatregelen in laat gaan dan dienen deze te worden nageleefd door de lidstaten van het betreffende zeegebied waarop de maatregelen van toepassing zullen zijn ( zie kaartje van de Ices gebieden).
Ieder individueel lidstaat mag op zijn beurt hierop verder aanvullende/ verscherpte noodmaatregelen invoeren. Dus kort gezegd: zegt de EU straks dat er maximaal 2 zeebaarzen p.p.p.d. mogen worden meegenomen dan kan bijvoorbeeld NL dit aanpassen naar 1 stuks maar niet naar 3 stuks ( hetgeen dan eerst wettelijk gemaakt dient te worden en gepubliceerd wordt in de Staatscourant met de aankondiging hiervan en de datum waarop dit in zou gaan).
Je moet dan inderdaad opletten in welk water je vaart want dan zou het zomaar kunnen dat je in Belgisch water legaal bent maar strafbaar raakt zodra de grens met NL of bijvoorbeeld de UK overschreden wordt als deze landen een lagere baglimit instellen en/ of een hogere minimummaat hanteren.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Bedankt Jan; maar dan is het dus zoals ik al dacht dat iedere lidstaat individueel de noodmaatregelen dient te bekrachtigen en te publiceren in Staatscourant/Staatsblad; en pas dan zijn ze van kracht.

En vrees ik dus dat het in Frankrijk nog niet gaat meevallen om eea "vlug" in orde te brengen; in Nederland daarentegen gaat voorvechtster Dijksma op de voorste plaats gaan staan, vrees ik eens te meer.

Benieuwd wat België gaat doen.

En nog benieuwder of er bij de finale noodmaatregelen toch niet ineens de sportvisser het haasje gaat zijn.

ps : is het je ook opgevallen wat voor een onvoorstelbare hoeveelheid beroepsvissers er dag in, dag uit (ja ook op zat en zondag !) momenteel aan het vissen zijn voor de kust van Boulogne en wat meer zuidelijker. Tientallen ! en zeker niet allen Fransen
nog vlug even trekken ....

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

en zoals ik dal vreesde staan we als sport nu ineens weer in de belangstelling; was er bij de eerste lezing vorige week niets te vinden over maatregelen voor de sprotvisserij, staan we er nu wel terug bij :

http://ec.europa.eu/information_society ... 47&lang=en

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door joeri wilmssen »

@ Frans,

Een Europese noodmaatregel zoals nu voorgesteld voor de zeebaars gaat per direct na de stemming in voor een welbepaalde tijd. Deze regel(s) dienen dus niet per EU-land geratificeerd te worden zoals 'gewone' EU-wetten die inderdaad soms jaren later pas per land worden aangenomen.
Het staat een lidstaat wel vrij om deze EU-noodmaatregelen nog te verscherpen of verstrengen indien het desbetreffende EU-land vindt dat de noodmaatregel nog niet ver genoeg gaat.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de bewuste voorgestelde zeebaars-noodmaatregel tot in april of mei (2015) liep wat volgens mij ook wil zeggen dat, wanneer de zeebaars voor ons bootvissers vangbaar wordt (volgens mij ergens april of mei) deze noodmaatregel niet meer van kracht is (als er geen nieuwe noodmaatregel wordt aangenomen) en de Nederlandse of Belgische Baglimiet (Afhankelijk waar je aan het vissen bent) terug van kracht wordt.

Dit is althans hoe ik de hele zaak bekijk en onthoud.

PS. Op jou aangeven ook even gekeken naar de AIS gegevens van de vissersboten en het is daar inderdaad aanschuiven geblazen. Dit zijn dan nog maar de AIS gegevens van de boten die hun AIS hebben aan staan......

Met vriendelijke groeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Dus samengevat:
Voor wetgeving (internationaal en nationaal) geldt:
- Hogere (internationale) wet gaat voor lagere (nationaal, provincie, gemeente);
- Lagere wet mag niet in strijd zijn met hogere;
- Bijzondere regels gaat voor algemene wetgeving.
Ingeval van de zeebaarspopulatie in Kanaal, Noordzee, Ierse Zee, Kust Zuid Engeland wil de EU, dat er in deze Regio een eensluidende en eensgezinde (Regionale) wetgeving komt, die de problematiek/achteruitgang van de zeebaars hier regelt. Dat betekent, dat de betrokken lidstaten het samen eens moeten worden over nieuwe, regionaal geldende beheersmaatregelen, zoals minimummaat, aanlandverplichtingen, gesloten tijden/- gebieden, controlemaatregelen, geen verschil in straffen bij overtredingen enz. …. Nu moet het beroeps, die in elkaars gebieden vist, zich aanpassen aan de nog nationaal geldende regels. En die zijn niet gelijk en daar wordt mee gerotzooid en oorlog gevoerd met als slachtoffer: zeebaars. Met als gevolg een algemeen bindende NOOD-maatregel van de EU. De bekende stok achter de deur.…. Dat wil zeggen: voor het grote beroeps.

Voor de meer lokale, kleinschalige beroepsvisserij lopen EU-commissie en Dijksma nog wel warm. Want die vinden ze erg “groen” en is erg belangrijk voor de voeding en inkomsten van de lokale leefgemeenschap. De rechten, voeding en economisch belang van de sportvisser in diezelfde gemeenschap worden totaal aan de laars gelapt. Kijk alleen al maar naar naar het nettenbeleid in het kustgbied.

De sportvisserij fietst daar ook nog tussen door en daar moet ook beslist worden. De baglimits en zeebaarsbeperkingen verschillen hier per lidstaat. EAA en SN willen hier ook doelgerichte maatregelen en stellen doelmatige eisen richting beroeps. Het beroeps slaat terug en met steun van nationale politici, die geen bal van doelmatig beheer snappen, proberen ze ons met een zwarte piet en een lege graat in de viskist naar huis te sturen. En wat de staatssecretaris Dijksma voorstaat om landelijk (lokaal dus voor onze Noordzee) te moeten nemen als zeebaarsmaatregel voor de sportvisserij, dat hebben we al mogen proeven.
En ik waarschuwde al eerder, dit strafgedrag van haar richting sportvisserij zal ongetwijfeld negatieve gevolgen voor de in haar ogen veel te ruime baglimit van Nederland hebben. Want die mag niet in strijd zijn met de nieuw op te leggen beperking.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Kijkend naar het bericht op de homepagina vandaag: de voorgenomen maatregel 3 zeebaarzen per sportvisser.

Duidelijk is dat de afgang, teloorgang, stapsgewijze afschaffing (noem het maar zoals je wilt) van het recht van het individu om in je eigen levensonderhoud te voorzien, op verantwoorde wijze te mogen putten uit de natuur, te genieten en te ontspannen van en met je (dure, de economie ondersteunende) hobby met vaste stap doorgaat.

Wat wel kan en mag is ballonnen opblazen met een vies luchtje van een slordige duizendmiljard euri’s waarmee alleen de verantwoordelijke “ondernemingen”, de kwaad- en slechtwillenden nog eens extra worden beloond ten koste van het individu en de onderlaag van de samenleving. Een soort van gelegaliseerde valsmunterij zal ik maar zeggen. Wat zullen al die papieren nep-postbus BV’s in het witwas circuit het toch weer onvoorstelbaar druk krijgen…….. Maar die discussie hoort hier natuurlijk verder niet thuis. :roll:

Wat dan natuurlijk ook kan en waar alle mogelijke middelen, geld/subsidies, politieke steun, zogenaamd wetenschappelijk onderzoek etc. tegenaan wordt gegooid, is het in de watten blijven leggen, het door blijven gaan met gelegaliseerde en oogluikend toegelaten stroperij en zwarte handel door de grote beroepsvisserij en aanverwante handel. Want wat bij de sportvisser als onverantwoorde, zogenaamde “ondermaatse beheersmaatregel” wel door de strot geduwd kan worden, wordt bij het beroeps met het grootste gemak weggesleept of als wetenschappelijk onderbouwd toegestaan.

