Trimvlakken

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Frank van Vooren

Trimvlakken

Bericht door Frank van Vooren »

Wie heeft er ervaring met trimvlakken?

Omdat mijn boot( Arvor 20) in de loop der jaren, steeds zwaarder geworden is, door montage van allerlei zaken, steekt hij iets dieper in het water. Enkel als ik alleen vaar komt hij nog in plane, dit gaat uiteraard ten koste van de snelheid en brandstoverbruik. Mijn vraag is of dit op te lossen is met de montage van trimplaten. Wie heeft hier ervaring mee op dit type boot (halfglijder)?
walter de landsheer

Bericht door walter de landsheer »

Frank ,
Ik heb zelf een arvor gehad , en deze was inderdaad zeer traag en het verbruik was nogal hoog. Mijn kruissnelheid was 15 a 16 knopen, en top ongeveer 20 knopen, met een 100 pk vw motor. Het verbruik was 1,3 liter per zeemijl. Of trimvlakken veel zullen helpen , durf ik niet met alle zekerheid zeggen, misschien ook eens aan een andere schroef denken.
Ik dacht ook dat ze de nieuwe arvors met iets zwaardere motors maakten nu , dus dat zal zijn reden wel hebben .
groetjes d 1128
cor de vet

ryds

Bericht door cor de vet »

je hebt ook wel van de vlakken aan de bb motor,die van mij gaat ook traag in plane zou dit en optie zijn. :lol:
Jan De Jonghe

Bericht door Jan De Jonghe »

Planeervlakken dienen oorspronkelijk om "the list" weg te werken.
Dus om een boot die scheef vaart, recht te leggen.
Ze kunnen ook gebruikt worden om de boeg naar beneden te krijgen.
Dit resulteert in een langere waterlijnlengte, dus meer onderdompeling en mindering in snelheid.

De motor heeft zijn top pk's niet meer. De antifouling is korreliger.
De boot weegt meer doordat er vocht in laminaat gekomen is, en doordat er meer gewicht aan boord is gebracht.

Enkel meer pk's helpen.

Groeten
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

goeden avond ik denk! als ik het zo lees zonder veel ondervinding
dat de trimvlakken dienen om de boot in planee te brengen tijdens wel bepaakde omstandigheden zie gebruiksaanwijzing van je trimvlakken.
Ik denk zoals met alles het nodig is om eerst de gebruiksaanwijzing te lezen en dan het toestel te gebruiken ,een verwittigd man is er altijd 2 waard en het gebruik van trimvlakken is niet zonder risico maar bied heel veel voordelen.
Als ik eenmaal de nodige ondervinding heb met mijn boot een fishcabin 540 met trimvlakken en 115 susuki laat ik het zeker weten morgen gaat hij de eerste keer int' sop.
grt
elpescador

delta 1518
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik heb al een hele poos elektrische trimvlakken op de boot en deze kosten een beetje snelheid, maar bieden veel vaarcomfort. De boot wordt stabieler en het "op ??n oor liggen" wordt volledig uitgeschakeld. Met flaps kan je de boot perfect recht in het water houden bij hogere snelheid. Ik mag niet zeggen dat de boot er sneller van gaat planeren, daar merk ik in ieder geval niets van. Sinds de flaps er op staan, moet de motor wel iets hoger getrimd worden om de boeg hoog te houden, wat ook logisch is.
Jan De Jonghe

Bericht door Jan De Jonghe »

In dit geval gaat het om een boot met schroefas. Een halfglijder.
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

Beste vrienden heb vandaag mijn bootje 540 fishcabin de eerste maal in antwenerpen op de schelde uitgetest en ben er ongelooflijk wild van ben wel met een prof op het water geweest en deze heeft mij nog de nodige zaken uitgelegd en vooral ook de trimvlakken supper supper een geweldige ervaring, je kunt de boot samen met het trimmen van de motor
als een speer op het water leggen.
Het was wel mooi weer en glad water maar als er wat grote boten voorbij komen word het wel hobbelig en stroom staat er ook genoeg.
Tot binnenkort op de helling.
grt
elpescador

delta 1518
Hendrik Keizer

Bericht door Hendrik Keizer »

Volgende stap is ook nog eens de ACS+ van Mente Marine er aan koppelen. Je hoeft dan ook niet meer aan de knoppen te zitten.
Boot trimt automatisch naar de goede stand en blijft onder diverse omstandigheden keurig in de juiste stand.
Hendrik
Ronald Anderiesse

Bericht door Ronald Anderiesse »

Wij hebben op onze Hardy 17 met Yamaha 60 pk 2 takt,
op de cavitatieplaten van de buitenboordmotor, trimplaten van kunsstof geplaatst, dus het oppervlak van de cavitatieplaat werd hierdoor vergroot.
Resultaat was iets eerder in planee van 13 naar 10 mijl...
en een beter stuurgedrag bij lage snelheid, een redelijk goedkope oplossing

Wellicht zijn verstelbare RVS trimvlakken aan de spiegel een betere optie
daar je dan een groter vlak heb om nog meer opwaartse kracht te krijgen, en zoals al eerder genoemd betere (laterale) trim mogelijkheden als de boot meer op een oor licht...
Ook is het zo dat de boot door de reactiekrachten van de schroef al de neiging heeft om naar links door te hangen, dit kan je natuurlijk verhelpen door de zwaardere dingen naar stb. te verleggen
Hou wel in gedachten dat geen een boot dezelfde is, denk dan aan combinatie van vorm onderwaterschip en gewichtsverdeling.

Grtz.

Ronald
cor de vet

trimvlakken

Bericht door cor de vet »

ik heb een rysd 5.50 met een 60 pk mercury wou ze ook monteren,mijn boot hangt achterover.Heb al gekeken op marktplaats kan ze niet vinden. :oops:
Ben ook even wezen vragen bij een watersportzaak in Ens,die rade mij de trimvlakken op de motor af,er zouden teveel krachten op de motor komen.
De motor word omhoog getild,er komen,krachten op de spiegel en op de stuur machanisme van de motor.
Wel vertelde hij,de boot is eerder in panee en zal het brst verbruik afnemen.Ook de topsnelheid zal zakken.
Hendrik Keizer

Re: trimvlakken

Bericht door Hendrik Keizer »

cor de vet schreef:ik heb een rysd 5.50 met een 60 pk mercury wou ze ook monteren,mijn boot hangt achterover.Heb al gekeken op marktplaats kan ze niet vinden. :oops:
smarttabs via boomert in Giethoorn of bennet hydraulische via technautic.
Hydrofoils op het staartstuk pas als allerlaatste keuze nemen
hendrik
Plaats reactie