Vuurpijlen?

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Vuurpijlen?

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi,

Een maat van mij vroeg me gisteren wat er in de wet staat, of is voorgeschreven (niet de wet van de Deltavissers!) hoeveel en wat voor soort vuurpijlen men aan boord moet hebben? Hij kon er nergens iets over vinden en als hij iets vond sprak het elkaar tegen.

Wie weet het juiste antwoord hier op?

MVG Jerry

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Vuurpijlen?

Bericht door Dre Frijters »

Voor ons soort boten volgens mij niets geregeld. Niet hoeveel en welk soort.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Vuurpijlen?

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik vind daar ook niets over. Enkel een oranje rooksignaal als één van de 7 mogelijke noodsignalen voor de Belgische beneden Zeeschelde.... Voor de "territoriale zee" is er geen sprake van signalen... Raar, heel raar. Maar wel een brevet yachtman instellen voor een zeegaand bootje dat wel...

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Vuurpijlen?

Bericht door John Ezendam »

Normaal gesproken heb je aan boord:

6 handstakellichten, rood.

2 parachutesignalen, rood.

1 rooksignaal, drijvend, oranje.

Gaan drie jaar mee. Einddatum staat op de signalen.

Je kunt ook standaard paketten krijgen in een soort container.

Groet

John

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Vuurpijlen?

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi John,

Als zelf respecterend en verantwoordelijk persoon heb je deze dingen normaal gezien uiteraard aan boord. Tenminste ik toch! Maar de vraag was, wat is "wettelijk verplicht" om aan boord te hebben?

MVg jerry

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Vuurpijlen?

Bericht door John Ezendam »

Gegroet Jerry

Richtlijnen zijn er niet in de pleziervaart (valt de zeevisserij ook onder).
Je kunt het aan boord hebben of niet. dat geldt ook andere reddingsmiddelen, zoals reddingsvesten,reddingsvlotten etc.
Dat is,zoals het is in Nederland, Belgie en Duitsland.
Ik heb daar met bv verzekeringsmaatschappijen over zitten praten.Korting geven op de premie, als
de booteigenaren voldoende goedgekeurde reddingsmiddelen aan boord hebben. wilden ze niets van weten, want dat scheelde in de percentage commissies van de verzekeringsagenten.
Het zelfde geldt voor Duitsland en Belgie en andere landen.
Ik Frankrijk is het perfekt geregeld. daar zijn bv de afstanden in mijlen vanuit de kust aangegeven en moeten ze voorgeschreven goedgekeurd reddingsmaterialen aan boord hebben, wat elk jaar gekeurd dient te worden door erkende servicestations. Bij de meeste mensen hier heeft dat geen interesse. Vorig jaar hebben we twee man (bootvissers) opgepikt uit zee.
Reddingsvesten? Geen. Overlevingspak? Een doornat pak bij de een en de ander had een T-shirtje aan.
Wat moet je nou met zoiets? Ze leven nog omdat we er snel bij waren.
Ik zou zeggen, besteedt aandacht aan je reddingsmiddelen en zorg dat het up to date is,maar ik heb wel gemerkt in de loop van al die jaren, dat ze te beroerd zijn, uitgezonderd de goede mensen) om er geld aan uit te geven. Ik heb clubkeuringen meegemaakt, die nergens op sloegen etc.
Brandblussers bv van 1 kg,verkregen waarschijnlijk bij de OMO, die het niet deden. 1 KG is zowiezo te weinig. Je moet op zijn minst een MED-CE goedgekeurde blusser aan boord hebben van 2 kg.
Reddingsvesten? 275N of meer en vol automatisch. het kost wat, maar wat is de waarde van je leven? Zorg dat die vesten ieder jaar of iedere twee jaar gekeurd worden door een erkend keuringstation. Kosten? Ik denk dat als je vest goed in orde is, dat je een tientje of 3-4 kwijt bent.

Ik heb een bestuurslid van een club meegemaakt die al 6 jaar dezelfde pyro-technische signalen aan boord had.
Wat ik aangegeven heb is het pakket noodsignalen wat wij altijd leveren aan o.a. zeil-en motorschepen en aan sommige zeevisboten.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Vuurpijlen?

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

John,

Het enige wat wel verplicht is volgens mij, is een "reddingsvest per opvarende" dat aan boord is. Tenminste zo is mij steeds verteld.
Dat weinig mensen (vissers) aandacht besteden aan hun veiligheidsmiddelen is helaas waar. Dat weet ik uit ervaring van mijn eigen (vissers) kennissenkring. Dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf uitmaken, maar verbazen doet het mij ook niet als je de prijzen ziet van de keuringen. Heb afgelopen december mijn reddingsvlot en 4 opblaasbare reddingsvesten laten herkeuren bij een erkend bedrijf hier in Antwerpen, en was net geen 800€ kwijt!!!! Dat zijn prijzen waar je een beroerte van krijgt, tenminste ik toch? Ik begrijp dus wel dat mensen voor 800€ andere dingen doen of kopen? bij mij komt veiligheid "nu" op de eerste plaats, heb vroeger een paar keer "teveel" geluk gehad toen het fanatisme het won van het "verstand"!

