Aal van Palingsound weer naar Sportvis !

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

En wat er dan staat geloof je zelf toch niet?!

Waar gaan ze die glasaal vandaan halen? Uit het wild natuurlijk!
Da's vestzak, broekzak! Blijf er verdikke vanaf! Dan zwemt die vanzelf wel de rivier op. Als hij door kan tenminste.

Er staat dat de minister Europees moet inzetten op een verbod op de vangst van glasaal. Dat klopt, maar wat ze eigenlijk denken is: " De minister moet Europees inzetten op een verbod op de vangst van glasaal, dan zitten de Fransen en de Spanjaarden met het probleem en kunnen wij lekker doorvissen." Die denken dan op hun beurt: "Hela, van de glasaal blijf je af, da's mijn boterham, laten jullie de geslachtsrijpe vis maar zwemmen!"

Een welgemeend "Zie je nu wel!" is hier zeker op z'n plaats.
De sportvisserij heeft de paling opgegeven met de beste bedoelingen, echter ZONDER garanties dat we er wat voor in de plaats kregen... Fatsoenlijk beheer bijvoorbeeld. Dat moet je NOOIT doen. Ik heb me daar altijd tegen verzet tijdens vergaderingen, maar ook op dit forum, en zal dat blijven doen.

Reken maar dat dit op 2 april in BoZ door deze jongen aangekaart zal worden. Aan symboolpolitiek hebben we geen zak, daar geeft niemand wat om. Dat mag nu wel heel pijnlijk duidelijk zijn. Bovendien lachen onze tegenstanders zich om het hoekje helemaal slap en wij blijven achter met lege handen. Nu kunnen lege handen, indien goed gebruikt, ook nuttig zijn. Zoek de betekenis van het woord "karate" maar eens op...

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Ja, het is wel zeer dubbel dat het merendeel van de
achterban dit altijd heeft geroepen.
Het zijn maar woorden van een simpele ziel.
Maar de politiek in zijn ALGEMEENHEID heeft alleen oog
voor zichzelf en geld geld en nog eens geld.
Dus ja wat moeten we dan als simpel sportvissertje?
Juist.. mond houden braaf wezen en een lekker gerookt palinkje
eten :oops: onee dat mag niet meer :twisted:

Je begrijpt hem wel
[/b]

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Rinus en Koen gaven het al aan. We hebben mooi het nakijken, te triest voor woorden.
Laat dit een wijze les zijn voor het geval dat we nog eens - met de beste bedoelingen - menen iets op voorhand te moeten weggeven, in te leveren of los te laten, in de veronderstelling dat gezond verstand en volksvertegenwoordiging wel achter ons zal gaan staan. Of dat we er zeker en vast iets als dank voor terugkrijgen.......

Er van uitgaande dat ons nageslacht ooit nog een zelfgevangen natuur-aaltje wil en kan gaan eten, hierbij dat bericht van
www.visserijnieuws.nl nog maar eens vastgelegd voor ons archief.
Motie: geen gesloten tijd, 157 ton over de dijk
Kamer komt palingvissers tegemoet
donderdag 26 maart 2009
DEN HAAG ? De beroepsvissers zetten 157 ton schieraal uit. Hiervan moet tenminste 50 ton ?schoon? zijn. Als er voor de komende jaren per watergebied geen gedegen plannen van aanpak liggen voor aalbeheer komen er vangstverboden. Dat is de kern van de motie die afgelopen dinsdagavond werd ingediend door een kamermeerderheid van CDA, PvdA, SGP en VVD en ondersteund door de SP.

De aal houdt de gemoederen flink bezig. Plannen, voorstellen en opinies vliegen over en weer. Iedereen is doordrongen van de ernst van de situatie, maar elke partij legt een andere klemtoon. LNV heeft grote haast; op 1 april moet de Europese Commissie immers het definitieve Nederlandse voorstel voor een aalbeheerplan binnen hebben. Twee weken geleden kwam minister Verburg van LNV na de ?third opinion? van de Commissie Eijsackers met een compromisvoorstel: geen twee maanden (september-oktober) maar ??n maand gesloten tijd voor de binnenvisserij (oktober) plus het over de dijk zetten van 50 ton schone schieraal. Samen zou dat LNV goed zijn voor het sparen van 157 ton paling. Verbijstering bij de ngo?s, maar ook verbolgenheid bij de vissers, die koste wat kost een gesloten tijd willen voorkomen.

De kern van een nieuw voorstel van de Combinatie van Beroepsvissers is dat er geen gesloten tijd komt en dat de beroepsvissers in de periode augustus-december zelf die 157 ton schieraal vangen en ?over de dijk? zetten. Daarvan moet tenminste 50 ton uit schone gebieden afkomstig zijn (onder andere Zeeuwse wateren, Kop van Noord-Holland). Woordvoerder Han Walder van de Combinatie over de angst van beroepsvissers voor een gesloten tijd: ,,Door bijkomende werkzaamheden wordt een maand gesloten tijd al snel zes of zeven weken. Omdat er helemaal geen visserij mag plaatsvinden hebben we ook geen bijvangst. De stroperij neemt enorm toe als de beroepsvisserij van het water is. En waarom zou er voor vissers een gesloten tijd moeten komen als het vermalen van de schieraal door de poldergemalen toch gewoon maar doorgaat???

In de dinsdag opgestelde en breed gedragen motie van CDA?er Koppejan is het jongste voorstel van de beroepsvisserij opgenomen:
- Voor 1 juli 2009 wordt door de beroepsvissers (met behulp van expertise van het ministerie van LNV), een gedegen plan van aanpak opgesteld om te waarborgen dat in 2009 door de beroepsvissers 157 ton gevangen schieraal wordt uitgezet, waarvan tenminste 50 ton schone schieraal wordt gevangen in geselecteerde gebieden.
- Mocht het plan niet voor 1 juli 2009 ingediend zijn, dan geldt een vangstverbod voor de maanden september/ oktober.
- Tevens dient voor 1 januari 2010 een plan van aanpak ingediend te zijn door de beroepsvissers met medewerking van het ministerie van LNV, op basis van de op dat moment beschikbare gegevens per watergebied, waar elementen als toegestane visserij-inspanningen, uitzetten van schieraal, vangstquota en vangstverboden deel van uitmaken zodat uitzicht geboden wordt op een duurzaam aalbestand.
- Voor die gebieden waar geen plan van aanpak is opgesteld geldt voor dat jaar een vangstverbod op aal in de maanden september/oktober.
- Vanaf 1 januari 2011 dient er een plan van aanpak per watergebied te liggen dat zoveel mogelijk gebaseerd is op de ontwikkeling van aalbestanden zoals die zijn vastgesteld door onafhankelijke deskundigen.
- In 2009 en daaropvolgende jaren stimuleert de regering het uitzetten van glasaal in de Nederlandse wateren.

Hand en tand
In Europees verband zet de minister in op een verbod van de glasaalvisserij en -export. Dat valt echter niet mee, viel vorige week tijdens het algemeen overleg van de visserijwoordvoerders te horen. ,,De vissers verzetten zich met hand en tand hiertegen?, meldt Verburg. Niet onlogisch, want het gaat hier om visserijbedrijven in Frankrijk en Spanje die een goeie boterham verdienen met de glasaalvangst en geen boodschap hebben aan aalproblemen in Nederland. Het is ook in CITES-verband (de conventie voor de internationale handel in bedreigde diersoorten) niet gelukt een exportverbod voor elkaar te krijgen. Wel worden er volgens Verburg stappen in de goede richting gedaan. Export van glasaal wordt alleen mogelijk als er een goed plan is en de glasaalexport wordt in stappen verminderd met 15 tot 43 procent. ,,Substantieel, maar nog niet genoeg??, aldus Verburg. In eigen land gaat LNV 300.000 euro per jaar uittrekken voor glasaaluitzet, in samenwerking met de stichting Future for Eel.

Advertentie
Deze week trok een opvallende advertentie in de kranten de aandacht. In de advertentie een paling, met de aan de leden van de Tweede Kamer gerichte tekst: ,,Als dit een panda was...liet u zijn toekomst dan ook zomaar glippen?? De noodkreet van het Wereld Natuur Fonds was mede ondertekend door Stichting De Noordzee en Sportvisserij Nederland. Zowel leden van de commissie Eijsackers als woordvoerders van het WNF lieten woensdag in de kranten weten verbijsterd te zijn door het feit dat de ernst van de situatie niet tot de kamerleden doordringt en dat zij zelfs het compromisvoorstel van de minster (??n maand sluiting in plaats van de oorspronkelijke twee maanden) afschieten.

Zoals al eerder vastgesteld, had het beroeps al grote problemen om helder, controleerbaar en met juiste cijfers zogezegd 4000 schieralen "over de dijk te zetten.l" En dat moet nu 157 ton worden..... :wink:
Dan zal de door de Minister voorgestelde subsidie ( bonus ?? ) voor die vrijlating ook wel niet toereikend genoeg zijn ....... 8)

Groet,
Dre.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

gemaakte afspraken ?

Bericht door Frans Salvo »

Het is misschien nog niet te laat maar ik vrees dat ook Brussel geen daden gaat laten zien in de vorm van verdergaande beperkingen en maatregelen.
Misschien is het nu ook even tijd om een stand van zaken op te maken...
En die analyse leert ons dat alleen de sportvissers het haasje zijn; en dan in het bijzonder de zeesportvisser.

SN heeft in haar "verbods"lijst opgenomen dat er geen paling meer mag meegenomen worden doch dit is alleen geldig op haar verenigingswater. Op de andere binnenwateren is er geen "beperking";
de zeesportvisser daarentegen zit met een wet aan zijn broek; overtreding betekent boete!

Als er al afspraken zijn gemaakt tussen minister Verburgh en SN, dan is het nu wel het moment om de eenzijdige maatregel van SN te herroepen en de palingvangst terug "vrij" te geven voor de pakweg 550.000 leden in het binnenwater.
Ik maak me geen illusies ivm de wet op zee; die is er en die gaat niet teruggedraaid worden; daar weten we in Belgi? alles van !
Ondanks het feit dat er nu absoluut geen sprake meer is van te weing kabeljauw, blijft de 20 kg regel van toepassing !

Voorts stel ik me serieuze vragen over die 157 ton paling die "over de dijk" moeten worden gezet door "het beroep". Wedden dat er nogal wat paling serieus wat lood gaat meesleuren (letterlijk en figuurlijk); en wedden dat er nogal wat vaatjes met paling dubbel en trippel gaan genoteerd worden ?
En als ze "over de dijk" gezet worden : mag ik er toch wel vanuit gaan dat daar geen fuiken staan h? ? Tenzij ik er heb overgekeken, heb ik nergens iets gelezen dat er op zee ook geen palingfuiken mogen gezet worden... Ik mag er toch vanuit gaan dat "de zee" begint net achter de afsluitdijken ?
Zeesportvissers mogen geen paling meer meenemen maar palingfuiken op zee zou nog wel kunnen ???

Positief is wel dat de beleidsmakers al weten dat er "schone" paling is en "minder schone"; jammer dat ze uw en mijn gemeenschapsgeld gaan gebruiken om 107 ton verontreinigde paling "over de dijk" te zetten; heeft totaal geen zin; die geraakt nooit aan paaien toe volgens de wetenschappers. Anderzijds is het weeral een verkapte vorm van subsidie voor de palingvissers !
Het enige positieve is dat die dioxine en pcb-paling niet in de voedselketen terechtkomt. Ik snap nog altijd niet hoe het mogelijk is dat er palingfuiken mogen staan in zwaar verontreinigde rivieren...

Ik hoop dat SN de boodschap en les heeft begrepen en dat het vanaf nu een heel strakke koers gaat varen; toegevingen en betonen van goede wil zijn totaal uit den boze.
De boemerang is terug aangekomen, pal in het gezicht van SN; nog maar eens !
Tijd om een strakke politieke koers te gaan varen; uitschrijven van een programma; tijd om geld en energie te steken in voorlichting aan de achterban; samenwerking tussen de federaties opdrijven; flyers op beurzen en manisfestaties; bespelen van kranten en de publieke opinie;
SN : zorg dat je gehoord en gezien wordt ! en kom uit die ivoren administratieve toren ajb.

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

Per 2009: Voorstel terugzetverplichting aal

Bericht door marissen francois »

zelfs broekpaling mag je niet vastnemen vanaf dit jaar.
een plasje overboord en dit is goed voor een bon.
waar gaan we naar toe met deze wereld????????

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

aalverbod

Bericht door Ben Biondina »

Beste Frans,

Dat de uitkomst van het debat voor Sportvisserij Nederland ZEER teleurstellend is, mag je van mij aannemen! Minister Verburg wilde nog wel, maar de coalitiepartijen (PvdA, CDA en de Christen Unie) hebben het haar onnodig moeilijk gemaakt. Sportvisserij Nederland heeft haar teleurstelling duidelijk laten merken door een redelijk grote advertentie te plaatsen in vier grote landelijke dagbladen.

E?n ding is mij nog niet duidelijk: je schrijft: haar lesje wel geleerd etc. etc. Heb je dan niet gezien, als je NIETS doet (je geeft zelf het voorbeeld met de zeevisserij!) de Minister ZELF met een verbod komt! M.a.w. als Sportvisserij Nederland niets had gedaan, dat had dus de Minister wel een verbod ingesteld. En dat is nog veel slechter.

De paling weer vrijgeven? Daar zit nou juist het probleem! De paling sterft uit en omdat de 2e Kamer de beroepsvisserij steunt, moeten wij dat net doen of het aalprobleem over is?

Het nemen van je verantwoordelijkheid is niet afhankelijk van derden. Je staat voor een zaak of niet.

In Brussel zal door Sportvisserij Nederland, het WNF, Stichting de Noorzee en wellicht ook Greenpeace opnieuw gepoogd worden de ernst van de situatie uit te leggen en zal ge?ist worden de 4 maanden -geen paling vangen- in te voeren.

Vriendelijke groet,

Ben

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

niets doen ?

Bericht door Frans Salvo »

Hallo Ben,

je schrijft :

"M.a.w. als Sportvisserij Nederland niets had gedaan, dat had dus de Minister wel een verbod ingesteld. En dat is nog veel slechter. "

Voor een stuk kan ik je redenering volgen door te stellen dat als er een wet komt, dan geraak je daar moeilijk, tot niet, nog vanaf. Maar anderzijds zie ik het nog niet zo gebeuren dat de minister er een wet zou doordrukken, enkel en alleen tegen de sportvissers, en er niets van beperkingen zou tegenover staan voor het beroep... Als er iets van wet zou zijn gekomen dan had daar automatisch wel een bepaling bijgestaan waardoor het beroep ook een beperking had mogen slikken; die 2 maanden sluiting weet je wel !

Het is nu weer net of wij de schuld hebben aan de teloorgang van de paling; sportvissers vangen zogenaamd 200 ton en het beroep 900 ton (officieel dan); maar toch zijn het, alleen, de sportvissers blijkbaar die moeten inleveren;

het is net zo in Belgi? maw; de baglimit is daar ingeroepen met als drogreden dat wij de "moederdieren op de wrakken" wegvangen;

het moet zijn dat de sportvissers in Belgi?, met onze 0,4 % van de totale oppervlakte van de Noordzee, nu goed voor de kabeljauw hebben gezorgd; want het stikt gewoon van de kabeljauw tegenwoordig.
En inderdaad : er is geen sprake dat die wet nu wordt teruggedraaid blijkbaar. Ik heb al diverse instanties en ministers aangeschreven maar op een enkele uitzondering na, komt daar zelfs geen antwoord.

