Beginnend bootvisser

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

Hallo allemaal.

ik ben barry en heb sinds 2 weken een shetland 498 met een 25 autolube gekocht.
nu ben ik vaak aan het vissen op de waterweg maar heb nog geen ervaring op zee.
wel heb ik al veel ervaring met boten en varen, maar niet op zee.

ik ben vorig weekend voor het eerst de boot gaan testen bij stellendam, daar de trailer gestald en hengels mee.
de boot vaarde met 2 man 28 km, ik ben nu al aan het kijken voor een zwaardere motor:)
1 weitingkje gevangen en teruggezet een een surfster terug op land gebracht haha

de boot is nog niet klaar (nog geen gps-fishfinder en hulpmotor)

nu is mijn vraag als mijn bootje klaar is of iemand mij een beetje wegwijs kan maken in het bootvissen....

ik stel elke tip op prijs...

mvg. barry

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Rinus Visser »

Geachte heer v.d. Spek,

Al Deltalid ?
Of, indien nog niet, al aan gedacht om ingaande 1-1-2011 toe te treden tot de Bootvisvereniging Zuid-West Nederland ?
Als penningmeester van ZWN is dat een van de eerste gedachten als ik uw vraag om wegwijs gemaakt te worden lees, sorry voor die gedachte.

M. Visser
penningmeester
Bootvisvereniging Zuid-West Nederland

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Ronald Anderiesse »

En natuurlijk donateur worden van de KNRM.
Kost weinig.
Maar kan een hoop kosten voorkomen....

En er zijn genoeg ervaren bootvissers die je willen helpen,

Grtz,

Ronald

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

ik heb mezelf vorige week aangemeld en heb inmiddels de info binnen...
ik wil graag per direct lid worden als dat kan of kan dit alleen per 1 jan?

ik probeer volgende maand de boot klaar te hebben en de eerste keren te gaan vissen.
het lijkt mij dan wel een veilig idee als ik met een andere visser mee op kan varen om even de basis te leren over het ankeren, scheepsverkeer, veilige vaarroutes enz,
ik zou ook graag een deltabak willen en mischien ook marifoon, ik hoorde dat je voor marifoon op zee geen cursus hoeft te volgen. klopt dit?

ik ben al bezig het forum door te lezen om wat tips en info te verkrijgen over hoe alle's op zee werkt.. :)

alvast bedankt...
mvg. barry

Marcel Brevé
Berichten: 129
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 5:39 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Marcel Brevé »

Hallo Barry,

Ik dien hetzelfde belang als collega bestuurslid Rinus Visser, namelijk een sterke vereniging.

Ik lees net dat u zich als lId van onze bootvisvereniging hebt opgegeven. Leuk, welkom.

Als u dat wenst maak ik u wegwijs in bootvisland. Via mijn mailadres op de bestuurspagina kunt u met mij contact opnemen.

Mijn woonplaats is Stellendam hierdoor vaar ik ook voornamelijk vanuit Stellendam.

Groeten,

Marcel Brevé
delta 1566

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

kijk dat klinkt goed :)

ik sta op de trailer en woon in schiedam waar ik tevens een ligplaats aan de waterweg heb, maar ik kan makkelijk naar stellendam komen.
daar is het gelukkig ook wat rustiger dan de monding van de waterweg haha.

weet jij toevallig of de deltabak van roadcom goed te doen is? (ziet er wel mooi uit :) )

de bedoeling is om binnenkort de wrakken op te zoeken en ik ben nu een beetje aan het uitzoeken wat ik daar allemaal voor nodig heb aan uitrusting.
varen er veel boten met een hulpmotor? of varen er vaak booten samen?
dit soort dingen wil ik allemaal in orde hebben voor we de 1e keer weggaan...

alvast bedankt voor de hulp.
mvg.

Marcel Brevé
Berichten: 129
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 5:39 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Marcel Brevé »

Barry,

Als je lid bent van bootvisvereniging "Deltavissers" en je gaat voor een Deltabak, dan is hiervoor Rinus Visser DE aangewezen persoon. Hij kan je hierover het beste inlichten. Nu is het wel zo dat Agentschap Telecom voor het gebruik van de zendfrequentie een vergunning moet verlenen. Dus eerst een vergunning en dan pas een BAK installeren. Heb ik het mis dan graag even een correctie Rinus. :!:

Het valt mij overigens op dat je als beginnend bootvisser al forse plannen maakt om de wrakken te gaan bezoeken. Je zult merken dat dit helemaal niet mee zal vallen. Het duurt echt wel even voordat je hier ervaring in hebt opgedaan. Maar, het is zeker te leren.

Een hulpmotor!! Ja ook hier zijn veel discussies over. Je moet doen waar je jezelf het meest prettig bij voelt. Ik heb er geen. Ben nl van mening dat een 5 pk thuisbrenger zeker als je het tij tegen hebt niet bijzonder veel zal uitrichten op een boot van ca 1100 kilo.

Zonder nu vervelend over te komen. Als je eenmaal definitief lid bent dan kom je (als je wilt) maar eens bij me langs en dan laat ik wel het e.e.a. zien.

Ik hoor je wel.

