Smart-Taps en Toerental etec 90

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Tom bakker »

Smart-Taps !!! en toerental etec 90

Vanmiddag voor de eerste keer met de boot weggeweest om de smart-taps te proberen en de andere schroef.
Nauw die taps doen hun werk hoor dat kan ik wel zeggen.
Een wereld van verschil, ligt nu als een blok op het water, in de bochten held hij zelfs iets over in tegenovergestelde richting. Zou ik deze afzonderlijk nog moeten verstellen ?
Mijn toerental van de motor was te laag ,4300 toeren met een pits 15 rvs schroef, nu een alu. schroef geplaats met een pits 13 dus als het goed is een 400 toeren meer.
De praktijk is dus anders, geen 4700 toeren maar 5300 toeren........Waar komen die andere 600 toeren vandaan?
Of is dit een combinatie van en andere schroef en smart-taps?
Denk dat dit wel tegen het maximum is voor deze motoren?
Wat een ongelooflijke trekkracht in die etec,s.
Gewoon perfecte motoren.
Snelheid heb ik nog niet kunnen meten,want gps had wat kuren, maar dat hoor je nog wel.
Komende week nog eens voor de tong gaan ,als het weer het toelaat.

Gr. Tom

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Meiert Kers »

Hallo Tom,
Misschien zit het verschil dat je van een rvs schroef naar een alu ben gegaan een rvs schroef heeft meer bite in het water zeggen ze.
En wat betreft die smart-tabs die doen zeker hun werk de vaareigenschappen worden stukken beter.
Komende week wordt het weer er niet echt beter op en waar wou je op de tong gaan vissen tom misschien kunnen we samen gaan.

Gr. Meiert
DELTA1529

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Pim Janse »

Hoi Tom,

Zo te lezen, ben je snel aan de slag gegaan met de smart-tabs - goed om te horen dat ze ook op jouw boot goed werken! Volgens mij kun je aan de tabs zelf verder niets verstellen, want ze werken automatisch - maar je kunt beter schuin gaan in tegengestelde richting, dan dat je het gevoel hebt uit de bocht te vliegen.

Ik heb zelf wel een variabel bevestigingspunt aangebracht, zodat ik kan bepalen waar de veerpoot op de spiegel wordt vastgezet (hoger of lager). Hiermee komt de tab onder iets andere hoek te staan, waardoor hij meer/minder zijn werk doet. Uiteraard heb ik dit aan beide kanten gedaan, maar in de praktijk staat hij eigenlijk altijd op z'n laagst ingesteld, zodat de tabs maximaal hun werk doen. Ik vond het wel een prettig idee om enige instelbaarheid te hebben, voor het geval dat dit nodig mocht zijn.

Groeten,
Pim - Delta 806

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Niels Janse »

Hoi Tom,

Dat was ook mijn bevinding. Met de 13 pitch had ik 5400 toeren volgas en 4800 toeren op kruissnelheid. Dit is natuurlijk veel te hoog in toeren en veroorzaakt een hoog benzineverbruik. Ik heb een 15 pitch aluminium geprobeerd en kwam aan 4500 toeren. Ook een hoog verschil (900) in toeren t.o.v. de 13 pitch?? Nu met de 15 pitch rvs schroef maak ik 4900 toeren. Het perfecte toerental voor een etec ligt op 5000 toeren. Ik ben dus tevreden. Het is dus niet per definitie zo dat een aluminium meer toeren maakt dan rvs. Mijn benzineverbruik ligt nu ook veel gunstiger.
Je zou nu met de tabs de rvs schroef nog eens kunnen proberen en wat je ook zeker nog eens moet bekijken is de hoogte van de motor aan de spiegel. Dit veranderen kan ook veel verschil maken. Je zou voor de verder gelegen vistochten de rvs kunnen monteren en als je wil gaan skieen en dergelijke de kleinere 13 pitch gebruiken.

De smarttabs kan je dacht ik verstellen met de cilinder in een ander gat monteren op de tab. Hierdoor komt de tab schever of minder scheef op de spiegel te staan, dus meer of minder druk.

Succes en ik hoor het wel.

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Jeroen Spierings »

Hoi Pim,

Ik heb de tabs ook binnen en ga ze zondag monteren. Nu kan ik ze inderdaad zoals Niels al zei verstellen dmv de cilinder in een van de 5 gaten op de tab te bevestigen. Weet jij toevallig hoeveel graden jou tabs naar beneden staan tov horizontaal? In de instructie staat volgens mij 30 graden maar dit is natuurlijk een gemiddelde. Omdat jou boot vergelijkbaar is met de mijne zou ik dit aan kunnen houden in het middelste bevestigingsgat. Dan kan ik nog bijstellen naar boven en beneden.

