Aanschaf nieuwe BB motor (yamaha of Honda)

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Johan Hoekstra

Aanschaf nieuwe BB motor (yamaha of Honda)

Bericht door Johan Hoekstra »

Ivm aanschaf nieuwe motor het volgende,m`n keuze is gevallen op een yamaha motor met electronische brandstof inspuiting,of een Honda met 3 carburateurs,mijn vraag is nu ivm vissen tijdens eventuele koude en lichte mist,welke nu de minste problemen op levert.Van carburatie motors is mij bekent dat deze wel eens willen bevriezen tijdens koude en mist,is dit ook zo bij de efi van Yamaha of andere problemen? of levert de Honda met carburateurs ook geen problemen tijdens deze omstandigheden,en wat is er aan te doen?
Dit omdat ik na jaren varen met andermans ellende nu iets zoek,waar ik onder redelijke weersomstandigheden eens gewoon mee wil kunnen vissen.
Ellende heb ik al genoeg gehad,vandaar de aanschaf van een nieuwe motor.
E-tec daar zie ik vanaf,omdat ik gewoon een goede 4-takt motor zoek,dit is persoonlijk,zonder vooroordelen.
Ook zijn adressen welkom van dealers in de buurt welke beide verkopen.
Het gaat me niet over het verkooppraatje van de winkel,maar vooral over praktijkervaringen van onze medevissers,want deze weten vaak meer over alle voorkomende problemen dan de winkel hier in de buurt!!

Groeten vanuit Best (Eindhoven)
Johan Delta 386
Als je er eenmaal geweest bent,dan raak je eraan verslaafd, ....... De zee..
Nat van Adrichem

Bericht door Nat van Adrichem »

Je schrijft er niet bij welke motor.

Bij mijn weten heeft Honda geen motoren met carburateurs, behalve de motoren t/m 30pk.
Maar en 40pk lijkt me toch wel een minimum voor op zee.(daar ga ik voor het gemak vanuit)
Alex Wycisk

Bericht door Alex Wycisk »

Ik dacht dat Honda pas vanaf 90 PK geen carburateurs meer had ....maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Tja lastig altijd he kiezen...Yamaha is toch wel een toppertje altijd.
Suzuki is weer voordeliger...... Honda had last van oxidevorming door zout water, zijn allemaal van die geruchten die je wel eens hoort.
Ik heb zelf een Mercury EFI gehad, liep formidabel, alleen al heel snel een gebarsten drukstuk bij de schroefafdichting. ( fabrikagefoutje )

Zou zeggen ga eens op onderzoek naar koppelcurves, ..ik heb geen idee hoe de verschillende 4 tact motoren daar in verschillen. Er zijn geen rotmerken meer, alleen ik denk wel dat ze wat betreft prestatie nog wel kunnen verschillen.

Veel sterkte met je keuze !!
e-tec rulez !!
Nat van Adrichem

Bericht door Nat van Adrichem »

In de nieuwe brochure wordt vermeld dat miv van 6 maart 2008, een nieuwe generatie BF40/50 wordt geintroduceerd.

Hierin wordt er wel degelijk gerept over brandstofinspuiting. http://honda.nl/nparcarticles/Folder_BF40_BF50.pdf

In de specs. van betreffende motoren wordt er (nog) wel gesproken van carburateurs.
Johan Hoekstra

Het gaat in mijn geval over de 50PK versie,bij Yamaha 4 cilinder EFI en bij Honda 3cilinder voor zover ik weet.
Alvast bedankt voor jullie reactie`s

Johan Delta 386
ignace moerkerke

Bericht door ignace moerkerke »

ik heb nu 2 jaar de 60pk versie van yamaha en ben er zeer tevreden over
nog nooit problemen gehad
steeds 1keer starten en loopt als een zonnetje
grts
Cees van de Ven

Bericht door Cees van de Ven »

Ik heb nu bijna 3 jaar de yamaha 50pk probleemloze motor.
Na 5 maanden stilstaan in een keer starten,zou hem iedereen aanbevelen.
Hiervoor de 50pk tweetakt gehad (1op100) 18 jaar mee gevaren en nog een goede prijs voor gevangen bij het inruilen!!!
groet,cees v d Ven Delta 1063
Johan Hoekstra

Re: Aanschaf nieuwe BB motor (yamaha of Honda)

Dank jullie voor de reactie`s het is uiteindelijk toch een Yamaha F50ETL geworden,en nu maar hopen dat m`n shetland 536 er ook een beetje mee in plan? wil komen.want dat ging met m`n oude 70PK 2takt opperbest.
harrie cas

Bericht door harrie cas »

hallo johan ik denk niet dat je shetland in plane komt met een 50 pk 4 takt ten eerste is een 2 takt veel sneller dan 4 takt en ten 2e heb je 20 pk minder ik ken iemand die heeft er ook 1 een shetland 536 met een 80 pk 4 takt die vaart top 23 knopen in plane die had er een 60 pk opgehangen die boot hing op z,n kont dus kwam niet in plane .ok we horen het wel van je groetjes.
Johan Hoekstra

Re: Aanschaf nieuwe BB motor (yamaha of Honda)

Afgelopen zondag een proefvaart gemaakt met de nieuwe motor op de Maas,hij heeft duidelijk wat minder pk`s,voorheen met 70pk 2takt ging ie met 4 volwassenen en 4 kinderen makkelijk in plan?,nu met de 50pk 4 takt en zelfde personen moet je echt op de gewichtsindeling letten en komt ie wel in plan?,maar zomaar net.De snelheid is dan ongeveer 32km/h.Maar daarna nog getest met 2 volwassenen + al de bagage ging ie zeer makkelijk in plan? en zat er toch wel een flinke topsnelheid in,deze heb ik toen niet gemeten,maar dat komt nog wel. De motor kwam vlot op z`n werktoerental.Dus al met al denk ik dat ie het straks toch ook wel zal redden op de grote plas.
En zoniet,dan moeten we toch maar gaan kijken voor een andere boot denk ik.Want qua motorgewicht 110kg is dit denk ik toch wel zo`n beetje het maximum voor de shetland 536.

Dank jullie allen voor de reactie`s en vang ze.
Plaats reactie