Vers van de pers

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Vers van de pers

Bericht door Tim Van Damme »

Hallo allen,

Laat ik mezelf even voorstellen, want de titel van deze thread heb ik niet zomaar gekozen. Ik ben Tim, 39 jaar uit regio Ninove in België. Misdaad- en ongevallenjournalist van beroep, vandaar vers van de pers. Sinds 27 juli dit jaar ben ik in het bezit van een nieuwe (tweedehands) boot. Vroeger had ik er al eens eentje. Een speedboat, maar die heb ik vrij snel terug van de hand gedaan. Dat snelvaren was toch maar niets voor mij. Neen, geef mij maar een rustige gang op weg naar een visplek. Snelvaren kan een kick geven, maar ik leef al gejaagd genoeg.

Een nieuwe boot dus. Een Ocqueteau Boum 420 van bouwjaar '84, LOA 4,6 meter op een Riba trailer. Met een fraaie Mercury 25T krachtbron. Meteen ook het maximaal toegelaten PK om de boot voort te stuwen. Een hemelsbreed verschil met de 2,3m rubberboot met 45Lbs elektromotor die ik normaal meeneem op reis :)

Het idee was om de boot, waarvoor we toen nog geen nieuwe naam hadden, op iets meer dan een maand tijd klaar te stomen voor een kort tussenuitje in Breskens, ergens begin september. Door de komkommertijd in de perswereld (zie voorlaatste thread hier) kon ik sneller doorwerken, met als gevolg dat de Titan, want zo gaat hij vanaf nu door het leven, klaar is voor vertrek.

Op 25 juli kochten we de boot in vrij verwaarloosde staat. Lang niet meer gepoetst, onbehandeld houtwerk, een trailer die dringend aandacht nodig had, maar een perfect draaiende en koelende motor.

Afbeelding

De dag nadien kon ik het houtwerk beginnen lakken, maar niet nadat we de bouwvallige bimini-top (of wat er van overbleef) hadden gesloopt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De dagen die daarop volgden heb ik mijn armen lam geschuurd aan de vuile onderkant van de boot. Het ding was dan ook lang niet meer gepoetst. Om genoeg afwisseling in het werk te steken, stopte ik soms met schuren om de trailer een nieuwe lik verf te geven. Daarna kreeg het houtwerk nog een tweede laag vernis..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eens de boot goed en wel gepoetst was, en de trailer glimmend naar me lachte telkens ik de garage binnenkwam, kon ik starten met de aankoop van de wettelijke uitrusting alsook de veiligheidsuitrusting die op deze site wordt aangeraden.

Zo haalden we 220 meter polyprop-touw in huis, op aanraden van Koen bij een touwenhandel gekocht en dus zo ook een pak goedkoper. (waarvoor dank Koen!!)

Afbeelding

Ik installeerde ook de wettelijke verlichting en zorgde ook voor wat dekverlichting (aangezien ik toch bezig was). Alles aangesloten op een 12 marinebatterij via een hoofdschakelaar, zekeringkast naar een schakelkast (zelf gebouwd)

AfbeeldingAfbeelding

Daarna was het tijd om Titan een naambordje te geven... Titan komt trouwens van Tim en Tanja... Het was dan ook vrouwlief haar idee :)

Afbeelding

Na het installeren van zelfgemaakte hengelsteunen (pvc buis in metalen houders) en het voorzien van reddingsvesten en andere wettelijke uitrusting, was het wachten op de levering van de fishfinder. Ik koos voor een Garmin Striker 4 met gps, die ondertussen werd geleverd en is geïnstalleerd. Nu nog wachten op de laatste levering ankermateriaal en de splinternieuwe boothengels en we kunnen het zilte sop op.

Mezelf aansluiten bij de Deltavissers staat op de todo-lijst, maar eerst wil ik m'n marifoonberevet halen :)

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Vers van de pers

Bericht door Koen De Bièvre »

Dat marifoonbrevet staat je lidmaatschap niet in de weg hoor! :D
Je bent welkom!

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Vers van de pers

Bericht door Cees Laban »

Welkom bij de club Tim. Veel veilige en plezierige vistochten gewenst met je nieuwe trots. Wellicht treffen we elkaar een keer aan de helling bij Neeltje Jans.