Meegesleept in de gedachtelijn van Dijksma kan het dus niet anders, dan dat ZIJ DRIE ZEEBAARZEN VEEL TE VEEL VINDT. Ze vond eentje al te veel.

En zoals al voorspeld kan zij haar windei altijd nog kwijt in het verder afslanken van onze veelgeprezen bag limit.

Nog wat anders.
Lees eens in het Online Magazine Europese Maritime Zaken & Visserij, nr. 65 van oktober 2014 (je kunt je daar gratis op abonneren).
Naast artikelen over Innovatie in de Blauwe Economie vindt je hier ook speerpuntbeleid genaamd LIFE van de EU aangaande de belangrijkheid en stimulering van de kleine kustgemeenschappen, kleinschalige visserij, ontwikkeling van duurzame werkgelegenheid voor de lokale gemeenschappen, het zich kunnen voorzien van voedsel op de lange termijn etc etc.

LIFE staat voor: Leven blazen in de Low Impact Fishers of Europe. (Kleinschalige visserij met lage impact) De EU wil met LIFE die kustgemeenschappen gaan steunen en stimuleren. Om met de mooie woorden van commissaris Maria Damanaki te spreken: “ dat we een kader bieden om de activiteiten van kleinschalige vissers veilig te stellen”. Die maatregelen moeten vooral op plaatselijk (kust-)niveau worden genomen volgens haar. Daar hebben we dan via onze Dijksma al het nodige van ervaren. Denk aan de toestemming tot uitbreiding van de netten langs onze kust.

Maar wat de SPORTVISSER zich hierbij af moet vragen is, waarom hij dan als “groene” en duurzame, nog veel kleinschaliger vissende hengelaar uit datzelfde kustwater op moet rotten en steeds meer van zijn zelf gevangen vis moet teruggooien. BEHOREN WIJ, TE SAMEN MET DE PLAATSELIJK VERBONDEN MIDDENSTAND DAN NIET NIET TOT DIEZELFDE KUSTGEMEENSCHAP ???? En met diezelfde rechten en voorzieningen ?????

Ik mag aannemen, dat Sportvisserij Nederland, EAA en andere belanghebbenden inmiddels de deur platlopen bij de directeur van LIFE, Jeremy PERCY, om voor onze rechten op te komen. Hij zegt:
“LIFE is een organisatie van organisaties, en daarom is het zo belangrijk dat kleinschalige vissersorganisaties in onze sector zich overal in Europa bij LIFE aansluiten. Zo kunnen zij hun positie versterken en krijgen ze een pan-europese stem ( enz enz) En verder willen wij samenwerken met niet-visserijorganisaties die zich eveneens inzetten voor duurzaamheid in visserij en maritiem milieu.

Aan deze mooie woorden te horen zal hij zeker niet onder de Balkenende-norm zitten. :?

Dus SN, EAA en andere organiaties, laat eens iets (van uw vorderingen en acties) horen………..

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mario Wauters »

Beste vrienden ik denk dat WIJ SPORTVISSERS de kop van jut zijn overal in Europa waar wij Nederland België enz toe behoren?en of wij 1 opeen miljoen hiertegen prosteren ha ha die politiekers lachen ons toch vierkant uit die luisteren alleen naar de sterksten het beroeps want daar is het geld te verdienen en daar zijn stemmen te halen recepties etentjes snoepreisjes enz
wat krijgen ze bij ons alleen gezaag man man .
Wat zijn wij toch brave mensen he we zouden met onze bootjes de havens moeten versperren dat het beroeps niet meer buiten kan,ze stropen onze zeeën leeg en krijgen er nog subsidies voor dam dam bij mij komt het echt de strot uit als ik nog ga vissen en ik krijg kontrole omdat ik teveel meebreng om eens lekker vis te eten kunnen ze het maar bekijken dan ga ik desnoods voor het hof van strasburg bende zijkers.
Bij mij in de buurt is een zoetwaterplas met vergunning en nog een vergunning de illegalen enz mogen hier ook niet vissen zonder vergunning of wel want zij hebben een speciaal statuut ,maar er word niets tegen gezegd want die verstaan het toch niet zoals bv aan den brouwersdam daarom kom ik daar niet meer wraakroepend dam dam je word er depie van .
Ik ben intussen 68j met een kleine rente en de beperkingen die aan een braven burger worden opgelegd zijn buitensporig op alle vlakken het grote probleem is dat wij onze wetten niet echt kennen niet de plichten en niet zeker niet de rechten de illegalen kennen dat allemaal .
elpescador

delta 1518

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

En dan komt vervolgens, toch wel zeer verassend en dan bedoel ik dit weer in de zin van "de aap uit de mouw", SN met een SUCCES-bericht over de bereikte resultaten.....

Toegegeven 3 is beter dan 1, maar de inzet lag toch op ECHTE beheersmaatregelen ?? De aap in deze zit 'm weer bij de start van heel de zeebaarsellende: SN zette in op het Ierse model, twee zeebaarzen per dag per visser. En dan is de terugzet-lobby binnen EAA en SN onder aanvoering van dhr. Bloot weer tevreden.......... :shock:
EU neemt noodmaatregelen zeebaars
dinsdag, 27 januari 2015

De Europese Unie heeft maandag 26 januari noodmaatregelen afgekondigd voor de commerciële zeebaarsvisserij. De maatregelen – die per direct ingaan en tot 1 mei van kracht zijn – omvatten een volledige stop van de pelagische trawlvisserij op de paai- en overwinteringsgebieden van de zeebaars: Het Kanaal, de Keltische Zee, Ierse Zee en Zuidelijke Noordzee.
Uit het ICES-adviesrapport van 2014 werd duidelijk dat de zeebaarsstand er zeer slecht aan toe is. De visserijsterfte moet tot wel 80% moet worden gereduceerd, wil de zeebaarsstand zich nog kunnen herstellen. Hoewel deze uitkomsten niet anders dan tot het nu genomen besluit konden leiden, liepen de onderhandelingen tussen de EU-commissie en de lidstaten in december 2014 nog vast.
Via een noodprocedure – die is alleen mogelijk als de visstand er zo slecht aan toe is dat onmiddellijk ingrijpen de enige weg vormt – is de knoop nu toch doorgehakt.

Succes voor EAA

Het besluit is een succes voor de European Anglers Alliance (EAA) en haar leden, en een eerste stap op weg naar een lange termijn beheerplan waarin het grote belang van de zeebaars voor de sportvisserij voorop staat.

De afgekondigde noodmaatregelen zijn naar proportie, en vormen een eerste stap in de goede richting naar een betere zeebaarsstand
De nu genomen maatregelen gelden tot 1 mei en kunnen eenmalig met zes maanden worden verlengd. Daarnaast heeft de EU-commissie aangekondigd zo spoedig mogelijk met aanvullende maatregelen te komen voor de overige visserijvormen, zoals aanlandingsbeperkingen voor de beroepsvisserij en beperkende maatregelen voor de recreatieve visserij.
Het voorstel is om een ‘baglimit’ in te voeren van drie zeebaarzen per persoon per dag, evenals een verhoging van de minimummaat van 36 naar 42 centimeter voor heel Europa.

