temperatuurproblemen volvo penta

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Eddy Timmermans
Berichten: 68
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm

temperatuurproblemen volvo penta

Bericht door Eddy Timmermans »

Ik ben reeds een tiental jaar in het bezit van een Hardy 24 Fishingboat, uitgerust met een 150 pk diesel turboprop van Volvo Penta type D41. Deze motor kan normaal een bereik van 3800 toeren aan. Reeds ettelijke keren heb ik ondervonden dat bij een toerental groter dan 3000 toeren ik een
temperatuurprobleem krijg ttz. +/- 95 graden. Wanneer ik dan het toerental verminder naar onder de 3000 toeren kan ik na enkele minuten zonder probleem verder varen desnoods tot in Engeland.
Ik wil dit laten nakijken, maar om te verhinderen dat men mij een financiële oor aannaait, zou ik graag weten of iemand dit probleem herkent en weet wat de mogelijke oorzaak is. Mij automekaniker spreekt van mogelijkheid Termostaat, de bootmekanieker sluit dit volledig uit. Mijn boot is dit jaar begin juni uit het water geweest voor nazicht antifouling, staartstuk en de impellor werd vernieuwd. Alvast bedankt voor iedere reactie.
Groetjes, eddy timmermans delat 1052

De Loose Eddy
Berichten: 53
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 9:28 pm

Re: temperatuurproblemen volvo penta

Bericht door De Loose Eddy »

Beste Eddy

Ik veronderstel dat de motor gekoeld word door een gesloten circuit en dat met een warmte wisselaar het koelvloeistof van de motor word gekoeld door zout water.
Het kan inderdaad de thermostaat zijn of de water pomp van de motor zelf die aan het verslijten is.
Misschien een domme vraag maar zit er genoeg koelvloeistof in de motor dat kan ook een oorzaak hebben. Te veel motor olie in de motor kan ook een gevolg hebben dat de motor te warm word.
Je moet is zien of als je boven de 3000 toeren zit of er genoeg water door de warmte wisselaar stroomt , dit kan je zien in de wier pot of de doorstroom goed is als dit niet is kan het zijn dat er een luchtbel rond de staart vormt

met vriendelijke groeten

Eddy

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: temperatuurproblemen volvo penta

Bericht door Frans Salvo »

Hallo Eddy, te weinig koeling door te weinig zeewater-doorvoer is dus een mogelijke oorzaak (zoals hierboven al aangehaald). Indien het dit zou zijn wil dit nog niet automatisch zeggen dat de waterpomp niet voldoende debiet meer geeft; een mogelijke oorzaak is ook dat het aanvoerkanaal vol zit met mosseltjes/pokken/oesters !
als de boot uit het water moet, zou ik in ieder geval dit eerst goed bekijken vooraleer er een andere waterpomp in te steken

succes en laat eens weten of je het probleem hebt gevonden/opgelost

vr gr
Frans

Eddy Timmermans
Berichten: 68
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm

Re: temperatuurproblemen volvo penta

Bericht door Eddy Timmermans »

Hallo mannen, bedankt voor de reactie. Het kan inderdaad de waterpomp zijn, maar vermits mijn motor maar 450 draaiuren heeft zou ik het straf vinden dat na dit aantal uren mijn waterpomp het reeds begeven heeft.

Groetjes, eddy timmermans delta 1052

Peter Lavrijssen
Berichten: 20
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 5:07 pm

Re: temperatuurproblemen volvo penta

Bericht door Peter Lavrijssen »

Ik heb bij mijn vorige boot hetzelfde probleem gehad maar dat was niet met een Volvo maar Mercruiser. De technieker dacht ook aan de thermstaat maar na vervanging nog steeds hetzelfde probleem. Het koelwater wordt bij Mercruiser aangezogen langs het staartstuk en hier wil al wel eens vuil, aangroei in komen. Ik vind ook dat het debiet dat men langs hier heeft veel te klein is. We hebben dan gewoon een inox pijp gemaakt tot net onder de kiel. Door de druk tijdens het varen komt het water zo in de wierpot terecht. Nadien nooit meer temperatuurproblemen gehad ook niet wanneer het staartstuk wat dicht zat want er was altijd voldoende aanvoer van water.

Succes ermee,
Peter

Eddy Timmermans
Berichten: 68
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm

Re: temperatuurproblemen volvo penta

Bericht door Eddy Timmermans »

Ok mannen, de boot is binnen voor nazicht. Blijkbaar is er iets fout met het koelwaterpijl. Motor zou koelwater verliezen via verstopping of lek. Als het nagekeken is en in orde hou ik jullie op de hoogte van het resultaat.
Groetjes, eddy timmermans delta 1052

Eddy Timmermans
Berichten: 68
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm

Re: temperatuurproblemen volvo penta

Bericht door Eddy Timmermans »

Peter, mag ik je telefoonnummer zo dat ik eens contact kan opnemen ivm de door U gesuggereerde oplossing met inox buis. 00.32.3.383.25.51
Groetjes, eddy timmermans

Plaats reactie