Tom: wij hebben verleden week voor de kering gelegen en daar voor ons doen wel een leuk tongetje gevangen. 8 in 2 uur, waarvan 5 mee. Lagen er iets na vijven in en na 7 uur niets meer gevangen....maar ze zitten er dus wel. Mischien iets als je niet te ver wil of kan.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Tom bakker »

Hë Jeroen,

Ook aan de smart-taps?
Die schuinte van 25a30 graden van de taps kan ik onmogelijk halen bij mijn boot (jumbo 535).
Als ik de platen vastzet aan de strips op de boot en ze laat hangen (dus maximaal naar beneden), dan kom ik lang niet aan die 25 a 30 gr.
Dus heb ze in die laagste stand die ik kon halen bevestigd.
Weet ook niet of je persë in die stand moet komen om het volledige effect te bereiken.
Kan je mij je mailadres nog eens sturen.( naar tenlbakker@kliksafe.nl)
Succes met je taps!

Gr. Tom

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Jeroen Spierings »

Hoi Tom,

Ik ga het idd ook proberen. Had het advies bij aankoop als gekregen van Jerry, boot was van zijn maat geweest dus hij kon het wel weten. Na een paar keer varen al snel gemerkt dat er iets moest gebeuren. Toen ik de positieve reacties hier op het forum las besloten ze aan te schaffen.
Als ik ze morgen heb gemonteerd en het weer laat het toe ga ik nog even het Hollands Diep op om te testen. Ben erg benieuwd!

Mailtje naar je is verstuurd.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Jeroen Spierings »

Net eindelijk even het water op geweest om de tabs te testen. Echt super! Moest eerst als ik vanuit stilstand gas gaf gaan staan om iets te zien, nu blijft de boot prakties vlak. Het was te rustig op het water om te zien of het klappen ook minder is maar sowieso een hele vooruitgang! Wat ik me wel afvraag is of de kunststof moeren wel blijven zitten? Zit immers geen ringetje of iets tussen! Misschien verlijmen of vervangen door rvs boutje met borgmoer? Iemand een idee?
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Rien Meijs
Berichten: 48
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:44 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Rien Meijs »

Jeroen dat dacht ik ook maar zitten bij mij nu vier jaar op en geen probleem mee gehad

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Niels Janse »

Tom,

Ik plaats mijn reactie nog even in dit topic, daar dat meer hier hoort.

Ik neem aan dat je al wat meer vaar ervaring hebt met de etec.
Hoe is het nu met het toerental?
Welke schroef heb je er nu onder zitten?

Grtz Niels

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Tom bakker »

Ha Niels,
Ha Niels,

De etec loopt perfect, ben veranderd van schroef van een RVS 15p naar een aluminium 13p.
Met de 15p kwam ik aan 4300 toeren, te weinig dus.
Met de 13 zou ik dus een 400 toeren meer moeten halen, maar de praktijk is anders.
Kom nu op een 5300 toeren uit, wat eigenlijk weer iets te hoog is.
Rond de 5000 toeren is het beste voor deze motoren.
Of dit nu een combinatie is van rvs naar aluminium en dan nog de smart-taps erbij, ik weet het niet.
Ga de rvs nog een keer terug monteren en kijken wat hij dan doet.
Maar anders moet ik toch weer op zoek naar een 14, dan kom ik misschien rond de 5000 toeren uit.
Trekkracht is nu wel ENORM, staat bijna op z,n spiegel als het gas erop gaat.

Gr. Tom

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Smart-Taps en Toerental etec 90

Bericht door Niels Janse »

Hey Tom,

Toch vreemd dat iedere etec weer anders reageert. Zal ook wel aan de verschillende rompen liggen.
Bij mij was de 13 pitch ook te klein. Een geweldige trekkracht, maar een te hoog toerental op kruissnelheid, wat weer tot een hoger verbruik leidde. Met een aluminium 15 pitch weer iets te weinig toeren, zo rond de 4400 toeren. Nu met de 15 pitch rvs viper kom ik aan 5000 toeren, wat in mijn ogen perfect is.
Een 14 pitch is naar mijn idee niet te krijgen!

Ik hoor graag je verdere ervaringen.

Grtz Niels

Plaats reactie