‘Sportvisserij als sector erkend’
Fred Bloot, president van de EAA, in reactie op het Brusselse besluit: “Zeebaars is een iconische vis voor de sportvisserij. Wij zetten ons al jaren in om de sportvisserij op zeebaars te optimaliseren.”

Fred Bloot
Het sluiten van de destructieve wintervisserij met pelagische (pair)trawlers wordt al sinds 2001 door de EAA gepropageerd. “Het heeft de EAA en onze leden, waaronder Sportvisserij Nederland, enorm veel inspanningen en lobbywerk gekost om gehoor te krijgen, maar nu is er eindelijk een begin."
"Ook de inzet van de VVD, die kritische vragen heeft gesteld aan de staatssecretaris, heeft bijgedragen aan deze positieve uitkomst. Daarnaast is het goed nieuws dat de EU-commissie in haar toelichting op de maatregel de sociaal-economische betekenis van de hengelsportsector nu voor het eerst volmondig erkent. De EU is daarmee een proces gestart waarin de sociaal-economische positie van de zeesportvisserij wordt gewaarborgd”, besluit Bloot.

Met de afgekondigde noodmaatregel erkent de EU de sportvisserij op zeebaars als belangrijke sector


Proportionele bijdrage

Ben Biondina, voorzitter van het Nationaal Platform Zeehengelsport en bestuurslid van Sportvisserij Nederland sluit zich daarbij aan. “We weten hoe belangrijk de zeebaars is voor de sportvisserij, en ik denk dat we met deze en toekomstig te nemen maatregelen vanuit de sportvisserij een proportionele bijdrage leveren aan het nodige herstel van de zeebaarsstand. Daar is ook tijd voor nodig, maar dit is het allemaal meer dan waard”, aldus Biondina.

Ben Biondina
“Graag wil ik ook de EAA complimenteren met dit behaalde resultaat. Daarnaast is het ook het vermelden waard dat onze staatssecretaris Dijksma bij de onderhandelingen in Brussel steeds heeft gepleit voor stringentere maatregelen voor de beroepsvisserij.”
Een kouwe douche en toppunt van "aap uit de mouw" vind ik dan toch wel de complimenten die de VVD en Dijksma hier in de schoot geworpen krijgen......Hoe is dit mogelijk....... :shock:

Er is een soort van spreekwoord ( kan er even niet opkomen) dat gaat over wie men eert en wiens brood men eet..... :roll: 8)

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

THE END

indien deze 3-baars regel er door komt, dan betekent dit, niet meer of minder, dan het einde van mijn visserij, en ik vrees dat ik niet alleen ga zijn. Er zijn natuurlijk andere vormen van visserij, maar daar heb ik, tot nu toe, geen interesse en voldoening in gevonden.

Ik geloof ook niet dat mijn vaste vismaten gaan bereid zijn om telkens pakweg 100 € mee uit te leggen om dan terug te komen met 3 vissen... en om telkens andere vissers mee te nemen en visgids te spelen, daar heb ik het geduld niet voor.

In verband met deze maatregelen toch een paar opmerkingen :
- volgens de onderzoeken is 25% van de sterfte te wijten aan de pelagische visserij : de EC heeft via een noodmaatregel een TIJDELIJKE maatregel ingesteld, geldig tot 30/4/2015; daarna ?

- alle sportvissers samen zijn ook schuldig aan 25% sterfte en dus verlangt de EC dat er een DEFINITIEVE maatregel komt van 3 zeebaarzen/dag; ik hoop wel dat alle lidstaten hetzelfde gaan beslissen (bijvoorbeeld de 20 kg van Ned en Bel..) en dat Dijksma niet als referentie gaat genomen worden. Waarom de individuele landen geen soepeler beleid zouden mogen voeren dan dat wat Europa wil, is mij niet echt duidelijk, maar ik ken die wetten dan ook niet. Er zijn anders wel uitzonderingen genoeg en er is een verschil tussen willen, mogen en kunnen...

- maar dan zitten we nog met 50% en daar lees ik alleen maar vage toespelingen als "aanvullende maatregelen en aanlandingsbeperkingen"; zonder dat ik daar ook maar 1 concreet iets van lees.

Met andere woorden : die pakweg 100 beroepsvissers van de pelagische visserij worden (tijdelijk?) beknot; de 200.000 (??) zeebaars-sportvissers worden definitief aan banden gelegd;
en de rest mag verder doen ? zoals de vergunning die Dijksma recent nog gaf aan een beroepsvisser om 7.5 km staand want te zetten....

Moet mijn vrouw gelijk geven toen ze me zei : dan had je ook maar beroeps moeten worden.


Mijn eerste maatregel is dat ik de herstelling van mijn reserve z-drive zal uitstellen, tenminste tijdelijk, waarschijnlijk definitief... en in plaats van die doos shadjes, zal een stuk of 10 ook wel goed zijn.

ps : vraagje : zijn hengels goede bonenstaken ? :twisted: :evil: :(

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hey Frans,

"Da zal ni gemakkelijk zijn ze, bonen kweken op uw appartement in Nieuwpoort"!!! Ze kunnen blijkbaar ni zo goe tegen de zeelucht... :wink: :wink: :wink:

Greetz Jerry

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Heeft er iemand het telefoonnummer van Commissioner Karmenu Vella. Ik dacht dat de trawler visserij niet meer toegelaten was in het Kanaal ?

Als ik de AIS gegevens bekijk van die gebieden :"gesloten voor trawlers", zie ik er binnen de kortste keren nog 15 die duidelijk aan het vissen zijn...

we zullen maar denken dat ze pas dit week end op de hoogte worden gebracht.


en Jerry, denk dat je je bronnen eens moet nagaan; voor zo ver ik weet heb ik geen appartement in NP; grtz

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Frans,

Dan heeft den Broos me wa blaaskes wijsgemaakt.

Gr Jerry

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mark Stuyck »

Da Frans,

Je kan hem een bericht sturen via Facebook.

https://www.facebook.com/CommissionerVella

Krijg je zeker een reactie op.

Mvg,

mark

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Frans,

Heb je Vella nu al een bericht gestuurd?

Mvg,

mark

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Ja Mark maar ik wacht nog op een antwoord;
misschien moet jij ook eens een bericht sturen ?

en de trawlers en de aanlandingen van hun gevangen zeebaars, gaat nog steeds door...

gr

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Tot nu toe is heel dit "verbod" gewoon een lachertje. Iedere dag, en dat vanaf de dag dat het in voege trad = 27/1, zijn er tientallen trawlers actief in de zogenaamde verboden zone.

De trawl vissers van Frankrijk hebben publiekelijk verkondigd dat ze zich van dat verbod geen kl.t.n aantrekken en zijn allemaal op baars aan het vissen. "En we zullen wel zien wat de overheid doet als we onze baars op de kant zetten". Diezelfde baars die niet meer mocht gevangen, verhandeld worden.
Wel, die overheid doet momenteel niets en er zijn vorige week dus nog steeds tonnen zeebaars geveild.
Het zijn bovendien niet alleen de Franse trawl-vissers; Engeland en Nederland zijn ook goed vertegenwoordigd.