Het terugdraaien door SN van die maatregel, samen met het openbaar maken dmv enkele artikels in kranten en verenigingsboekjes; het noemen van man en paard met een beschuldigende vinger naar die partijen die dwars zijn gaan liggen; dat is wat er nu moet gebeuren volgens mij.
Enkel op die manier gaan de politieke partijen ook gaan beseffen dat ze niet alleen van het beroep stemmen kunnen verliezen.

550.000 sportvissers tegenover pakweg 150 (?) palingvissers met hun aanhang...

probleem is en blijft om 550.000 sportvissers te motiveren, maar juist daar ligt een van de uitdagingen voor SN ! stel je maar eens voor dat je een politieke partij zou hebben met 550.000 overtuigde leden... jawadde

vang ze

Frans

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

palingstand

Bericht door Ben Biondina »

Beste Frans,

De maatregelen die nu zijn getroffen hebben naar mijn mening NIETS te maken met de bescherming van de aal. Europees gezien. En als Sportvisserij Nederland zichzelf geen beperking had opgelegd, dan was die er 100% vanuit LNV gekomen. Niet omdat wij "de schuld krijgen", maar omdat er -politiek gezien- geen ECHT gevoel is voor de aal. Nogmaals: de zaak moet je niet terug draaien. Alle 3 de commissies hebben erkend, dat Sportvisserij Nederland de zaak goed ziet. Dit had de regering en de 2e Kamer ook moeten inzien, maar ja...........politiek h?!!

Ik hoop dat "Brussel" in zal zien, dat de Nederlandse maatregel: 157 ton aal terug in zee, volstrekt onvoldoende is om de aal te redden. Ik hoop dat Nederland op de vingers zal worden getikt en dat de Minister haar huiswerk over mag maken c.q. de EG zelf met maatregelen komt, die dwingend worden voorgeschreven! (50% korting staat er in het EG besluit, als een voorstel van een lidstaat wordt verworpen)

Aan de andere zijde: als Brussel e.e.a. wel goedkeurt, dan lost het probleem vanzelf op, simpelweg omdat de aal niet meer te vangen zal zijn en er vele beroepsvisserijbedrijven die uitsluitend een aalvergunning hebben, het loodje zullen leggen.

Vriendelijke groet,

Ben :cry:

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Vandaag in de PZC
Palingvissers vechten terug
MIDDELBURG - De Combinatie van Beroepsvissers (CvB) stoort zich aan het feit dat de palingvissers in de landelijke media worden afgeschilderd als 'roekeloze rovers van de natuur'. De organisatie verwijst naar de advertentiecampagne van het Wereldnatuurfonds, Stichting De Noordee en Sportvisserij Nederland rond de behandeling van herstelplan voor de paling vorige week in de Tweede Kamer.
Een Kamermeerderheid blokkeerde na een intensieve lobby door palingvissers het vangstverbod dat minister Gerda Verburg in oktober wilde instellen. Verburg wilde zo zorgen dat de geslachtsrijpe schieraal vrij naar de Sargassozee kan zwemmen. In plaats van het verbod moeten de vissers dit seizoen 157.000 kilo paling over de dijk zetten. Daarvoor krijgen ze betaald. Voorzitter Sicko Heldoorn liet vandaag weten de uitdaging aan te nemen, ook al wordt het 'keihard werken' om aan de eisen van de Kamer te kunnen voldoen. Het uitzetten van de paling gebeurt regionaal. De CvB moet er op toezien dat dit volgens afspraak verloopt.
zucht.... :?

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

.........Het uitzetten van de paling gebeurt regionaal. De CvB moet er op toezien dat dit volgens afspraak verloopt.


Ach Koen, dat zie je verkeerd.
Dit is in een scheet :oops: en een zucht :? gebeurd.... :wink:

Scenario:

Het beroeps vangt per jaar "naar het schijnt" legaal pakweg 900 ton.
(P.S.: Dit zonder deugdelijke registratie en verplichte aanlanding bij een veiling. Ergens in de jaren '70 werd die laatste verplichting afgeschaft op het IJsselmeer)
Maar het is een publiek geheim, dat daarenboven vele tonnen zwart hun weg naar de markt vinden. Het zal altijd een raadsel blijven hoeveel.
Er wordt nu sinds kort vriendelijk verzocht hun vangsten effe door te geven (zonder fysieke controle / aanlanding) en te laten registreren.
Als je het nou voor mekaar krijgt om, zeg maar, 750 ton te laten registreren (.....want tja, het valt toch inderdaad wel wat tegen dit jaar.... :wink: ) dan valt het terugzetten van 157 ton toch ook wel weer mee, niet dan ?
En aangezien de overheid meebetaalt, is daarnaast met wat handig boekhouden ook weer een deel van de zwarte vangst mooi "witgewassen" :roll:
En dan gaan we er van uit, dat 157 ton daadwerkelijk het ruime sop mag kiezen. Bij de onlangs gehouden proef van vrijlating op vier plaatsen van zogezegd 4000 schieralen was men al snel de tel kwijt. Ik geef het die CvB's te doen....
Of zie ik het nou ook weer verkeerd?

Op zich een leuk scenario voor een sience fiction film "No Future For Eel" of zo.

Groet,
Dre.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Vandaag van SC online:
Verburg verbiedt handel aal en aalproducten

LNV geeft geen vergunningen meer af voor de import en export van aalproducten met landen buiten de EU. Dit heeft minister Verburg de Kamer in een schrijven laten weten. Onder druk van landen met commerci?le belangen in de glasaalvisserij besloot Brussel op 12 maart deze handel nog ?onder voorwaarden? toe te staan. Zo moesten de lidstaten de export van aalproducten afbouwen. Vanwege de buitengewoon slechte aalstand, de maatregelen in het gewijzigde Nederlandse aalbeheerplan en het besluit van de Nederlandse tak van de Convention on International Trade in Endangered Species of wild fauna and flora (CITES), dringt Verburg echter aan op een volledige en onmiddellijke stop van de handel in (glas)aalproducten. Voorts belooft de bewindsvrouw dat zij zich zal blijven inzetten voor een Europees exportverbod, ?ook omdat de regels van CITES en de mogelijke nationale invulling ervan op gespannen voet lijken te staan met het functioneren van de Europese interne markt?.
Ze komt gewoon wat traag op gang....
Maar nou de binnenlandse beroepsdruk op de volwassen aal nog.
:wink:

Groet,
Dre.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Er is sinds gisteren een nieuw wereldwonder bijgekomen ! Ongelooflijk maar waar...

bron: www.combinatie van beroepsvissers.nl

(onderstreping door mij aangebracht)
Dinsdag, 14 april 2009
PALINGVISSERS NEMEN UITDAGING VERBURG AAN

De Nederlandse palingvissers hebben een overtuigend alternatief opgesteld voor het plan van minister Verburg voor herstel van de palingstand. Het plan van de palingvissers heeft zelfs betere resultaten dan het plan van de minister. Het biedt meer garantie voor het herstel van de paling dan het vangstverbod dat de minister wil instellen. Bovendien biedt het plan meer zekerheid voor de toekomst van de vissers.
Het plan van de palingvissers is opgesteld door de Combinatie van Beroepsvissers, de overkoepelende organisatie van beroepsvissers op de binnenwateren. Volgens voorzitter Sicko Heldoorn van de Combinatie is het plan goed onderbouwd. ?Ons plan is gebaseerd op de jarenlange ervaring van onze leden, maar ook op de nieuwste wetenschappelijke kennis over paling. Zo hebben wij gekeken naar de invloed van vervuiling op de voortplanting van de paling en we hebben er rekening mee gehouden dat veel geslachtsrijpe paling vermalen wordt door de duizenden gemalen die ons land telt. Bovendien voldoet ons plan aan de eis van de minister dat daarmee hetzelfde resultaat wordt bereikt als met het plan dat zij zelf in Brussel heeft ingediend. Dat plan betekent ronduit de doodsteek voor de palingvissers, terwijl de vissers met ons plan ook in toekomst kunnen blijven vissen, zij het onder strikte voorwaarden.
Volgens Heldoorn is het voor de minister van belang dat het plan van de palingvissers de vergelijking met een vangstverbod glansrijk kan doorstaan, waarbij het ook nog kan rekenen op grote steun van de vissers?.
De minister kan zelf een belangrijke bijdrage leveren aan het plan van de palingvissers door het bedrag van ? 400.000 dat gereserveerd is als compensatie voor het vangstverbod te gebruiken voor de actieve inschakeling van beroepsvissers bij het palingherstel. Heldoorn is daar positief over. ?Als ik zie wat deze minister voor de zeevisserij in Brussel uit het vuur weet te slepen, heb ik er alle vertrouwen in dat haar dat nu voor de palingvissers ook zal lukken?.
Typisch dat met geen woord wordt gerept over een van hun eigen oorzakelijke problemen: overbevissing aal

Lees vervolgens via de de link onder dit bericht het gehele plan en zie ook het licht !
( Hoe simpel je in je eigen voordeel kunt rekenen als het om hoeveelheden gaat en het kostenplaatje hoe en wie en dit zal gaan betalen en dat wij (sportvissers) nog steeds worden geacht mee te denken en (enige) invloed zouden hebben....)

Groet,
Dre.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »


Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

verbod op aal

Bericht door Ben Biondina »

Heren,

Dit item heeft een score behaald van meer dan 5600 keer dat dit is aangeklikt. Het "palingverbod" voor sportvissers. Blijkbaar is dit een "hot" onderwerp.

Nu is de uitkomst - mede dankzij de NGO's die zich hiervoor hebben ingespannen in Europees verband- in Brussel anders geworden. Gaan al die mensen, die hebben geroepen : als het beroeps niets doet, doe ik ook niets, nu wel hun eigen verantwoordelijkheid nemen?

ICES heeft Brussel geadviseerd en de uitkomst is: oktober en november dit jaar een verbod op aal en volgend jaar (2010) september, oktober en november dicht.

In mijn ogen een overwinning voor belangenbehartigers en wetenschappers. Maar nog meer: een overwining voor de aal zelf! :wink:

Vriendelijke groet,

Ben Biondina

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Komt dit dan voor heel Europa of alleen voor nederland, en kunnen de spanjaarden dan verder de mini mini aaltjes wegvangen want dit is toch een delicatesse daar beneden?zoals hun mini visjes ,inktvissen enz?
ER is toch gehoor hier en daar en gaat het in de goede richting.
Grt
elpescador

delta 1518

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

vangstverbod aal

Bericht door Ben Biondina »

Hallo Mario,

Elk Europees land, dat lid is van de EG zal bij "Brussel" een plan moeten indienen, waarbij de vangst op aal met 40% wordt verminderd. Doet men dit niet, dan legt "Brussel" zelf een sanctie op van 50%.

Een Europees land dient bij de EG een plan in en biologen van ICES beoordelen dat plan en geven advies. Dit advies is zeer zwaarwegend. Immers ICES wordt beschouwd als deskundig m.b.t. de materie en op grond van dit deskundigenoordeel neemt de EC een besluit. Men zal dus een advies niet "zomaar" negeren.

In Nederland was precies hetzelfde aan de hand. Deskundigen waren het er over eens, dat een sluiting van enkele maanden nodig zou zijn om een herstel in te zetten. Ik schrijf met nadruk in te zetten, omdat men verwacht dat het tientallen jaren kan duren alvorens er weer een herstel is.

De politiek in Nederland (met name de PvdA, en Chr. Unie, maar onder aanvoering van het CDA!) heeft de Minister (ook CDA!!!!!) gedwongen om de 157 ton te accepteren.

Dat heeft zij in Brussel moeten indienen en bespreken, maar het resultaat is bekend.

Dit betekent dat de aalvisserij in ZEER ZWAAR WEER zal komen. Maar LET OP: er zal nu wel naar de Sportvisserij worden gekeken en men zal wel proberen om aan het schubvisbestand te komen. En als er iets is wat wij NOOIT moeten willen, is dat wij maar 0,1% van ons schubvisrecht kwijt raken.

Terug kerend naar jouw opmerking: ook Portugal en Spanje zal dus een plan moeten indienen. En ik verwacht dat ook de glasaalvangst scherp zal worden gereduceerd. :lol:

Vriendelijke groet,

Ben

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Dat is was wat ik wou horen Ben dat spanje en portugal ook moeten inbinden zij gaan tot voor de afrikaanse kusten enz om ales weg te vangen dus dat moet inderdaad stoppen ieder in zijn eigen tuintje.
Als je de reglementeringen van spanje lokaal ziet dan stemt dit niet gelukkig en contradictorisch, maar toch blijft de ondermaatse visvangst bestaan,ze willen wel maar ik weet het niet, ik ben veel in spanje met de eigen boot(je)en zie er veel gebeuren,maar dat ter zake er is de moed en de wil om verandering te brengen.
grt
elpescador

delta 1518

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Van redactie@sconline.nl

Brussels besluit schokt palingvissers
Op aandringen van de Tweede Kamer wilde Verburg in Brussel bedingen dat de Nederlandse palingvisserij voor slechts ??n maand gesloten zou worden. In ruil zou er 157 ton schieraal worden uitgezet (?over de dijk?), zodat de vis ongehinderd naar de Sargassozee zou kunnen zwemmen om te paaien. Deze hoeveelheid komt ongeveer overeen met een visverbod van twee maanden. Volgens de organisatie van internationale marine biologen ICES echter is alleen een forse afname van de palingvisserij ?een re?le optie? om het aalbestand te herstellen. Verburg beseft dat de Nederlandse palingvissers nu een ?zeer groot offer? moeten brengen. ?Maar uiteindelijk is het ook van belang voor de palingvisserij in Nederland dat het aalbestand zich kan herstellen.? In reactie noemt de Combinatie van Beroepsvissers het Brusselse besluit ?onbegrijpelijk, onverstandig en onaanvaardbaar?, omdat de vangst van paling ook dit najaar al voor twee maanden wordt gesloten. ?Precies in de maanden waarin de vissers het merendeel van hun omzet maken.? De sector hekelt bovendien de compensatie van slechts 700 duizend euro die Verburg reserveert voor de financi?le gevolgen van het verbod. 'Deel je dat bedrag door de 240 Nederlandse palingbedrijven, dan kom je op zo'n 1000 euro per maand in de periode dat er niet mag worden gevist.'

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Ja Dre dit is weer typisch politiek gelul de beroeps zijn weer de sukkelaars
zo sprak ik jaren geleden met tonijnvissers in de middelandse zee, op mijn vraag wat hun kinderen moeten doen als al de vis weggevangen is kreeg ik ald antwoord ze moeten maar werk zoeken.
Het is nu zover ZWARE beperkingen op de tonijnvangst want er is geen meer (bijna) te laat.
Laat er ons samen voor gaan om het beetje wat er nog is?te beschermen.
grt Elpescador
elpescador

delta 1518

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Daar heb je ze weer? Compensatie/subsidie. Ik wil niemand persoonlijk zijn rekening maken, maar heeft er al eens iemand de diverse sites en publicaties geraadpleegd en de subsidiebedragen die naar visserij gaan eens bij elkaar opgeteld?.... Ik heb de oefening nog niet gemaakt, maar mijn oren tuiten bij de bedragen die ik links en rechts zie passeren in allerhande dossiers, dat zal er bij een totale optelsom niet beter op worden. De visserij gaat er van uit dat ze voor elk probleem dat zich stelt, gecompenseerd moeten worden, terwijl ze z?lf ??n van de grote oorzaken van dat zelfde probleem zijn... Andere oorzaken zijn de vervuiling en allerlei obstructies zoals gemalen en stuwen. Mijn vader is heel z'n leven een hard werkende zelfstandige geweest en als hij al eens ziek werd en niet kon werken kreeg hij de eerste drie maanden ?gene rotte knop?! Daarna kon hij "genieten" van ? 12,50 per dag... BRUTO... Gevolg: werken met een gips aan je pas geopereerde poot of koorts op je lijf. Niks subsidie of compensatie!

Nu het toch over compensaties gaat even een zijsprongetje. Gisteren heb ik een heel klein rondje op de Oosterschelde gevaren... De MZI's zijn alom tegenwoordig en worden door gele tonnen gemarkeerd. Hele plakkaten Oosterschelde kwijt? Voor 2010 zijn de MZI-plannen nog wilder! Samen met onze Federatie worden in deze alle zeilen bijgezet om de bruikbare stekken zo veel als mogelijk te vrijwaren. Daarbij komt dan nog een verlies van 192 hectaren viswater door het vervangen van de Vlietepolderboei door een gewone groene ton SvK1 waardoor het vaarwater aanzienlijk groter wordt en absoluut, zonder discussie, verboden te ankeren-gebied is geworden. Waarom moet het betonde vaarwater eigenlijk zo breed zijn? Het is niet dat we hier een druk stukje vaarwater ? la Westerschelde hebben h?. Daar is het vaarwater op een heel aantal plaatsen zelfs aanzienlijk smaller en de schepen ?-tig? keren groter! Er is veel pleziervaart in het seizoen, maar die kunnen ook met een smaller vaarwater verder en probleemloos buiten de betonning varen. Hetzelfde geldt voor de kotters uit de Oosterscheldehavens. Daarbij kom je ook langs zowat de gehele Noord-Bevelandse kant (ik ben niet aan de overkant gaan kijken, maar het zal daar vast niet veel beter zijn) vaste vistuigen tegen en zit je nog met de verboden gebieden van het Natuurmonument Oosterschelde. Er is haast geen plekje meer over om een hengeltje uit te gooien! Ze hebben ons destijds verplicht om een vaarbewijs te halen omdat we harder konden dan 20 km/u en zodra iedereen eentje had, werd de snelheid beperkt tot 20 km/u. Waar en wanneer wordt de sportvisserij gecompenseerd voor de geleden verliezen en ongemakken? In ons geval gaat het niet om de boterham, dat is waar, maar wel om ruimte en beleving van onze bezigheden. Ook die bezigheden hebben een aanzienlijke economische waarde en deze komen onder zware druk door deze ruimteverliezen! Moeten wij dan ook exclusieve zones gaan opeisen? Dat zou toch al te gek zijn, niet? Ik kan alleen maar heel objectief vaststellen dat de bedrijvigheid in het Natuurmonument Oosterschelde alle dagen groter wordt?

Terug naar de paling. Dat de palingvissers in de nazomer en najaar hun beste omzetten draaien is ook zeer makkelijk te verklaren. Dat is de periode dat de paairijpe paling naar zee trekt om zich voort te planten. Dat verklaart ook waarom er vooral veel fuiken staan bij spuien in de zeewering. Dat is namelijk de enige plaats langs waar de paling naar zee kan door al de afgedamde zeearmen. Deze maatregel is eigenlijk uniek omdat deze de paai op zee beschermt, iets waar de sportvisserij al lang om vraagt. Denk daarbij ook aan een winterstop voor gul op de wrakken voor iedereen, niet alleen wij en het beschermen van de paaigronden voor zeebaars in de winter. Verhoog de minimummaat van gul en baars en het wrakken scheren met de kor is ook afgelopen. Op die manier is het niet interessant meer om een tuig te riskeren, want de baars die zo gevangen wordt is meestal aan de kleine kant. Bijkomend voordeel is dat de oudere, lees rottere, wrakken niet meer aan gort getrokken worden zoals de dag van vandaag als het wrak onverhoopt toch meegepakt wordt met de kor. Bovendien is de huidige minimummaat ook vanuit biologisch oogpunt te laag. Een baars zou pas geslachtsrijp worden vanaf 42 cm dan is het ethisch toch niet te verdedigen om dat op 36 cm te houden? Die vis heeft niet eens ??n keer aan de paai kunnen deelnemen? Dat maakt het bestand op termijn kapot!

Er wordt nu een begin gemaakt met een poging tot herstel van de paling. Of het zal lukken zullen we wellicht pas weten als we met z'n allen "ouwe peekes" zijn... Het zal een werkje van lange adem worden, zo veel is zeker. Je kan je ook oprecht afvragen of een paaistand van 10% tegenover 20-30 jaar geleden, waarvan de overgrote meerderheid ook nog eens te veel gif in z'n ook al sterk verminderde vetreserves heeft om de paaigronden te bereiken, volstaat om de soort van de totale ondergang te redden...

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Volledig met je eens Koen.

Een oplossing betekent OOK altijd het creeeren van een of meer nieuwe problemen en daar zullen we zeer kritisch en oplettend moeten blijven:
- gevolg van gesloten tijd aal: De rest van het jaar meer (desnoods "zwart") meer netten het water in?
- Gaan ze in de gesloten tijd ook daadwerkelijk het water uit ?
- Wordt in die maanden het spui-regime aangepast, zoja ten gunste van het beroeps OF ten gunste van de wegtrekkende aal ?
- Is het nu aannemelijk dat in die gesloten tijd op het zoete door het beroeps bijvoorbeeld de snoekbaars en andere rondvis het te verduren gaat krijgen en wij hier verplicht gaan inleveren?
- Is het aannemelijk, dat activiteiten in die maanden van het zoete beroeps verplaatst gaan worden naar het zoute? Zoals ik vrees en al plaatsvindt: Grote toename van staandwantvisserij langs de kust op bv. harder, zeebaars en tong. Ik durf te voorspellen dat wederom de wrakken worden dichtgezet, nu ook voor de zeebaars. Weer inleveren dus voor kant- en bootvissers. Hier gaan we ongetwijfeld van merken in het Beheerplan Zeebaars.
- Natuurgebieden prima, maar onze rol en mogelijkheden kunnen wel eens veel magerder uit gaan vallen dan ons tot nu toe voor ogen is gehouden.
En dat met de Vlietepolder, de MZI's, we hebben hoe langer hoe meer alleen maar het nakijken en inleveren, niks compensatie of discussie, laat staan inspraak.
- Er zit volgens het beroeps weer veel meer tong en schol, op basis van hun voorspelling dus nu al omhoog die quota's ! Ehhh....in "hun roofgebieden" dan zeker. Die tong en schol bereikt in ieder geval nooit "ons" visgebied.

Je wordt er niet echt vrolijk van.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Visserijnieuws.nl :
Teleurgestelde Combinatie van Beroepsvissers wint juridisch advies in

Palingvangstverbod een feit

vrijdag 25 september 2009
DEN HAAG ? Vanaf 1 oktober gaat de palingvisserij in Nederland op slot. Er mag twee maanden lang niet met aalvistuigen worden gevist, en volgend jaar geldt een vangstverbod van drie maanden. De Tweede Kamer haalde deze week bakzeil. ,,Ik heb gevochten als een leeuw voor onze vissers??, sprak Verburg.

De Combinatie van Beroepsvissers is bij monde van voorzitter Sicko Heldoorn hevig teleurgesteld. Tijdens het plenaire vervolgdebat in de grote zaal van de Tweede Kamer over het aalbeheer afgelopen dinsdagmiddag ontbrak de eerdere steun van de coalitiepartners CDA en PvdA. De woordvoerders van de regeringspartijen zwegen. ,,Dit is niet uit te leggen aan onze vissers??, zegt Heldoorn, voor wie duidelijk is dat minister Verburg na het zware debat over de Westerschelde niet meer politieke schade mocht oplopen.

Wat er na 1 oktober op de binnenwateren gaat gebeuren is Heldoorn en zijn achterban nog onduidelijk. Volgens de ministeri?le regeling mag er helemaal niks, maar in het kamerdebat werd door Verburg toch het idee genoemd om op bijvoorbeeld wolhandkrab of rivierkreeft te kunnen blijven vissen. Een motie van de zijde van de SGP om het vangstverbod te wijzigen in een aanlandingsverbod voor paling waardoor waardevolle bijvangst behouden kan blijven werd door minister Verburg ontraden. Zo?n verbod zou door het ontbreken van veilplicht op het binnenwater niet te handhaven zijn.

De Combinatie van Beroepsvissers blijft strijdbaar en is niet van plan het er bij te laten zitten. Zo zal er juridisch advies worden ingewonnen om het vangstverbod alsnog van tafel te krijgen. ,,Er is fout op fout gestapeld en onzorgvuldig gehandeld. Dat is laakbaar??, aldus Heldoorn. Hij maakt zich boos. In een persverklaring van de CvB wordt het ministerie van LNV onbehoorlijk bestuur verweten.

Irritatie
Minister Verburg reageerde in de Tweede Kamer ge?rriteerd op de felle strijd die de Combinatie van Beroepsvissers voert. De CvB bracht deze week samen met de PO-IJsselmeer naar buiten dat prof. Eijsackers (die eerder in opdracht van LNV het in het Nederlandse aalbeheerplan genoemde streefbeeld voor aaluittrek onder de loep nam) en dr. Scholten (directeur IMARES en vertegenwoordiger van ICES in Nederland) zouden vinden dat er inhoudelijk en procedureel fouten zijn gemaakt door ICES bij de beoordeling van het plan om 157 ton schieraal over de dijk te zetten en tevens decentraal in de regio beheermaatregelen te treffen. Eijsackers en Scholten hebben daarop LNV verbolgen laten weten zich te distanti?ren van de persverklaring van de Combinatie en de PO. ,,Het bijt!??, sprak Verburg.

Een vangstverbod hoeft er van Brussel en Den Haag niet ?voor de eeuwigheid? te komen. Positief reageert minister Verburg op een pilotproject voor regionaal beheer. Om dat als waardig alternatief voor een vangstverbod aan te dragen wil de minister daar echter wel stevige criteria aan verbinden. Het effect moet hetzelfde zijn als een vangstverbod voor drie maanden. Zo?n verbod wordt minimaal noodzakelijk geacht om een begin te maken met herstel van de paling. Visstandsbeheercommissies krijgen dan het stuur in handen, Maar omdat nog niet overal samenwerking binnen de VBC van de grond is gekomen, wil de minister geen verwachtingen aanjagen. Verburg gaat wel het wettelijk fundament voor VBC?s verstevigen.

Steun
Op de begroting is 7 ton aan steun voor de vissers beschikbaar en daarmee zal het moeten gebeuren. Wel is minister Verburg nog met de EC in conclaaf over geld voor een saneringsregeling. Duidelijk is dat daarvoor geen extra geld komt, en het dus ergens anders binnen de voor Nederlandse plannen beschikbaar gestelde financi?n vandaan gehaald moet worden. Over een rechtvaardige verdeling van steun aan gedupeerde vissers kan LNV op z?n vroegst in november duidelijkheid geven. De Tweede Kamer maant tot spoed. ,,Er moeten wel vissers overblijven voor die pilot voor decentraal beheer straks??, verwoordde SP?er Polderman het.

De vrees voor stroperij als de binnenvissers tijdens het vangstverbod van het water zijn begrijpt Verburg. Zij noemt dat een ?graat in de keel?, en zegt toe gemotiveerd te zijn om dat keihard aan te pakken.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Visserijnieuws.nl:
(19.11.09)
DEN HAAG/RIJSWIJK ? Het Productschap Vis gaat de verdeling en uitvoering van de gedeeltelijke schadeloosstelling voor aalvissers op zich nemen. Met de complimenten van LNV-minister Verburg.
Minister Verburg heeft 700.000 euro gereserveerd om de financi?le gevolgen van het aalvisverbod voor beroepsvissers te verzachten. Elke beroepsvisser die kan aantonen dat hij jaarlijks in de maanden oktober en november van de referentiejaren 2006, 2007 en 2008 een hoeveelheid aal heeft gevangen ter waarde van gemiddeld 2.000 euro krijgt een tegemoetkoming van 1.000 euro. Het resterende bedrag van de subsidie wordt naar rato verdeeld over ondernemingen die kunnen aantonen dat zij in de referentieperiode elk jaar een hoeveelheid aal hebben gevangen ter waarde van minimaal 8.000 euro. Vissers kunnen geen aanspraak maken op gederfde inkomsten uit misgelopen vangsten wolhandkrab en/of schubvis.
Minister Verburg wil op verzoek van de Tweede Kamer een half miljoen euro uittrekken voor ondersteuning van businessplannen in de binnenvisserij. Zij ondersteunt echter niet dit door het CDA ingediende en door een krappe meerderheid in de Tweede Kamer ondersteunde deel van het amendement om bovenop de toegezegde zeven ton een half miljoen extra voor schadeloosstelling uit te trekken.
Hoeveel aalvissers er zijn is onduidelijk. Het Productschap Vis houdt een ruime marge aan en gaat uit van 250 tot 400 (binnenvissers, IJsselmeervissers en kustvissers). De regeling gaat in december open. ,,Een probleem bij de verdeling van de gelden is dat uit de administratie die de vissers bijhouden niet zonder meer valt op te maken hoeveel aal men in de afgelopen jaren in de maanden oktober en november heeft gevangen en hoeveel inkomsten hieruit zijn verkregen. Ook uit indirecte administratie, bijvoorbeeld van het Productschap Vis, kunnen deze gegevens niet worden achterhaald??, schrijft minister Verburg.
Omdat gedeeltelijke compensatie van gemiste inkomsten geen structurele oplossing biedt, wil Verburg kijken of vanaf volgend jaar sanering een uitweg kan bieden zodat bedrijven sociaal verantwoord kunnen worden be?indigd. Verburg heeft hierover gesproken met de Europese Commissie, maar onder het huidige Europese Visserij Fonds blijkt sanering van de binnenvisserij niet mogelijk te zijn. Zij gaat nu de mogelijkheden onderzoeken.

De AID heeft Verburg laten weten dat de naleving van het aalvisverbod goed is en de controle rustig is verlopen. Een aantal vissers heeft begin oktober wel bewust het risico genomen fuiken te laten staan, omdat ze verwachten dat er ruimere ontheffingen zouden komen voor het vissen op wolhandkrab met aalfuiken. De Dienst Regelingen heeft overtreders een termijn aangezegd waarbinnen netten uit het water gehaald moeten worden op straffe van een dwangsom. Dit betreft de gebruikelijke procedure, zoals beschreven in de algemene wet bestuursrecht. In de ogen van Verburg heeft de AID zorgvuldig gehandhaafd.
Nieuwsgierig naar hoe het er met de aalbeheerplannen in andere lidstaten voorstaat, antwoordde Verburg tijdens het wetgevingsoverleg over de visserij in de Tweede Kamer dat deze in Brussel zijn ingediend en de Europese Commissie gemotiveerd is om ze nog dit jaar te beoordelen. Dat antwoord kon nestor Bas van der Vlies (SGP) niet bekoren. Het Nederlandse aalbeheerplan inclusief een vangstverbod voor de aalvissers is immers al dik anderhalve maand van kracht, terwijl het in veel andere lidstaten van de EU dus nog niet effectief is. ,,Dit lijkt op concurrentievervalsing.??

