Koken kost geld, hellingen onderhouden ook

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Koken kost geld, hellingen onderhouden ook

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Net het betoog gelezen op de home pagina ivm de kosten van de helling.

Ik zou graag de vissers aanspreken die mogelijks 'gratis' van de helling bij NJ gebruik maken MAAR ik kan niet zien of ze hun contributie nog betalen.

Eens een delta nummer op je boot en trailer kan ik niet meer zien of men nog effektief lid is en betaald heeft.

Misschien jaarlijks, na het betalen van de contributie (bvb ingesloten bij het eerste blad van het jaar) een stickertje (of 2) met een opvallende kleur om op de boot en trailer te kleven en iedereen kan zien of hij/zij 'betaald' heeft...

Tis maar een idee.

Met vissersgroeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Koken kost geld, hellingen onderhouden ook

Bericht door Dre Frijters »

Ik ben bang dat zo'n sticker alleen maar zorgt voor nog meer kosten, terwijl het resultaat inclusief het "aanspreken" niets zal veranderen.
Het blijft immers toegestaan om als toerist, watersporter, duiker, beroepsvisser enz. gebruik te maken van deze openbare helling. Tenzij beperking , opgelegd via de gemeentelijke verordening of zo.

Als we gedwongen zouden worden om kosten af te stoten, dan lijkt me het laten verzanden van de helling Brouwersdam voor de hand te liggen. Hier is de gebruikersverhouding Deltalid - vakantieganger helemaal al ver te zoeken.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Koken kost geld, hellingen onderhouden ook

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Omdat ik een keertje of twee per dag de website van de deltavissers bezoek, heb ook ik het noodsignaal van Rinus gelezen ivm de hoge kosten voor de hellingen. Maar later meer daarover.

Er zijn toch een aantal zaken die ik niet goed begrijp. Ik heb gisteren het clubblad weer in de bus mogen ontvangen, en ja, ook op 20 minuutjes tijd gelijk weer uitgelezen ook en in de kast gelegd bij de rest van de verzameling die "dik" 20 jaar oud is. Reden: ondanks dat de heren van het bestuur het telkens "zeer" moeilijk hebben om het clubblad te vullen (nu zelfs al twee maandelijks) staat er voor mij zeer weinig "nieuwe" info in, omdat ik het meeste al gelezen heb digitaal op onze club website.

Nu zijn er afgelopen jaar toch een aantal enquêtes geweest over hoeveel leden zijn er nog, vissen zij nog actief, hoeveel maal per jaar, van waar, willen zij nog een clubblad of alles digitaal, enz.. op zich zeer nuttig lijkt mij, MAAR volgens mij heb ik daar geen conclusies/resultaten van gelezen, tenzij ik dat gemist heb? Nu weet ik wel van inside info dat er "zeer" weinig op gereageerd is, op de oproep om de enquêtes in te vullen. Ook al is de info zeer gering, dan nog mag ze geplaatst worden vind ik.

Laten we nu eens even gaan rekenen: Ik denk begrepen te hebben dat we momenteel nog met een 1000 tal leden zitten. Hoeveel er daar nog effectief van vissen is mij niet duidelijk, maar ik vermoed dat het er zeer weinig zijn, om de bekende redenen die Rinus ook al aangehaald heeft.
Bij de wedstrijden doen er tussen de 30 en 40 boten mee gemiddeld? Dat is dus 3 tot 4% van het leden aantal? Het forum word in stand gehouden door max 20-30 personen die regelmatig reageren? Ook dat is maar 2-3% van het leden aantal. Hoeveel bezoekers zijn er geweest vorig jaar naar de mini tweedehandsmarkt in Oudorp, en hebben meegedaan aan het kiblingbuffet? Ik weet het niet maar laat ons zeggen 100 man, wat al zeer ruim is? 10% van het lede aantal!!!

Hoeveel "vissende" leden maken nog "effectief" gebruik van "onze" in pacht hebbende hellingen? Geen idee, maar wegen inderdaad al deze kosten nog op voor die paar (leden) gebruikers? Nu vind ik persoonlijk die 47.50€ per jaar te verwaarlozen omdat Rinus voor mij een vispas regelt en ook ik in de wintermaanden veel op het zoete water te vinden ben, en ik in de zomer een paar keer pieren gaan steken, dus dat wel zo handig vind. Maar heel eerlijk? Mijn band met de vereniging is al "jaren" aan het verwateren omdat ik al jaren aan de Belgische kust vis, dus geen wedstrijden mee vis, en zelden of nooit naar de mini beurs zal komen. Maar ik kan mij dus goed voorstellen dat veel mensen die niet pieren gaan steken of op het binnenwater vissen de vereniging vaarwel zeggen omdat ze toch geen vispas nodig hebben, en ze alsnog "gratis" kunnen traileren.