Als "tegenmaatregel" heeft Commissioner Vella nu een addendum klaargemaakt, speciaal voor de sportvissers. Bij de eerstvolgende vergadering van de EC zal de noodmaatregel uitgebreid worden en worden we bedacht met de 3-baars-regel. Het zal me benieuwen of Frankrijk/Engeland hier nog gaat op reageren. Denk het niet trouwens.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

De boomkorren, die daar ook vissen op platvis, vallen volgens mij niet onder dat verbod. Het gaat om de pelagische vloot (spanvissers en flyshooters). Als ik op marinetraffic.com kijk zie ik een aantal boomkorren, maar ook veel hektrawlers en nettenzetters... Die zijn toch in overtreding, tenzij ik er geen bal van begrepen heb. Als die dingen gewoon, legaal hun gang kunnen gaan, dan is heel die regel een papieren tijger en zijn we met z"n alleen wéér maar eens fijn in de zak gezet. Wie gaat daar nu wat aan doen? Gaan ze die bakken aan de ketting leggen, de boel in beslag nemen? Ik kan bijna niet wachten tot er een sportvisser met 4 baarzen aangetroffen wordt... :-(

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Koen, ik ben er dus van overtuigd dat die aangekondigde maatregelen een papieren tijger is voor het beroep; maar niet voor de sportvisserij.
De Normandische pelagische vissers gaan gewoon door en weigeren ook maar iets in te leveren of niet te gaan vissen; ze hebben dit openbaar gemaakt en aangekondigd en zijn dan ook massaal aanwezig in de "verboden" zone.
http://www.tendanceouest.com/actualite- ... u-bar.html

en zoals jij ook al zegt : "tenzij ik er geen bal van begrepen heb"; je bent blijkbaar niet de enige;

ik heb aan de EAA gevraagd hoe het komt dat die trawlers daar bezig zijn en krijg als antwoord :
1. Evidence e;g. pictures would be helpful; dus heb ik ze dan maar de AIS site en een aantal boten doorgegeven en krijg dan het volgende antwoord :
2.It is impossible to tell from this map who is fishing (pair-trawling) for bass and who is fishing for other species.

ik dacht toch duidelijk gelezen te hebben dat trawl visserij verboden was en dat er gen zeebaars mocht gevangen, aangevoerd, verhandeld worden ? en ik citeer hier even de notulen van de EC
"G. Conclusions
The emergency measures therefore prohibit the fishing, retention, transshipment or landing of sea
bass by pelagic trawls as these have been identified by scientific advice as the top commercial
mortality impacts. They last from the date of application until 30 April 2015 which is the period
that has been identified by scientific advice to be the spawning season for sea bass. They cover
the Irish Sea, Celtic Sea, English Channel and North Sea (ICES areas IVb,c, VIIa and VIIa,d-h)
and correspond to ICES advice as covering spawning areas."

als je dan, alleen nog maar, de Pefa gegevens er bij haalt, zie je daar toch dat bijvoorbeeld de fly shooters GO 01, SCH 65, SL 27 onverminderd actief zijn en onverminderd zeebaars op de mijn zetten. Nu, ik kan die Ned vissers geen ongelijk geven hé; als er geen actie is tegen de Franse vissers in dat water, en zij vissen daar ook... de controle zal wel wegblijven in dat gebied.

Dat heb ik zelf in Duinkerken gezien toen de tong-visserij op 28/2 werd gesloten omwille van het opgeviste quota voor dat jaar (is al wel een aantal jaren geleden). In ieder geval waren er toen een 10-tal staand want vissers van Boulogne en visten en verbleven toen in DK en verdween de controleboot uit DK. Weken na mekaar werd er daar nog tong gevangen, in (niet goedgekeurde, zonder koelinstallatie en anonieme) bestelwagens geladen en vervoerd naar Boulogne en omstreken; ze waren dus wel zo bij de pinken om hun gevangen vis niet te mijnen in de vismijn van DK. En je zal ook nog wel herinneren dat de vissers van Boulogne de kantoren van politie en douane, in Boulogne, toen hebben "aangepast" en achtergelaten met een paar honderd kg rotte vis.

We hebben het dus inderdaad weer zitten...

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Hierbij een "print screentje" vanop Marintraffic.com (enkel vissersschepen) van een stukje verboden gebied voor zeebaars. Dit is toch echt een lachertje...
Afbeelding


Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Niels Janse »

Ik zie inderdaad de schepen die Frans al aangaf (GO 01, SCH 65, SL 27 ) allen in het verboden gebied lekker doorvissen.
Is er nu niemand die hier op gaat toezien dat dit niet meer gedaan word? Anders is heel deze regel een lachertje!! Dit zat er natuurlijk wel in, maar vervolgens zullen ze wel vrolijk sportvissertjes gaan controleren of die zich aan de regels houden. Hoezo selectief.
Ze moeten echt eens flink wakker worden geschut, anders is onze zeebaars hobby naar de knoppen en de beroeps flyshooters lachen zich een bult......

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Kunnen we onze democratisch Europese verkozenen niet eens "verklappen" dat ze gewoon van achter hun Europees gesubsidieerd bureau-tje in hun lekker warm en knus kantoortje ergens in Brussel via een site (Marinetraffic.com) kunnen zien dat er een heleboel beroeps deze noodmaatregel vierkant in 't kwadraat aan hun waadpaklaars lappen en dat ze daarvoor zelfs niet voor naar de verboden gebieden moeten varen om dit met eigen ogen te zien.

Mochten er wat vrijwilligers zijn met heel veel vrije tijd dan kan er toch heel makkelijk "een dag per dag" lijst gemaakt kunnen worden van "niet toegestane boten" (flyshooters ed.) dewelke in de verboden gebieden aan het stropen zijn.

MVG, Joeri
Somnium
Delta 1609

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Natuurlijk zit hier Sportvisserij Nederland bovenop, verloren uurtjes van de vrijwillige controleurs worden zo zinvol besteed. Er is waarschijnlijk al een boze brief onderweg naar ons aller Sharon Dijksma waarin zij natuurlijk allereerst nog eens een dikke pluim krijgt voor haar inspanningen zoals onlangs ook door SN geventileerd naar ons. En in welke brief vervolgens wordt gememoreerd, dat de sportvissers "hun verantwoordelijk MET EEN ZEER TEVREDEN GEVOEL inmiddels WEL hebben genomen en zich nu toch wel afvragen waarom het beroeps dit kennelijk, zoals gewoonlijk maar nu toch zeer nadrukkelijk, aan hun laars lappen en of ze hier a.u.b. iet aan zou willen doen...... 8) :?
EAA zit er natuurlijk in het Kanaal / Zuid Engeland letterlijk en figuurlijk natuurlijk nog dichter bovenop en doen van deze economische misdrijven natuurlijk officieel aangifte bij de Europese Commissie EN de opsporingsdiensten van de betrokken landen..... 8) 8) :? :?
Bovendien is dit natuurlijk inmiddels dubbel en dik door EAA via hun lobbykanalen aangekaart bij de EU-vertegenwoordigers, die ze de afgelopen jaren zogezegd voor zich hebben gewonnen......

En ondertussen weten deze beroepsvissers dat ze over enige tijd toch aan het kortste eindje zullen moeten gaan trekken. Daarom vissen ze, nu er voorlopig toch door de vingers gekeken zal worden, als appeltje voor de dorst, nu snel het complete paaibestand leeg en kapot.....

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Sinds gisteren is het Duits visserij patrouille schip Seefalke aangekomen in de bewuste zone;
afgaande op de bewegingen van het schip neem ik aan dat ze aan het controleren zijn maar als ik anderzijds zie hoe veel trawlers daar bezig zijn, dan is dat onbegonnen werk voor 1 boot.
Zelfs als er om de 2 u een schip wordt gecontroleerd (en dus 12/dag), dan zouden er nog minstens 3 controle-boten moeten rondvaren om alle trawlers 1 x/dag te controleren = utopie dus.