Rechtbank
De rechtbank in Dordrecht heeft deze week uitspraak gedaan in een rechtszaak van visserijbedrijf Klop uit Hardinxveld-Giessendam, die niet meer met aalvistuigen op wolhandkrab mocht vissen. Minister Verburg had dit verboden, omdat het volgens haar voorwaarden oncontroleerbaar zou zijn en extra lasten zou opleveren voor handhavende diensten. De rechter heeft nu een voorlopige voorziening getroffen waardoor riviervisser Klop met aangepaste palingfuiken (weer) op wolhandkrab mag blijven vissen. Minister Verburg zei maandagavond in de Tweede Kamer eerst de motivering van de rechtbank af te willen wachten en daarna een reactie te zullen geven.
Volgens Ruub Klop betekent de voorlopige voorziening dat hem nu door de bestuursrechter ontheffing is verleend. Zijn fuiken zijn voorzien van een zogeheten ruif met wijde mazen van 6 centimeter waaruit paling makkelijk kan ontsnappen. Voorzitter Johan Nooitgedagt noemt de uitspraak van de Dordtse rechter een doorbraak in de discussie over het behoud van wolhandkrabvisserij tijdens het aalvangstverbod.



VBC?s
Omdat beroeps- en sportvissers er samen niet altijd uitkomen, gaat minister Verburg het stelsel van Visstandsbeheercommissies (VBC?s) met hun visplannen wettelijk steviger verankeren.
De VBC-voorwaarden zoals opgenomen in de huurovereenkomsten voor de staatswateren worden aangescherpt. In het kort komt het er op neer dat naast de verplichting tot VBC-deelname ook de verplichting tot het opstellen van een visplan en het vissen volgens dit visplan wordt opgenomen in de huurovereenkomsten. Naast vissers hebben ook de waterbeheerders zitting in de VBC?s en zij geven vanuit deze rol een zwaarwegend advies. Vissers op de staatswateren moeten met ingang van 1 januari verplicht werken aan de opstelling van een gezamenlijk visplan, De verplichting om inderdaad ook te vissen volgens de afspraken in dit visplan zal met ingang van 2011 gelden.
Een gezamenlijk door beroeps- en sportvisserij opgesteld en met de waterbeheerders afgestemd visplan wordt met ingang van 1 januari 2011 ook als voorwaarde verbonden aan de goedkeuring van het visplan voor de IJsselmeervisserij.


Beleidsvoornemens:
? Door de sector wordt toegewerkt naar de instelling van ??n centrale producentenorganisatie voor de totale binnenvisserij. Minister Verburg juicht dit initiatief vanuit de sector zeer toe. Nu worden beroepsbinnenvissers vertegenwoordigd door de Combinatie van Beroepsvissers en de PO-Vissersbond/IJsselmeer, iets wat de minister voor een kleine sector onwenselijk acht.
? De sectororganisaties in de binnenvisserij hebben aangegeven dat zij zich willen richten op invoering van een MSC-keurmerk. In eerste instantie voor schubvis, op termijn ook voor duurzaam gevangen aal.
? Actieprogramma verbreding economische basis beroepsvisserij. Hierbij moet gedacht worden aan certificering, inspelen op nichemarkten, aanbieden van regionale producten, benutting van schubvis, leveren van ?blauwe diensten? en toeristische potentie.
? Begeleiding van vissers en VBC?s bij vormgeving van afspraken en visplannen. Daarnaast zal in de VBC?s een systeem van vangstregistraties worden opgezet.
? Stroperijbestrijding. Stroperij leidt tot broodroof van de legale beroepsvisserij en is een vorm van criminaliteit waarin aanzienlijke geldbedragen omgaan en waarbij geweld en initimidatie niet worden geschuwd. Omdat in de huidige strafbaarstelling via de Visserijwet de ernst onvoldoende tot uitdrukking komt, bereidt minister Verburg een wetsvoorstel voor om stroperij als misdrijf strafbaar te stellen in de Wet op de economische delicten. Daardoor kan de bestaande opsporingscapaciteit ook effectiever worden ingezet. De bedoeling is dit wetsvoorstel begin volgend jaar in procedure te brengen.
? Afschaffing Kamer voor de Binnenvisserij en de (grote) visakte.
? Met de sectororganisaties voor de sport- en beroepsvisserij op de staatsbinnenwateren is afgesproken dat een traject zal worden gestart om te bekijken of de uitgifte van huurovereenkomsten en schriftelijke toestemmingen in de toekomst bij de beide sectoren kan worden gelegd. Nu is LNV daar nog verantwoordelijk voor.
Het cursief- en vetgedrukte is door mij in de tekst aangebracht.
Waaruit volgens mij nog eens duidelijk blijkt, dat van de voorheen opgegeven cijfers van vergelijking van vangsthoeveelheden tussen beroeps en sportvisserij gene ene bal klopt(e). En het beroeps dus nogal uit een hoog "stropersgehalte" bestaat en/of "zwart" aanland.

Ik hoop dat er met de toekomstige zeebaarsplannen beter mee wordt omgegaan.......

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Visserijnieuws.nl: (Zie daar ook de trieste foto's...)
Met kapotte graat in stand wand.
Slachting schieraal tijdens vangstverbod.
vrijdag, 04 december 2009

PERNIS ?
,,Er vindt een ware slachting plaats onder de schieralen tijdens het door LNV afgekondigde vangstverbod. En dat terwijl wij zo?n goed plan hadden.?? Acht beschadigde schieralen haalde (binnen)visser Peter de Man vorige week maandag uit z?n grofmazige staandwantnetten, en de volgende dag weer zes. ,,Dat heb ik nog nooit meegemaakt.??
De Man heeft z?n eenmans visserijbedrijf in Pernis en vist onder meer in de Rotterdamse stadshavens. Vanwege het vangstverbod op aal in oktober en november vist hij momenteel met 140 mm staandwant op snoekbaars. De schieralen die hij naar boven haalde zijn met hun door gemalen beschadigde achterlijf in het net blijven haken. ,,Ik vis op 14-15 meter diepte. Kun je nagaan hoeveel kapotte aal er nog uit het net valt als ik het naar boven haal.??
Het huidige vangstverbod op aal, volgend jaar uitgebreid naar drie maanden, draagt volgens De Man op geen enkele manier bij aan een betere aalstand. ,,Het wegvangen voor de gemalen tijdens de najaarstrek van de schieraal mag niet meer. De schieralen die er uit willen gaan nu allemaal door de gehaktmolen. Je vangt allemaal wel eens een beschadigde schieraal, maar zoals nu heb ik het nooit eerder meegemaakt. Het is te gek voor woorden. Pure onwil van LNV. Dat plan van de binnenvissers om schieraal over de dijk te zetten is onterecht afgekeurd.??
Het huidige vangstverbod van twee maanden voelt De Man in z?n portemonnee, en volgend jaar zal het vangstverbod over drie maanden er nog steviger inhakken. Het Productschap Vis gaat uit van 250-400 binnenvissers die aanspraak zouden kunnen maken op een financi?le tegemoetkoming van LNV. ,,Met de schadeloosstellingen die Verburg in het vooruitzicht heeft gesteld kom ik in ieder geval niet uit.??
Han Walder van de Combinatie van Beroepsvissers hoort van meer binnenvissers dat er veel beschadigde aal wordt gesignaleerd en kent ook uitkomsten van bemonsteringen waarbij veel beschadigde aal werd aangetroffen.
Walder: ,,Dit is bewijs dat het nodig is om aal over de dijk te zetten en bewijs hoe goed ons plan was. We leggen dit verhaal ook neer bij de waterschappen. Die krabben zich nu achter de oren; wat moeten we hier mee???
Volgens Walder zijn er al informele gesprekken tussen beroepsvissers en waterschappen gaande over de mogelijkheid om volgend jaar aal over de dijk te zetten. ,,Staatssecretaris Huizinga heeft een groot bedrag beschikbaar om gemalen visvriendelijker te maken, maar dat duurt nog wel even. Vroeger werkten de gemalen langzamer, wat beter was voor de vis. De moderne gemalen hebben een veel grotere capaciteit en zijn ware gehaktmolens geworden. De meeste aal die doodgaat zie je niet. Wat de vissers in hun netten krijgen is maar een fractie van wat er dood ligt te gaan op de bodem.??
Triest, waarbij in ieder geval steeds duidelijker wordt wat de gevolgen zijn van de vele "gehaktmolens" in Nederland en dat daar serieus en snel wat aan gedaan moet worden.....
De (door mij) onderstreepte delen, vooral dat "allemaal" uit het bericht, lijken echter nogal eenzijdig, op z'n zachts gezegd....
Te concluderen valt, dat er in ieder geval dus ook veel meer onbeschadigde schieraal de kans krijgt het zeegat te kiezen.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Zie nieuwsbericht visserijnieuws.nl :
De Palingsector zet een "actiegroep" op.
dinsdag, 15 december 2009.
------
Een van de actiepunten is dat zo snel mogelijk gewerkt wordt aan de oorspronkelijke plannen van de stichting Future for Eel om paling uit te zetten. LNV-minister Verburg heeft daar bij herhaling drie ton per jaar steun voor toegezegd. Door alle heisa rondom het aalherstelplan is het jaar 2009 verloren gegaan voor deze uitzet.
Het kan nu toch niet zo zijn, dat:
- uit de natuur ondermaatste aal (glas- en pootaal) wordt weggevangen;
- waar nu juist verbetering en bescherming wordt beoogd van natuurlijke intrek (afbouwen visserij Spanje/Portugal e.d.);
- die "achter de dijk" uit te zetten en daar met als doel die weer zoveel mogelijk als maatse (schier-)aal weg te vangen voor de handel/consumptie;
- terwijl de leverancier en consument, steeds meer doordrongen van de ernst van de situatie, de schappen leeg wil maken om herstel van de aalstand te bevorderen/bespoedigen;
- en hier dan subsidie voor te ontvangen;
- en als op enige termijn verbetering van de aalstand zou volgen, maar de consument dan alternatieven heeft ( want elders wordt kostelijke zeevis al massaal doorgedraaid (!!!), dan wordt ook de aal zeker gesubsidieerd doorgedraaid ???

Ik zou zeggen, stop die 300.000 euro per jaar bij het wegwerken van de belemmeringen en "gehaktmolens" voor de aal.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Zie combinatievanberoepsvissers.nl:
Het Verbond van de Nederlandse Visdetailhandel (VNV) betreurt het besluit van supermarkten als Albert Heijn, Jumbo, Dirk en de Lidl om paling uit de schappen te halen. De leden van het VNV zullen deze maatregel in de viswinkels, verkoopwagens en marktkramen dan ook niet volgen.
Evenals vele anderen maakt ook het VNV zich geen zorgen om de paling. Zij hebben echter vertrouwen in het de actieve bijdrage die de palingsector (beroepsvissers, handel en kwekers) als volgt wil en kan leveren:
1. Jonge paling (glasaal) kan op veel plaatsen langs de Europese kusten niet meer vanuit zee het binnenwater intrekken. Beroepsvissers zijn nodig om de glasaal aan de kust te vangen en over te brengen naar binnenwateren waar ze kunnen opgroeien tot volwassen palingen.
2. Volwassen palingen die vanuit het binnenwater weer naar zee willen trekken om zich daar voort te planten, slagen daar vaak niet in. Door stuwen en dammen zitten zij opgesloten in polders. Als zij daar uit willen, worden ze vaak vermorzeld in de vele duizenden gemalen die ons land telt. Beroepsvissers kunnen de volwassen palingen vangen voordat zij in de gemalen vermorzeld worden en ze vervolgens overbrengen naar wateren van waaruit ze vrij naar zee kunnen trekken.
3. Herstel van de palingstand is te versnellen door het opkweken van glasaal tot een groter formaat in palingkwekerijen. Als ze daarna in de natuur worden uitgezet, is tijdwinst te boeken vergeleken met de natuurlijke opgroei van glasaal tot volwassen aal.
Uitvoering van deze activiteiten vraagt veel geld. Dat geld zal nooit door de overheid alleen beschikbaar komen. De palingsector wil nadrukkelijk zijn verantwoordelijkheid nemen door financieel bij te dragen aan het herstel van de palingstand. Voorwaarde daarvoor is wel dat er financiele draagkracht in de sector blijft bestaan. Maar....... door de verkoop van paling te stoppen verdwijnt de financiele draagkracht van die sector en daarmee de kans op een spoedig herstel van de palingstand.
Door paling te blijven verkopen steunen de Nederlandse visdetaillisten het herstel van de palingstand. Met de verkoopstop van de supermarkten duurt dat herstel helaas langer dan nodig.
Nog effe en je gaat zo maar geloven, dat al die massa's aalfuiken en electrovisserij in binnen- en kustwateren een positieve bijdrage hebben geleverd aan de aalstand zoals we die nu kennen........ :o

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Visserijnieuws.nl:
IMARES werkt aan modelmatige benadering

Effect vangstverbod aal niet duidelijk v??r 2012
woensdag, 20 januari 2010
DEN HAAG ? Het is niet mogelijk om v??r 2012 de effecten van het vangstverbod op aal te kwantificeren. Minister Verburg schreef dat aan de Tweede Kamer, die graag ge?nformeerd wilde worden over de eerste effecten van het algemene vangstverbod op paling in oktober en november vorig jaar.

De minister schrijft dat de Europese Aalverordening de lidstaten verplicht om eens per drie jaar verslag uit te brengen aan de Europese Commissie over het effect van de maatregelen uit het nationale aalbeheerplan. Het eerste verslag moet uiterlijk 30 juni 2012 aangeleverd zijn. De EC laat dan vervolgens alle verslagen wetenschappelijk beoordelen en informeert de Raad en het Europees Parlement voor 31 december 2013 over deze beoordeling.

Afhankelijk van de uitkomst kan de EC aanvullende maatregelen voorstellen.

Het jaar 2012 is nog ver weg en het vaststellen van de hoeveelheid schieraal die uittrekt is zeer gecompliceerd. De rapportage van de lidstaten moet onder meer gegevens bevatten over hoeveel schieraal uittrekt naar zee, hoeveel aal wordt gevangen en in hoeverre andere factoren dan de visserij aalsterfte veroorzaken. Volgens IMARES kan alleen langjarige monitoring van schieraalvangsten iets zeggen over het effect van de maatregelen.
Betrouwbare gegevens zijn vooralsnog niet beschikbaar. Daarom werkt IMARES aan een alternatieve, modelmatige benadering waarbij schieraaluittrek wordt gekwantificeerd op basis van bestandsgegevens van rode aal, aangevuld met gegevens uit onderzoek van schieraal die voorzien is van een radiotransponder. Hierbij staat naast het netto-resultaat van de schieraaluittrek vooral ook de effectiviteit van de geboden bescherming voorop. Met deze aanpak loopt Nederland volgens Verburg internationaal voorop.

Er is dan ook veel interesse van andere lidstaten om deze benadering ook te gaan toepassen. IMARES heeft in de zomer van 2009 in samenwerking met de beroepsvissers een monitoringprogramma opgezet om de actuele stand van de rode aal te kunnen bepalen. Momenteel worden twee proefprojecten uitgevoerd, ??n in Friesland, voor grote stilstaande wateren, en ??n in het rivierengebied. Daarnaast wordt op enkele locaties langs de kust de uittrekkende schieraal bepaald, en zal volgend jaar gestart worden met het transponderonderzoek. Ook zijn aalvissers vanaf 1 januari 2010 verplicht hun vangstgegevens in een daartoe vanuit LNV verstrekt format te registreren.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Visserijnieuws.nl:
Riviervissers vestigen hoop op Tweede Kamer

Binnenvissers trekken aan bel
dinsdag, 02 februari 2010

ROTTERDAM - De Verenigde Riviervissers Samen Sterk roept de leden van de Vaste Kamercommissie voor LNV op om minister Verburg ervan te overtuigen dat haar aanpak van de beroepsvisserij zo niet verder kan gaan. Woensdag 3 februari vindt er ?s morgens een algemeen overleg over de beleidsvoornemens voor de binnenvisserij plaats.

Door de sluiting van de aalvisserij is de inkomenspositie van de riviervissers in belangrijke mate geschaad en wordt dat slechts ten dele gecompenseerd??, zegt secretaris Wilkin den Boer van Samen Sterk, een zelfstandige vereniging met twaalf leden (in het benedenrivierengebied) en een marktaandeel van 40 procent.

De palingvissers worden verplicht om een Plan van Aanpak te ondertekenen, waarin ze verklaren constructief mee te werken aan het opstellen van een visplan. Dat moet tot ergernis van Den Boer terwijl de financi?le consequenties daarvan (de kosten voor noodzakelijk visserijkundig onderzoek en voor deskundigen die de visplannen zullen ontwikkelen) niet bekend zijn. ,,Bovendien zijn er ook geen afspraken gemaakt over de verdeling van deze kosten over partijen??, reageert de Rotterdamse visserman gepikeerd.

Ook de sportvisserijorganisaties stellen volgens Den Boer alles in het werk om de inkomsten van de beroepsvissers nog verder onder druk te zetten. Ze doen dat met oproepen om de aalvisserij verder te beperken dan alleen middels het Nederlands Beheerplan Aal. Verder wordt aangedrongen op het vertragen van de uitgifte van schriftelijke toestemmingen voor de zegenvisserij.

,,Benutting van schubvis door beroepsvissers wordt door hen al langer geblokkeerd??, legt Den Boer uit en vervolgt: ,,Dat gaat te ver en bedreigt de gehele riviervisserij en het aalherstel. Ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is van de minister.
Daarom heeft onze vereniging er voor gekozen om dit schriftelijk bij de kamerleden onder de aandacht te brengen. In de hoop dat zij dit op 3 februari met minister Verburg willen bespreken.?

Den Boer: ,,Het zou zonde zijn als de riviervissers juist nu nog verder in de problemen komen. De afgelopen maanden investeerden zij juist heel veel tijd en energie in het schrijven van een projectplan voor aalherstel. Een plan dat niet alleen een oplossing is voor een paar problemen in het rivierengebied, maar ook een basis kan vormen voor aalherstel in veel andere Nederlandse watersystemen. We gaan ervan uit dat LNV dit plan zal willen omarmen en via decentraal aalbeheer zal kunnen realiseren. De vissers moeten wel in staat gesteld worden om hun bijdrage te kunnen leveren. Dat kan alleen als er een fatsoenlijke besomming uit de visserij mogelijk blijft.??


Volgens mij gaat het ons om het belang en herstel van een gezonde visstand en het recht ons te beschermen tegen afstraffing van iets wat wij niet hebben veroorzaakt.

Van een lekker zelf te vangen aalbelegje op eigen brood hadden wij al afstand gedaan.
Ze rusten kennelijk niet voordat ook een snoekbaarsbelegje (voor een enkele liefhebber ook een voornbelegje) ons wordt ontnomen, want alles wat in het binnenwater zwemt en leeft is bij voorbaat en per definitie HUN eigendom........
Nog even en wij krijgen overal de schuld van als de minister niet oplet.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

nauwelijks te geloven

Bericht door Frans Salvo »

In het paling-soap verhaal wordt er nog een hoofdstuk bijgeschreven.
De Tweede Kamer wil dat de palingvissers zo snel mogelijk hun compensatie krijgen ! en vinden het zelfs een slechte zaak dat dit nog niet is gebeurd !

De palingvissers moeten zich aanmelden voor compensatie en hun verlies aantonen; blijkbaar valt dit nogal moeilijk aangezien er gewoon niet kan bewezen worden hoeveel ze in het verleden hebben gevangen... Verburg spreekt zelf van een moeilijke controle !

mag ik daar uit afleiden dat er in het verleden de vangsten en inkomsten zo een beetje "a la improviste" werden aangegeven ? (lees : niet aangegeven)

en tot mijn verbazing las ik ook dat het compensatie-bedrag nu 1.2 miljoen euro bedraagt; was dat oorspronkelijk niet 700.000 ? ?

wedden dat er zoveel aanvragen gaan binnenkomen dat ook dit bedrag niet gaat volstaan ?


en oh ja : de palingvisser die gepakt is omdat hij in oktober nog palingfuiken/netten had staan (ik vis op wolhandkrab mijnheer); is vrijgesproken (wat had je gedacht)

volgens de rechter werd hij op 8 oktober gepakt terwijl de EUROPESE commisie het Ned aalverbod slechts op 20 oktober heeft goedgekeurd; dat het in Ned op 1/10 is ingegaan was voor deze Ned rechter blijkbaar bijzaak...

en oh ja : de vrijgesprokene was niet tevreden met zijn vrijspraak; hij wou ook nog eens de toelating bekomen om op wolhandkrab te kunnen blijven vissen; ook in de gesloten tijd

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

paling

Bericht door Ben Biondina »

Frans,

In het Algemeen Overleg (AO) van deze week, heeft de Minister op aandringen van veel partijen aangegeven, dat zij in overleg is met de sector m.b.t. het vangen van wolhandkrab. Zij geeft later aan OF en zo ja, op welke wijze de palingvissers op wolhandkrab mogen vissen.

De verhoging tot 1,2 miljoen is een uitvloeisel van een motie in de 2e Kamer. Daar geeft zij dus gevolg aan.

De "uitdeling" van de 1,2 miljoen is opgedragen (heel slim van LNV) aan het productschap. Er komen HEEL WEINIG aanvragen binnen. Er is deze week nog een oproep aan de vissermannen uitgegaan om toch vooral op tijd een aanvraag in te dienen.

Maar ja, wie wil er met "de billen bloot""? Stel je claimt een fors bedrag....dan is de vraag gerechtvaardigd: was er nu wel zo'n (financi?le)nood bij deze beroepsgroep? Daarnaast is er -denk ik- angst dat anderen (sportvisserij, maar ook collega palingvissers) bij elkaar tussen de beddenlakens kunnen snuffelen. En over inkomen is men heel terughoudend.

De palingvisser in Leeuwarden gaat vrijuit. Maar een ieder zal dus -individueel- naar de rechter moeten stappen.

Dat zijn op dit moment de feiten, zoals ik die ken. :wink:

Vriendelijke groet,

Ben

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Op visserijnieuws.nl:
Oproep PVis
Aalvissers, let op!

zaterdag, 06 februari 2010
RIJSWIJK ? Palingvissers dreigen honderdduizenden euro?s schadevergoeding te laten liggen. De aanvragen bij het Productschap Vis zijn tot op heden namelijk minimaal.
Voor aantoonbaar geleden schade als gevolg van het palingvangstverbod vorig jaar oktober en november stelt het ministerie van LNV ??nmalig 1,2 miljoen euro subsidie beschikbaar. De tegemoetkomingsregeling wordt uitgevoerd door het Productschap Vis. Sinds 13 januari kunnen aanvragen worden ingediend en de aanvraagperiode sluit eind volgende week (15 februari). Het Productschap Vis heeft een paar honderd vissers aangeschreven, maar de respons blijkt tot nu toe erg mager te zijn: slechts enkele tientallen aanvragen. Vandaar een extra oproep.
Alle visserijondernemers die tijdens het vangstverbod 2.000 euro aan inkomsten uit paling gederfd hebben, hebben recht op een standaardtegemoetkoming van duizend euro. Ondernemers die meer dan 5.000 euro aan inkomsten hebben moeten laten liggen, krijgen afhankelijk van het aantal vissers en de hoogte van de schade meer. De maximale vergoeding is 30.000 euro per ondernemer. Als referentieperiode gelden de maanden oktober en november in 2006, 2007 en 2008.
Voor meer informatie: www.pvis.nl (compensatieregeling aalvissers).
Toch wel pijnlijk om in eigen kring vast te moeten stellen dat ?geen registratie- of aanlandverplichting? feitelijk gelijk staat met ?zwarte handel en dito verkoop? ? :roll:

peter van der sterren
Berichten: 64
Lid geworden op: do okt 25, 2007 12:56 pm

Bericht door peter van der sterren »

ze moeten wel de boekhouding van de afgelopen drie jaar op tafel gooien
dus dat kost ook weer een beetje tijd .de meesten zijn nu volop fuiten aan het maken .en de regering loopt ook niet zo hard.

gr de palingboer
delta 1458

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

aal

Bericht door Ben Biondina »

Peter,

Normaal gesproken is de boekhouding van 2006, 2007 en 2008, toch al gereed? Of zou het belastbaar inkomen in de boekhouding op zo'n laag bedrag staan.......................dat claimen lastig wordt?

Als ze mij morgen vragen enige duizenden guldens te komen ophalen, dan ben ik graag bereid mijn inkomengegevens mee te brengen. Zelfs die van 2009!

vriendelijke groet,

Ben
Delta 72

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Visserijnieuws.nl
?Beter gebruiken voor herstel in Europa?
Palingsector verbijsterd over Franse glasaalexport
donderdag, 18 februari 2010
SPAKENBURG - NeVePaling (de Nederlandse Vereniging van Palinghandelaren) heeft met verbijstering kennis genomen van de toestemming om een grote hoeveelheid glasaal vanuit Frankrijk te exporteren naar China. De vereniging ziet de glasaal liever gebruikt worden voor herstelmaatregelen in Europa.
Volgens voorzitter Alex Koelewijn van NeVePaling mag de Europese paling, dus ook de Franse glasaal, niet zonder CITES-vergunning buiten haar oorspronkelijke leefgebied worden ge?xporteerd. Paling staat sinds begin 2009 onder internationale bescherming door opname in de CITES appendix II, de afdeling voor soorten die niet direct met uitsterven bedreigd worden, maar waarbij wel sprake is van zorg om de bestanden. Exportvergunningen voor paling worden alleen verstrekt als aangetoond is dat de onttrekking geen nadelige gevolgen heeft voor het natuurlijke bestand.
Zowel de Franse regering en de Europese Unie als CITES (Overeenkomst inzake de internationale handel in bedreigde uitheemse dieren en planten tussen 180 landen) hebben nu hun goedkeuring gegeven. De uitvoer van 14.000 kilo Franse glasaal naar het Verre Oosten is daarmee mogelijk gemaakt. Deze glasaal wordt in landen als China, Taiwan en Japan gebruikt als ?grondstof? voor de palingmesterijen, en komt voor een deel als volwassen paling weer terug op de Europese markt.
Voor de Franse glasaalvissers betekent de goedkeuring een overwinning. Eind vorige maand maakten de vissers na voorlopige toezeggingen uit Brussel een einde aan een vierdaagse blokkade van de haven van Saint-Nazaire, waarmee ze de aandacht vestigden op de lage prijzen en de uitvoerbelemmeringen. Met de exportvergunning zou de prijs van glasaal direct snel gestegen zijn: van 200 tot 850 euro de kilo.
Europese glasaal gebruiken voor herstelmaatregelen verdient de voorkeur van de NeVePaling. ,,Het is toch een enorme gemiste kans dat deze 52 miljoen glasaaltjes niet gebruikt worden voor verdere herstelmaatregelen binnen Europa??, vindt Koelewijn. Het verlenen van de uitvoervergunning heeft volgens Koelewijn naast alle verbijstering wel een positieve kant: ,,Het bevestigt dat er in de ogen van de wetenschappers voldoende glasaal en paling is. Dat is toch goed nieuws voor de palingliefhebber...??
Opheldering
DEN HAAG - De VVD wil bij monde van Janneke Snijder dat minister Verburg Frankrijk aanspreekt op het beleid met betrekking tot de palingvisserij. De toestemming voor export van 14 ton glasaal staat volgens de VVD haaks op een gezamenlijke effectieve Europese aanpak voor herstel van de palingstand. De VVD heeft het door Verburg ingestelde vangstverbod voor aalvissers in Nederland niet gesteund, wel het alternatieve herstelplan van de sector. Snijder diende ooit namens de VVD een motie in voor een verbod op de export van paling naar Azi?. Die motie is kamerbreed aangenomen.

Zelden in 1 bericht zo'n verbijsterende, haaks op elkaar staande glatjanuslogica bij elkaar gezien.......
:shock: :shock:

Wacht, er hadden nog andere leuke opstekers bij kunnen staan:
De EU gaat nu ook subsidie verstrekken om te onderzoeken en te zorgen dat die mestpaling uit die landen natuurlijk wel met een "groen" label weer terug op ons bord komt....

Of ehhh:
EU juicht deze ontwikkeling toe, want nu kan ook eindelijk het probleem van de nutteloos terug in zee gedumpte haaien zonder vinnen worden opgelost. Deze "discards" kunnen nu mooi omgezet gaan worden in vismeel om "onze aaltjes" te mesten.....

:o

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Ja geld he,

En hier in Den Haag als kleine baby,s een beetje janken in plaats
van regeren

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Visserijnieuws.nl
Absolute groeikampioen
Palingkweek op Madagascar
maandag, 01 maart 2010
WAGENINGEN ? Van glasaal naar een kolos van twee kilo in nog geen half jaar. Het schijnt te kunnen op Madagascar, waar Ripple Fish op grote schaal paling wil gaan kweken. Met adviezen van IMARES over duurzame kweek en duurzame exploitatie van het nog ?maagdelijke? Afrikaanse aalbestand.
Er is weinig bekend over de Afrikaanse paling, het bestand wordt nauwelijks ge?xploiteerd en de natuurlijke omgeving is nog redelijk onaangetast.
De vraag naar paling wereldwijd is groot. Met in het achterhoofd de situatie in Europa is het niet verwonderlijk dat het Afrikaanse visbedrijf Ripple Fish brood ziet in de palinghandel. Er zijn al kleinschalige proeven gedaan met glasaalopkweek, en een grote kweekfaciliteit is momenteel in aanbouw op Madagascar. Om daarbij zo duurzaam mogelijk te werk te kunnen gaan is het Nederlandse IMARES in de arm genomen, dat deze maand een contract heeft getekend van 1,7 miljoen euro. De kweekspecialisten van IMARES en Ripple Fish zelf willen waken voor ?Europese toestanden?.

IMARES levert de kennis, Ripple Fish doet de uitvoering, met inzet van de lokale bevolking. De verwachtingen zijn hooggespannen. Te meer daar de Afrikaanse paling vier keer zo snel groeit als de Europese. Om een gewicht van twee kilo te bereiken heeft een Europese glasaal twee jaar nodig. De Afrikaanse aal doet het in een half jaar. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. De Nederlandse palinghandel zal er echter een geduchte concurrent bij kunnen krijgen.

Reactie NeVepaling
ENKHUIZEN - De NeVePaling heeft al direct een reactie op het artikel ?Groeikampioenen kweken in Afrika? in het Blad Resource van Wageningen UR:
,,De NeVePaling streeft naar een duurzame exploitatie van de paling in het algemeen, dus ook voor de Afrikaanse soort. Voor de consument is het van belang dat er op de verpakking een duidelijke vermelding komt over de soort en het land van herkomst. Verder zal het product zichzelf moeten bewijzen en is het de consument die uiteindelijk het succes bepaalt. De structuur en kleur zijn anders dan die van de Europese aal. Er is ook een erg groot verschil in de aankoopprijs van glasaal (900 euro voor een kilo Anguilla Anguilla tegenover enkele tientallen euro?s voor een kilo Afrikaanse glasaal, heeft China de Afrikaanse paling nog niet ontdekt?), wat toch een verklaring zal moeten hebben.
Wanneer de Afrikaanse paling in de Nederlandse markt een plek zou veroveren gaat dat ten koste van de financi?le middelen voor de uitvoering van het Nederlandse aalherstelplan. Onderzoek naar voortplanting, uitzet van jonge aal, verbetering van leefgebieden en alle andere mogelijkheden tot versneld herstel van de soort brengen immers kosten met zich mee. Deze kosten worden nu voor een deel opgebracht door de consument. Wanneer die zou overschakelen op Afrikaanse paling zou dit bedrag aan inkomsten verdwijnen.
De uitspraak die wordt gedaan dat in Europa de paling is gedecimeerd onder meer omdat voor de kweek glasaal moet worden opgevist spreken wij tegen. In veel wetenschappelijke rapporten wordt namelijk verwezen naar de export van te grote hoeveelheden glasaal richting Azi?. Ook nu heeft CITES weer de mogelijkheid gegeven om 14.000 kg glasaal naar China te exporteren. Een hoeveelheid die groot genoeg is om aan de jaarlijkse vraag van de Noord-Europese markt te voldoen.
Verder vragen wij ons af of het niet duurzamer is om de kwekerijen in Nederland op te zetten. Ten eerste is de kennis van het kweken hier aanwezig en is er ruimte ontstaan door het wegvallen van een gedeelte van de vraag naar Anguilla Anguilla. Ten tweede zal het importeren van glasaal voor wat betreft het logistieke traject met kleinere volumes gaan dan wanneer er vele containers Afrikaanse paling met het juiste aflevergewicht de Europese markt moeten voorzien in de vraag.??
Nou zijn de wonderen ( en de schandalen ) de wereld nog niet uit, maar ik heb me altijd laten vertellen, dat een glasaaltje dat het zoete water bereikt, er vervolgens zo'n 10 jaar over doet om een volwassen (vrouwtjes-)aal te worden van zo'n 2 kilo...........

Maarja, misschien dat tegenwoordig de groeihormonen en antibiotica al dusdanig goed zijn dat bovenstaand verhaal "een wonder mag heten".....

Groet,
Dre

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

SN let op !
Een bekend spreekwoord zegt: Nieuwe bezems vegen schoon....

Visserijnieuws.nl:

Combinatie Beroepsvissers formuleert toekomstvisie palingsector
?Quotering in ruil vangstverbod?
zaterdag, 06 maart 2010
THOLEN - Een systeem van quotering in plaats van een vangstverbod van drie maanden. Transparant, controleerbaar en afdwingbaar naar ?de maatschappij? toe.
,,D?t is mijn missie??, betoogde voorzitter Doede Visser van de Combinatie van Beroepsvissers vorige week vrijdag op de jaarvergadering van de Federatie van Beroepsvissers Zuid-West Nederland in Tholen. De kersverse voorzitter van ?de Combinatie? had een uur nodig om zijn ?inkijkje? op de palingvisserij te presenteren. Een helder omschreven toekomstvisie, inclusief een duurzaam decentraal aalherstelplan en een bedrijfsplan voor de totale sector is nodig om de palingbranche uit het slop te helpen.
Visser legde uit dat hij bezig is om een perspectief voor de binnenvisserij vast te leggen in een plan onder de noemer: ?Toekomstvisie?. Het belangrijkste onderdeel in dat plan is om het vangstverbod op te heffen. Een ander aspect dat Visser hoog op de verlanglijst heeft staan is de ?intensivering van contacten met externe contacten?, of, zoals hij dat verwoordde, de relatie met ?de boze buitenwereld?. Speciale aandacht daarvoor is nodig omdat door de jaren heen een bijzonder negatieve beeldvorming over de binnenvisserij is ontstaan.
Visser stelde dat het afgekeurde aalherstelplan en het vangstverbod van twee maanden in 2009 de omstandigheden er niet gunstiger op hebben gemaakt. ,,Terwijl ook nog een begin wordt gemaakt met een eventuele beperking van de rode aalvisserij. Bovendien wordt een ingrijpende sanering niet uitgesloten geacht. Geld voor een adequate compensatie is er niet. Kortom de toekomst ziet er voor de beroepsvissers niet goed uit. De bal ligt nu bij ons. Willen wij er nog iets aan kunnen veranderen, dan moeten wij met voorstellen komen die in ieder geval tenminste hetzelfde effect hebben als het vigerende aalbeheerplan van LNV. Maar niet alleen dat, ook zullen wij als organisatie het een en ander moeten veranderen??, aldus Visser.

Verloren
In zijn visie zou dat als volgt moeten lukken: Visser: ,,Voor zover ik het kan overzien wordt de agenda voor wat betreft de aalproblematiek hoofdzakelijk bepaald door de natuurorganisaties en de sport. Zij hebben met succes een lobby in gang gezet waardoor wij nu in deze moeilijke positie terecht zijn gekomen. Wij vochten terug, maar hebben verloren. Er is nu een vangstverbod. De natuurorganisaties, dierenpartijen en de sport vinden dat dit nog niet ver genoeg gaat. Zij zouden het liefst willen dat wij er definitief mee stoppen. De sport zal dan het aalherstel voor haar rekening nemen. Ze hebben dit kunnen bereiken door ons steeds weer een stapje voor te zijn en een uitstekende PR te bedrijven.??


Doede Visser
Planning 2010
Het doel is, het realiseren van een gezonde/ duurzame beroepsvisserij. Het vangstverbod moet daarbij van tafel. Om deze doelstelling te kunnen realiseren moeten de volgende activiteiten worden uitgevoerd
? Goedgekeurd duurzaam aalherstelplan.
? Vangstverbod van tafel.
? Toekomstvisie gereed.
? Bedrijfsplan voor de sector ( verbijzonderd naar regio?s) gereed.
? PR-plan gereed en in uitvoering.
? Blauwdruk voor nieuwe organisatie gereed. (implementatie 2011).

Visie Visser
Doede Visser wil er alles aan doen om de palingvissers niet tot een uitstervend ras te veroordelen: ,,Naar mijn mening kan de beroepsvisserij niet in de eerste plaats en alleen verantwoordelijk worden gehouden voor het aalprobleem. Het probleem wordt en is ook veroorzaakt door bijvoorbeeld de verontreiniging, de aalscholvers en de visstroperij (Maatschappij Nederland). En of door het waterbeheer, dammen, sluizen en stuwen (de Waterstaten en de Waterschappen). Andere onttrekkers van aal (sport, glasaalvissers in heel Europa en de aalkweek enz. Al deze partijen zullen tenminste een financi?le bijdrage moeten leveren aan het herstel van de aalstand. De financi?le bijdragen moeten worden gestort in een fonds waarmee het aalherstelplan kan worden gefinancierd.??

Is deze nieuwe voorzitter dan nog niet op de hoogte ? :shock:

Wij onttrekken voor lange, onbepaalde tijd en uit eigen initiatief GEEN ENKELE AAL MEER.
En dan komt deze Visser vertellen, dat wij ( de Sport ) daarenboven mee moeten gaan betalen aan HUN bedrijfsplan.......

Zucht...
Dre

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

debiel

Bericht door Frans Salvo »

Ik vraag me af of die nieuwe voorzitter bij zijn volle verstand was toen hij dit prozastukje liet schrijven ?
"Quota-voorstel" : jij, ik en de rest van de halve wereld weten hoe creatief de beroepsvisserij daarmee omspringt; er wordt meer vis gevangen, verhocht en verhandeld die nooit in een quota wordt verwerkt, dan degene die officieel wordt aangeland;
"Transparantie" : van beroep-palingvisses die, officieel dan, in geen jaren winst hebben gemaakt, verwahct ik geen "transparantie"; eer het tegendeel !
"geld voor een adequate compensatie" : ik dacht gelezen te hebben dat het grootste probleem er in bestaat dat de beroeps-palingvisser er niet in slaagt om zijn "schade" te bewijzen; NIET dat er geen geld voorzien zou zijn.
ja, en zoals gewoonlijk wast de beroepssector zijn onschuldige handen en zijn het steeds weer anderen die de schuld zijn van de teloorgang van de paling; en er ook mogen voor betalen... dus belastingbetaler (jij en ik dus en NIET die beroepsvisser zonder boekhouding en zonder winst) maak je borst maar nat

kotsen moet je ervan

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Ik heb toevallig gisteren een reportage op een duitse tv zender ggezien over natuurbehoud op wereldvlak en onderzoeken dienaangaande opwarming enz.
Een universiteit in Duitsland heeft vastgesteld dat door de (opwarming)De golfstroom stelselmatig van richting aan het veranderen is dwz waar wij bij ons England Frankrijk portugal en spanje niet of bijna niet meer zullen genieten van deze, daar deze zal afbuigen naar het zuiden,gevolg de aal zal zijn weg naar onze gebieden niet meer vinden omdat hij met de golfstroom meegaat,deze weten schappers voorspellen dat er binnen + -20jaar GEEN AAL MEER ZAL ZIJN BIJ ONS, HET ENIGE MIDDEL IS EEN totaalVERBOD spijtig voor de beroeps, als er een fabriek sluit staan er ook 1000 of 2000 mensen op straat en die hadden een gecontroleerd loon geen zwart.
Er licht in europa een voorstel op tafel om de tonjin in de middelandsezee
te redden een totaal verbod oei oei oei wat nu met de beroeps en die met subsidies en steun de zee bijna leeggevist hebben en die tonijn ging voor + -80% naar japan voor duizelingwekkende prijzen,wie heeft dan zijn zakken gevuld.
Ik weet het iedereen vecht voor zijn boterham en wij voor onze sport.
elpescador

delta 1518

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Van visserijnieuws.punt.nl :
Vishandelaren hekelen gekronkel rond paling
NeVePaling pleit duurzame palingstand en degelijk onderzoek

Limmen, 14 April 2010 /EZPress/ - De Nederlandse palinghandelaren ? verenigd in de NeVePaling ? hekelen het recente gekronkel over de vangst, kweek en verwerking van paling in Nederland. Dat laat de voorzitter van de NeVePaling, Alex Koelewijn weten in een reactie.

?Als het aan mevrouw Thieme van de Partij voor de Dieren ligt, eten wij Nederlanders vanaf vandaag helemaal geen vis meer. Dat gaat ons veel te ver. Wij zien natuurlijk ook dat het beter moet met de paling. Daarom hebben wij recent als sector de handen ineen geslagen voor een verantwoorde omgang met de paling in Nederland. Dat betekent dat wij structureel miljoenen jonge visjes uitzetten in het oppervlaktewater, de volwassen palingen helpen de paaigronden in de Sargassozee te bereiken en op dit moment diervriendelijke methoden invoeren voor de verwerking van vis.?

De NeVePaling wil vooral dat er een einde komt aan alle onduidelijkheid die er is over hoe het nu werkelijk met de visstanden is gesteld. Koelewijn: ?Hoewel de glasaalpopulatie in de kustwateren de afgelopen jaren een dalende trend liet zien, is er dit seizoen in de Franse wateren ? het belangrijkste vangstgebied voor glasaal ? een stijging van 50% waargenomen. Ondertussen reageert de handel voortdurend op de commotie die er is. Supermarkten halen paling uit het schap omdat die niet duurzaam zou zijn, maar gisteren kwam de paling toch weer terug. Daarmee is natuurlijk niemand gediend. Ook de wetenschap heeft de antwoorden niet. Wij vinden daarom dat er degelijk onderzoek moet komen naar de palingstand, zodat we met de juiste oplossingen voor een duurzaam beheer kunnen komen.?

Over NeVePaling
De Nederlandse Vereniging van Palinghandelaren (NeVePaling) is opgericht in december 2009 en vertegenwoordigt 95% van de palinghandel in Nederland. De NeVePaling behartigt de belangen van de palinghandelaren in relevante overlegplatformen met o.a. LNV, Productschap Vis, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en NGO?s.

De NeVePaling streeft naar een duurzame, ecologisch verantwoorde exploitatie van een gezonde aalstand in Nederland door stimulering van wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling van duurzame methoden voor visserij, kwekerij en verwerking. Bron: Ezpress.eu
Over gekronkel gesproken.....
Een stijging van 50 % ?? Waargenomen door wie ??

Wat ik me voor kan stellen is, dat door de explosieve stijging van de prijs van een kilo glasaal van pakweg 200 naar 800 euro, EN de vraag naar glasaal alleen nog meer toeneemt nu ook NeVePaling ze in wil kopen (om weer uit te zetten natuurlijk...), de gerichte visserij op glasaal met 50 % is toegenomen !!!

En dat is heel wat anders dan dat er als een wonder in 1 jaar tijd ineens 50 % meer glasaal rond zou zwemmen......

Als dit zo is, dan is dan kunnen wij als sportvisser het herstel van de paling helemaal wel vergeten. Het beroeps en de handel neemt bezit van de gehele levenscyclus van de paling en zal aldus worden uitgeroeid.

Als er wel een (nog onverklaarbare) toename van de glasaal zou zijn:
Blijf er dan met je poten vanaf en laat de glasaal zelf zijn gang gaan en steek alle energie en geld in plaats daarvan als de sodemieter in het verwijderen van de obstakels, gehaktmolens e.d. die de aal tegenkomt.

