Wedstrijden

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Rudy Jansen
Berichten: 5
Lid geworden op: za nov 18, 2017 4:51 pm

Wedstrijden

Bericht door Rudy Jansen »

Bij de laatste wedstrijd van November ,werd door Marcel en Ger , de vraag gesteld hoe het komt dat er de laatste tijd zo weinig aanmeldingen binnenkomen voor de wedstrijden en wat ze dan wel verkeerd doen . Vooreerst denk ik dat ze NIETS verkeerd doen , we kunnen nog steeds op hen rekenen voor het in goede banen leiden van de wedstrijden ! Omdat ik als sportvisser/wedstrijdvisser het nog steeds leuk vind om aan de wedstrijden deel te nemen , en het telkens spijtig vind wanneer een wedstrijd niet kan doorgaan ben ik toch even gaan overdenken wat dan de reden(en) zouden kunnen zijn van de weinige aanmeldingen . Afgelasting wegens slecht weer vind ik helemaal niet erg , maar een wedstrijd die geen doorgang vind wegens het niet bereiken van het minimum van 25 boten op een ledenbestand van 1000 leden is steeds teleurstellend .

Wat kan hiervan de reden dan zijn ?

- Het slechte visbestand in de Noordzee , voornamelijk in ons visgebied (omgeving NJ), waardoor het moeilijk is in sommige perioden om een visje in de weegzak te krijgen . Mede hierdoor maken sommige leden misschien eerder de keuze een visdag te plannen in gebieden waar de vangsten meestal toch nog "ietsje " beter zijn ( Westerschelde , Belgische kust , .....)

-Slechte en sterk wisselende weerberichten voorafgaand aan de wedstrijddag waardoor sommige leden misschien minder snel geneigd zijn om zich aan te melden. Voor de groep leden die dagdagelijks moeten werken en daarbij weinig verlofdagen hebben moeten al eens sneller kiezen tussen of een dagje wedstrijdvissen of een andere activiteit die ook dezelfde dag stond ingepland ( andere hobby's , gezinsactiviteit , enz. ) welke niet afhankelijk zijn van het weer . Een visdag gaat toch steeds gepaard met wat voorbereiding ( zeeaas regelen en ophalen, boot in orde maken, vismaterialen in orde maken , soms lange rit af te leggen , ) Na de visdag ( rit naar huis, boot schoonmaken, vis schoonmaken , ...) en wanneer dan s'anderdaags moet gewerkt worden ..., doet misschien sneller besluiten om de wedstrijd maar te laten vallen . Ik raad echter iedereen die aan de wedstrijden wil meedoen zich toch ALTIJD aan te melden , ook bij slechtere weersvoorspelling . Het is al meermaals gebeurd dat een wedstrijd toch kon doorgaan wanneer niemand het nog verwacht had.

Niet meer in aanmerking komen voor een "podiumplaats " in de eindrangschikking . Momenteel moet men alle wedstrijden kunnen meevissen om aanspraak te kunnen maken op de eindoverwinning . Iedereen maakt vroeg of laat wel eens mee dat men een wedstrijd moet missen om dringende of onvoorziene omstandigheid ( vb. begrafenis , ziekte van jezelf, vismaat of gezinslid , panne met auto , boot of motor, enz.) Wanneer men dan een wedstrijd mist, zal men misschien sneller de keuze maken om meerdere wedstrijden te laten vallen omdat het eindklassement toch niet meer telt. Misschien moet eens overdacht worden om in het volgende seizoen de mogelijkheid te bieden om één wedstrijd te laten vallen . Ik denk echter dat er dan wel minstens 4 wedstrijden moeten kunnen doorgaan . ( de eindoverwinnaar is deze dan met het beste gemiddelde . ) Momenteel is de groep die kans maakt op de eindoverwinning zeer beperkt en uitgedund, omdat enkele toch " goede vissers " een wedstrijd gemist hebben , waardoor het meer op een loterij gaat lijken dan een echte wedstrijd .... Omdat elke wedstrijdvisser toch competitief is ingesteld ,blijft het dan denk ik meer spannend tot op het eind .

Een bepaalde groep leden die alleen maar deelnemen met uitzicht op supergrote prijzen . In deze tijden van crisis en het afhaken van enkele (grote ) sponsors is het zeker niet evident om telkens weer een prijzentafel bij elkaar te krijgen . Ik vind het nog steeds de moeite waard en vind dat de inrichters een compliment verdienen voor al hun inspanningen ! In Het verleden merkten we dat bv, bij de " Lowrance cup" het deelnemersveld 3 tot 4 keer groter werd dan bij een "gewone " wedstrijd .

Besluit : Ik weet niet of er nog andere redenen zouden kunnen zijn waardoor sommigen afhaken of geen interesse tonen, ik heb hier al even moeten overdenken . Ik vind het nog steeds superleuk om wedstrijden te vissen ! Zolang er nog één visje overblijft ga ik toch proberen om dat laatste te vangen , deze kan dan toch niet meer voor nageslacht zorgen.....

