doodsteek voor kleine bootvisserij in België ?

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

doodsteek voor kleine bootvisserij in België ?

Bericht door Frans Salvo »

Wordt de kleine bootvisserij uitgeroeid ?

De kleine bootvisserij moet en zal worden uitgeroeid, en België voert het peloton aan.

Dat is toch wat ik besluit met alle beperkingen en quota-maatregelen die er nu al van kracht zijn en met een nieuwe maatregel die in de pijplijn zit van Moiliteit Scheepvaart :

http://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaar ... _wetgeving

Enige jaren terug werd ons “aangeraden” om ons Algemeen Stuurbrevet in te ruilen (lees : kopen) voor een ICC = Internationaal Certificaat voor de bestuurder van een pleziervaartuig.
Papieren invullen, bewijs leveren, kopie nemen van Algemen Stuurbrevet, pasfoto's laten maken, alles opsturen, betalen, enz..
Dit ICC is dus Europees aanvaard en erkend.

Tot mijn verbazing lees ik nu op de site van mobiliteit dat er concrete plannen zijn dat je in de toekomst lessen “mag” gaan volgen en examen “mag” doen voor Yachtman, tenminste als je verder dan 6 mijl uit de kust wil vissen of varen.
Een oversteek naar Engeland is ook niet meer mogelijks dus. De zeilers gaan tevreden zijn...

België wil zich profileren als de beste leerling van de klas en trekt zich geen bal aan van enig Europees overleg.

Idiotie ten top en het zal de kleine bootvisserij in België weer flink doen bloeden, inclusief de aanverwante detailhandel. Misschien moeten we allemaal onze bootjes uitvlaggen naar Nederland.

Daar is, denk ik, van enige beperking in dit verband (nog) geen sprake...

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: doodsteek voor kleine bootvisserij in België ?

Bericht door Mario Wauters »

Beperkingen hier beperkingen daar, in spanje is het nog erger tot 6ml -12ml-21ml en verder ,je word er turrelut van .Zou er dan voor diegene die zoals ik al lang het icc hebben dan misschien een overgangs maatregel komen ,lets hope. Alhoewel dat internationaal vaar bewijs stelt ook niet veel voor in het buitenland (vooral spanje waar ik dan meestal ga) word er moeilijk over gedaan ze begrijpen het niet goed kennen het niet goed enz leve Europa ,overal zijn de regels verschillend .
elpescador

delta 1518

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: doodsteek voor kleine bootvisserij in België ?

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik kan me ook niet voorstellen dat een mens na meer dan 30 jaar bootje varen plots examen zou moeten doen. Persoonlijk vind ik het al jaren bijzonder vreemd dat je om met je visboot op een of ander kanaal of plas te varen een bussel papieren moet kunnen voorleggen, terwijl een hond met een hoed op bij wijze van spreken naar Engeland mag varen... Ik vind wel dat Klein Vaarbewijs 2 of het Algemeen Stuurbrevet voor de pleziervaart moet volstaan. Daar zitten alle regels en zaken als elementaire navigatie en meteorologie in.

Ik stel ook vast dat geen enkele watersportfederatie die vertegenwoordigd was in de "klankbordgroep" waar overleg mee gepleegd is akkoord gaat met dat voorstel.

En die vragenlijst... hoe wazig zijn een aantal van die vragen?

Plaats reactie