Groet,
Dre.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Uit visserijnieuws.nl:
In Zeeland en Friesland
In ??n week twee ton aan glasaal uitgezet
vrijdag, 30 april 2010
RIJSWIJK/WOUDSEND ? Na de eerste glasaaluitzet vorige week in Zeeland en Friesland is er deze week opnieuw 297 kilo (Franse) glasaal in de Friese meren uitgezet. De uitzet afgelopen donderdagmiddag van bijna 1 miljoen glasaaltjes in het Slotermeer is de grootste in een reeks.
Het ministerie van LNV heeft in het kader van het nationaal aalherstelplan toegezegd vijf jaar lang 300.000 euro beschikbaar te willen stellen voor (glas)aaluitzet. Het jaar 2009 is verloren gegaan, en nu wordt dat vier jaar lang 375.000 euro aan glasaal. Omdat de markt grillig is (zowel het aanbod als de vraag fluctueert sterk van week tot week), zal de tijd leren hoeveel glasaal dat wordt. Het streven is 250 glasaaltjes per hectare in door de overheid aangewezen uitzetgebieden.
De eerste uitzet uit nationale en Europese gelden was vorige week op het Veerse Meer. Projectleider Arjan Heinen had namens het Productschap Vis uit Normandi? en Bretagne 170 kilo voor Zeeland plus 185 kilo voor Friesland ingekocht voor 440 euro per kilo. Van deze partijen zaten 3.100 glasaaltjes in een kilo. Per vliegtuig kwam nog eens 112 kilo uit Engeland voor 450 euro per kilo, die eveneens in Friesland werd uitgezet. Al met al is er vorige week dus voor dik twee ton uitgezet.
Alvorens de glasaal wordt uitgezet moeten de beroepsvissers in de regio een door het ministerie van LNV opgestelde verklaring ondertekenen dat ze straks geen profijt mogen hebben van de met Europese subsidie uitgezette glasaal. De details daarvoor moeten de komende jaren nog worden uitgewerkt in een visplan. Dat is de reden dat de Noord-Hollandse beroepsvissers van het Amstelmeer vooralsnog het door hen beheerde water niet ter beschikking hebben gesteld. Daardoor is de geplande uitzet daar niet doorgegaan. In Friesland en het Veerse Meer vertrouwen de vissers er op dat het aalbeheer de komende jaren op basis van door hen aangeleverde gegevens en de nieuwste wetenschappelijk inzichten verstandig vorm gegeven wordt. De potenti?le uitzetgebieden zijn door LNV aangewezen. Dit moeten door VBC?s beheerde wateren met een schone bodem en een vrije uittrekmogelijkheid zijn.

DUPAN
Naast de door LNV gefinancierde uitzet gaat de nieuwe stichting Duurzame Palingsector Nederland (DUPAN) eveneens glas- en pootaal uitzetten (en ook schieraal over de dijk doen migreren), en zetten individuele binnenvissers met steun van de Combinatie van Beroepsvissers zelf ook nog glasaal uit. DUPAN vormt een herstelfonds door enerzijds een toeslag te leggen op consumptiepaling, de eerste glasaal uit dit fonds wordt op z?n vroegst volgend jaar uitgezet. Kwekers leggen een toeslag op hun voer, en de handel draagt ook nog eens 4 promille van hun jaaromzet af. Vissers dragen in natura of contanten bij.
De glasaaluitzet vorige week in Zeeland werd gelijk aangegrepen voor de lancering van DUPAN. DUPAN kan gezien worden als de opvolger van Future for Eel. De stichting FFE, die nu wordt opgeheven, was blijven steken in een goedbedoeld plan van een deel van de handel. DUPAN is een samenwerkingsverband van de dragende organisaties uit de hele palingsector: vissers (CvB), verwerkers (NeVePaling) en kwekers (NeVeVi).
Nu de palingsector is verenigd zal ook voor hulp aan aalherstel worden aangeklopt bij waterschappen, Sportvisserij Nederland en energiemaatschappijen met waterkrachtcentrales. Ook zal worden onderzocht of ?de samenleving? geld overheeft voor de aalscholver, dit naar het voorbeeld van het schadefonds waaruit boeren betaald krijgen voor vraat door ganzen.
Met het uitzetten van glasaal is ook de tweede fase van het aalherstelplan vorm gegeven. Het eerste deel bestaat uit het goed vorm geven van de visserij op aal. Het ministerie van LNV en de Europese Commissie hebben dat in eerste instantie vertaald in het sluiten van de aalvisserij met drie maanden. Aan een verbetering hiervan wordt gewerkt.
,,Waar we naar toe moeten is een echt duurzaam aalherstel dat er voor zorgt dat de glasaal in die gebieden terechtkomt waar zij kunnen uitgroeien tot schieralen van goede kwaliteit. En daarnaast een visserijbeheer dat er voor zorgt dat Nederland op een goede wijze voldoet aan de eisen van het Europese aalherstelplan??, aldus voorzitter Doede Visser van de CvB.

Een lange rit
WOLPHAARTSDIJK ? Veerse Meer-visser Kees van de Kreeke (GOE 5) uit Wolphaartsdijk vindt het een goed plan van het ministerie van LNV om glasaal uit te zetten in ?schone wateren?.
Dat de aaltjes niet allen op het Veerse Meer blijven vindt hij het ergste niet. Van de Kreeke: ,,Het gaat om het behoud van de totale aalstand. Dat kwekers, handelaren en vissers elkaar gevonden hebben is helemaal mooi. Schieren willen nu eenmaal ontsnappen, dus al met al wordt het best een lange rit. Maar dit is beslist een stap in de goede richting.?? Van de Kreeke vist al 50 jaar op het Veerse Meer.

Mijn Kanttekeningen:

- Zie hier de bevestiging van de voorgaande publicatie over die z.g. ?plotselinge herstel en onverklaarbare toename van glasaal voor de Spaanse en Franse kust? waarmee die beroepsvissers hun visserij op ondermaatse en met uitsterven bedreigde vis (glasaal) menen te kunnen verkopen aan het onwetend publiek; 8)

- De schijnheilige, twijfelachtige en dubbele rol die de Nationale en Europese overheden daarbij spelen; :shock:

- De (stand van de) wetenschap en de onderzoeksresultaten van de werkelijke stand van de glasaal en achteruitgang hebben het nakijken en komen met hun (wind-) eieren weer na Pasen: eerst wegvangen, dan pas nadenken en maatregelen nemen; :shock: :?

- Een ten behoeve voor het ?uitzetten? kunstmatig opgefokte vraag naar glasaal heeft tot gevolg dat het aanbod op deze ondermaatse vis wordt opgeschroeft door extra visserij-inspanning. Want ondertussen wordt de vraag en legale handel voor Azi? in stand gehouden. Om maar te zwijgen over toename van zwarte vangst en handel, immers qua kiloprijs doet een kilootje ?glas? weinig meer onder voor een kilootje drugs of grondstoffen daarvoor. Het vraagt in ieder geval net zo weinig ?loze? ruimte in een container of schip???. Als ?de markt? dan als grillig wordt beschouwd, mag je volgens mij concluderen, dat het in werkelijkheid met de stand van de glasaal zeer slecht gesteld is en het uitsterven van aal op zekerheid kan worden gesteld. Dit hoeft de tijd ons niet te leren?..; :?

- Nu op voorhand een verklaring voor LNV door de aalvissers te ondertekenen dat ze er geen profijt van mogen hebben en waarvan de plannen de komende jaren nog moeten worden uitgewerkt in een visplan??Blijven die uitgezette aaltjes hun glaskleur houden dan misschien zodat je ziet dat het geen ?wilde? is ?
Misschien iets voor de nieuwe show van Youp van ?t Hek. Vervang dan bij voorbaat alle stoelen en banken in de zaal maar door een lopende band, want niemand blijft overeind en kan na afloop nog op eigen gelegenheid weer naar buiten?.. wwaaahahahahaha: :lol:

- Over het gerommel en geschuif met Stichtingen: Hier kan of mag wettelijk gezien gelukkig in ieder geval geen winst worden gemaakt. Of aan het einde van de rit hier iemand nog verantwoordelijk kan worden gehouden is een tweede??.; 8)

- Waterschappen, energiemaatschappijen?. en SN.
Leuk dat SN weer in het rijtje van de ?gehaktmolens en aalverslinders? staat opgenomen. Het is nog steeds niet tot hen doorgedrongen dat wij de aal voor lange tijd echt hebben losgelaten!
SN (en wij) blijven ongetwijfeld op verantwoordelijke wijze meedenken en meewerken in het belang van het aalherstel, maar wat mij betreft niet aan duistere praktijken en elke verdere aantasting van het natuurlijke glasaalbestand. En niet met mijn stilzwijgende toestemming en via een omweg uit mijn portemonnee.

- Het is onvoorstelbaar en niet te verkroppen, dat de ?kwekers? in dit hele verhaal mee mogen rijden en de wilde glasaal tot zich mogen nemen. Welk herstelplan tekenen zij ????
Bovendien zit de samenleving en natuur niet te wachten op nieuwe milieuproblemen, aanslagen op de volksgezondheid, groeimiddel-, en antibioticaschandalen zoals met kweekzalm, -panga, -steur, etc. etc.
Een wilde glasaal in 2 jaar vetmesten tot 2 kilo om dan mijn lichaam te verpesten? Mooi niet, hou die zooi maar !; :x

- Mocht een uitgezette glasaal het volwassen stadium bereiken en toch aan alle dollartekens, netten en gehaktmolens ontsnapt zijn, vindt hij dan de weg naar zijn geboortegrond terug?
Met andere woorden: Heeft een glasaal, die uit zijn natuurlijke route wordt gesleurd en vervolgens zijn reis klotsend in een container over land of door de lucht moet vervolgen, wel zijn route en herkenningspunten opgedaan om zich daar weer voort te kunnen gaan planten? Of is dit zelfco?rdinerend vermogen nu juist om zeep geholpen?

Bezind eer gij begint :!:

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Wat zegt het CvB zelf over deze uitzetting? :
26 april 2010
NA JAREN WEER MASSALE UITZET VAN GLASAAL
.
In de periode van 20 april to begin mei zal er voor het eerst sinds vele jaren door beroepsvissers weer masaal glasaal worden uitgezet in de Nederlandse binnenwateren. Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het herstel van de aalstand in de Nederlandse binnenwater.
.
Het grootste deel van de glasaal (meer dan 700 kilo) wordt uitgezet in de provincies Friesland en Zeeland. Het gaat daarbij om meer dan 2 miljoen glasaaltjes. De financiele middelen voor deze uitzettingen zijn afkomstig van het Europees Visserij Fonds (EVF). Ook de komende jaren zal via dit fonds massaal glasaal worden uitgezet.
.
Naast deze grootschalige uitzettingen is er door individuele beroepsvissers verspreid over Nederland in het eigen viswater nog eens een kleine honderd kilo glasaal uitgezet. Deze glasaal was afkomstig uit Engeland.
.
De uitzet van glasaal was voor de beroepsvissers vanaf het begin van de vorige eeuw tot eind jaren zeventig een jaarlijks terugkerende activiteiteit. Met de subsidie die daarvoor werd verleend door de toenmalige OVB (Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij) kostte een kilo glasaal toen maximaal 25 euro. Door de opkomst van de aalmesterijen is de vraag naar glasaal echter zo sterk gestegen dat de prijzen zijn opgelopen tot soms meer dan 1000 euro per kilo.
Die prijsstijging is er ook oorzaak van geweest dat de aankoop en uitzet van glasaal voor veel beroepsvissers financieel onhaalbaar is geworden. Via Brussel is daar nu verandering in gekomen

De uitzet van glasaal op het Ketelmeer (Overijssel) is te zien via :
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/70 ... -ketelmeer
Kortom:
De aalmesterijen zijn een ernstige bedreiging voor het voortbestaan EN herstel van de aalstand. :!:
Onbegrijpelijk dat om die reden ondermaatse vis van een bedreigde soort aan de natuur mag worden onttrokken.
Via geen enkele (maat-)regel kan men voorkomen dat illegale handel en zwarte visserij op glasaal en pootaal plaats vindt, tenzij deze mesteijen worden opgeheven en verboden.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Visserijnieuws.nl:
Discussie over cijfers tussen STOWA en DUPAN

Vissterfte in gemalen geen sprookje

zaterdag, 05 juni 2010

AMERSFOORT/NIJMEGEN ? Tien tot vijftien procent van de vis komt niet levend langs gemalen. Toch zegt onderzoeker Bas van der Wal van de Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer dat de schade meevalt. De nieuwe Stichting Duurzame Palingsector Nederland (DUPAN) reageert.

De STOWA ? het eigen kenniscentrum van waterbeheerders als waterschappen ? deed de afgelopen twee jaar grootschalig onderzoek naar de vissterfte in diverse gemalen. De resultaten worden op 23 juni gepresenteerd tijdens Nationale Gemalendag. Maar tijdens een congres over visherstel vorige maand in Wapenveld werden al cijfers genoemd. Bij die gelegenheid noemde STOWA-onderzoeker Van der Wal het vermalen van vis een volkssprookje.

Het onderzoek van STOWA is niet het eerste over vissterfte. Twee jaar terug publiceerde Grontmij Nederland samen met VisAdvies notabene in opdracht van de STOWA het rapport ?Gemalen of vermalen worden?, waarin staat dat afhankelijk van pomptype en opvoerhoogte de vissterfte varieert tot honderd procent. Niet voor niets moeten er daarom van de overheid conform de Kaderrichtlijn Water honderden miljoenen euro?s ge?nvesteerd worden om vis ongeschonden langs gemalen te geleiden. Dat is ook in het kader van het nationaal aalherstelplan.

De tot nu toe bekend geworden cijfers uit het jongste onderzoek liegen er ook niet om. In dagblad ?De Stentor? zegt Van der Wal dat zeven tot vijftien procent van de paling in gemalen sneuvelt. Vis groter dan 15 centimeter zou de tocht door gemalen niet wagen. Van de vis die het wel waagt overleeft 10 tot 15 procent het niet. Bij schroefgemalen heeft grotere vis geen overlevingskans, en wordt 18 procent van de kleintjes gedood. Juist het nieuwste type energiezuinige gemalen is helemaal funest voor de vis.

De bewering van onderzoeker Van der Wal dat de schade wel meevalt, wordt in ieder geval niet ondersteund door de eigen bepaald niet rooskleurige cijfers. Dat Van der Wal de vissterfte een volksverhaal durft te noemen, valt daarom ook helemaal verkeerd bij DUPAN, de overkoepelende stichting van binnenvissers, palinghandel en palingkwekers. DUPAN concludeert dat de schade door gemalen aan de palingstand enorm is.

,,Kleinere palingen hebben een grote kans om in de gemalen te worden verwond of gedood. Schieraal kan gemalen vrijwel niet overleven. Volg je de conclusies van het onderzoek, dan zouden deze grotere palingen niet door de gemalen gaan en mooi blijven waar ze zijn. Dit betekent dat volwassen palingen de noodzakelijke tocht naar zee, om zich daar voort te planten, niet kunnen maken. Deze ?thuisblijvers? planten zich dus niet meer voort en zullen ?kinderloos? sterven. Daar ligt de grootste bedreiging voor de paling: het niet kunnen bereiken van de paaigebieden bij de Sargassozee, vanuit de Nederlandse en Europese wateren??, aldus DUPAN-woordvoerder William Swinkels.

Oprichting
De stichting DUPAN is afgelopen dinsdag officieel bij de notaris opgericht door de Combinatie van Beroepsvissers, de NeVeVi en NeVePaling. Aan stichting DUPAN zal het Duurzaam Paling Fonds worden verbonden waaruit de komende jaren miljoenen euro?s zullen worden ge?nvesteerd in het herstel van de paling in Nederland. In april was DUPAN al betrokken bij grootschalige uitzetacties van glasaal in Zeeland en Friesland.


Tja, als je dit weer leest dan kun je je ook hier weer afvragen welk onderzoek nu objectief en juist is, op basis waarvan nu eens met redelijke vaart besluitvaardige maatregelen worden genomen.

Een korte samenvatting tot nu toe:

- Het beroeps zoekt nog allerlei uitvluchten tegen de veel te magere, opgelegde beperkingen en probeert de schuld vooral bij een ander te leggen;

- Het stropersgilde "onder het beroeps" maakt ondertussen korte metten met ongeregistreerde vangst van de nog overgebleven glas- en pootaal voor de kust van Spanje, Frankrijk, Engeland en elders, tegen gigantische prijzen, waar een gemiddelde drugsbaron nog jaloers op is;

- De Aziaten mogen voorlopig nog doorgaan met het eten van exclusieve "glasaalkoekjes"
(uhhh...je zou wensen dat het woordje "glas" letterlijk (in-)genomen werd....)

-In de wirwar van ruzies, onduidelijkheden en gebrek aan maatregelen, grijpen de AALMESTERIJEN kun kans om zich te vestigen en aanspraak te maken op aanvoer van glas- en pootaal.
(Gaat ook hier al een beetje lijken op drugsshops: Aan de voorzijde legaal of gedoogd om te verkopen, te roken of te eten, aan de achterzijde zwarte aanvoer van ondermaatse vis van een z.g. herstelsoort door "onbekende" handelaren en smokkelaars, en in de "kwekerij" gerotzooi met groeihormonen en antibiotica om in 2 jaar tijd een "joint" van 2 kilo te kunnen produceren.....)

- Degene die verantwoordelijk zijn voor de aanpak van de kunstmatige barrieres en gehaktmolens kijken de andere kant op. Weer maar jarenlang kostbaar onderzoek hoe het nu werkelijk zit;

- De sportvisserij heeft wel meteen hun plicht gedaan met het meeneemverbod met de hoop en het oog op natuurlijk herstel en evenwicht. Op deze manier voor zeer lange tijd een droom dus....

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Een groot deel van de beroeps sector is geloofig.
Het moet ze toch wel afschrikken dat ze tegen hun geloof
in gaan :?: :shock: . Maar ze zullen wel een afspraak hebben
met HUN allemachtige hebben gemaakt , dat wanneer het om geld gaat
alles mag, en ja het staat in de bijbel dat de mens de aarde zal
vernietigen. :!: hopelijk komt dit manneke :twisted: eerder langs.

Ik kan me echt super kwaad maken over ALLE mensen die schijt
aan de natuur hebben vanwege geld en macht. Ik weet dat
het complete zelf kwelling is dat ik me hier boos om maak.
Maar ik ben een persoon die vind dat ieder mens recht heeft
om een maatlje eten uit moedersnattur haar schoot te eten.

Maar dit wordt steeds minder mogelijk en ook verboden omdat
mensen ( te veel )geld aan de natuurlijke voorraden willen verdienen.
Wij zullen altijd de dupe blijven, En als je dan toch een paling mee
neemt wordt je mega groot als stroper bestempeld.
Heerlijk wereldje leven we toch in ( he Gerda )

Wat zij Ben ook alweer over de CDA? ...........Cristelijk doden die aal ?


Grt
Rob
Delta 30

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Zie Visserijnieuws.nl
Supervangsten in Deltagebied

Jaren niet zoveel paling
dinsdag, 13 juli 2010

BRUINISSE/THOLEN -
,,Na een zeer lang en koud voorjaar en bijna geen paling hebben we nu supervangsten. Dat hebben we in jaren niet zo gezien. Ook de waterkwaliteit en plantengroei is super, mede dankzij het onderhoud van Rijkswaterstaat. Zo zien we weer dat de natuur niet te regelen is.??
Zoommeervisser Jacob Stouten meldt dit blijde nieuws met ondersteuning van enkele foto?s tijdens het legen van de fuiken in de omgeving van de Krammersluis. Ruim 200 kilo mooie paling uit 40 schietfuiken is geen alledaagse gebeurtenis.
Voorzitter Peter Kooistra (TH 1) van de Vereniging van Beroepsvissers op het Volkerak/Zoommeer deed vorige en begin deze week dezelfde positieve ervaring op. ,,Na de koude winter zijn de vangsten als een blad aan een boom omgedraaid. En dat zonder extra inzet van fuiken. Op het Volkerak/Zoommeer wordt het water steeds helderder, de planten groeien, en volgens de bemonsteringen trekt er toch minder glasaal naar binnen. Je vraagt je af hoe representatief de glasaalbemonsteringen zijn.??
Ook Leendert Nobel van de NB 1 uit Nieuw Beijerland heeft geen reden tot klagen. ,,Nu de wind is gedraaid en de watertemperatuur is gestegen vangen we best leuk, waaronder ook veel dunne aal.?? Vanaf de Grevelingen en de Oosterschelde gonzen dezelfde geluiden.
Inderdaad, de natuur reageert vaak met verassingen en is flexibeler dan we denken.
Niemand zal dit zo maar simpelweg kunnen verklaren. Ik hoop en verwacht dan ook nog steeds dat we met de paling sneller de goede kant op gaan dan de ingeschatte 60 a 100 jaar.

Een verklaring zou kunnen zijn, dat de paling nu, na de koude winter en voorjaar, in kortere tijd zijn cyclus moet doen en dus veel meer zwemt, met grotere kans in de netten te komen.
Wellicht negatief gedacht van mij, maar ook de nieuwe subsidieregeling laat me niet los: Om ervoor in aanmerking te komen moeten de vangsten opgegeven en geregistreerd worden.

In dat geval zou de titel van dit bericht eigenlijk moeten luiden:
"Superregistratie in het Deltagebied
Jaren niet zoveel opgave"
:o

Verder: Laat IEDEREEN van de glasaal afblijven. :!:

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Met andere woorden laat de federatie het verbod dan ook maar
weer intrekken.

Grt
Rob

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Aal van Palingsound weer naar Sportvis !

Bericht door Dre Frijters »

Gedeelte uit visserijnieuws.nl :
Verbod op palingvisserij
Op 1 september 2010 gaat het palingvisserijverbod weer in. Vorig jaar was het gedurende twee maanden verboden om op paling te vissen. Vanaf dit jaar sluit minister Verburg de palingvisserij gedurende drie maanden; van 1 september tot en met 30 november 2010.

Het verbod is onderdeel van het Nederlandse aalbeheerplan dat moet leiden tot en betere aalstand.

Minister Verburg kiest voor een visverbod in het najaar omdat in deze periode de schieraal naar zee trekt om te paaien. Voor alle beroepsvissers op de binnenwateren, kustwateren en op zee geldt een verbod op het gebruik van aalvistuigen. Sportvissers vissen met vistuigen waar ze doorgaans geen paling mee vangen. Mochten sportvissers toch paling vangen, dan geldt een terugzetverplichting.
Beroepsvissers mogen tijdens het palingvisserijverbod in het najaar op wolhandkrab blijven vissen. Voorwaarde is dat zij daarbij gebruik maken van aangepaste aalfuiken zodat de paling kan ontsnappen en dat zij een controleoveeenkomst hebben afgesloten met het productschap Vis. Bron: Via Nieuwsbank

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Aal van Palingsound weer naar Sportvis !

Bericht door Dre Frijters »

Uit Visserijnieuws.nl
Decentraal aalbeheer per VBC-gebied lijkt mogelijk
Palingquotum in plaats van stilligmaanden

vrijdag, 03 september 2010
DEN HAAG – Decentraal aalbeheer per gebied als alternatief voor een algeheel vangstverbod in het najaar lijkt mogelijk. In theorie althans. In Friesland start een proefproject om te kijken of het ook in de praktijk kan. Friese vissers krijgen een palingquotum.
Duurzame visserij op paling is mogelijk als per uitgezette danwel ingetrokken glasaal minstens 15 gram schieraal naar zee kan ontsnappen om te paaien. Dit concluderen onderzoekers in het rapport ‘Kansen voor decentraal aalbeheer’. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). In een natuurlijke en onbeviste Nederlandse situatie zou een glasaal volgens aannames in wetenschappelijke populatiemodellen gemiddeld leiden tot 37 gram schieraal. Volgens de Europese richtlijnen moet een nationaal aalplan er toe leiden dat 40 procent van die schieraal terug naar zee gaat.
Uitgangspunt van het alternatief voor een vangstverbod van september tot december is een gedecentraliseerd beheer van de aalvisserij dat bijdraagt aan een herstel van de natuurlijke aalstand en waarbij visserij mogelijk is. Hier is een goede balans voor nodig tussen de hoeveelheid glasaal (door natuurlijke intrek en/of uitzet), de vangst van rode aal en schieraal, en de uittrek van schieraal naar zee. Met decentraal aalbeheer kan, als er voldoende inzicht is in de lokale aalstand, per gebied van een visstandbeheercommissie worden bepaald hoeveel paling er gevangen mag worden.
Voor de totstandkoming van het rapport ‘Kansen voor decentraal aalbeheer’ is regelmatig overleg geweest met beroepsvissers en sportvissers. De onderzoekers hebben samen met de vissers een voorstel uitgewerkt voor een proef voor decentraal aalbeheer in het gebied van de visstandbeheercommissie in Friesland. Doel is om de effectiviteit en uitvoerbaarheid van het decentraal aalbeheer te testen. Hierbij kijkt men naar ecologische aspecten zoals overleving en groei van de aal, het bepalen van visserijmogelijkheden, (zelf)controle en handhaving en economische haalbaarheid. Minister Verburg verwacht het proefproject op 1 september 2010 te kunnen beginnen. De proef zal lopen tot begin 2012.
Voor een decentraal aalbeheer is het belangrijk dat de visserijsector zelf een aantal taken op zich neemt, zoals het maken van afspraken over visserijmogelijkheden en het handhaven van deze afspraken gekoppeld aan een eigen sanctioneringsysteem. De Europese Commissie moet uiteindelijk nog instemmen met dit nieuwe beheer, waarna decentraal aalbeheer ook in andere VBC-gebieden vormgegeven zou kunnen worden.
Arjan Heinen van de Combinatie van Beroepsvissers noemt een groot voordeel van het decentraal aalbeheer dat het daarmee mogelijk wordt om goede kwaliteit schieralen uit de poldergebieden naar zee te krijgen. Schieralen die nu in de polder achterblijven of de kans lopen vermalen te worden. Met behulp van gegevens uit de beroepsvisserij is volgens hem laten zien dat de door de onderzoekers berekende cijfers niet onrealistisch zijn.

VBC Friesland
Het proefproject voor decentraal aalbeheer in Friesland start formeel deze maand. Jappie Spijkstra (Suâwald) en Bertus Visser (Workum) krijgen ontheffing om te blijven vissen op rode aal, deze te merken en weer uit te zetten. Met ingang van 2011 krijgen alle zeventien leden van de Friese Bond van Binnenvissers een aalquotum. De grootte van dat quotum moet nog uitgerekend worden. Uiteraard kunnen de vissers daarna alsnog vrijwillig kiezen voor drie stilligmaanden in plaats van het quotum.
Het gebied van de Visstandsbeheercommissie Friesland is als proefgebied geschikt, omdat de watertypes representatief zijn voor de rest van Nederland, glasaaluitzet goed gedocumenteerd is en er vanuit de visserij en de provincie draagvlak is voor een proef met decentraal aalbeheer. Het proefproject loopt tot begin 2012.
Er kan naar mijn mening op deze manier alleen sprake zijn van een VERVALSTE "natuurlijke" aalstand, immers er wordt op grote schaal (ondermaatse) glas- en pootaal uit de natuurlijke trekroutes op zee weggevangen en in dit geval in Friesland uitgezet. De (economische) belangen van de beroepsvisser lijken me hier duidelijk: Meer vangst en uitzet van glas/pootaal iplv de normale natuurlijke intrek in Friesland, des te meer aal er weer blijkt te zitten, dus vollere fuiken, dus, hupsakee, het palingquota omhoog. 8)
Dat er elders in Europa "gaten" vallen omdat die glasaal van zijn natuurlijke trekroute wordt weggevangen is kennelijk niet zo belangrijk..... Stel dat deze "proef" slaagt, dan gaan we dat gewoon voor heel Nederland toepassen. :shock:
De Franse vissers nog blijer: nog hogere prijzen voor dit "goud" uit de Atl. Oceaan, als het effe kan ook nog gestimuleerd door EU subsidies. En als de palingvetmesterijen ook nog hun verhaaltjes kunnen toevoegen over de terugzet van "opgekweekte aal" ( ja zelfs die paling overleeft (?) in de vrije natuur en is niet gestrest en vindt ook zo maar de weg terug naar Sargossazee), dan is het hek helemaal van de dam.
Lijkt het dan niet voor de hand liggen, dat na enkele jaren men vast gaat stellen dat de stand van de glasaal zienderogen achteruit loopt. Ach, dan heeft minister Voorburg toch haar "kweekglasaalproject" nog, want men kan in het laboratorum al de paai van "gekweekte" volwassen aal simuleren!! Dan hebben we geen Sargossazee meer nodig: Zet gewoon het riool van het lab open en zie, die aldus volwassen geworden aal zwemt zo het lab weer binnen om daar te paaien.... :D

Laat a.u.b. de ECHTE natuur zijn gang gaan:
- gesloten tijd,
- afblijven van de glasaal,
- kunstmatige belemmeringen en "gehaktmolens" minimaliseren.

Groet,
Dre.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Aal van Palingsound weer naar Sportvis !

Bericht door Dre Frijters »

Wat ik bij mijn vorige geactie nog vergat op te merken:
......regelmatig overleg met de beroeps en sportvissers....??

Mag ik er van uitgaan, dat hiermee de Federatie Friesland en/of Sportvisserij Nederland wordt bedoeld en dat zij achter dit project staan ?
En wordt dan verondersteld / gehoopt, dat als bijv. over enkele jaren de palingstand in Friesland door glasaaluitzet is toegenomen en een quotum wordt ingesteld, ook de sportvisser misschien weer paling mag vangen EN meenemen ?
Ik hoop, dat de sportvisserijvertegenwoordigers er een meer wetenschappelijke mening op na houden en zich verzetten tegen deze "natuurvervalsing".

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Aal van Palingsound weer naar Sportvis !

Bericht door Dre Frijters »

WNF verbaast palingvissers
Binnen......Visserij | 01 Februari 2011 | 17:26:16


WNF verbaast palingvissers


RIJSWIJK (AFN) - Franse vissers voeren met steun van het Wereld Natuur Fonds (WNF) actie tegen het Europese verbod om glasaal te exporteren naar landen buiten de Europese Unie. De NeVePaling, de Nederlandse Vereniging van Palinghandelaren, is daarover verbaasd.

Volgens NeVePaling heeft het WNF gepleit voor het vangstverbod van paling dat in ons land van kracht is. Het steekt de palingvissers bovendien dat door toedoen van de natuurbeweging inmiddels supermarkten in Nederland paling weren van de schappen.

Daardoor durven de Nederlandse vissers volgens de NeVePaling niet meer te investeren in glasaal, die moet worden uitgezet om de palingstand te verbeteren.
In Frankrijk en Engeland werd altijd veel glasaal gevangen voor de lucratieve export naar China, waar ermee gekweekt wordt.

Het exportverbod van de Europese Unie is erop gericht de glasaal in te zetten om de palingstand hier te verbeteren.

Dat heeft de steun van het WNF in Nederland, maar het WNF in Frankrijk denkt daar volgens NeVePaling anders over. Bron: DFT.nl
Vuilspuiterij of is het WNF ook al niet meer wat het ooit was ?

Plaats reactie