Ger van Lit
Berichten: 26
Lid geworden op: ma okt 29, 2007 7:08 pm

Re: Wedstrijden

Bericht door Ger van Lit »

Hallo Rudy,
Wij hebben binnenkort overleg en zullen jouw reactie zeker bespreken.
Hartelijk dank hiervoor, je bent tot nu de enige die gereageerd heeft.
Namens de wedstrijdcommissie.
Ger van Lit.
Delta 1172.

Carel Doodkorte
Berichten: 16
Lid geworden op: zo dec 30, 2007 3:20 pm

Re: Wedstrijden

Bericht door Carel Doodkorte »

De vraag van Marcel aan de wedstrijdvissers “doen we wat verkeerd?”, dit door de lage aanmeldingen bij de laatste wedstrijd.
Naar mijn mening doet de wedstijdleiding niets verkeerd, maar sommige dingen kunnen anders worden gedaan.
- Je zou één (1) wedstrijd moeten kunnen laten vervallen, daarna worden de hoogste uitslagen door berekend.
- Er kan besloten worden bij te veel wind op de Oosterschelde te vissen, diegene die geen vaarbewijs II bezit kan deze wedstrijd laten vervallen.
- Je kan een wedstrijd op lengte met vijf (5) verschillende soorten vissen houden.
- Bij het vangen van een haai, rog, etc. zou een foto van vis, meetlint & wedstrijdformulier bij bovenstaande wedstrijd ook mogelijk moeten zijn.
- Opgevallen is dat de gehele wedstrijd geschiedenis van de Delta site is verdwenen.
- De actuele kompetitie stand ontbreekt op de Delta site en in het clubblad.
- De geschiedenis (eeuwige roem) van oud club kampioenen ontbreekt en is nergens terug te lezen.

Dit zijn enkele ideeën die niet zo moeilijk zijn uitvoeren en waardoor het wedstrijdvissen een stuk leuker kan worden.
Gr. Carel Doodkorte, Delta 264

Rudy Jansen
Berichten: 5
Lid geworden op: za nov 18, 2017 4:51 pm

Re: Wedstrijden

Bericht door Rudy Jansen »

Carel,

Het wegvallen van de wedstrijdgeschiedenis vind ik ook spijtig sinds de nieuwe website werd opgestart , het was toch leuk om een keer terug te kunnen kijken naar de evolutie in de vangsten van de voorbije jaren , het inkijken naar de historie van oude clubkampioenen , vangstgebieden ....
Het regelmatig bijhouden van de standen in het clubkampioenschap en publiceren hiervan vind ik toch ook steeds leuk (is ook tevens wat extra copy voor het clubblad ...) Verleden jaar konden we dit regelmatig inkijken , dit jaar weet eigenlijk bijna niemand de actuele stand denk ik .
Wat betreft jou voorstel van wedstrijd op 5 verschillende soorten en meten op centimeters ben ikzelf niet zo'n voorstander , maar dit is persoonlijk hé. Anderen hebben hierover misschien heel andere gedachten ....
Het kunnen laten vallen van één wedstrijd is denk ik zo wi zo een must voor in de toekomst denk ik . We wachten wel even af . Zoals Ger al schreef worden deze punten in de volgende bijeenkomst bekeken . We horen het wel .
Gtn,
Rudy

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Wedstrijden

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik zal eens bekijken hoe en of ik de uitslagen kan recupereren en een ere-lijst kan opstellen. Die ere-lijst is niet zo heel veel werk als ik een lijst met namen, delta nrs en jaartallen kan krijgen. Makkelijkste manier is ze van de cup afschrijven... Of moet ik zeggen cups, meervoud. In de loop der jaren is er wel eens eentje permanent naar een kampioen gegaan of vol geraakt met namen. Ik weet het niet.

Alle uitslagen van de laatste jaren recupereren is andere koek... Ik heb die nog wel in de vorm van de oude site, met alle gebreken en onvolmaaktheden die dat systeem met zich meebracht, vooral door onvoldoende gestructureerd werken van ondergetekende. Dat moet allemaal hermaakt worden voor het nieuwe systeem wat op alle platformen moet werken. Dat kost erg veel tijd en die heb ik momenteel niet... Helaas.

Rudy Jansen
Berichten: 5
Lid geworden op: za nov 18, 2017 4:51 pm

Re: Wedstrijden

Bericht door Rudy Jansen »

OK , Koen . Nu weten we de reden waarom deze rubrieken zijn weggevallen bij de opstart van de nieuwe website . Ik had al enigszins een vermoeden dat het niet eventjes snel op te lossen zou zijn met een "beetje " knip en plakwerk ..... Misschien krijg je vroeg of laat wat meer tijd , maar in deze drukke tijden is het vinden hiervan ook geen simpel gebeuren hé .
Delta 549
Rudy

Rob Weenink
Berichten: 111
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am

Re: Wedstrijden

Bericht door Rob Weenink »

Heren en dames wedstrijdvissers,

De nieuwe datums voor 2018 staan nu al op de site.
Noteer de datums nu vast in Uw agenda dan hoeft U er geen een te missen !!

Groeten
Rob // D829

Plaats reactie