Koelsysteem reinigen i.v.m. temperatuur alarm?

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Koelsysteem reinigen i.v.m. temperatuur alarm?

Bericht door Pim Janse »

Hallo, ik heb een vraagje over mijn Yamaha 60pk viertakt-motor. Ik heb deze nu een paar jaar en het valt me op dat er geregeld een temperatuur alarm optreedt als de motor flink warm is gelopen (na een stevige vaartocht) en de motor daarna stationair draait (bv. in de sluis). Er klinkt dan een felle pieptoon en het temp.alarm lampje knippert in het display. Na opnieuw starten is dit wel weg, maar vaak komt het spoedig weer terug, tenzij ik weer gewoon ga varen – dan is er nooit een alarm. Het lijkt het er dus op dat de waterkoeling in zo’n geval onvoldoende is, waardoor de motor net te warm wordt en dus in alarm gaat. Overigens zie ik in alle gevallen wel een waterstraal uit de motor komen, dus er stroomt koelwater door!
Nu wil ik sowieso de impeller gaan vervangen, maar ik heb ook ergens gelezen dat na verloop van tijd de inwendige koelkanalen in de motor vervuild kunnen zijn met zout/kalk aanslag, waardoor er dus eigenlijk te weinig water door kan stromen.
Er zijn wel middelen op de markt om dit door te spoelen en te reinigen, maar ik vroeg me af of iemand dit probleem herkent en/of tips heeft hoe je de koelkanalen kunt reinigen. Heeft er iemand goede ervaring met een bepaald reinigingsmiddel?

Groeten,
Pim – Delta 806

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Koelsysteem reinigen i.v.m. temperatuur alarm?

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi Pim,

Ik heb maar één advies voor jou en dat is zo snel mogelijk een "erkend" yamaha daeler opzoeken om erger te voorkomen, want ik herken een beetje het probleem. Dat je een koelwater straal krijgt uit de motor wil enkel maar zeggen dat je impeller nog steeds zijn werk doet (al dan niet on/voldoende), maar dat wil inderdaad zeker niet zeggen dat je motorblok zelf goed gekoeld word. Ik weet niet hou oud je motor is? Je zegt zelf dat je hem een paar jaar hebt, maar heb je hem nieuw gekocht of 2e hands? Als hij maar een paar jaar oud is dan kunnen volgens mij de koelwaterkanalen nog niet door gerot zijn, maar is hij ouder dan 10 jaar kan dit wel, dat had ik dus voor.

Ik kreeg vorige zomer ook plots wat problemen met mijn yamaha 100pk (nieuw gekocht destijds) en hij begon wat in te houden op bepaalde toeren en te sputteren en niezen als hij stationair draaide? Resultaat sproeiers verstopt door kalk/zout of wat vuil. Om een lang verhaal kort te maken. Reiniger in gespoten en toen begon de ellende van kwaad naar erger, tot dat op den duur de motor gewoon vierkant draaide. Binnen gedaan bij een erkend daeler en alles ultrasoon laten reinigen en probleem opgelost. De motor draaide weer als nieuw en liep als een zonnetje. Totdat de mecanicien het oliepeil controleerde? Resultaat, kleur mayonaise??? Zou misschien nog van dat reinigingsspul kunnen zijn? 4 of 5 keer de olie ververst en nog steeds mayonaise. Oorzaak, er kwam water bij de olie omdat na 14 jaar "intensief gebruik in zware omstandigheden" (wrakken indertijd) er één of ander koelwaterkanaal gewoon was door gerot. Dus ik had drie keuzes: motor laten repareren (+/-5000€), een nieuwe (13.500€) of stoppen. Tja, deze "zot" heeft voor het middelste gekozen, maar of dat de verstandigste beslissing was?

Dus Pim, als de motor al op leeftijd is, zeker aan denken en laten controleren, en als hij maar een paar jaar oud is zou het misschien een foutje in het alarm systeem kunnen zijn.

Succes alvast, en ben benieuwd wat het probleem gaat zijn?

MVG Jerry

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelsysteem reinigen i.v.m. temperatuur alarm?

Bericht door Pim Janse »

Hallo Jerry, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik begrijp dat koeling heel belangrijk is en ook voor de nodige problemen kan zorgen. Hoewel mijn motor inmiddels wel zo’n 10 jaar oud is, heb ik toch niet het idee dat er heel wat aan de hand is. Het motortje loopt tijdens normaal bedrijf namelijk prima en start ook goed – de motor heeft ook geregeld z’n beurten gehad en ik spoel ook altijd na het varen. Alleen in genoemde situatie treedt dus (tijdelijk) een temperatuur alarm op. Het valt mij wel op dat tijdens stationair bedrijf de koelstraal iets minder krachtig is dan tijdens varen met snelheid. Ik ga dus eerst de impeller maar eens vervangen.

Inmiddels heb ik ook in het blok gekeken door de thermostaat er even uit te halen. Er was uiteraard wel wat aanslag zichtbaar, maar niet bijzonder veel en de thermostaat werkt ook goed. Maar het schijnt dus mogelijk te zijn om zelf je motor inwendig te reinigen (ook preventief). Ik had ergens gezien dat er Star brite Motor Ontkalker bestaat, zie http://www.boatcareshop.nl/pa/starbrite-motorontkalker. Ultrasoon laten reinigen bij de dealer lijkt me nogal duur, dus ik wil dit eerst eens proberen. Heeft iemand hier ervaring mee, of met een ander product?

Groeten,
Pim – Delta 806

Eddy Wynants
Berichten: 4
Lid geworden op: wo okt 22, 2014 1:46 pm

Re: Koelsysteem reinigen i.v.m. temperatuur alarm?

Bericht door Eddy Wynants »

Hey Pim, ik heb hetzelfde probleem eens voorgehad.Bij het varen had ik geen temperatuurprobleem , maar eens bij het wrak aangekomen en stationair toerental onmiddelijk temperatuuralarm. Bij mijn moter was toen de cylinderkoppakking lek. Cylinderkoppakking vervangen en het probleem was opgelost.
Sucses en mvgv Eddy

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelsysteem reinigen i.v.m. temperatuur alarm?

Bericht door Pim Janse »

Hallo, hier even een korte update op dit onderwerp.
Omdat ik koelproblemen had op mijn Yamaha F60, heb ik als eerste de thermostaat uit de motor gehaald en helemaal schoongemaakt en gesmeerd. Ik denk dat dit het problem heeft opgelost, want tijdens de laatste vaartocht heb ik geen enkel temperatuur alarm meer gehad - ook niet tijdens of na hard varen. Ik wil nog wel een keer de impeller wisselen (en evt. de motor ontkalken), maar dat lijkt dus minder nodig te zijn.

Groeten,
Pim - Delta 806

Plaats reactie