Bovendien vermoed ik dat noch Frankrijk noch Engeland actief wil meedoen aan een controle op zee om conflicten niet op de spits te drijven.
We krijgen hier een knappe voorstelling te zien van het verschil tussen theorie en praktijk en hoe krachtig (??) Europa is als de lokale overheid er niet achter staat.

Ik mag aannemen dat een van de 2 full time mensen die SN op de zeevisserij heeft gezet, nu iedere dag bezig zijn om dit te documenteren ?

En het zal me ook benieuwen hoe er gaat gereageerd worden door de Belgische controle indien ze in mei of zoiets een sportvisser controleren die meer dan 3 zeebaarzen aan boord heeft. Indien de 3 baars-regel effectief door Europa wordt gestemd natuurlijk.

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door joeri wilmssen »

@ Frans,

De "Seefalke" ligt al een hele poos stil net voor de Engelse kust ten ZO van Seaford. Die gaan echt geen 24 op 24u. flyshooters en andere boten controleren. Die mannen beginnen om 8.30 en hun shift stopt wel om 16.00... :D
Die mannen zijn nu bezig aan hun cognac en sigaar na het diner aan boord.
Als je dus aan 6 gecontroleerde schepen per dag komt dan lijkt me dit al veel.

Het mag wel niet maar hoeveel vissersschepen zouden hun AIS in die regio af hebben staan denk je?
Als alle vissersschepen in die regio achter elkaar zouden liggen kan je gewoon van Frankrijk naar Engeland lopen en heb je geen ferry of tunnel meer nodig...


Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

De vandaag geldende noodmaatregelen blijken van toepassing te zijn op volgende visserijen:
OTM of PTM >70 mm en mogen alleen op deze manier vissende vaartuigen daar niet komen en geen zeebaars aanvoeren.

OTM: zwevende ottertrawls
Zwevende kor of trawl opengehouden door visborden gevist over de zij of achtersteven.
PTM: pelagische spantrawls
Vistuig bediend en opengehouden door twee schepen, waarmee pelagisch wordt gevist.

Voor afbeeldingen van deze methodes verwijs ik naar een pdf die te downloaden is bij het Vlaamse Instituut voor Landbouw en Visserijonderzoek (ILVO)
http://pure.ilvo.vlaanderen.be/portal/f ... ngGear.pdf
(rechts klikken en openen in een ander venster/tabblad, anders ben je van deze pagina weg)

De regel geldt voor deze visserijen met netten waarvan de mazen groter zijn dan 70 mm.

Dat betekent dat al die flyshooters die je bezig ziet op marinetraffic.com nog steeds legaal vissen. Zij vissen dan wel pelagisch, maar met mazen kleiner dan 70 mm!! Met die fijnere mazen wordt volgens wat ik zo kan vinden op internet gevist op haring, makreel, horsmakreel, sprot, ... dat soort spul. Ik ben eens gaan kijken naar de aanvoergegevens van enkele hektrawlers afgelopen vrijdag in Scheveningen... Voor zo ver ik kan zien op basis van de on-line beschikbare gegevens, heeft geen van beide haring aangevoerd, geen van beide heeft makreel aangevoerd, geen van beide heeft sprot aangevoerd. Wel hebben ze resp. 750 en 1000 kilo horsmakreel aangevoerd, maar ook 900 en 1250 kilo zeebaars. Je kan dus in een cynische bui stellen dat de "bijvangst" de doelsoort van het gebruikte vistuig overstijgt. In een realistische bui kan je stellen dat die baars gewoon een doelsoort is.

De nu geldende noodmaatregel is veel minder ingrijpend dan in eerste instantie algemeen aangenomen werd! Het is nu maar te hopen dat naast de voorgestelde maatverhoging naar 42 cm en 3 baarzen voor de sportvisserij (die al luid aangekondigd zijn door de eu via deze link http://ec.europa.eu/information_society ... 43&lang=en) ook al deze pelagische visserijen met fijnere netten aan banden gelegd worden en de paai echt beschermd wordt! Als ze daar nog lang mee treuzelen, is het voor dit jaar alvast niet meer nodig... :(
(rechts op de url klikken en openen in een ander venster/tabblad, anders ben je van deze pagina weg)

Zoals aangegeven, wat er met de sportvisserij moet gebeuren is al gecommuniceerd, maar wat Europa met de rest van de vloot wil doen, daar vind je geen letter over. Niets, doodse stilte!
Naar verluid zouden de plannen eerstdaags bekend gemaakt worden. Wat het ook wordt, de Normandische beroepsvissers hebben al met veel tamtam aangekondigd hun vaderlandse dinges te vegen aan een eventueel baarsverbod. Baars maakt 25% van hun omzet uit.

We moeten dus vertrouwen in de politiek om snel de juiste beslissingen te nemen en maatregelen te treffen die hout snijden en proportioneel verdeeld zijn... :? :? :?

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

ONGELOOFLIJK.

Wat met grote trom werd aangekondigd, waar velen zich voor op de borst hebben geklopt en mekaar op de schouder om zichzelf en anderen te feliciteren, blijkt nu een amper iets meer dan een scheet in een fles te zijn.
Niet verwonderlijk dat die Franse, Nederlands en Britse trawlers ongestoord doorgaan. Zo lang ze met mazen van MAX 70 mm vissen, is er niks aan de hand.

Hoe je een maaswijdte van MAX 70 mm in overeenstemming brengt met een verhoging van de MIN maat van 36 naar 42 voor zeebaars, is me niet echt duidelijk; maar zeebaars is dan toch geen doel voor die trawlers en fly shooters... of wel ?

Eens te meer blijkt er weer een enorm verschil te zijn tussen wat er wordt gezegd en gedaan.
Zelfs tussen de gepubliceerde tekst en de uiteindelijke versie die van toepassing is op de zee zelf, zit er een wezenlijk verschil ! En Jan met de pet denkt met die oorspronkelijke tekst dat het nu geregeld is, maar nu pas wordt eea duidelijk; waarvoor dank Koen om dat open en bloot te brengen.

Maar waar we wel vrijwel zeker mogen van zijn, is dat we van 20 kg naar 3 stuks zullen gaan. :evil: :twisted:

Arie Krijgsman
Berichten: 9
Lid geworden op: di feb 03, 2015 11:06 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Arie Krijgsman »

