te traag
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm
te traag
Met een 60 pk mercury 4takt loopt mijn jumbo 535 max 22 per uur.
Het is net of hij niet op toeren komt (max 4200 tpm)
Is dit normaal en kunnen glijvinnen of trimflappen hierbij helpen om de snelheid te verhogen?
Ik ben einde raad,wie kan mij helpen.
Delta 482
Frank
Het is net of hij niet op toeren komt (max 4200 tpm)
Is dit normaal en kunnen glijvinnen of trimflappen hierbij helpen om de snelheid te verhogen?
Ik ben einde raad,wie kan mij helpen.
Delta 482
Frank
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am
toeren
toerental zit fout; of je motor hangt te laag op de spiegel = te ver onder water; of je hebt een te grote schroef
als je zelf je motor op de boot hebt gehangen kan het zijn dat je hem te laag hebt gehangen; even nakijken hoeveel cm je cavitatieplaat precies onder de onderkant van je boot moet uitkomen;
het kan ook een technisch probleem zijn natuurlijk waardoor je motor niet meer toeren kan lopen; je zou dat kunnen testen door je motor in het water iets te trimmen en dan volgas geven; 5500 t/m zou je zeker moeten halen
er zullen ongetwijfeld nog wel een paar technische raadgevingen volgen op dit forum
succes
als je zelf je motor op de boot hebt gehangen kan het zijn dat je hem te laag hebt gehangen; even nakijken hoeveel cm je cavitatieplaat precies onder de onderkant van je boot moet uitkomen;
het kan ook een technisch probleem zijn natuurlijk waardoor je motor niet meer toeren kan lopen; je zou dat kunnen testen door je motor in het water iets te trimmen en dan volgas geven; 5500 t/m zou je zeker moeten halen
er zullen ongetwijfeld nog wel een paar technische raadgevingen volgen op dit forum
succes
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Een Jumbo 535 is een zware boot ....
Een 60 Pk 4 tact zal zeker moeite hebben hiermee naar mijn idee.
Ik heb zelf een sportbootje gehad ( superlicht ) met een 40 Pk 4 tact .. leuk hoor met z n 2en ging het net .. maar met 3 personen kwam het ding niet eens in plane.....
Pk is Pk , maar een 2 tact motor heeft veel meer koppel onderin om de boot in plane te krijgen.
Wat je kan doen is proberen trimplaten te monteren om de boot achterin wat makkelijker omhoog te krijgen, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.
Om te vergelijken, ik vaar met een beekman 505 met 75 Pk 2 tact er achter, dat loopt riant 60 km per uur met 2x 30ltr brandstoftanks, 2 accu's 2 personen en visrommel.
Groetjes Alex.
Een 60 Pk 4 tact zal zeker moeite hebben hiermee naar mijn idee.
Ik heb zelf een sportbootje gehad ( superlicht ) met een 40 Pk 4 tact .. leuk hoor met z n 2en ging het net .. maar met 3 personen kwam het ding niet eens in plane.....
Pk is Pk , maar een 2 tact motor heeft veel meer koppel onderin om de boot in plane te krijgen.
Wat je kan doen is proberen trimplaten te monteren om de boot achterin wat makkelijker omhoog te krijgen, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.
Om te vergelijken, ik vaar met een beekman 505 met 75 Pk 2 tact er achter, dat loopt riant 60 km per uur met 2x 30ltr brandstoftanks, 2 accu's 2 personen en visrommel.
Groetjes Alex.
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm
hallo
de motor is in eerste plaats veel te licht voor de boot,,,,daarnaast kan er ook nog een te grote schroef op zitten ,en kan er mischien een cilinder niet werken?
heeft de boot dit altijd gedaan? of heb je hem net?
op dit type boten zou je minimaal een 90pk of een 115pk moeten hebben.
het gewicht van de boot , als je gaat vissen is al vlug 1000 A 1200 kilo
dus een 60 pk????
veel te licht!
normaal word er geteld 1 pk per 10 KILO dus 100pk voor 1000 kilo
de motor is in eerste plaats veel te licht voor de boot,,,,daarnaast kan er ook nog een te grote schroef op zitten ,en kan er mischien een cilinder niet werken?
heeft de boot dit altijd gedaan? of heb je hem net?
op dit type boten zou je minimaal een 90pk of een 115pk moeten hebben.
het gewicht van de boot , als je gaat vissen is al vlug 1000 A 1200 kilo
dus een 60 pk????
veel te licht!
normaal word er geteld 1 pk per 10 KILO dus 100pk voor 1000 kilo
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Heeft allemaal te maken met koppel, een 4 tact kan wel , maar dan kom je idd in de richting van de 100 Pk uit....
