NVB: ‘Innovatieve pulsvisserij heeft toekomst’

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

NVB: ‘Innovatieve pulsvisserij heeft toekomst’

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

De Nederlandse Vissersbond stelt dat het pulstuig het meest onderzochte vistuig van de afgelopen decennia is. Pulsvisserij, een visserijtechniek waarbij met behulp van elektrische pulsen wordt gevist op platvis, werd in 2009 geïntroduceerd door pioniers binnen de Nederlandse visserijsector als veelbelovende techniek voor sleepnetvisserij.


Het tuig wordt momenteel ingezet door de Europese visserijsector op ontheffingsbasis. Dinsdag 21 november vindt de beslissende stemming in het Europees Parlement plaats over de definitieve toelating van de nieuwe pulstechniek. “De vele onderzoeksresultaten zijn tot op heden veelbelovend”, zegt Durk van Tuinen, dossierhouder pulsvisserij bij de Nederlandse Vissersbond.
84 pulsontheffingen in Nederland
De visserij met elektrische pulsen is nog niet officieel toegestaan in Europa. Alleen met een Europese ontheffing mogen vissers vissen met het pulstuig. In Nederland gaat het om 84 kotters, die allen actief participeren in een omvangrijk onderzoeksprogramma. “De onderzoeken die reeds zijn afgerond tonen aan dat de pulsvisserij op platvis zowel ecologisch als economisch veelbelovend is”, geeft Van Tuinen aan. “Naast de positieve bedrijfsresultaten die vissers behalen, levert de techniek een aanzienlijke brandstofreductie op, een halvering van de ongewenste bijvangst en wordt er minder zeeoppervlak door visserij beroerd.” Ondanks deze positieve onderzoeksresultaten maken critici zich zorgen over de visstand in de Noordzee. Onderzoek van International Council for the Exploration of the Sea (ICES) weerlegt dat. Uit hun resultaten blijkt dat de belangrijkste visbestanden in de Noordzee er goed voorstaan.
EP-stemming 21 november
Op 21 november stemt het Europees Parlement over de definitieve toelating van het pulstuig in de visserij op de Noordzee. “Het wordt tijd dat er duidelijkheid komt voor onze Nederland¬se vissers en de ontheffingen een permanent karakter krijgen”, aldus Van Tuinen. “In Europees verband zal er beslist moeten worden op basis van wetenschappelijke resultaten en niet op basis van emotie. Dit innovatieve vistuig is een stap vooruit, een duurzame visserijtechniek waar de Europese samenleving om vraagt anno 2017.” [Persbericht Nederlandse Vissersbond 20 oktober 2017]

Nogmaals: daar komen we dus nooit meer vanaf! Als dat word goedgekeurd volgende maand, kunnen wij wel een kruis maken over onze hobby.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: NVB: ‘Innovatieve pulsvisserij heeft toekomst’

Bericht door Dre Frijters »

“In Europees verband zal er beslist moeten worden op basis van wetenschappelijke resultaten en niet op basis van emotie. Dit innovatieve vistuig is een stap vooruit, een duurzame visserijtechniek waar de Europese samenleving om vraagt anno 2017.”
Kom eens af met de resultaten van ONAFHANKELIJK wetenschappelijk onderzoek.....

Voorlopig lees ik dat ook de garnalen- en schelpenvisserij zich over die techniek wil gaan ontfermen. Inderdaad, zelfs de mestheften wil men op die manier uit de bodem gaan jagen.

Je maakt mij niet wijs, dat dit geen ernstige gevolgen gaat hebben voor alle overige (nog onvolwassen) bodemleven in de kustwateren.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: NVB: ‘Innovatieve pulsvisserij heeft toekomst’

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Iemand al iets gehoord wat de uitkomst is geweest op 21 november?

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Re: NVB: ‘Innovatieve pulsvisserij heeft toekomst’

Bericht door Ron Hermse »

Hier in Nederland moet 21 November nog komen weet niet hoe dat in België zit? :D :D

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: NVB: ‘Innovatieve pulsvisserij heeft toekomst’

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Potjandorie Ron, nu heb je mij goed te pakken :D ! Nu weet ik wel dat we hier in België voorlopen op Nederland in (het land naar de klote helpen door geld graaiende onbekwame politiekers, multiculturele samenleving die niet werkt, islaminvasie,....) MAAR nu dacht ik echt toch 21 oktober gelezen te hebben, niet dus???

Waarschijnlijk te druk bezig met te overdenken wanneer ik mijn boot te koop moet zetten, dit jaar nog, of na volgende zomer... :oops:

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: NVB: ‘Innovatieve pulsvisserij heeft toekomst’

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Vandaag D-Day voor ons sportvissers! Vandaag word er in Brussel beslist over de pulskor, tenminste dat word er toch verwacht?
Word de puls goedgekeurd en verder uitgebreid is het voor ons "helemaal" afgelopen en kun je er net zo goed mee stoppen ook.

Hopend dat het gezonde verstand zegeviert en niet het geld, wacht ik in spanning af of vandaag het einde van mijn hobby word ingeluid of niet.

MVG

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: NVB: ‘Innovatieve pulsvisserij heeft toekomst’

Bericht door harrie cas »

de pulsvisserij mag gewoon doorgaan belgie heeft akkoord bereikt zou de bodem minder omwoelen schijnbaar is dat beter voor het visbestand DUS BIJ DEZE JERRY JE BOOT STAAT TE KOOP.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: NVB: ‘Innovatieve pulsvisserij heeft toekomst’

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Ja ik heb vanmorgen de uitkomst gelezen wat er gisteren in Brussel is beslist! Dat ziet er niet goed uit voor ons, nog sterker, nu is het helemaal klaar voor de sportvisserij!

Ik ga er dit weekend alvast een grote rode strik omdoen met het bijhorende bordje.

MVG

Plaats reactie