Graag wil ik reageren op voorgaande reacties. Volgens mij is er uitsluitend een verbod op de gerichte visserij op zeebaars met pelagische netten. Zo'n pelagisch net bevindt zich tijdens het vissen in de middelste of hoogste waterkolom en wordt meestal voortgetrokken door 2 schepen, het zogenaamde in span vissen. Flyshooten is geen pelagische visserij maar bodemvisserij! Dat betekent dus dat flyshooten gewoon is toegestaan! Dus de eerder genoemde vissersschepen zoals bijv. GO1, SL27 etc. vissen gewoon legaal! Ik heb trouwens de afgelopen weken de vangsten van flyshooters gevolgd en ik moet zeggen dat op een uitzondering na de vangsten van zeebaars best wel mee viel. Op die ene uitzondering na (een Franse flyshooter met een vangst van 2300kg in 3 dagen) varieerden de vangsten van 20kg tot maximaal 300kg zeebaars in 2 tot 3 dagen. Een beetje handlijnvissers vangt dat in het voorjaar in 1 dag. Voor wat de spanvisserij op zeebaars betreft wordt dit volgens mij voor 99% door Franse vissers gedaan. En hier schuilt ook het probleem! Sinds wanneer stoort Frankrijk of een Franse visser zich aan Brussel? kijk maar naar de 3% begrotingsregel! En de Franse overheid kijkt wel uit om hard in te grijpen. Want dan staan zo'n 100 Franse vissers op de stoep om financiele steun ivm derving van inkomsten voor de gesloten termijn. Even voor de goede orde ik ben sportvisser en ja ik baal ook van de baglimit van 3 zeebaarzen per persoon per dag, evenals de baglimit die onder valse voorwendselen is ingesteld. Immers uit een van de laatste vragenuurtjes met Sharon Dijksma blijkt dat na anderhalf jaar nog geen 1 overtreding van de baglimit is geconstateerd ondanks steekproefsgewijze controle. Dus met de ongebreidelde verkoop van zwarte vis, zoals werd beweerd door de VWA, valt het denk ik wel mee. Tot slot ben ik bang dat de sportvisser moet bloeden en dat er weer een jaar verloren gaat voor wat betreft de beperking van de beroepsvisserij op zeebaars tijdens de paaiperiode.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Mark Stuyck »

Feit is dat SN weer eens NIETS bereikt heeft behalve dat de zoute sportvissers de dupe zijn.
En om die reden weiger ik SN nog langer te sponsoren.

Geachte heer Visser,
Bij deze mag U mij eind dit jaar schrappen als lid van de Deltavissers. Met pijn in het hart.
Beschouw dit maar als de officiële opzegging van mijn lidmaatschap per 31/12/2015.

Dank voor alles.

Mvg,

Mark Stuyck
Delta 560

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Rinus Visser »

De boosheid van de heer Stuyck over het niet goed behartigen van onze belangen door Sportvisserij Nederland in de bag limit zaak over de zeebaars kost de Bootvisvereniging Zuid-West Nederland dus een gewaardeerd lid.
Nu krijg ik als penningmeester meer ‘bijzondere’ redenen om het lidmaatschap te beëindigen. Een er van luidde: “als er geen helling komt op MV II stop ik met het lidmaatschap”. Een andere: “als er een bag limit komt stop ik met het lidmaatschap”. Welnu die helling komt er niet en er is al een bag limit (20 kg) dus einde lidmaatschap.
Uiteraard kom ik meer voor de hand liggende redenen tegen, zoals het verlies van een baan, verkoop van de boot, lichamelijke ongemakken en verhuizing naar het buitenland.
Zodoende is in 10 jaar tijd het ledenbestand met 425 leden gedaald. Als deze tendens zich voorzet zitten we binnen een of twee jaar op een aantal lager dan 1000 leden. Een verlies van 425 leden betekent in geld een minder opbrengst van ruim € 19.000,-- . De kosten nemen natuurlijk ook af, minder maandbladen, minder porto maar andere kosten gaan eerder naar boven dan naar beneden.
Denk daarbij aan het onderhoud van trailerhellingen die we wel verwezenlijkt hebben, o.a. met hulp van ……………… Sportvisserij Nederland.
Ze doen (deden?) dus ook goede dingen voor ons bootvissers.
De pacht van deze hellingen stijgt jaarlijks, zo ook het onderhoud (alles wordt duurder). Het verwijderen van het zand voor de helling aan de Brouwersdam kostte in 2013 zo’n € 4.000,-- . Afgelopen jaar konden we het zand niet verwijderen doordat DCMR strengere eisen aan de aannemer ging stellen waardoor het financieel nagenoeg onbetaalbaar is geworden. Als die eisen overeind blijven bestaat zelfs de mogelijkheid dat we het niet meer kunnen betalen.
U begrijpt dat het mij tegen de borst stuit dat ik opzeggers op een helling tegen kom
(met boot) die eerder beweerden hun boot te moeten verkopen.
Personen die zich hebben aangemeld als lid en na ontvangst van de acceptgiro toch de € 45,-- maar liever in hun zak houden en ondanks mijn ‘vriendelijke’ aansporingen niets meer van zich laten horen maar wel in het Forum allerlei slimme dingen plaatsen doen mijn lippen krullen in een grijns.
Hoe meer bootvissende personen de lasten op een afnemend aantal leden afwentelt, hoe eerder de kans dat de bestaande hellingen niet meer door ZWN kunnen worden onderhouden en een roemloos einde tegemoet gaan. Om over nieuwe hellingen (Vlissingen met hulp van SN?) helemaal maar niet te spreken.
Aan de kant blijven staan is dus geen optie, treed toe en draag uw financiële steentje bij!
Ten slotte dit.
SN schermt waar nodig met het aantal leden dat zij vertegenwoordigen, om en nabij
600.000 ? Ondanks dat moeten zij aanzien dat de geachte staatssecretaris mw. Dijksma boos uit een overleg met SN loopt. Dat is niet goed, dat gaat ten kostte van volgende overleggen over IJsselmeer en weet ik al niet wat. Dus zoete broodjes bakken en overstag gaan voor 3 baarzen per persoon. Schets ik het te simpel?
Dat is het gedachtengoed van veel bootvissers! Uiteindelijk vertegenwoordigen wij bootvissers nog geen 1% binnen Sportvisserij Nederland.
De steun die de beroepsvisserij krijgt, ondanks dat er geen vertegenwoordiging van honderdduizenden leden zijn, is gigantisch dus ook voor de handlijnvisserij.
Blijkbaar zijn er voldoende invloedrijke ambtenaren die de geachte mw. Dijksma op het juiste beroepsvissers spoor zetten en sportvissers op een dood spoor.
Waar ben je beter mee?
600.000 man vertegenwoordigen of meer dan voldoende steun op topniveau?
Afsluitend.
Koen De Bièvre en Rien Koopman hebben meer dan hun best gedaan om de
3 baarzen regeling (eerst 1 per persoon per dag) te voorkomen.
Uiteraard met steun en inbreng van het bestuur van ZWN.
Het ziet er naar uit dat in april aanstaande hun monnikenwerk voor de kat zijn viool is geweest. Vooral voor Koen en Rien neem ik mijn petje af en vind ik het een klap in hun gezicht.
Alternatief? De ZWN winkel sluiten, potverteren en ieder voor zich????
Mark, denk daar nog maar eens over na.
Je opzegging heb ik genoteerd, je kan er altijd op terugkomen.

M. Visser
penningmeester

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

MSC certificaat van Nederlandse zeebaarsvissers geschorst

visserijnieuws 18-02-2015

Het MSC certificaat voor de Nederlandse handlijn zeebaarsvissers is geschorst door de onafhankelijke certificeerder MacAlister Elliott and Partners Ltd. (MEP). De schorsing is per 6 februari 2015 van kracht.
Getroffen zijn in totaal 21 vissers die zijn aangesloten bij de Vereniging van Beroepsmatige Handlijnvissers Nederland (VBHL). Zij behaalden eind 2011 het MSC certificaat voor hun traditionele zeebaarsvisserij met werphengels in de Zuidelijke Noordzee.

Slechte bestandsontwikkeling
De schorsing van het MSC certificaat voor de zeebaarsvissers is het gevolg van verschillende factoren: Een slechte ontwikkeling van het zeebaarsbestand in de Noordzee met name vanwege een geringe aanwas van jonge vis, een toenemende visserijdruk in de afgelopen jaren en uitblijvende Europese maatregelen om deze ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden. Dit heeft ertoe geleid dat voor zeebaars in de Noordzee de mechanismen voor vangstcontrole en het beheer ontoereikend zijn. Het visbestand kan daarom niet voldoende worden beschermd.