Ga je voor een 2 tact dan kan je met minder Pk s en dus ook gewicht af.
Ik ben er heilig van overtuigd, 4 tact loopt schitterend, maar je hebt een hele dikke motor nodig om zo n zware boot uit het water te krijgen.
Maar dit is nu niet echt de discussie, jouw probleem is dat je motor gewoon te weinig kracht heeft om die zware Jumbo het water uit te krijgen, vraag anders eens advies aan het bedrijf waar die boot vandaan komt...geloof dat dat poelgeest is ????? Wie weet heeft die tips mbt de ( soort ) trimvlakken die je eventueel kan gebruiken icm met deze motor.
Welk merk motor heb je trouwens ?
Of er moeten leden zijn die ook ervaring hebben met dit probleem....
Succes !!
Ga je voor een 2 tact dan kan je met minder Pk s en dus ook gewicht af.
Ik ben er heilig van overtuigd, 4 tact loopt schitterend, maar je hebt een hele dikke motor nodig om zo n zware boot uit het water te krijgen.
Maar dit is nu niet echt de discussie, jouw probleem is dat je motor gewoon te weinig kracht heeft om die zware Jumbo het water uit te krijgen, vraag anders eens advies aan het bedrijf waar die boot vandaan komt...geloof dat dat poelgeest is ????? Wie weet heeft die tips mbt de ( soort ) trimvlakken die je eventueel kan gebruiken icm met deze motor.
Welk merk motor heb je trouwens ?
Of er moeten leden zijn die ook ervaring hebben met dit probleem....
Succes !!
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Hey ,
Ja die mercury's hebben een klein schroefje he, maar k vind ze wel heel mooi lopen. Ik had zelf een 40 efi.
Ik denk dat als je er 2 achter hebt hangen dat je dan zat hebt , kijk wel ff of je spiegel dat kan hebben wat betreft gewicht.
Is ook mijn ideaal hoor 2 motoren .. maar ja je kan niet alles hebben.
Groetjes.
Ja die mercury's hebben een klein schroefje he, maar k vind ze wel heel mooi lopen. Ik had zelf een 40 efi.
Ik denk dat als je er 2 achter hebt hangen dat je dan zat hebt , kijk wel ff of je spiegel dat kan hebben wat betreft gewicht.
Is ook mijn ideaal hoor 2 motoren .. maar ja je kan niet alles hebben.
Groetjes.
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za jul 19, 2008 6:21 pm
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:07 pm
Jumbo 535
Hoi Frank,
Ik heb ook een jumbo 535.
Volledig beladen, met 3 personen, volle tank van 130 liter.
90 pk optimax erachter en geen centje pijn.
Loopt en vaart als een tierelier.
groeten.
Ik heb ook een jumbo 535.
Volledig beladen, met 3 personen, volle tank van 130 liter.
90 pk optimax erachter en geen centje pijn.
Loopt en vaart als een tierelier.
groeten.
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm
60 pk?
Hallo,
42 km/u met een Jumbo 535 met een gewicht van 1250 kg? Dan zal dit toch wel een 60 pk 2-takt zijn geweest.
Beste Frank
Vermoedelijk montagehoogte van de motor fout al dan niet in combinatie met foute schroef. Zoals Frans zei: probeer eens te trimmen en kijk of het toerental omhoog gaat.
Mvg,
Mark
42 km/u met een Jumbo 535 met een gewicht van 1250 kg? Dan zal dit toch wel een 60 pk 2-takt zijn geweest.
Beste Frank
Vermoedelijk montagehoogte van de motor fout al dan niet in combinatie met foute schroef. Zoals Frans zei: probeer eens te trimmen en kijk of het toerental omhoog gaat.
Mvg,
Mark
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Een Optimax is al ik mij niet vergis een 2 tact .... en die 60 Pk, zal toch echt ook een 2 tact geweest zijn.
