Verbod grote boten tot 500 meter van strand

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Verbod grote boten tot 500 meter van strand

Bericht door Tim Van Damme »

Wat een eenzijdig commentaar van de geïnterviewde personen. Nog even en er mag geen vissersboot meer gezien worden op zee. Ik zwem dagelijks, vlakbij het noordelijke havenhoofd, gemiddeld verder in zee dan het gros van de recreanten die een beetje staan te poedelen. Ik ben nog geen visnet tegengekomen, die liggen namelijk op de bodem. Seizoensmatig zijn er staandwantbootjes (semi-beroeps) die op een bepaalde afstand rondom het havenhoofd hun netten uitzetten. Ja, dat hengelaars met hun meterslange lijnen dan wel eens verstrikt raken, is niet ongewoon. Maar het lood dat ze vaak verspelen is een drama voor de gezondheid van het zeemilieu. Nog afgezien van de rotzooi die ze elke dag of na een nacht hengelen op het havenhoofd achterlaten. Ronduit schandalig! Blikjes, plasticverpakking, patatbakjes en peuken. Nou, dan heb je wel oog voor zeezoogdieren. Beroepsvissers met grote boten komen niet op vijftig meter van het strand. Het zijn garnalenkotters van ongeveer 18 meter die daar soms een trekje doen als de garnalen 'droog zitten.' Voor dergelijke taferelen gaan Nederlanders naar het buitenland. Als ik een kotter in mijn buurt zie komen, dan geef ik ruimte. Meneer is daar voor zijn brood en ik voor mijn plezier. Surfers en zelfs SUP-liefhebbers zie ik regelmatig de botenlijn doorkruisen. Ik hoor van de beroepsvaart dat ze daar niet blij mee zijn. Harde substraat als kraamkamer? Volg eerst een les mariene biologie alvorens maar wat te roepen. Oproepen tot een verbod tot 500 meter van het strand is van de zotte. Watersportgebieden? Het is de Noordzee, niet de Kagerplassen. bron: Algemeen Dagblad

Plaats reactie