Ook denk ik dat het ledenaantal ook in 2018 weer een flinke knauw gaat krijgen om de bekende redenen, maar dat terzijde. Ik kijk het alvast nog 1 jaartje aan en zijn de vangsten in 2018 nog minder dan dit jaar (wat ik verwacht door de puls op mijn geliefde tongenvisserij) dan gaat ook mijn boot eruit samen met het lidmaatschap van de vereniging.

Als je de cijfers ziet die ik hier heb voorgerekend, word je daar niet vrolijk van, zeker niet als bestuur! De oplossing? Daar valt nog veel over te discussiëren vrees ik. Ik wens in alle geval het bestuur veel moed en doorzettingsvermogen om deze puzzel tot een goed einde te brengen.

MVG D664

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Koken kost geld, hellingen onderhouden ook

Bericht door Rinus Visser »

Graag wil ik een reactie plaatsen op het Forum onderdeel Koken kost geld, hellingen onderhouden ook. En wel op de reacties van de heren Wilmssen, Frijters en van Tilborgh.

Joeri Wilmssen.
Inderdaad varen er nog al wat boten rond met een Deltanummer waar geen lidmaatschap meer bij hoort. Voor mij zijn er een aantal herkenbaar, zeker als zo’n Deltanummer kortgeleden is opgezegd en ik binnen niet al te lange tijd dat nummer op de helling van Neeltje Jans waarneem met nieuwe eigenaar.
Bescheiden als ik ben vraag ik dan de nieuwe eigenaar vriendelijk of hij lid is van de Deltavissers. “Nee” , was toen het antwoord. Aangegeven dat hij dat nummer (was nog vrij) kon gaan gebruiken als hij lid zou worden. Dit was ook in het begin van een jaar, dus nog veel maanden te gaan voor € 47,50. Antwoord: “ik kom maar een enkele keer hier, ik ga er over denken”. De man komt meer dan een enkele keer en denkt er nog steeds over. Blijkbaar een moeilijke zaak.
Het idee met stickers kost uiteraard geld en ………….. vandaag de dag kunnen hobbyisten zaken namaken waar je versteld van staat.
Overigens beschik ik wel over een lijst met beschikbare Deltanummers, inmiddels telt die ruim 600 nummers. Incidenteel neem ik wel eens een nummer waar die niet in het ledenbestand voorkomt. Aanspreken (vriendelijk) levert veelal niet het gewenste resultaat op.

Dre Frijters.
Uiteraard heeft het bestuur zich de afgelopen jaren gebogen over alle kostenposten.
En dat resulteert in een afname van sommige kostenposten.
Het is logisch dat een dalend ledental de aanmaak van te verzenden Deltavissers een besparing oplevert. Echter de port stijgt de pan uit, dus dat levert geen ‘winst’ op.
De verzanding van de helling aan de Brouwersdam is ook meerde keren belicht.
Kan het schrijven met rode jaarcijfers niet gestopt worden is het loslaten van die helling een optie.
Maar eerst hebben wij in 2016 een brandbrief gestuurd naar de Gemeente
Goeree-Overflakkee. Gewezen op het vele medegebruik, waaronder vakantiegangers en gevraagd om een geldelijke ondersteuning in deze kosten.
Augustus 2016 hebben Rien Koopman en ondergetekende een gesprek hier over gehad met een ambtenaar van genoemde gemeente. Onderbouwd met verwachtte cijfers, die toen voor 2016 al rood kleurde.
Augustus 2017 heeft Rien bij de betreffende ambtenaar naar de stand van zaken gevraagd. Hij was van het dossier af, zijn opvolger ging er mee verder.
Die opvolger vroeg ons of we de zaak nog eens met hem willen bespreken!
Moedeloos? Ja, ga je niet dan kan je het wel schudden dus binnenkort gaan Rien, Marcel en ik er maar weer op aan, met de hoed in de hand.
Er zijn al jaren berichten dat er aan de Brouwersdam bij de inlaat van de sluis(je) een getijdencentrale gemaakt gaat worden. Daar zou ook de helling naar toe verhuizen.
Binnenkort gaan er proeven van start (op kleine) schaal voor het opwekken van stroom via de getijden.
Dat zal nog wel enige jaren vergen tot er wat gaat komen, als het er al komt.
Mede door die mogelijke verhuizing is het wellicht zaak de bestaande helling zo lang mogelijk operationeel te houden.