Pk is Pk , maar een 2 tact heeft gewoon veel meer koppel om de boot het eerste zetje te geven ........................
Vergis je niet in dat verschil !! ( zeker als je kleinere motoren gaat vergelijken )
Pk is Pk , maar een 2 tact heeft gewoon veel meer koppel om de boot het eerste zetje te geven ........................
Vergis je niet in dat verschil !! ( zeker als je kleinere motoren gaat vergelijken )
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo dec 09, 2007 9:44 am
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo dec 09, 2007 9:44 am
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za aug 02, 2008 4:20 pm
mercury
ik heb ook een 60 pk loopt met 6000 rpm 52 km door het water.frank heb de foto van mijn boot naar je opgestuurd dus je kent hem
of de schroef te groot of ander problemen,ga maar eens naar een watersport centrum.
voor het geval je de foto niet meer hebt mijn boot is een ryds 550 weegt zoon 700 kilo.
volgens mij een kleinere schroef.
of de schroef te groot of ander problemen,ga maar eens naar een watersport centrum.
voor het geval je de foto niet meer hebt mijn boot is een ryds 550 weegt zoon 700 kilo.
volgens mij een kleinere schroef.
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am
Een Mercury 60PK 4takt is begrensd op 6000 tpm.
Mijn bootje met 3 zware mannen en complete uitruisting weegt geschat zo'n 1000 kg en haalt ook de 40 km/u bij zo'n 5800 tpm.
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat je schroef te groot is.
Toen ik de boot kocht zat er ook te grote schroef op en heb met wat schroeven ge?xperimenteerd.
Ik heb er nu een RVS 3 blads 13 pitch op. (11 1/8 X 13 ) en loopt als een tierelier.
Slechte benzine of de toevoer ervan kan je zo goed als uitsluiten, want dan zou je 4200 tpm ook niet halen.
De cavitiatieplaat van je motor moet van 0 tot ? 2,5 cm onder de bodem van de boot hangen.
Ik denk niet dat trimvlakken of vinnen ed. je snelheid zullen verhogen. Met die vinnen zal je boot eerder in plan? komen maar niet harder laten lopen.
Mijn bootje met 3 zware mannen en complete uitruisting weegt geschat zo'n 1000 kg en haalt ook de 40 km/u bij zo'n 5800 tpm.
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat je schroef te groot is.
Toen ik de boot kocht zat er ook te grote schroef op en heb met wat schroeven ge?xperimenteerd.
Ik heb er nu een RVS 3 blads 13 pitch op. (11 1/8 X 13 ) en loopt als een tierelier.
Slechte benzine of de toevoer ervan kan je zo goed als uitsluiten, want dan zou je 4200 tpm ook niet halen.
De cavitiatieplaat van je motor moet van 0 tot ? 2,5 cm onder de bodem van de boot hangen.
Ik denk niet dat trimvlakken of vinnen ed. je snelheid zullen verhogen. Met die vinnen zal je boot eerder in plan? komen maar niet harder laten lopen.
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm
Bedankt vrienden,
Ik ga allereerst eens langs waar ze mijn motor erop geplaatst hebben.
Daar dit toch een bekend watersportcentrum is denk ik wel dat mijn motor er goed op geplaatst is.
Ik ga zeker een kleine schroef uitproberen daar dit toch het meest voor de hand liggende probleem kan zijn.
Hopelijk gaat het dan lukken en kan ik eindelijk eens fatsoenlijk gaan vissen.
Nu nog een kleiner schroef vinden!
Groetjes
Frank
Delta 482
Ik ga allereerst eens langs waar ze mijn motor erop geplaatst hebben.
Daar dit toch een bekend watersportcentrum is denk ik wel dat mijn motor er goed op geplaatst is.
Ik ga zeker een kleine schroef uitproberen daar dit toch het meest voor de hand liggende probleem kan zijn.
Hopelijk gaat het dan lukken en kan ik eindelijk eens fatsoenlijk gaan vissen.
Nu nog een kleiner schroef vinden!
Groetjes
Frank
Delta 482
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Met een 60 pk mercury 4takt loopt mijn jumbo 535 max 22 per uur.
Frank, misschien een domme vraag van mij, maar heb je het nou over 22 mijl/u of 22 km/u ?
