Bijna aanvaring

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bijna aanvaring

Bericht door Mario Wauters »

Vandaag wezen vissen vanuit neeltje jans voorbij Westkapelle daar was het wat ruw en maar terug tussen Domburg en Westkapelle op 13m.
Wij hadden al regelmatig een beroeps in onze buurt zien trekken ok maar op zeker moment kwam hij recht naar ons op aanvaringskoers (waarschijnlijk op auto pilot en niemand op de brug) wij in paniek motor gestart hengels beginnen uitdraaien enz vollen bak beginnen toeteren wij zagen ook dat hij ons intussen vanaf de brug bijna niet meer kon zien.ik intussen ook over de marifoon kn16 opgeroepen mij gemeld met mijn roepnaam aan ?visserboot dat hij op aanvaringskoers was op een 50meter is hij dan plots van koers veranderd hij riep mij dan ook op dit is BR 7 wat is uw probleeem Elpescador en dat dit op kanaal 64 moest en niet 16 en dat hij wel aan het vissen was ,ik heb hem geantwoord dat ik ook viste voor anker met ankerbol en het antwoord was ja ieder zijn ding he onbeschoft gespuis.
Dus wees gewaarschuwd voor het beroeps he de zee is van hun en wij zijn de lastposten die al hun vis wegvangen by the way het was de BR 7
elpescador

delta 1518

David Van Boven
Berichten: 9
Lid geworden op: di feb 05, 2013 3:47 pm

Re: Bijna aanvaring

Bericht door David Van Boven »

Groot gelijk dat je oproept bij kn 16. Dan weet je altijd dat er iemand mee luistert.

Deze zomer lagen we ter hoogte van de R9, maar een heel stuk richting strand. Kwam er zo'n oude sleepboot, of wat het nu mocht zijn, de 'runner'. Die kwam even tot 10 meter van onze motor langs en trok al onze lijnen zo mee. Toen hadden we nog geen marifoon maar dat was gelijk een goede reden om er 1 te halen. Hij draaide direct om en voer voorop ook erg kort langs. Het mes hadden we al vast om het ankertouw door te snijden... Dat soort mensen zijn om geen aanvaring verlegen. Ongelofelijk!!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Bijna aanvaring

Bericht door Mark Stuyck »

Ik hoop dat jullie allebei klacht hebben neergelegd?
Met hier iets neer te schrijven bereik je niets. Met een officiële klacht wel.
Mvg,

mark

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: Bijna aanvaring

Bericht door Theo Ringenaldus »

Mij is dat ook al een paar keer overkomen. Heb in alle gevallen aangifte gedaan bij de politie te water. Altijd eisen dat er tevens een bekeuring wordt opgelegd want die hufters spelen gewoon met mensenlevens. Ook zijn mijn broer en ik in alle gevallen bij die schippers aan boord geweest, en dat was natuurlijk onuitgenodigd. Dat schept wel duidelijkheid want die flikken ons dat niet weer!

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Bijna aanvaring

Bericht door Mario Wauters »

Mannen opgelet wij worden op onze sites op de voet gevolgd door het beroeps ik kreeg gisteren een mailtje of ik de eigenaar van Elpescador was ik terug so wat is het probleem, ik kreeg dan een heel epistel dat ik hun op verschillende sites had verweten voor gespuis wij hadden op dat wel de daver op het lijf,en niet dat wij onervaren zijn want mijn compagnon is of was bij de unie voor sleepdiensten en die stond ook al klaar met zijn mes en de motor aan .
Dus opgelet opgelet schrijf niet teveel over de vangsten wat ze volgen het.
Nog een vraagje die beroeps zegt dat ik over kn 64 moet communiceren dat is het werkkanaal(voor hun zeker?)en niet over 16 .
Ik stuur een mailtje via pr naar het bestuur dan kunnen jullie dit eens bekijken.
elpescador

delta 1518

David Van Boven
Berichten: 9
Lid geworden op: di feb 05, 2013 3:47 pm

Re: Bijna aanvaring

Bericht door David Van Boven »

@ Mark, is gebeurd.

@ Bestuur, kunnen we dit forum niet member-only zichtbaar maken? Blijkbaar leest de beroeps (kotters) hier vlot mee (begrijpbaar wel)...

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Bijna aanvaring

Bericht door Koen De Bièvre »

Aangezien ik er niet bij was, kan ik geen uitspraken doen over dit specifiek incident, maar wil ik toch even wat kwijt.

Uitluisteren op kanaal 16 is dik OK als je maar 1 marifoon aan boord hebt, of niet gemachtigd bent om dual watch in te stellen. Kanaal 16 is een internationaal noodkanaal wat in de regel door alle beroepsvaart uitgeluisterd wordt én eigenlijk door iedereen uitgeluisterd moet worden. Kustwachtstations doen niet voor niks hun initiële oproep voor weerberichten en veiligheidsinformatie op 16 om dan naar hun werkkanaal te verwijzen.

Als je denkt dat je in gevaar bent door een mogelijke aanvaring is het perfect legitiem die oproep op 16 te doen. Daar moet niemand wat anders over komen vertellen!

Kanaal 64 is het werkkanaal van Steenbank Trafic Control. De verkeerscentrale die het verkeer in aanloop naar de Westerschelde en Maasmond regelt, alvorens Centrale Vlissingen (kan 14) voor de Westerschelde en Maasvlakte/Maas O-W (kan 1, 2, 3) voor Rotterdam overnemen. Daar kan je op uitluisteren als je in de buurt van deze routes ligt te vissen.

Word je naar je gevoel te dicht of te veel op ramkoers benaderd, doe dan een oproepje op kanaal 16 om te beginnen. Lukt dat niet, komt er geen reactie, herhaal dan de oproep op 25 (Ouddorp) of het meest voor dan hand liggende werkkanaal. Veelal zal er na de eerste oproep bijgestuurd worden zonder dat er een antwoord komt van het naderend vaartuig. Althans dat is de ervaring die ik heb. Wacht hier niet mee tot je de krassen in de ruiten van het naderende vaartuig kan zien, maar begin er tijdig aan. Het is meestal al van ver duidelijk waar een schip naar toe gaat. Gewoon even vragen of ze je gezien hebben zal meestal volstaan.

Als je voor anker ligt, inclusief duidelijke signalisatie, en er komt geen enkele reactie, dan roep je de uitluisterende overheid op het bewuste kanaal op, dan zullen zij het schip ook aanroepen. Ik wil zien dat er dan geen reactie komt. Heb je daar de tijd niet meer voor, dan heb je eigenlijk al te lang gewacht om op te roepen. Dit kan allemaal binnen een periode van enkele minuten.

Wordt er ondanks de oproepen nog altijd te dicht genaderd, maak je dan klaar om je uit de voeten te maken. Beter bange Pier dan dooie Pier! In geval het toch fout gaat, zal je altijd aan het kortste eind trekken met je kleine, lichte bootje. Je hebt dan wel gelijk, maar wat heb je er aan? Leg in zo'n geval klacht neer bij de politie te water. De schipper van het andere vaartuig zal dan gehoord worden. Daar blijft het dan meestal ook bij, want er is niets tastbaars gebeurd, maak je vooral geen illusies. Pas als er een bundel soortgelijke klachten over het zelfde vaartuig ligt, komen ze niet meer weg met de dooddoener sinds jaren: "Er is toch niets gebeurd?" Dat is al te gemakkelijk, dat is niet leuk, dat is gevaarlijk. Bovendien is het nergens voor nodig, er is plaats genoeg. Het is bovendien behoorlijk intimiderend als een veel groter schip recht op je afkomt en op korte afstand passeert. Dat is ook iets waar op de brug van een groter schip over nagedacht en rekening mee gehouden mag worden. Dit gesteld dat je ergens voor anker ligt waar dat toegestaan is.

Ik zeg nadrukkelijk niet dat het in dit geval zo was, maar lig je ergens waar het niet kan/mag, zou het wel eens heel goed kunnen dat ze je wel zo dicht moeten naderen omwille van diepgang of het "open varen" van een doorgang/ingang in verband met stroming. Als dat het geval is, zullen ze je in regel zelf proberen op te roepen om je aan te manen daar weg te gaan.

Moraal van het verhaal... Een marifoon is vandaag de dag echt geen overbodige luxe aan boord. Praat en praat op tijd middels die marifoon, laat je horen en wordt gehoord, niet alleen door het naderende schip. Het zal in 999 van de 1.000 gevallen de angel per direct uit de situatie halen en dan is er ook écht niks gebeurd. Gaat het om grove nalatigheid van de naderende schipper of pure intimidatie/pesterij, leg dan altijd klacht neer.

Voor wat betreft het al dan niet voor iedereen zichtbaar maken van het forum... Dat is zinloos. Het beroep leest mee... En dan? Is dat erg? Als ik dat al zou willen, kan ik niet voorkomen dat een beroepsvisser zich aanmeldt voor een forumaccount. Dit is nu precies de reden waarom we vragen te registreren zoals er geregistreerd moet worden. Als je dan wat te zeggen hebt, kan je dat doen, maar iedereen kan zien wie je bent. Vind je dat in bepaalde situaties niet zo tof of aangewezen, plaats het dan niet op het forum...

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Bijna aanvaring

Bericht door Mario Wauters »

Beste Koen
Bedankt Koen voor de goede toelichting dus wij hadden het bij het rechte eind en hebben de goede beslissing genomen en het toont aan dat WIJ ALTIJD ATTEND MOETEN ZIJN,ik heb in spanje ook al een soortgelijk incident gehad en ben er ook goed uitgekomen.
En een marifoon is zeker geen overbodige luxe het zou verplicht moeten zijn .
mvgrt
elpescador

delta 1518

Plaats reactie