bewegend reservaatgebied en gesloten tijd

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

bewegend reservaatgebied en gesloten tijd

Bericht door Frans Salvo »

Reservaatgebieden en gesloten tijd.

Vanaf december worden we bijna dagelijks om de oren geslagen met beelden van tonnen zeebaars die op het dek liggen van beroeps-vissersschepen en die dood moeten worden gedumpt in zee ingevolge overschrijding van de quotaregels van de Europese Gemeenschap.

Ik neem aan dat ook jullie daar een gevoel van walging, woede en frustratie van krijgen.

Anderzijds is het voor mij niet te snappen dat bijvoorbeeld alle handlijnvissers een gesloten tijd kennen in februari en maart. Het nut, voor de zeebaars, van die 2 gesloten maanden voor de handlijners tussen pakweg Bretagne en Ijmuiden in februari en maart, is nihil. Daar zit geen zeebaars in die maanden...


5 jaar geleden heb ik een voorstel gedaan om hier iets aan te doen.

Mijn voorstel is dat er een “bewegend reservaatgebied” wordt vastgesteld in combinatie met een gesloten tijd. Wat dus wil zeggen dat daar gewoon niet mag gevist worden, door niemand.

Ieder jaar, vanaf december, verzamelt de zeebaars zich op dezelfde paaiplaatsen om zich voor te bereiden op de paai. Ik stel dan ook voor dat er een ruim gebied als reservaat wordt geklasseerd vanaf december tot en met maart. Vervolgens zou dit gebied mee noord moeten opschuiven van zodra de paai echt begint en krijg je een gesloten tijd die variabel is (2 maanden) tot en met juni en tot de zeebaars is uitgepaaid.

Natuurlijk is dit moeilijk en arbeidsintensief ingevolge proefvissen om te zien hoe ver de paai is gevorderd, en natuurlijk gaan hier veel discussies zijn maar met onze huidige communicatiemiddelen (AIS verplicht voor alle beroepsschepen, satelietverbindingen voor de grotere beroeps, enz.) heeft dit een kans van slagen; vooropgesteld dat je duidelijk vooraf afspreekt wat de boetes gaan zijn bij overtreding. En dan denk ik aan dagelijkse controle vanuit de lucht; verbeurd verklaren van de vangst; een paar weken aan de ketting van het schip; een financiële boete.

Gezien de benarde situatie van het zeebaarsbestand en de niet realistische huidige quotamaatregelen, hoop ik dat er nu wel mensen zijn die dit voorstel acceptabel genoeg vinden om te bespreken, in detail uit te werken, en voor te stellen aan hogere instanties.

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Re: bewegend reservaatgebied en gesloten tijd

Bericht door Ron Hermse »

Geachte heer Salvo ,

Een bekend spreekwoord zegt : "Schoenmaker houdt u bij uw leest".......

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: bewegend reservaatgebied en gesloten tijd

Bericht door Koen De Bièvre »

Lijkt me niet werkbaar...
Ik weet het, ook dit gaat een hoop boe-geroep veroorzaken, maar wat denk je van deze?
Haal overal (dus ook in Frankrijk en Engeland) de recreatieve netten eens uit het water.
Het wordt de hoogste tijd dat het beleid het verschil gaat zien tussen "recreatief vissen" en "sportvissen".
Recreatief vissen is vissen met allerhande netjes c.q. semi-professioneel tuig, vast of gesleept en sportvissen doe je met de hengel.
De mortaliteit bij een hengelgevangen baars in geval van C&R is quasi 0, bij een netje is dat 100%, de vis die verstrikt raakt in dat netje, verdrinkt.
Vaste netten vissen NIET selectief.
Simpel, efficiënt en relatief makkelijk te handhaven.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: bewegend reservaatgebied en gesloten tijd

Bericht door Dre Frijters »

Waarop dan wat mij betreft nog een uitzondering (met vergunning op naam) zou kunnen gelden voor:
Het actief vissen, te voet of met paard, op platvis of garnaal met een treknetje of zegen, waarvan de lengte en maaswijdte voor dat doel in de vergunning is opgenomen.
Noemenswaardige hoeveelheden ga je niet vangen, schade aanrichten ook niet.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: bewegend reservaatgebied en gesloten tijd

Bericht door Koen De Bièvre »

Zelfs een met de boot gesleept garnaalnetje kan voor mijn part blijven doorgaan, daarmee maak je geen schade. Het is al dat staandwand waar de slachtoffers gemaakt worden. De professionelen hakken er al hard genoeg in met dat spul.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: bewegend reservaatgebied en gesloten tijd

Bericht door Frans Salvo »

Iedere maatregel die het zeebaarsbestand ten goede komt, is een goede maatregel wat mij betreft. Als er op een bepaald moment geen zeebaars meer is, hebben we allemaal gedaan, niet ?
Maar, samen met mij, zullen we het er wel over eens zijn dat de explosieve aangroei van professionele vissersschepen die op de winterplekken tekeer gaan, de echte reden zijn van de teloorgang van de zeebaars.
Zo lang die niet volledig (tijdelijk) worden stil gelegd, is het dweilen met de kraan open.
En dat mijn voorstel moeilijk, arbeidsintensief en moeilijk te verteren door de beroepssector gaat zijn, is wel duidelijk.
Als iemand een ander, beter en efficiënter voorstel heeft, hoor ik het graag. Voorstellen zijn er om besproken en aangepast te worden na overleg en iedereen kan/mag zijn input geven. Niets doen is geen optie en met enkel kritiek geven schieten we ook niks op.
Het voorstel van de EC dat er nu op tafel ligt, klopt volgens mij niet. Sport mag niks meer en beroep moet tonnen dode zeebaars terug gooien... zeebaars die ook nu weer opgeschept wordt op de paaiplaatsen.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: bewegend reservaatgebied en gesloten tijd

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Frans,

Hoe lovenswaardig u voorstel ook mag zijn, en of het dan uitvoerbaar/controleerbaar is of niet doet er lang niet meer toe. In Brussel aanvaarden ze toch geen enkel voorstel vanuit (sport) onze kant! Maar zeg nu eens zelf, als jij daar dinsdag 12 december in Brussel op zo'n dik "overbetaalde" stoel zit en je moet een beslissing nemen in deze zaak wat doe jij dan? Het jezelf moeilijk maken en in de clinch gaan met het beroep of het jezelf gemakkelijk maken en die "paar" sportvissers aanpakken en dat volledig dicht gooien? Dat laatste natuurlijk want die reageren toch niet, die slikken toch alles, en weet je waarom?

-Hebben wij sportvissers in Brussel (zoals de vreemdelingen en de dokwerkers) al eens alles kort en klein gaan slagen? Nee nooit!
-Hebben wij met ons allen al eens een belangrijke haven gaan blokkeren met onze bootjes? Nee, we krijgen nog geen 30 man bij elkaar voor een wedstrijd!
-LIgt het merendeel van de spotvissers hier eigenlijk nog wel wakker van? Nee, de "meeste" (80%) sportvissers zijn 60+ en denken, het zal mijn tijd nog wel duren voor die paar jaar dat ik nog vis.
-Krijgen wij steun van hengelsportwinkeliers/botenbouwers? Nee, de zeesportvisserij is helemaal ingestort, en ze hebben nu andere groepen waar ze zich op moeten concentreren en daar vlotjes hun inkomsten vandaan halen!
-En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden geven, MAAR wat doen wij? Een "belachelijke petitie" ondertekenen waar ze zich in Brussel een breuk van lachen als ze dat te zien krijgen, en terwijl er inderdaad die dagen verschillende filmpjes op FB rondgingen van tonnen dode (grote) baars die terug ging???

Om nog maar te zwijgen van de steun (NIET DUS) die we krijgen van SN of SVN??? Ik leesde van de week de brief van deze organisaties aan Minister Schouten? Wat een lachertje zeg! Ze gaan gewoon met de billen bloot, en het komt er eigenlijk op neer dat ze al "BLIJ" zouden zijn dat de situatie van vorig jaar behouden zou kunnen worden??? Kortom tot 31/7 catch en release en tot het eind van het jaar 1 baars per persoon/dag. Ze zouden godverdomme voor een verhoging moeten gaan voor de sportvissers ipv 1 baars per dag! Echt lachwekkend dit verhaal, maar we gaan het zien dinsdag!

MVG Jerry

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: bewegend reservaatgebied en gesloten tijd

Bericht door Mario Wauters »

ER is oh zooooveel geld gemoeid met de beroepsvisserij en dat is in heel de wereld zo zie maar de japanners op de walvis,als je weet dat zij bv tot 80 per kilo voor tonijn betalen .Als ik op Vessel control en Marine Traffic de bewegingen volg van de beroepsvissers in Europese wateren dan ben ik verwonderd dat de sportvisser nog een visje kan vangen.Respect voor de beroeps zij werken ook voor hun dagelijks brood maar hier gaat het meer om pakken pakken zoals indertijd de (sportvissers)? die indertijd of nog op de Oosterschelde kering baars gingen trekken en ook grof geld verdienden.
De schande van het beroeps zal nooit nooit stoppen gesteund door de politiek .
elpescador

delta 1518

Plaats reactie