Als het mijl is dan komt het m.i. in verhouding al aardig in de buurt van de andere genoemde orka's/soortgelijke boten.
Als het km is dan is het natuurlijk veel te laag.
Het toerental moet in ieder geval omhoog om het max. vermogen aan te kunnen spreken. Een prop met een kleinere spoed, zoals al eerder opgemerkt, uitproberen dus. Op je huidige prop staat als het goed is de "maat" aangegeven. Ik ga er vanuit dat de schroef niet uit vorm is geraakt en/of dat de motor trilt bij meer toeren.
Groet,
Dre.
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am
andere motor
Frank, in plaats van een andere schroef zou je volgens mij beter overwegen om er een andere motor op te hangen; 90 ? 115 pk is meer geschikt voor je boot;
je verbruik gaat ook naar omlaag gaan aangezien die zwaardere motor veel minder moet "werken" als jou 60 PK
je sprak van een 2e motor en dat gaat ongetwijfeld je snelheids- en toerentalprobleem oplossen; maar je gaat met 2 x 60 PK geen 120 PK overhouden en je verbruik gaat een stuk hoger zijn dan met 1 x 115 PK;
ook je totale gewicht gaat stijgen
je verbruik gaat ook naar omlaag gaan aangezien die zwaardere motor veel minder moet "werken" als jou 60 PK
je sprak van een 2e motor en dat gaat ongetwijfeld je snelheids- en toerentalprobleem oplossen; maar je gaat met 2 x 60 PK geen 120 PK overhouden en je verbruik gaat een stuk hoger zijn dan met 1 x 115 PK;
ook je totale gewicht gaat stijgen
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm
het is wel zo als je 2 motoren van 60 pk moet voeden om een redelijke snelheid te halen verbruik je al gauw met beide motoren 1,6-1,7 liter de mijl en met een 115 pk ligt dit ongeveer met de moderne techniek op een liter de mijl. en hij zal dan je jumbo een kleine 30 mijl in topsnelheid lopen.dat zal ie met die 2x 60 pk nooit halen.alleen een berg benzine slurpen.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: ma feb 04, 2008 7:49 pm
Hallo Frank,
ik weet misschien nog wel een perfecte Mercury 115 pk 4 tact voor je staan.
Stuur anders je mailadres maar eens door.
e_claes@edpnet.be
Gr,
Eddy.
ik weet misschien nog wel een perfecte Mercury 115 pk 4 tact voor je staan.
Stuur anders je mailadres maar eens door.
e_claes@edpnet.be
Gr,
Eddy.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm
shroef
ik zelf een beetje met het zelfde probleem maar dan de schroefkeuze hoevel toeren en welke snelheid moet ik kunnen halen met een beekman 505 met een 60 pk 4 takt mercury motor ? ik haal nu ongeveer 4900 toeren en 50km per uur is dit dan goed of moet ik naar een kleinere schroef ?
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am
5500 t/m
ik ben er niet zeker van maar ik vermeod dat je max toerental in de buurt van 5500 ? 5750 t/m zou moeten liggen; als je dit niet kan halen (in optimale omstandigheden), dan is je schroef te groot...
het zou wel eens kunnen zijn dat je, met die kleinere schroef en hoger toerental, geen 50 km/u meer gaat halen...
voor je motor is het toch beter dat je die max.toerental kan halen; je boot gaat minder "stroppen" in de golven en iets minder moeite hebben om zich uit een dal te trekken
succes
het zou wel eens kunnen zijn dat je, met die kleinere schroef en hoger toerental, geen 50 km/u meer gaat halen...
voor je motor is het toch beter dat je die max.toerental kan halen; je boot gaat minder "stroppen" in de golven en iets minder moeite hebben om zich uit een dal te trekken
succes
-
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm
Re: shroef
1 of 2 tikkies kleiner. 1" kleinere spoed is ongeveer 200 toeren omhoog.hilbert van vlimmeren schreef:ik zelf een beetje met het zelfde probleem maar dan de schroefkeuze hoevel toeren en welke snelheid moet ik kunnen halen met een beekman 505 met een 60 pk 4 takt mercury motor ? ik haal nu ongeveer 4900 toeren en 50km per uur is dit dan goed of moet ik naar een kleinere schroef ?
Even in het boekje kijken wat het max toerental is.
Iets daaronder is goed
hendrik
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm