Vers van de pers
Geplaatst: wo aug 09, 2017 4:04 pm
Hallo allen,
Laat ik mezelf even voorstellen, want de titel van deze thread heb ik niet zomaar gekozen. Ik ben Tim, 39 jaar uit regio Ninove in België. Misdaad- en ongevallenjournalist van beroep, vandaar vers van de pers. Sinds 27 juli dit jaar ben ik in het bezit van een nieuwe (tweedehands) boot. Vroeger had ik er al eens eentje. Een speedboat, maar die heb ik vrij snel terug van de hand gedaan. Dat snelvaren was toch maar niets voor mij. Neen, geef mij maar een rustige gang op weg naar een visplek. Snelvaren kan een kick geven, maar ik leef al gejaagd genoeg.
Een nieuwe boot dus. Een Ocqueteau Boum 420 van bouwjaar '84, LOA 4,6 meter op een Riba trailer. Met een fraaie Mercury 25T krachtbron. Meteen ook het maximaal toegelaten PK om de boot voort te stuwen. Een hemelsbreed verschil met de 2,3m rubberboot met 45Lbs elektromotor die ik normaal meeneem op reis
Het idee was om de boot, waarvoor we toen nog geen nieuwe naam hadden, op iets meer dan een maand tijd klaar te stomen voor een kort tussenuitje in Breskens, ergens begin september. Door de komkommertijd in de perswereld (zie voorlaatste thread hier) kon ik sneller doorwerken, met als gevolg dat de Titan, want zo gaat hij vanaf nu door het leven, klaar is voor vertrek.
Op 25 juli kochten we de boot in vrij verwaarloosde staat. Lang niet meer gepoetst, onbehandeld houtwerk, een trailer die dringend aandacht nodig had, maar een perfect draaiende en koelende motor.
De dag nadien kon ik het houtwerk beginnen lakken, maar niet nadat we de bouwvallige bimini-top (of wat er van overbleef) hadden gesloopt.
De dagen die daarop volgden heb ik mijn armen lam geschuurd aan de vuile onderkant van de boot. Het ding was dan ook lang niet meer gepoetst. Om genoeg afwisseling in het werk te steken, stopte ik soms met schuren om de trailer een nieuwe lik verf te geven. Daarna kreeg het houtwerk nog een tweede laag vernis..
Eens de boot goed en wel gepoetst was, en de trailer glimmend naar me lachte telkens ik de garage binnenkwam, kon ik starten met de aankoop van de wettelijke uitrusting alsook de veiligheidsuitrusting die op deze site wordt aangeraden.
Zo haalden we 220 meter polyprop-touw in huis, op aanraden van Koen bij een touwenhandel gekocht en dus zo ook een pak goedkoper. (waarvoor dank Koen!!)
Ik installeerde ook de wettelijke verlichting en zorgde ook voor wat dekverlichting (aangezien ik toch bezig was). Alles aangesloten op een 12 marinebatterij via een hoofdschakelaar, zekeringkast naar een schakelkast (zelf gebouwd)
Daarna was het tijd om Titan een naambordje te geven... Titan komt trouwens van Tim en Tanja... Het was dan ook vrouwlief haar idee
Na het installeren van zelfgemaakte hengelsteunen (pvc buis in metalen houders) en het voorzien van reddingsvesten en andere wettelijke uitrusting, was het wachten op de levering van de fishfinder. Ik koos voor een Garmin Striker 4 met gps, die ondertussen werd geleverd en is geïnstalleerd. Nu nog wachten op de laatste levering ankermateriaal en de splinternieuwe boothengels en we kunnen het zilte sop op.
Mezelf aansluiten bij de Deltavissers staat op de todo-lijst, maar eerst wil ik m'n marifoonberevet halen
Laat ik mezelf even voorstellen, want de titel van deze thread heb ik niet zomaar gekozen. Ik ben Tim, 39 jaar uit regio Ninove in België. Misdaad- en ongevallenjournalist van beroep, vandaar vers van de pers. Sinds 27 juli dit jaar ben ik in het bezit van een nieuwe (tweedehands) boot. Vroeger had ik er al eens eentje. Een speedboat, maar die heb ik vrij snel terug van de hand gedaan. Dat snelvaren was toch maar niets voor mij. Neen, geef mij maar een rustige gang op weg naar een visplek. Snelvaren kan een kick geven, maar ik leef al gejaagd genoeg.
Een nieuwe boot dus. Een Ocqueteau Boum 420 van bouwjaar '84, LOA 4,6 meter op een Riba trailer. Met een fraaie Mercury 25T krachtbron. Meteen ook het maximaal toegelaten PK om de boot voort te stuwen. Een hemelsbreed verschil met de 2,3m rubberboot met 45Lbs elektromotor die ik normaal meeneem op reis
Het idee was om de boot, waarvoor we toen nog geen nieuwe naam hadden, op iets meer dan een maand tijd klaar te stomen voor een kort tussenuitje in Breskens, ergens begin september. Door de komkommertijd in de perswereld (zie voorlaatste thread hier) kon ik sneller doorwerken, met als gevolg dat de Titan, want zo gaat hij vanaf nu door het leven, klaar is voor vertrek.
Op 25 juli kochten we de boot in vrij verwaarloosde staat. Lang niet meer gepoetst, onbehandeld houtwerk, een trailer die dringend aandacht nodig had, maar een perfect draaiende en koelende motor.
De dag nadien kon ik het houtwerk beginnen lakken, maar niet nadat we de bouwvallige bimini-top (of wat er van overbleef) hadden gesloopt.
De dagen die daarop volgden heb ik mijn armen lam geschuurd aan de vuile onderkant van de boot. Het ding was dan ook lang niet meer gepoetst. Om genoeg afwisseling in het werk te steken, stopte ik soms met schuren om de trailer een nieuwe lik verf te geven. Daarna kreeg het houtwerk nog een tweede laag vernis..
Eens de boot goed en wel gepoetst was, en de trailer glimmend naar me lachte telkens ik de garage binnenkwam, kon ik starten met de aankoop van de wettelijke uitrusting alsook de veiligheidsuitrusting die op deze site wordt aangeraden.
Zo haalden we 220 meter polyprop-touw in huis, op aanraden van Koen bij een touwenhandel gekocht en dus zo ook een pak goedkoper. (waarvoor dank Koen!!)
Ik installeerde ook de wettelijke verlichting en zorgde ook voor wat dekverlichting (aangezien ik toch bezig was). Alles aangesloten op een 12 marinebatterij via een hoofdschakelaar, zekeringkast naar een schakelkast (zelf gebouwd)
Daarna was het tijd om Titan een naambordje te geven... Titan komt trouwens van Tim en Tanja... Het was dan ook vrouwlief haar idee
Na het installeren van zelfgemaakte hengelsteunen (pvc buis in metalen houders) en het voorzien van reddingsvesten en andere wettelijke uitrusting, was het wachten op de levering van de fishfinder. Ik koos voor een Garmin Striker 4 met gps, die ondertussen werd geleverd en is geïnstalleerd. Nu nog wachten op de laatste levering ankermateriaal en de splinternieuwe boothengels en we kunnen het zilte sop op.
Mezelf aansluiten bij de Deltavissers staat op de todo-lijst, maar eerst wil ik m'n marifoonberevet halen