Trek je conclusie!

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Trek je conclusie!

Bericht door Niels Janse »


Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Trek je conclusie!

Bericht door Bert Douwma »

Klinkt allemaal erg stoer, maar we zullen de veroordeling maar afwachten.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Trek je conclusie!

Bericht door Frans Salvo »

Binnen 5 jaar beslist de 6e rechter, na het 14e beroep, dat de zaak verjaard is.
De beroepsorganisatie van deze reders/vissers steunt zijn leden wel.

Als je op Visserijnieuws dit topic bekijkt, dan weet je wat het vervolg zal zijn.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Trek je conclusie!

Bericht door Koen De Bièvre »

Een week of 2 geleden hebben ze nog eentje betrapt met ruim 400 kilo tongetjes verstopt tussen lege kisten. De kop was er af en bij de tong waarbij dat niet het geval was, bleek die allemaal onder de maat. Iedereen die al eens aan de waterkant komt wéét dat dit regel is en geen uitzondering. Die meneer in dat filmpje van Omroep Zeeland maakt zich vooral boos omdat de politie kogelvrije vesten droeg... Stel je voor zeg, kogelvrije vesten!!!! Dat behoort wellicht tot de standaard uitrusting van die mensen bij een inval... Dat er wat in het zwart gebeurt, dat is bij de schilder en de garagehouder ook... Dat moet kunnen... Alleen niet bij de sportvisser natuurlijk, want dan wordt het oneerlijke concurrentie. Stel je voor zeg, dat die met 20 kilo baars naar huis gaat, dat ontwricht de markt helemaal!.... 1200 kilo graten met een velletje om, daar heb je zo maar even 30 kisten voor nodig... Ik ben die schijnheilige, hypocriete houding van die club zo hartsgrondig beu, dat ik het aan geen mens kan vertellen. If you can't do the time, don't commit the crime!!

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Trek je conclusie!

Bericht door Dre Frijters »

Tjonge jonge zeg, nou is het beroeps alvast serieus aan het oefenen om ALLES aan land te brengen (er komt toch immers binnenkort een AANLANDPLICHT ?!), is dat verdomme ook weer niet goed .
:? :lol:

De streken van de beroepsvisserij zijn al jaren alom bekend en berucht, de agressie en de vrijspraken ook als er al eens een heterdaadje is...... :(

Als ik de overheid nou goed begrijp is dit dus alleen slecht voor het milieu als je er geen belasting over betaalt hebt. 8)

Aha, en daarom mag een sportvisser, die geroemd wordt om zijn GROENE vismethode, toch maar enkele vissen meenemen en moet juist hij de rest desnoods dood maar weer overboord gooien. :shock:

Een kilo onzinnige regels weegt meestal meer dan een kilo gezond verstand…….
:roll:

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Trek je conclusie!

Bericht door Dre Frijters »

Het buiten de veiling om zwart in de handel brengen van tong, hoe gemakkelijk dat je er onderuit kan komen en dat het al jaren doorgaat:
Bron: PZP d.d. 29 sept. 2007:

Vrijspraak in zaak illegale partij vis
Geplaatst op:29 september 2007Laatste update:29 september, 09:33 MIDDELBURG

- De jonge Arnemuidenaar reageerde stomverbaasd toen inspecteurs van de Algemene Inspectiedienst (AID) maar liefst elf kisten met tong in zijn bestelbusje vonden. Hij wist niet hoe die vis in zijn wagen kwam, zo zei hij. Zijn oom en vader, de eigenaren van twee vissersboten, konden ook geen duidelijkheid verschaffen.

Officier van justitie I. Koopmans klaagde de 20-jarige Arnemuidenaar gisteren bij verstek aan voor de inkoop van illegale vis. De jongeman was op vrijdag 11 november 2005 nabij Kruiningen aangehouden omdat AID'ers het vermoeden hadden dat hij illegaal vis vervoerde. Aanvankelijk weigerde hij de achterdeuren van het busje te openen. De inspecteurs hadden daar volgens hem niets te zoeken. Toen ze uiteindelijk toch mochten, troffen ze de elf bakken met vis en twee bakken met ijs aan. Vrachtbrieven kon de jongeman niet overhandigen. Vooral niet, zo voerde hij aan, omdat hij niet wist dat er vis in zijn auto zat. Hij kon de inspecteurs ook niet vertellen naar wie hij op weg was.

Cynisch stelde Koopmans vast dat de vis nergens vandaan kwam, nergens naar toe ging, van niemand was en niet werd vermist. Ze vroeg de economische politierechter J. Begheyn hem desondanks te veroordelen tot een boete van 2650 euro voor het bezit van die illegale vis.