Jerry van Tilborgh.
In het juli-augustus nummer van Deltavissers heeft een oproep gestaan een enquête in te vullen over allerlei zaken.
Welgeteld 59 leden hebben die ingevuld. Een ruime meerderheid is voorstander van Deltavissers in bladvorm, dus (nog) niet digitaal.
Overigens is in het voorwoord van die enquête ook duidelijk aangegeven dat het niet de bedoeling was om op korte termijn het blad te vervangen door een digitale versie.
Ook hier speelt het voortschrijdend inzicht een belangrijke rol. Anders gezegd, er komt een tijd dat door allerlei redenen (tijdgebrek redacteur, gebrek aan copy, kosten die de pan uitrijzen) we wel over moeten schakelen naar een digitale versie.
Met de mogelijkheid toch een papieren versie naar leden te sturen die de digitale versie niet kunnen inzien. Die versie wordt dan gekopieerd en niet meer gedrukt.

Het aantal leden dat deelneemt aan evenementen is alleen in de begin jaren van de vereniging groot geweest. En dan zeker bij feestavonden, volle, volle bak.
Maar zoals zo veel dingen wordt het aantal minder en minder bij de volgende feestavond. Wedstrijdvissers zijn ook in de jaren dat we ruim 1.600 leden hadden percentagegewijs gering geweest. Ooit toen we giga prijzen beschikbaar stelden was de opkomst HOOG.
Overigens kampen veel verenigingen met een gebrek aan deelname van activiteiten.
Ledenvergadering voor 10 leden en 7 bestuursleden?
De opkomst bij een zoetwatervereniging in mijn buurt (2.000 leden) : 1 lid en 7 bestuurders.
We hebben het druk met allerhanden leuke dingen, vergaderen of wedstrijdvissen horen hier bij velen niet bij.
Wij realiseren ons dat belangenbehartiging een belangrijke pilaar is in het bestaan van onze vereniging.

Het bestuur heeft zich ook al eens afgevraagd bij welk ledental het nog wel zin heeft de vereniging te laten bestaan?
Wie het weet mag het zeggen.
Voorlopig blijven wij onze schouders er onder zetten met veel plezier.

M. Visser
penningmeester
Bootvisvereniging Zuid-West Nederland

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Koken kost geld, hellingen onderhouden ook

Bericht door Dre Frijters »

Kijk, en dat laatste wordt toch wel zeer gewaardeerd !
En verdient zo veel mogelijk steun.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Koken kost geld, hellingen onderhouden ook

Bericht door Mario Wauters »

Beste vrienden ik ook reeds een aantal jaren lid van de vereniging en zie de evolutie een beetje met argus ogen ,
1,het clubblad vind ik voorbij gestreefd en kost veel geld ,
2,ik heb de vispas uit sympathie gebruik de voordelen eigenlijk niet behalve
2 of 3x per jaar de helling te gebruiken ik vis meer aan de Belgische kust
of in Spanje waar ik toch een 3tal maanden per jaar ben met mijn bootje.
3,als ik het zo allemaal lees en zie; geld voor heel Europa hebben wij als sportvissers toch niets te
vertellen de lobby van het beroeps is veel te sterk en alhoewel economisch gezien ons hobby toch
belangrijk is.
4,als je dan ook ziet dat als wij met een hengel te veel vissen of een ondermaats visje vangen of 1 baars meenemen dat niet mag ben je precies een crimineel ,de overtredingen van het beroeps zijn legio, deze zomer in Spanje waren er beroeps aan het slepen op 30m diepte zij mogen maar vanaf 50m diepte slepen als wij dan trollend wat lang in hun beurt blijven trekken ze naar dieper water,dat kan allemaal als wij de zeepolitie verwittiging word ermee gelachen en zo kunnen we nog een paar dagen doorgaan frustrerend.
elpescador

delta 1518

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Koken kost geld, hellingen onderhouden ook

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi Rinus,

Toch nog even een kleine respons.
Het bestuur stelt zich de vraag bij welk ledenaantal het nog zin heeft de vereniging te laten bestaan? Ik denk dat je de vraag anders moet stellen.
Ook al komt de vereniging van een ledenaantal van 1600 leden of meer, ik denk dat je een vereniging bent met 1000 leden je nog aardig tevreden mag zijn. "MAAR" wat ben je als vereniging met veel leden als ze niet antwoorden op vragen van het bestuur (enquêtes), ze geen wedstrijden mee vissen of geen activiteiten meedoen (vergadering of beurs)? Volgens mij is "dat" de grote vraag? Mijn antwoord is niks, je stopt als bestuur veel tijd en energie in dingen waar geen appreciatie voor komt. Dan kun je beter een vereniging hebben met 100 leden waarvan er telkens 80 een wedstrijd mee vissen toch?