Groetjes Cees
Delta 1576

Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Re: Vers van de pers

Bericht door Tim Van Damme »

Koen De Bièvre schreef:Dat marifoonbrevet staat je lidmaatschap niet in de weg hoor! :D
Je bent welkom!
In het reglement staat toch: verplicht marifoon of deltabak aan boord. =-)

Kan dan beter meteen voor marifoon gaan en me dan lid maken...

Momenteel 'roei ik met de riemen die ik heb' : KNRM HELPT app op de Iphone.

Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Re: Vers van de pers

Bericht door Tim Van Damme »

Cees Laban schreef:Welkom bij de club Tim. Veel veilige en plezierige vistochten gewenst met je nieuwe trots. Wellicht treffen we elkaar een keer aan de helling bij Neeltje Jans.

Groetjes Cees
Delta 1576

Bedankt Cees, komt zeker in orde !

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Vers van de pers

Bericht door Mario Wauters »

Welkom bij de club mijn neefje had ook zo een bootje heeft er heel wat plezier mee gehad heeft het verkocht wegens tijdsgebrek de naam was de spons , een redelijk stabiel bootje natuurlijk niet voor de verdere tochten,ik ben indertijd een paar maal met hem meegeweest Oosterschelde deltagebied perfect veel plezier ermee.
elpescador

delta 1518

Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Re: Vers van de pers

Bericht door Tim Van Damme »

Mario Wauters schreef:Welkom bij de club mijn neefje had ook zo een bootje heeft er heel wat plezier mee gehad heeft het verkocht wegens tijdsgebrek de naam was de spons , een redelijk stabiel bootje natuurlijk niet voor de verdere tochten,ik ben indertijd een paar maal met hem meegeweest Oosterschelde deltagebied perfect veel plezier ermee.
Het is ook niet mijn bedoeling om ver uit de kust te gaan met de Titan :)
Bedankt voor het warme welkom :)

Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Re: Vers van de pers

Bericht door Tim Van Damme »

Afgelopen maandag de eerste testvaart op de Braakmanplas gedaan. U weet wel, de oude arm van de Westerschelde ter hoogte van Dow Chemical. Fantastische dag op het water gehad, boot vaart goed en ligt inderdaad enorm stabiel op het water... Volgende keer wel eerder insmeren want het kale koppie zag rood :) Traileren kost 15 euro en een vispas voor een dag 6 euro. Valt goed mee als je het mij vraagt. Alleen is deze plas meer voor karpervissers :)


Vandaag, vrijdag 18 augustus zijn we hier in Ninove zo blij als een kind in een snoepwinkel. FOD Mobiliteit België heeft eindelijk de boot en de vlaggenbrief op mijn naam gezet. Heb de papiertjes wel een half uur moeten laten drogen want de postbode had de envelop denk ik in een plas laten vallen.

Alsof dat niet genoeg was, vandaag ook nog eens twee leveringen voor de boot. De ene kwam van een bekende bootonderdelen winkel uit Duitsland. Twee extra bussen 2takt olie, een propellerhoes en een lierband met haak met een trekgewicht van 1800 kilo (boot weegt 350 kg beladen)(gedaan met het touw op de lier).

De tweede levering was nog leuker. Twee splinternieuwe Mitchell boothengels met bijhorende molen en lijn. Ook enkele onderlijnen voor makreel en gul. De andere lijnen worden nageleverd :)

We kunnen bij deze dus de grote plas op. Alleen moet het weer nu nog meezitten en moet de krant me vrijaf willen geven :)

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Vers van de pers

Bericht door Dre Frijters »

Hee Tim,
welkom en suc6 met de visserij !

Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Re: Vers van de pers

Bericht door Tim Van Damme »

Dre Frijters schreef:Hee Tim,
welkom en suc6 met de visserij !
Merci!

Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Re: Vers van de pers

Bericht door Tim Van Damme »

Ik kreeg plots een ingeving.... en toen was onze boot brandweerrood :p

Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Re: Vers van de pers

Bericht door Tim Van Damme »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie