Vangst bperking

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Vangst bperking

Bericht door Mario Wauters »

Met verschillende mensen al discussie gehad aangaande vangstbeperking.
In Belgie en Nederland zeebaars verboden in Belgie Kabeljauw 20kg aanlanden per persoon in Nederland onbeperkt ???
elpescador

delta 1518

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Vangst bperking

Bericht door Frans Salvo »

in België :
Welke zijn de regels voor het zeehengelen?

Het (niet-geautomatiseerd) zeehengelen (vanuit een vaartuig) is in principe vrij onder volgende beperkingen:
•indien het quotum voor een bepaalde soort volledig is opgenomen dan wordt de visserij op die soort in dat gebied gesloten verklaard voor alle vissers (sportvissers incluis),
•sinds 2003 mag er, als tijdelijke maatregel, maximaal 15 kg kabeljauw per dag en per visser aangevoerd worden


in Nederland is het 20 kg kabeljauw per dag en per visser


vr gr

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Vangst bperking

Bericht door Frans Salvo »

Over dat quotum in België wil ik ook nog kwijt dat de Belgische sportvisser in 2017 een verbod kreeg om nog makreel te behouden op 23/08/2017; omdat het Belgische quotum was opgebruikt. Pittig "detail" : de beroepssector had 80% van het aan hun toegewezen makreelquotum verkocht/geruild met hun buitenlandse collega's. En eens het quota op, mag de Belgische sportvisser ook niks meer vangen; de buitenlandse sportvissers daarentegen mogen nog wel "onze" vis op "ons" water komen vangen. Logica ???

Als je dezelfde idiotie doortrekt, en de Belgische beroepsvissers verkopen "hun" aandeel van makreel, kabeljauw, schol, tong, enz. volledig aan het buitenland, dan mogen de sportvissers "morgen" niets meer vangen. En voor diegenen die menen dat het zo een vaart niet zal lopen : als dit jaar nog eens blijkt dat de zuidelijke Noordzee een woestijn is, dan zou het me niet verbazen dat er nog wat meer Belgisch quota verhandeld wordt.

Ik heb die idiotie al enkele malen aangeklaagd aan Sportvisserij Vlaanderen en enkele politici, maar tot nu toe kon ik evengoed een vraag stellen aan de kast of tafel. Die antwoorden ook niet.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Vangst bperking

Bericht door Koen De Bièvre »

Het kan nog maffer...
Volgens de federale wetgeving die bevoegd is voor onze boten, is hengelen, vanaf zo'n boot op zee niet toegestaan. Volgens de Vlaamse regelgeving, die bevoegd is voor visserij, mag het wel. Of je het nu kort bekijkt, of lang bekijkt. De regels zijn van dien aard dat in België de sportvisser aan het einde van de rit ALTIJD de lul is. Alle beperkingen die ze sportvissers de laatste 10 jaar door de strot geduwd hebben, hebben netto NIETS opgeleverd, buiten een boel ergernis en colère. Wij mogen al jaren haast niks meer en de zee is toch leeg....

Plaats reactie