MVG Jerry

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Vuurpijlen?

Bericht door John Ezendam »

Ik weet wie je bedoelt,maar dan heb je net de verkeerde gehad.
Had me maar gekontakt.

Wel hangt het er van af, hoe lang je reddingvlot niet gekeurd is geweest en hoe oud het is.
Maar normaal gesproken is 800,- bezopen. Hoeveel persoons is dat vlot?
Zit je onder de scheepvaartinspektie of niet?
Ik weet wel dat de opblaasvesten per vest een basiskeuring hebben van € 17,- ex.BTW en dan komt er nog wat klein goed bij. hangt er ook weer van af hoeveel Newton die zijn. Anders wordt het als de inflator en de pastille vervangen moet worden.
Op zee moet je minstens 275N hebben, wil je met een pak aan,draaien in bewusteloze toestand. daar zijn hele officieele testen van geweest en je schrikt als je dat leest.
Ik geloof dat ik die test nog ergens heb. Als je me je E-mail adres stuurt, zal ik dat naar je toe mailen.

Groet
John

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Vuurpijlen?

Bericht door Frans Salvo »

Volgens de Belgische wetgeving :

Belgische zeewateren

1. Pleziervaartuig, uitgezonderd kano, kajak en zeilplankReddingsvest-w
•Reddingsmiddelen: reddingsgordel voor iedere opvarende (foto), lichtgevende reddingsboei indien het vaartuig nachtelijke tochten onderneemt, afdoende noodseinen waaronder vuurpijlen; (foto onder)
•Nautische instrumenten: misthoorn, magnetisch kompas, navigatielichten, dieplood;
•Materiaal: anker, pomp of hoosvat, voldoende aantal roeispanen met hun dollen, 20m tros voor allerhande werken, blusapparaat voor motorjachten, hamer, bootshaak, elektrische lamp geschikt voor het geven van lichtsignalen, volledig stel zeilen voor zeiljachten;
•Heel- en verbandmiddelen: waterdichte doos met het nodige verband en andere gewone farmaceutische producten;
•Documenten: vlaggenbrief, dubbel van de verzekeringspolis, getijdenboekje, bijgewerkte zeekaarten


je kan eea nalezen :

http://www.nautibel.be/nl/watersporter/ ... vaartuigen


ik heb zelf al enkele keren zo een controle gehad en als ik 2 niet vervallen vuurpijlen had, was het in orde.
Waarom we een hamer aan boord moeten hebben ???? heb die vraag eens gesteld aan een ambtenaar en die vertelde me dat het diende om de plug in dat gat te slaan als ik een gat had in de boot. Op mijn vraag of het dan ook niet verplicht zou moeten zijn om pluggen bij te hebben ..; bleef het stil;
ik geloof trouwens niet dat het enige zin heeft om een plug te slaan in een gat van een polyester boot...

een roeispaan moet ook aan boord zijn hé; dus heb ik een roeispaan bij van een plastiek bootje van 1.5 m; geen idee wat ik er zou kunnen mee doen trouwens; boot van 4 ton en al helemaal geen dol aanwezig...


maar die wetgeving dateert waarschijnlijk nog van de tijd van Napoleon en toen zijn houten schepen

Nautibel heeft ooit wel eens een aanvang gemaakt om eea te actualiseren en toen heb ik een aantal voorstellen gedaan; maar zoals gewoonlijk : geen reactie.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Vuurpijlen?

Bericht door Mario Wauters »

Juist Frans
ik ben al een paar maal gecontroleerd op punten die jij aanhaalt vuurpijlen, zwemvesten ,brandblusser documenten enz 1 opmerking toen ik op het water controle kreeg projustiecia ( boete)die binnen de 14d in orde gebracht moest zijn was thuishaven en nr moet ook op de achterkant,spiegel van de boot aanwezig zijn ? met mijn klein bootje? in Antwerpen waar ik dan alles liet vaststellen dat het in orde was viel men uit de lucht begrepen het niet en hebben er goed mee gelachen, ra ra begin er maar aan .
De controles in Spanje zijn nog zotter wat intimideren en zo, ze begrijpen er niks van en na wat rommelen met je papieren zeggen ze ok , want discussie kun je beter uit de weg gaan want je hebt altijd ongelijk? viva Europa .
elpescador

delta 1518

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Vuurpijlen?

Bericht door John Ezendam »

Het is in ieder geval al iets, in vergelijk met Nederland.
Dus laten we daar al blij mee zijn. Maar het blijft Wilde-West en ik heb gemerkt dat er maar zeer weinig zijn, die dit allemaal willen aanschaffen en aan boord willen hebben.

Plaats reactie