Advocaat J. Schieman vroeg echter om vrijspraak. Volgens hem was in het geheel niet bewezen dat de Arnemuidenaar wist dat hij vis vervoerde. Er was immers geen vervolgonderzoek ingesteld. Begheyn gaf hem daarin gelijk. Vervolgens wilde de raadsman ook nog dat de de verkoopprijs (bruto 5900 euro) van de vis terugging naar de jongeman. De rechter herinnerde hem er echter aan dat hij ten stelligste ontkende de eigenaar te zijn van de vis. Om die reden blijft dat geld dan ook liggen tot de echte eigenaar zich meldt.


Ik weet en beweer niet dat het hier om dezelfde personen gaat, maar het zou zomaar kunnen.....

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Trek je conclusie!

Bericht door Mario Wauters »

Ja mannekes dit is wel een verhaaltje van enige tijd terug maar het toont toch weeral aan waar het allemaal om draait ,ik heb in mijn leven nog geen advocaat nodig gehad gelukkig maar ,die mannen die hebben de advocaten in vaste dienst om te zien hoe ze alles kunnen omzeilen subsidies pakken toelagen om bij slecht weer niet te kunnen vissen enz,ik heb in heel mijn carrière nooit geen dag zonder werk geweest alles braaf betaald en moet bijna verder met een overleving pensioen mij hoor je niet klagen ik heb als een goede huisvader voor alles gezorgd en kan met mijn bootje toch nog lekker gaan vissen maar voor hoelang nog,en het is niet alleen hier zoals jullie weten ben ik veel in Spanje daar is het niet beter overal dezelfde boelshit.
Waar ik in spanje ben is er 2maal per jaar een biologische stop voor het beroeps die lachen zich een deuk want ze verdienen met thuiszitten meer dan dat ze gaan vissen want ze hebben alles al weggevangen wat er voor hun te vangen is. Ik kan nog dagen doorgaan maar wat helpt het die pipos achter hun bureel hebben nog nooit geen levende vis gezien en op zee worden ze zeeziek.
elpescador

delta 1518

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Trek je conclusie!

Bericht door Koen De Bièvre »

Dus... stel dat je als sportvisser te veel baars en/of gul aan boord hebt...
Je krijgt controle en wordt betrapt door de bevoegde instanties, dan ben je de lul natuurlijk! Of toch niet... Als je gewoon volhoudt dat je geen idee hebt waar die vis vandaan komt, wordt die in beslag genomen en daarmee is de kous af?... Er is jurisprudentie in zo'n geval...

Het toppunt is wel dat die gast in het verhaal van Dré ontkent dat het zijn vis is, wat theoretisch best kan, maar zijn advocaat wel laat vragen om de opbrengst van het beslag even op zijn rekening over te maken... Die gasten hebben ballen zo groot als de bollen van het Atomium, dat moet ik ze wel meegeven...

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Trek je conclusie!

Bericht door Dre Frijters »

Vergeet die ontsnappingsclausules maar Koen. Je weet, dat ze juist voor de Sportvisserij hebben gezocht naar regeltjes die simpel en eenvoudig nuttig en makkelijk waren om te kunnen controleren en handhaven, NIET vanwege de doelmatigheid of nut voor goede visbestanden.....

Als ze een keer controleren dan is de overtreder gewoon zwaar het haasje.
Vis je bijv. met een levend visje dan heb je zo maar een boete van 300 tot 500 euro te pakken. En met een Economisch Delict kan en mag de rechter nog eens extra " uitpakken" .

In de voorstaande vrijspraak gaf het feit, dat de AID te weinig (administratief) onderzoek of beter gezegd "moeite" had gedaan waarschijnlijk de doorslag.
Smeer die beroepsstropers dus beter maar geen grotere ballen aan dan dat ze met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook maar gewoon hebben....
:lol: :wink:

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: Trek je conclusie!

Bericht door Jan De Jonghe »

Beroepsvisser gepakt met 3200 kg paling, die hij niet mocht vangen.
Zie http://www.visserijnieuws.punt.nl

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Trek je conclusie!

Bericht door Dre Frijters »

En aan de hand van dit verhaal kan je ook nog eens de volgende conclusies trekken:

- Hij zat nog halverwege de gesloten tijd, dus aan het eind ervan zou hij dus " een wintervoorraadje" aangelegd kunnen hebben van pakweg 6000 kilo waaronder ook (bijna) schierige aal, wat een topprijs oplevert nu de vraag hoger is dan het aanbod.....

- In december zal hij de aal uit het water moeten halen, lees " aan moeten landen", maar hij kan een dergelijke hoeveelheid never nooit registreren, zonder dat dit op zijn minst vragen oproept.

- Er zou dus ongetwijfeld sprake zijn geweest van zwarte handel en een aanzienlijke, opzettelijk toegebrachte milieuschade uit winstoogmerk.....

- En dan is het toch weer vreemd dat niet gesproken wordt over inbeslagname van zijn fuiken en intrekken van zijn vergunning.

Ben nu toch zeer benieuwd wat de rechter hiermee gaat doen.

Plaats reactie