Zondag 24/09 Bootvissen Neeltje Jans

Plaats reactie
Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Zondag 24/09 Bootvissen Neeltje Jans

Bericht door Tim Van Damme »

Wat hebben we er naar uit gekeken, vismaat (en neef van ons dochters) Kenneth en ik. Nadat ik de boot brandweerrood had gelakt, werd er eindelijk weer beter weer verwacht. Sinds dinsdag 19/09 elke dag meerdere malen de verwachtingen voor Zeeuws Vlaanderen geraadpleegd. Een geluk, de wind bleef kalm, en ook de temperatuur was een meevaller.

Zondagochtend, 4 uur... De wekker is nog niet afgegaan of ik zit al rechtop in bed. Stilletjes naar beneden om alles klaar te maken. De koelbox met broodjes en drank, de hele verzameling koelelementen in de tweede koelbox voor al het lekkers dat we uit zee zouden vissen. De boot vertrekkensklaar gemaakt en dan maar wachten op Kenneth. We zouden met zijn bestelwagen gaan, omdat mijn auto weer maar eens met pech in de garage staat.

De klok tikt 4.45 uur. Kenneth zou elk moment moeten arriveren. Het wordt 5 uur, dus besluit ik hem te bellen. Het rinkelt en dan... antwoordapparaat. Ja hoor, de jonge knaap had zich verslapen... Exact een uur later denderen we vanuit Ninove richting Neeltje Jans. Eerste stop: 't Piertje in Colijnsplaat, want daar hadden we een kilo pieren besteld.

Iets voor achten kunnen we een eerste blik op het water werpen, vanop de kering. Dat we niet alleen op het zilte nat zouden dobberen, werd bevestigd. In 1 oogopslag zagen we een 5-tal bootjes. Ook voor ons reed een auto met boottrailer. Die vrijwel gelijktijdig met ons het water in ging.

Terwijl de meesten dicht tegen de kering of richting Westkapelle vaarden, besloten wij een andere plek te kiezen. Eens de haven uit zetten we koers richting de Hompels. Tussen de OR9 en de OR7 gingen we ongeveer een mijl west en visten we op zo'n 2 tot 3 meter diepte. Een schot in de roos, want bij de eerste worp haalden we meteen een mooie bot op. Zo'n 2 uur aan een stuk bleven de beten komen. Schol, bot en schar. 13 stuks om goed te zijn, waarvan 11 aan de maat. Alleen moesten we veel 'tuinieren' zoals Kenneth dat zo mooi omschreef. Elke ophaalbeurt hing er wel een halve kilo van die smerige draadplanten aan. We besloten te verkassen.

Ongeveer een mijl verder naar het westen opgeschoven. Op 6 meter diepte. We vingen er enkel wijting. Hier ging het wat minder snel qua vangst, maar we moesten dus niet meer tuinieren. In totaal 6 wijting, waarvan 4 aan de maat.

Kort nadien viel de stroom weg, en was het gedaan met vissen. We probeerden nog kort op het strand tussen de R3 en de R5 maar daar was het ook geen plezier. Nog 1 wijting die nog lange tijd moest groeien. Beestje voorzichtig onthaakt en terug in het water gezet.

Achteraf gezien mogen we niet klagen: 11 platvis en 4 wijting is zeker geen slechte prestatie. We kwamen om een visje te vangen, en dat hebben we gedaan.

Minpunt is dat een deel van de rode lak onderaan de boot is losgekomen. Wellicht te snel willen werken en te kort laten drogen voor ik de nieuwe laag er op heb gelegd. Dat wordt de komende dagen dus schuren, schuren en opnieuw lakken.

Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Re: Zondag 24/09 Bootvissen Neeltje Jans

Bericht door Tim Van Damme »

Hmmm nu begin ik te twijfelen of de banken links van de OR7 en OR9 wel de Hompels heten... ik heb dat gisteren dacht ik toch ergens gezien?

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Zondag 24/09 Bootvissen Neeltje Jans

Bericht door Koen De Bièvre »

Dat zijn de Hompels...

Plaats reactie