HELLING EEMSHAVEN DEFINITIEF VERLEDEN TIJD?

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

HELLING EEMSHAVEN DEFINITIEF VERLEDEN TIJD?

Bericht door Theo Ringenaldus »

Onze oude vertrouwde helling in de Eemshaven gaat verleden tijd worden. Deze helling die door veel leden van de Noordelijke Zeevisclubs De Zeenon en de Eemsvissers gebruikt wordt om van hieruit richting Borkum de visgebieden te kunnen bereiken, gaat definitief "op slot" voor zeesportvissers. Een nieuw groot overslagbedrijf die zich hier gaat vestigen zet binnenkort hekken voor de trailerinlaatplaats die alleen nog "open gaan" indien men beroepsmatig bezig is.

Zij krijgen dan ook een sleutel van het hek om de helling toch nog te kunnen bereiken. Deze helling die altijd openbaar geweest is, en jaar in en uit door eenieder gebruikt werd, wordt dus zomaar onttrokken aan zeesport vissend Noord Nederland. Contact met Groningen Seaport leerde mij dat hier weinig aan te doen was. Echter had ikzelf de indruk dat ze het bepaald niet erg vonden, en zo mooi van die sportvissers af waren. Ook heb ik beide voorzitters van de Noordelijke Zeevisclubs, alsmede iemand van Sportvisserij Nederland ermee aan het werk gezet. Het ziet er echter somber uit, en mij is te verstaan gegeven dat wij er maar rekening mee moet houden dat de helling op korte termijn "over en uit" is! Ik en vele Noordelijke zeevissers met mij vragen ons af of hier nu echt niets tegen gedaan kan worden. Wij moeten nu om daar te vissen vanuit de haven van Delfzijl vertrekken. Dat is heen en terug 2 hele uren langer varen. Bovendien is het belachelijk dat een helling die wij altijd hebben kunnen gebruiken voor ons zeesportvissers op slot gaat, terwijl anderen hem wel mogen gebruiken. Een alternatief is er echt wel daar in de Eemshaven de komende tijd veel nieuwe ontwikkelingen gaande zijn.

Een fatsoenlijke trailerhelling voor Noord Nederlandse zeesportvissers desnoods op een andere plaats is met enige goodwil echt wel te realiseren. Sportvisserij Nederland had in het verleden altijd een potje beschikbaar voor dit soort zaken. Echter is het wel zo dat wegens bezuinigingen het bedrag wat hiervoor zou "openstaan" daardoor inmiddels gehalveerd is. Dit laat echter onverlet dat dit bedrag alsmede "inbreng" van Sportvisserij Nederland zelf ons wel eens "uit de brand"zouden kunnen helpen. Daarom een oproep aan eenieder en Sportvisserij Nederland in het bijzonder om toch te kijken wat hier aan gedaan kan worden.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: HELLING EEMSHAVEN DEFINITIEF VERLEDEN TIJD?

Bericht door Frans Salvo »

ik wens je veel succes Theo maar zou je toch de raad geven om het met je zeevisvrienden proberen op te lossen; lijkt me niet verstandig om te wachten op SN;
ik ben misschien wel te kritisch voor SN maar in het verleden is al gebleken dat zeevisserij voor SN niet op de 1e plaats komt.
Als dat toekomstig bedrijf werkelijk alleen sleutels gaat "geven" aan beroepsboten, zou je hen discriminatie kunnen aanwrijven ?
Als de huidige helling zou zijn aangelegd met gemeenschapsgelden (gemeente), zou je hen kunnen aanspreken en proberen onder druk te zetten zodat ze voor een valabel alternatief moeten zorgen.
succes

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: HELLING EEMSHAVEN DEFINITIEF VERLEDEN TIJD?

Bericht door Theo Ringenaldus »

Dank je wel Frans. Die kritische houding jegens SN is ook aanwezig bij mij. Uit de antwoorden die een medewerker van SN mij gaf heeft het er alle schijn van van dat dit inderdaad niet veel zoden aan de dijk zet. Omdat er tot nu toe ook namens de 2 Noordelijke zeevisclubs weinig bijval voor dit aanstaande verlies was, heb ik mijn schrijven ook maar geplaatst bij de grotere zeevisclub Deltavissers. Toch nog maar even afwachten wat het uiteindelijk resultaat zal zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: HELLING EEMSHAVEN DEFINITIEF VERLEDEN TIJD?

Bericht door John Ezendam »

Ga eens praten met de mensen van Wagenborg in Delfzijl.
Zij hebben nogal wat te vertellen in dat gebied.
Misschien helpt het.
Succes.

Plaats reactie