Europese Commissie heeft noodmaatregelen afgekondigd
Ondanks grote inspanningen van zowel de VBHL als andere belanghebbende partijen is het niet gelukt om het beheer van de zeebaarsvisserij in de Noordzee op tijd te verbeteren. Aangezien de betrokken kuststaten niet tot een overeenkomst konden komen om de te hoge visserijdruk op de zeebaars terug te brengen, heeft de Europese Commissie in januari van dit jaar noodmaatregelen afgekondigd, waaronder een visserijverbod voor de gerichte spanvisserij op zeebaars in de Kanaalzone gedurende het paaiseizoen.
"Jammer dat het zover heeft moeten komen"
Maar voorlopig is er nog steeds geen vangstcontroleregeling en ook geen beheerplan voor zeebaars in de Noordzee. Dat betekent dat de visserij van de VBHL niet langer voldoet aan de eisen die de MSC-standaard aan het visserijbeheer stelt. Imre Schep, voorzitter van de VBHL, betreurt de schorsing en het feit dat alle inspanningen van de afgelopen jaren niet tot de nodige verbeteringen hebben geleid: “Wij wilden het MSC certificaat graag behouden, maar gezien de huidige stand van zaken is dat helaas niet houdbaar. Wij als vissers hebben niets dan begrip voor de schorsing als we kijken naar de criteria die MSC hanteert voor een visserijcertificering. Het is alleen verschrikkelijk jammer dat het zover heeft moeten komen.”

Beheerplan voor zeebaars nodig
De Internationale Raad voor het Onderzoek van de Zee (ICES) geeft het advies om de zeebaarsvangsten in 2015 drastisch te verminderen en zo snel mogelijk te komen tot een beheerplan om het bestand voor de lange termijn op peil te krijgen.
De VBHL hoopt ondertussen op positieve ontwikkelingen in de toekomst. Ook wil de Vereniging zich verder inzetten voor een beheerplan voor zeebaars. “Gelukkig lijkt de Europese Commissie nu bij zinnen te komen en de hervorming van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid serieus te gaan nemen. Alhoewel ons MSC certificaat nu geschorst is, zullen de maatregelen hopelijk nog wel op tijd zijn voor het behoud van de zeebaars. En daarmee ook voor het behoud van de direct afhankelijke visserijen, zoals de handlijnvisserij in Nederland. Uiteindelijk is het behoud van het visbestand en van het vissersberoep altijd ons doel geweest”, zo Imre Schep.
Victor Simoncelli, MSC Commercial Manager Benelux: “Wij betreuren de schorsing van dit certificaat nog extra omdat de VBHL zich zeer actief voor vangstbeperking heeft ingezet. Een effectief beheerplan zou de oorzaken voor de schorsing tegen kunnen gaan en daarmee de mogelijkheid kunnen bieden om het huidige certificaat opnieuw in te stellen. De bal ligt nu bij Europa en de kuststaten om tot passende maatregelen te komen.”
[Nieuwsbericht MSC 17-02-2015]
Tja, als het om een handjevol, kleine beroepsvissers gaat, dan durven ze ook hier nog wel aan "window dressing" te doen.....

Je vraagt je af waarom er dan niets gebeurd met dit "groene" stempeltje voor het grote beroeps en de megagrote fabrieksschepen, waarvan we inmiddels weten hoe ongrijpbaar ( een ander woord voor corrupt-met-de-kleur-groen ) ze blijven. Onlangs werden er bij Ierland per ongeluk nog twee ( niet zo grote ) makreelvissers opgebracht, die zich schuldig maakten aan UPGRADING. Raken zij, naast een hopelijk enorme boete, ook hun stempeltje kwijt?
En ondertussen mogen paaigronden en geconcentreerde, paairijpe visbestanden worden afgerost. Want die bestanden staan er zogezegd goed bij, en dan is massamoord tegen alle grondbeginselen in wel legaal....

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Dat MSC-label is iets waarover je kan discussiëren. Dat label moet je aanvragen bij een privé-instelling (het heet non-profit te zijn), dat vind ik al raar. Bovendien moet je voor alles betalen om zo'n label te verkrijgen. Ik ben in het verleden wel eens dingen tegengekomen waarvan ik niet begreep dat die een msc-label kregen, maar dat kan best aan mij liggen. Het idee achter dat label is in ieder geval niet verkeerd. Een afgelijnd kader waaraan je moet voldoen. Voldoe je, dan krijg je een certificaat om dat label te voeren, zonder eerst langs de kas te moeten passeren, klaar uit. Zo zou het moeten zijn.

Maar... Het is toch bizar te noemen dat een kleine groep nu (tijdelijk?) dat label verliest omdat de Europese en nationale overheden er één grote klotebende van gemaakt hebben en de boel laten verzieken hebben. Toch? Als je jaren en jaren destructieve visserijen zoals spanvissen op paaigronden en overwinteringsgebieden laat voortbestaan, dan gaat het op een keer goed fout hé! Een half jaar geleden waren ze goed bezig en nu plots niet meer terwijl er bij de handlijnvissers niks veranderd is... Dat ze dit label nu verliezen is trouwens geen maatregel van de overheid hé, dat is MSC zelf die dat doet omdat ze niet meer aan dat voorwaardenkader kunnen voldoen door externe factoren. Ik verwacht echter niet dat het verlies van dat label veel effect zal hebben op hun handel. De naam/kwaliteit van de lijn gevangen baars was al goed bekend voor dat het label er was.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Dat MSC label van die "non profit" organisatie had een kostprijs van 116.000 € waarvan +92.000 € werd gesponsord door de overheid en, dacht ik, Europa zelf.... 24.000 € werd betaald door de 21 VBHL-leden.

Ik ben het wel niet helemaal eens dat er niets zou veranderd zijn. In hun vismethode is er niets veranderd maar het is geen kleine groep van 21 meer. Er zijn nu 108 beroepsmatige handlijnvissers (ex sportvissers) met een Nederlands nummer en die explosieve groei zal er wel iets mee te maken hebben dat er nu een stop is gezet op die nummers en er dus geen meer (zouden kunnen) bijkomen. En ik zet (zouden kunnen) tussen haakjes omdat ik er stellig van overtuigd ben dat deze vismethode nooit een impact kan hebben op de visstand; het zou me zelfs niet verwonderen als er nog gaan bijkomen maar dan onder Belgische vlag en nodige papieren.

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door joeri wilmssen »

@ Frans,

Jou stelling zou dan die Belgische ILVO-enquête kunnen verklaren waarin verscheidene malen expliciet "gehengeld" wordt naar interesse van sportvissers om beroepsvisser te worden...

