Antifouling verwijderen en nieuwe epoxy

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Antifouling verwijderen en nieuwe epoxy

Bericht door Jeroen Spierings »

Deze winter wil ik de antifouling van mijn boot gaan verwijderen. Deze is niet meer nodig omdat ik toch altijd trailer, en ziet er ook niet meer uit!
Daarna wil ik de boel strakzetten en voorzien van een 2-componenten epoxy laag.
Graag zou ik advies van iemand willen die weet hoe te handelen.
Moet er bijvoorbeeld voor ik ga plamuren een gelshied aangebracht worden of een primer op de plamuur voor de epoxy erop gaat???? Dus de volgorde van handelen nadat de antifouling is verwijderd
Alvast bedankt voor de info.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Antifouling verwijderen en nieuwe epoxy

Bericht door Pim Janse »

Hoi Jeroen,
Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag.. ben je misschien al meer te weten gekomen? En wat ik me ook afvraag: HOE kun je dat het beste doen? Terwijl de boot op trailer staat, of toch de boot op "blokken" zetten? En hoe doe je dat dan weer (veilig)?

Groeten,
Pim - Delta 806

Perry van Berlo
Berichten: 2
Lid geworden op: za nov 22, 2014 7:52 pm

Re: Antifouling verwijderen en nieuwe epoxy

Bericht door Perry van Berlo »

Hoi,
Ik heb dit jaar mijn oude polyester visboot helemaal opgeknapt en goede ervaringen opgedaan met Hydrant verven. Zie website http://www.nelf.nl/nl/producten/hydrant . Op deze pagina kun je alle productinformatie terugvinden http://www.nelf.nl/files/FILES/webshop/ ... de_web.pdf

Ik heb mijn oude onderwaterlaag flink geschuurd en ontvet. Daarna een primer 1c (1 component) opgezet en afgewerkt met Antifouling. Maar je kunt over de primer, die prima hecht op oude lagen, ook een lak zetten. Op de aangegeven site staat het allemaal goed omschreven.
Je zou ook even bij een plaatselijke verfleverancier kunnen informeren.

Succes ermee,
Perry

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Antifouling verwijderen en nieuwe epoxy

Bericht door Jeroen Spierings »

Ha Pim en Perry,

Ik heb me er een beetje in verdiept en ga het volgende doen;
Om te beginnen zoveel mogelijk antifouling verwijderen met een afbijt en vervolgens schuren tot alles kaal is. Dan komt er een laag epoxy filler op om de boel strak te zetten. Deze laag biedt tevens bescherming tegen osmose. Vervolgens schuren tot alles weer glad is. Dan als afwerking komen er 2 lagen epoxy op.
Mijn boot word volledig gestript en opnieuw gespoten en vervolgen ook de electra vernieuwd. Dit gaat in de kerstvakantie gebeuren, ik kan dan 2 weken bij ons op de zaak werken en gebruik maken van de kraan om de boot in te hangen. Dit maakt het allemaal wel wat makkelijker.
Zal af en toe een berichtje plaatsen met de vorderingen.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Antifouling verwijderen en nieuwe epoxy

Bericht door Pim Janse »

Hallo Jeroen,
Ik heb geen berichtjes meer gezien in dit topic, maar ben wel benieuwd of het nog gelukt is met je boot. Ben van plan om dit voorjaar de onderkant ook eens goed te behandelen, dus ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ik kies ervoor om geen anti-fouling er op te zetten, maar een goede (epoxy?)lak. Heb je nog aanbevelingen w.b.t. te gebruiken materiaal of werkwijze? Evt. foto's kun je sturen naar pdj@solcon.nl.

Groeten,
Pim - Delta 806

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Antifouling verwijderen en nieuwe epoxy

Bericht door Jeroen Spierings »

Ha Pim,

Het is er een beetje bij ingeschoten om wat te laten weten inderdaad. Ben ondertussen bijna klaar, zaterdag de besturing nog laten vullen en dan proefvaren.
Had graag voor de eerste wedstrijd klaar geweest maar helaas lang moeten wachten tot de electricien tijd had maar ja..... Nu is het dan bijna zover!

Het verwijderen van de antifouling heeft wel erg tegengezeten. Had een paar blikken verwijderaar gekocht en t productfilmpje gekeken. Duidelijke film maar denk dat ze alleen vergeten waren te vermelden dat de antifouling die zij verwijderden er pas een paar uur opzat :cry: :cry: :cry:
Er zaten bij mij 2 lagen plus een primerlaag op en deze heb ik met een hoekje van een plamuurmes, laag voor laag, moeten afsteken! Niet grappig zeg maar....! Moet ik er wel bijzeggen dat dit volgens mij erg oude lagen waren en dan word t niet makkelijker.
Vervolgens alles goed geschuurd en schoongemaakt en 2 lagen 2-componenten epoxy (HEMPEL) aangebracht.
Hierbij heb ik wel een stomme fout gemaakt; wel gezorgd dat de omgevingstemperatuur goed was maar het product zelf was nog te koud. Hierdoor is her niet superstrak geworden maar iets bobbelig.
Verder erg tevreden over het resultaat maar dit zal je binnenkort wel zien.
Had her er met Tom al over de eerste mogelijkheid eens met z'n 3 en vanuit NJ te gaan. Dan zullen we eens bijpraten okay?
Heb nu mailadres dus spreken we snel wat af!
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Antifouling verwijderen en nieuwe epoxy

Bericht door Pim Janse »

Hoi Jeroen, ik ben benieuwd hoe je boot geworden is - het zal vast wel mooi zijn!
Kun je eens doorgeven welke epoxy lak je gebruikt hebt (merk en type), en wellicht heb je nog een tip voor een goed verkooppunt? Succes met afronden van je boot en tot later!

Groeten,
Pim - Delta 806

Plaats reactie