Ook nu 1 dec wordt de zwarte pîet nog steeds naar de sportvisserij geduwd!

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Ook nu 1 dec wordt de zwarte pîet nog steeds naar de sportvisserij geduwd!

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Ook nu vandaag de dag , worden wij sportvissers zonder blozen nog "altijd" als schuldige aangeduid voor de slechte situatie van de zeebaarsstand!
Dit stuk stond te lezen op visserijnieuws.nl en vooral de alinea "sportvisserij" is om te lachen! Ze stellen hier onomwonden dat de sportvisserij nog steeds meer zeebaars aan het bestand onttrekt dan de beroepsvisserij? En dat wij nog steeds massaal restaurants bevoorraden met baars?
Als ze deze maand met zulke onzin op tafel komen in Brussel kun je het resultaat al wel raden, en is het gedaan met baars vangen voor ons.



Zeebaars blijft zorgenkindje
visserijnieuws 02-12-2017 15:49- permalink- in Allerlei.....Visserij, Kotter.......Visserij, Sport .......Visserij

Volgens de wetenschap gaat het niet goed met het zeebaarsbestand in de Noordzee en westelijke wateren. Om het tij te keren stelt ICES voor 2018 een 0-vangst voor om dit bestand te laten herstellen.
VisNed begrijpt dat er extra bescherming moet komen. Tijdens overleg vorige week op het ministerie van LNV met de stakeholders over de beheersmaatregelen heeft VisNed een pleidooi gehouden voor werkbare maatregelen en het betrekken van de sportvisserij in het bijdragen aan het herstel.
Op dit moment gelden voor beroepsvissers al stringente maatregelen. Zo mogen vaartuigen die een bodemtrawlvistuig gebruiken niet gericht op zeebaars vissen en geldt een bijvangst van maximaal 3% per dag en maximaal 400 kg per maand. Daardoor komt het nog steeds voor dat bij een bepaalde lucky trek soms duizenden kg zeebaars gediscard moeten worden. Dankzij bizarre regelgeving een enorme verspilling die nergens toe dient.
Tijdens het overleg werd het ICES-advies en een document besproken met de resultaten van de maatregelen die tot nu toe genomen zijn, die door de Europese Commissie als onvoldoende gekwalificeerd worden. Om toch tot een omkeer in de ontwikkeling van het bestand te komen waarbij een toename wordt gerealiseerd dient de visserijinspanning met maar liefst 60 % af te nemen. Dit zou bijvoorbeeld betekenen dat de bijvangst nog maar 1% per dag mag bedragen en niet meer dan 150 kg per maand. VisNed heeft steeds gepleit voor pragmatische en werkbare regels. Echter, op dit moment, maar ook met de aanlandplicht aanstaande, is deze aanpak heel ver weg.

Discards
In de discussie heeft VisNed aangegeven dat de huidige bijvangstbepalingen discards in de hand werken. Vissers vermijden zoveel mogelijk locaties waar de kans op de vangst van zeebaars groot is maar er blijft soms sprake van een onvermijdelijke bijvangst die de 3 % of 400 kg te boven gaat.
Werkbare maatregelen
VisNed pleit opnieuw voor werkbare maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan een bijvangsthoeveelheid op jaarbasis. Verder moeten alle kleinschalige vissers, die nog wel gericht op zeebaars vissen (handlijn, haken en staandwant) gelijk behandeld worden. Vanuit VisNed hebben we aangegeven dat Nederland een relatief kleine speler is, immers alle Nederlandse visserijactiviteiten, commercieel en recreatief zorgen samen nog niet voor 10 % van de aanvoer. Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn de grote spelers en dienen dan ook het voortouw te nemen.
Wat weten de wetenschappers?
Gesproken wordt over het sluiten van paaigebieden en Real Time Closures (RTC’s) bij concentraties van zeebaars. Echter, de wetenschappelijke informatie hierover is nog onvoldoende. Van verschillende kanten werd aangegeven dat de aanwas van jonge zeebaars in zee duidelijk zichtbaar is. Ook wordt er in sommige visserijen veel zeebaars gevangen die net onder de minimum maat van 42 cm zit.
Dit zijn vissen die tenminste 3-4 jaar oud zijn en VisNed heeft de vraag gesteld waarom hierover niets in het ICES-advies staat. Is dit wel opgemerkt door de wetenschap? Veel vissen die nu nog niet de minimummaat hebben duidt erop dat deze volgend jaar wel in de vang komen. Wordt de visserman dan niet met een onuitvoerbaar probleem geconfronteerd? VisNed heeft net als NetViswerk het moeten discarden als immoreel aangeduid.

Sportvisserij
Waarschijnlijk wordt meer dan de helft van de onttrekkingen aan het bestand gedaan door de sportvisserij. Beleidsmakers zouden ook deze partij mogen vragen een evenredige bijdrage te leveren aan de herstelmaatregelen.
Opnieuw is aandacht gevraagd voor controle en handhaving op zeebaars-activiteiten waarvan iedereen weet dat deze niet conform de regelgeving gaat. Veel restaurants worden bevoorraad door sportvissers die zich niet houden aan de baglimit. Als van de beroepsvisserij grote inspanningen gevraagd worden een bijdrage te leveren in het herstel moet andere zaken niet oogluikend worden toegestaan. Dat ondermijnt in ieder geval het draagvlak voor de ingrijpende maatregelen waarover tijdens de Visserijraad van 11 en 12 december as. een besluit wordt genomen. [Nieuwsbericht VisNed - 1 december 2017]

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Ook nu 1 dec wordt de zwarte pîet nog steeds naar de sportvisserij geduwd!

Bericht door Dre Frijters »

Jerry, helemaal mee eens.

Voor de zoveelste keer worden wij zonder pardon met leugens in de zeik gezet, erger nog:

WE WORDEN OPENLIJK/PUBLIEKELIJK BESCHULDIGD VAN HET OPZETTELIJK PLEGEN VAN MISDRIJVEN ZOALS FRAUDE IN RELATIE TOT DE WET ECONOMISCHE DELICTEN, BELASTINGONTDUIKING ENZ.... :oops: :evil:

ACTIE
Als SPORTVISSERIJ NEDERLAND zich nu nog steeds niet geroepen voelt om ONMIDDELLIJK AANGIFTE van SMAAD EN KLACHT tegen VISNED te doen bij het Openbaar Ministerie, dan vraag ik me af of zij nog wel serieus achter de Nederlandse (zee-)sporthengelaar staat en diens belangen met hart en ziel behartigt.
Maar voor de zoveelste keer zullen ze het waarschijnlijk afdoen met een flutberichtje, dat " het niet juist is en zich van deze aantijgingen distantiëren" bla, bla, bla.............. :shock:
Ik vraag me af of dan wij als hengelsportvereniging(en) die stap onderhand niet eens zouden gaan maken..... :!:
Het punt dat dit in een kranteberichtje nog kan worden afgedwongen om te rectificeren is naar mijn mening ook al lang voorbij. :x

Ik voel er veel voor om anders dan maar als individuele sportvisser (met lidmaatschap) via intranet aangifte bij de plaatselijke politie te gaan doen. Wellicht zijn er meer die er zo over denken ? Ook degene die nooit een zeebaars vangt of zal vangen wordt hier met slijk besmeurd :!:

Het is ronduit schofterig en van de zotte dat dit maar ongestraft en onbeperkt door mag blijven gaan.

(P.S.: Jerry, waarom zet je dit bericht niet meteen in het dossier "Zeebaarsbeperkingen", dan houden we het compleet en vrij van dubbele berichten)

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Ook nu 1 dec wordt de zwarte pîet nog steeds naar de sportvisserij geduwd!

Bericht door Cees Laban »

Ik ben het helemaal met Dré eens, het is schofterig hoe wij te kakken worden gezet. Het wordt echt hoog tijd dat er nu eens ECHT actie wordt ondernomen door Sportvisserij Nederland !!!!........ Anders vraag ik me toch echt af waar ik contributie voor afdraag. Stelletje slappe lullen die daar zitten, of schijten ze in hun broek van VisNed. Of is er een belang??

Groet,

Cees
Delta1576

Plaats reactie