Mvg, Joeri

ps. ben de vangstberichten van de eerste kwartalen nog eens aan het nalezen. Het valt me op dat er tijdens de beginjaren hiervan (1999 tot 2003) veel meer vangstberichten geschreven werden en dat de wrakkentochten met de kleine bootjes op zoek naar kabeljauw dikwijls nog zeer succesvol waren. Een weerspiegeling van de immer meer egoïstisch wordende maatschappij?
Somnium
Delta 1609

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Of het met egoïsme te maken heeft, weet ik niet. Gemakzucht is er dichter bij, denk ik. Eerlijk is eerlijk, ik doe er zelf ook niet meer aan mee. Na een aantal jaren van eenrichtingsverkeer was ik het beu. Als ik een berichtje had geplaatst, ging een uur later de telefoon en kwamen de mailtjes binnen om "de pieren uit mijn neus te halen" en vrijwel nooit kreeg ik achteraf een berichtje hoe het geweest was. Als ik zelf iets wilde weten, moest ik er bijna om smeken. Zo werkt dat niet hé. Nu heb ik, na vele jaren, een netwerkje opgebouwd met mensen die verspreid van Neeltje Jans tot Nieuwpoort vissen en waarmee ik mijn en hun info deel. Dat betekent niet dat ik mensen die er mij om vragen het bos in stuur, echt niet. Ik plof de info alleen niet meer op internet.

Wat ik ook zeker weet is dat er gigantisch veel minder gevist wordt dan 10-15 jaar geleden! Wat zeg ik, dan 5 jaar geleden... Zelfs in de Westerscheldemonding is het een stuk rustiger geworden de laatste 2, 3 jaar. Als je ziet hoeveel sportvisboten er in Blankenberge en Nieuwpoort liggen te liggen... Om een oog uit te janken! Op een mooie dag zijn er daar 15-20 van buiten en de rest ligt groen te kweken op de romp, zeker in deze tijd van het jaar... Als er op Neeltje Jans 15-20 trailers staan is het druk, dat is ooit anders geweest! Het wordt gewoon te duur en de afstanden te groot voor een modale kleine bootsportvisser om die gultrips nog te maken. 10-15 jaar geleden was de succeskans zeer groot en een occasionele slechte dag gewoon pech. Nu is het andersom. Heel veel slechte dagen en af en toe een goede... Ik hoor van mannen die nog wel af en toe een wrakkentocht doen, dat ze op zo'n dag tot 250 liter benzine opstoken... Daar komt dan de baglimit nog eens bovenop... Dan leer je het wrakvissen wel af!

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Op allerlei sites lees ik dat de impact van de sportvisserij op de zeebaarsstand wordt bepaald op 25%; is dus hetzelfde als wat de beroepsvisserij wordt aangerekend in de paaimaanden.

Ik kan me voorstellen dat die 25% van de beroeps wordt uitgerekend op basis van de aangevoerde officiële aanlandingsgegevens/mijngegevens.

Maar kan iemand me vertellen hoe "ze" er in geslaagd zijn om die 25% te bepalen van de
2.000.000 (??) zeebaarsvissers ? Wie heeft dat "geteld" ? waar is dat geregistreerd, gecontroleerd ?
Welke foutenmarge werd er bepaald en is daar een max en min bepaald ? Van waar komen die cijfers ?

Ik heb ook gelezen dat de EC nu al beslist heeft om haar noodmaatregelen niet te verlengen, maar hoe ver staat het nu met de bijkomende maatregelen ? voor sport ? beroep ? quota ? gesloten tijd ?

Iemand meer info ?

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

http://www.europarl.europa.eu/news/en/n ... t-sea-bass

Dit is het laatste waardeloze nieuws vanuit Europa...
Blablabla, niks zeggen behalve dat de sportvisserij naar 3 stuks per man moet.
Zowel het Eu parlement als de commissie kan leuteren wat ze willen, het is de raad van Europese ministers, in dit geval van visserij, die bepaalt wat er gaat gebeuren. Als de kindjes niet overeen komen, wat er dik in zit, juist niets. Behalve, de sportvisserij beperken, natuurlijk, daar zijn ze het wel over eens... Ik vrees dat in het beste geval elk land zijn eigen regeltjes voor het beroep gaat invoeren. Het wordt in ieder geval handjeklap en daar komt zelden iets goed uit.

25% is enkel wat die pelagische gasten met mazen groter dan 70 mm aanlanden in de winter. Al de rest zit daar niet bij volgens mij.

Als je ziet hoeveel er door de sport op baars gevist wordt in Frankrijk, Engeland, België en Nederland, lijkt 2.000.000 sportvissers voor heel Europa niet eens zo veel en is 25% wellicht wel waar. Hoe ze dat geteld hebben weet ik ook niet. Met de standaardmethodes van bevolkingsdoorsnedes, bevragen, vermenigvuldigen... Hoe groter de bevraging, hoe betrouwbaarder de uitkomst. Hoe groot? Geen idee.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Frans Salvo »

Of die 25% van de pelagische beroeps, met mazen groter dan 70 mm, komt, dat durf ik toch te betwijfelen. Als je leest dat de Franse beroeps (ook pelagisch maar dan met mazen van minder dan 70 mm) vlakaf zeggen dat ze gedurende de paaimaanden 25% van hun omzet draaien op baars...

Bovendien vraag ik me af of die spanvissers hun vangsten op een andere manier moeten inschrijven/aanlanden. Hoe kan "de overheid" anders een onderscheid maken tussen gevangen met netten van + 70 mm en - 70 mm ?

Heel die 25% bepaling stinkt en het is opvallend hoe stil het is over maatregelen voor de andere 50%. Is net of die laatste 50% onbelangrijk is.

Ik stel me ook serieus vragen over hoe de overheid de definitie van "duurzaam zeebaarsbeheer" aan het invullen is. Lijkt er sterk op dat het zo iets gaat worden als : beroep krijgt wel regels (maar trekt er zich niks van aan) en de 25% van de sport gaan we zodanig beperkten en dat gaat het probleem wel oplossen....

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Dre Frijters »

Zeebaars beschermen in paaigebied

“Duurzaam beheer van de zeebaars moet focussen op bescherming in de paaitijd en van de paaigebieden”, dat zei Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) in Straatsburg tijdens een debat over de situatie van zeebaars.
Hij zei verder zich zorgen te maken over de zorgwekkende ontwikkelingen. “Terecht greep de Europese Commissie een aantal maanden geleden in en kwam zij met maatregelen om de zeebaars verder te beschermen”.
Minder blij is Van Dalen met de resolutie die werd aangenomen na het debat en over de manier waarop die tot stand kwam. In plaats van een behandeling in de visserijcommissie, waar alles goed hadden kunnen worden afgewogen, is nu voor een short-cut gekozen. Dat is ook aan de inhoud te zien.
Van Dalen: “Ik heb vooral bezwaar tegen een TAC of quotum voor zeebaars. Dit is voor deze soort geen goed beheermechanisme, omdat voor veel kotter-vissers zeebaars een toevalstreffer is. Een TAC brengt daarnaast veel politieke strijd en bureaucratische rompslomp met zich mee. Dit is ongewenst, want we moeten de visserij werkbaar houden voor alle soorten vissers. Daarom heb ik tegen de resolutie gestemd.”
De Europese Commissie werkt aan een aantal voorstellen om de zeebaars verder te beschermen, deze zullen binnenkort ook worden behandeld in het Europees Parlement
. [Persbericht ChristenUnie-SGP donderdag 12 maart 2015]

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: ZEEBAARS beperkingen ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Vinden jullie het erg als ik even helemaal over m'n nek ga van zulke lui?
3 jaar hebben de dames en heren politici van de diverse landen de kans gehad om er in allerlei overleggen, commissies en raden uit te komen. Het is ze niet gelukt, ze kregen niks voor mekaar. Dan is er ergens een clubje wat eindelijk wat verantwoordelijkheid probeert op te nemen en dan krijg je dit soort warm en koud blazerij. Tsjevenstreken, dat zijn het! Bah! :evil: :evil: :evil:

Plaats reactie