Er hebben 59 leden geantwoord op de vraag om de enquête in te vullen? Dat is 6% van het ledenaantal?
Er waren "slechts" 20 inschrijvingen voor de wedstrijd van afgelopen weekend? Dat is ocharme 2% van het totale ledenaantal? Dat zijn toch cijfers waar je als bestuur de tranen van in de ogen moet krijgen, zeker nu je weet dat er toch aardig schar en wijting te vangen is onder de kust? De visserij is goed momenteel, dus waar ligt het dan aan was de vraag. Je hebt het antwoord al zelf gegeven in de vorige post. "ENKEL" als er serieuze prijzen worden aangeboden (bv. 1e prijs plotter/radar combo ter waarde van 5000€) zal je misschien nog aan een 100 tal aanmeldingen komen? Kan dit de bedoeling zijn? Daar ga ik mij niet over uitspreken, maar zo zitten de mensen tegenwoordig in elkaar. Niks te verdienen of te winnen, dan bekijk je het maar!

Onze ooit zo succesvolle beurzen idem dito. Je kan toch niet ontkennen dat er beurzen zijn geweest dat de twee zalen afgeladen vol waren heel de dag? De reden: Er waren toen "gigantische" prijzen te winnen voor maar 1€/lotje of zelfs gratis met de ledenloterij! Maar van zodra Hank de laatste deltanummer had afgeroepen werd er bijna gevochten om buiten te geraken? De laatste "grote" beurzen waren kwa aantallen al een stuk minder, maar zo ook de te winnen prijzen! Eerlijk is eerlijk maar zo was het wel.

Hoeveel inschrijvingen zijn er al binnen voor het kiblingbuffet in februari 2018? +/-20? Dat is dan toch 2%. En zo kunnen we nog even doorgaan, maar de cijfers liegen er niet om.

Veel succes met de moeilijke keuzes die jullie als bestuur nog moeten maken.

MVG D664

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Koken kost geld, hellingen onderhouden ook

Bericht door Rinus Visser »

De vraag over het ledental was geen agendapunt tijdens een bestuursvergadering maar een opwelling gebaseerd op het al jaren dalende ledenbestand.
Daar is ook geen aantal uitgekomen waarbij de zaak ophoudt te bestaan.
Er zijn verenigingen die al jaren minder dan 100 leden kennen, zij gaan ook onverdroten door, dus waarom wij ook niet?

Eerder al aangegeven dat in de beginjaren (alle activiteiten zijn dan nieuw) de opkomst, gemeten naar het ledental toentertijd, best goed te noemen was.
Maar zoals zoveel zaken die terugkomen, op een bepaald moment ontstaat er een soort ‘moeheid’ voor zo’n activiteit. Ook zijn de mogelijkheden om je buiten de vereniging te amuseren in de loop van de afgelopen 38 jaar alleen maar toegenomen.
In diezelfde 38 jaar hebben wij ook geleerd dat je als bestuur kunt doen wat je wilt er in eerste instantie veel aandacht voor is en dat later afneemt. De beurs te Ouddorp is daar een goed voorbeeld van. Maar na verloop van jaren heeft men (massa?) het wel gezien (veel van hetzelfde) en gaat de aandacht ergens anders naar uit.
De te winnen prijzen werden inderdaad minder maar wat te denken van het feit dat er bij een te winnen gratis vistocht naar Noorwegen voor 2 personen de prijswinnaar al naar huis was en er opnieuw geloot moest worden tijdens een van de laatste edities?
De reacties op enquêtes idem dito. Eerder ervaring binnen het bestuur op dit punt maakte dat dit te verwachten was, geen teleurstelling maar werkelijkheid. Geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten!

Beter een vereniging met 100 leden waarvan er telkens 80 met een wedstrijd mee vissen? Dat is wel veel van het goede, ik schat dat er hooguit 5 deelnemen.
De 20 inschrijvingen voor de laatste afgeblazen wedstrijd is makkelijk te verklaren.
Van de gemiddeld 32 deelnemers kijken de meesten een week van tevoren op allerlei weersites hoe de windverwachting voor de wedstrijddag is.
In het begin van die betreffende week stond er voor zaterdag op veel sites NNW 3-6.
Later in de week wijzigde dat naar west 4 en kort voor de wedstrijddatum kwam er zelfs nog ZW 4 uit de hogehoed. Van die gemiddeld 32 zijn er dan een aantal die zelf al besloten hebben dat het niet doorgaat en dat opgeven voor deelname geen zin heeft. En het was op die zaterdag op N. Jans dus slingerend windweer.
Veiligheid gaat bij de vereniging voorop, dus goed besluit.

Van de inschrijving voor de kibbeling 2018 weet ik nog niets, dit jaar 70 personen.

Moeilijke keuzes maken?
Valt wel mee, zeker als je als bestuur je verwachtingen bij activiteiten, enz. niet te hoog stelt. En geringe interesse is niet alleen bij onze vereniging! Als dat wel zo zou zijn moesten wij ons grote zorgen maken.
We gaan dus vol vertrouwen voorwaarts, qua ledental dan weer niet.
Je kan niet alles hebben, so be it.


M. Visser
penningmeester
Bootvisvereniging Zuid-West Nederland

Plaats reactie