Groeten,
Marcel

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door John Ezendam »

Ik ben wel van mening dat een thuisbrenger noodzakelijk is ivm veiligheid. Kan ook iets zwaarder zijn dat 5 PK.
Maar een boot van vermeld gewicht kun je ook op gang krijgen met een dergelijke buitenboordmotor.
Na testen is gebleken dat dit zelfs lukt met een elektro buitenboordmotor van 84lbs.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Marcel Oomen »

met een zee als een biljartlaken misschien wel john, maar laten we barry nou niet een verkeerd beeld geven,
als er een beetje golven staan richt je met 5 pk niet veel meer aan , mijn mening althans..
maar je hebt wel gelijk, een zwaardere hulpmotor erbij is altijd beter .
grtz, marcel D.1013

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

flinke plannen heb ik wel :) maar ik wil wel rustig beginnen hoor.

inmiddels heb ik de contributie voldaan, even afwachten tot dit verwerkt is.
krijg ik dan ook meteen een deltanummer?

ik heb wel al lange ervaring op alle binnenwater en rivieren en heb zelf een plezierjachtje.
ik weet hoe te varen en reageren en weet ook de regels op binnenwater, alleen de zee is even anders :o haha

ik spreek zeker eerst even af voor de nodige info: bedankt voor dit aanbod trouwens.

ik kan een evenrude vro 50 kopen, iemand ervaring met deze motoren? (ik heb liever een dikke e-tec maar dit licht niet binnen mijn budget:) )
er hangt nu een 25 yamaha autolube achter maar die haalt net 25 km met 2 man en zonder hulpmotor, dit duurt erg lang eer je een paar km weg hebt.

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

nog even iets..

ik ben zaterdag wezen proefvaren en hellingen in stellendam buiten.

alles was nieuw maar het lukte wel, alleen op de terugweg naar schiedam is het dakluik er afgewaaid en hier kwam ik thuis pas achter.

erg vervelend voor mij en ook voor de mede weggebruikers, gelukkig niets gehoord maar wel meteen geleerd dat je de boot op trailer heel goed in moet pakken.

nu weer opzoek naar een luik :?

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Frans Salvo »

Beste, met die combinatie (en dan bedoel ik vooral de motor) is het absoluut niet verstandig om op de wrakken te gaan vissen; wrakken in de voordelta of oosterschelde is geen probleem, maar wrakken die 40 km of meer weg zijn, daar zou ik NIET aan beginnen met die motor. En ik vermoed dat er nogal wat leden het met mij eens gaan zijn !
En ik zou je absoluut de raad willen geven om eerst een paar keer met een ervaren rot op zee te gaan; en als het even kan om die persoon de eerste keer eens uit te nodigen op je boot.
zorg er in ieder geval voor dat al je veiligheidsmiddelen perfect in orde zijn VOOR je vertrekt

succes

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

met een ervaren visser meegaan is zeker eerst de bedoeling.

met deze combinatie bedoel je dan de boot met de 25 autolube of de 50 vro?

en ik dacht juist dat shetland een vrij sterke stabiele boot zou zijn?

en wat betreft wrakken in de voordelta, daar gaat ook mijn doel naar uit om daar leuk te kunnen vissen... zo ver hoeft voor mij niet, en al zeker niet alleen...

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Rinus Visser »

Uw aanmelding als lid is juist, ook dat ik u o.a. infomateriaal heb gestuurd.
In dat Infobulletin wordt ook geschreven over toetreden in de maanden oktober t/m december van een jaar. Komt er op neer dat aanmeldingen vanaf oktober naar het nieuwe jaar worden doorgeschoven. Het is een beetje wrang om iemand nu nog € 45,-- contributie te laten betalen voor minder dan 3 maanden. In dat onderwerp wordt ook aangegeven dat bij (directe) betaling de aanvraag voor een zendvergunning niet tot januari van het volgend jaar hoeft te wachten maar bij ontvangst van de betaling wordt verzorgd. Ook andere elementen gaan dan direct in. Ook gebruik van Deltanummer.

Dan nog even over de thuisbrenger.
Persoonlijk zou ik liever een marifoon of Deltabak bezitten dan een thuisbrenger met geringe p.k.'s. En ............ inderdaad Redder aan de Wal (donateur) worden bij de KNRM. Voor minimaal € 15,-- (mag ook ietsje meer zijn) per jaar ben je koopman. Heb je een keer de assistentie van een KNRM reddingboot nodig kan je op de vraag van de bemanning hiervan: "ben je al Redder aan de Wal "? volmondig "ja" antwoorden.
Succes met de hobby.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Frans Salvo »

Hallo Barry, met de Shetland op zich heb ik geen ervaring (daar zijn er anderren die meer info kunnen geven)
maar zoals ik al aanhaalde heb ik vooral een probleem met de 25 PK; als je, met 2 man, 28 km/u haalt; dan neem ik aan dat dit gemeten is op een rivier/meer/onder de kant van de zee. Stel je eens voor dat je met sterke tegenstroom + wind + golven terug moet omdat er een onweer opkomt...

Voordelta tot daar aan toe maar verder zou ik absoluut niet gaan.

Met die 50 PK wordt het een iets ander verhaal en zal je snelheid gevoelig omhoog gaan; waardoor andere wrakken binnen bereik komen;

succes

ps : als je gaat ankeren; zorg dan dat je minstens 3 x de diepte van het water aan koord uitlegt VOOR je vastmaakt en leg streeds een mes in de buurt

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Marcel Oomen »

dag barry,
een shetland is een goede boot,maar mijn ervaring is dat zelfs een 50 pk nog ietwat licht zou kunnen zijn.
ikzelf heb een 550 quicksilver (dus is maar een klein beetje groter ) en ben van 50 naar 90 pk gegaan.
een wereld van verschil, moest ik normaal tegen de golven opboksen, nu gaat hij er als een speer doorheen, zelfs met volle lading op de terugweg..
je wilt vooraan beginnen, maar mijn ervaring is, dat als je het begint onder de knie te krijgen je toch steeds verder zult willen gaan, maw je zult dan ook een zwaardere motor moeten hebben.
misschien dat je ergens een mooie tweedehands zwaardere motor kunt krijgen.
overigens geef ik rinus gelijk, beter een goed bakje evt. met marifoon is veiliger dan een lichte thuisbrenger ( en goedkoper), ikzelf heb er ook geen, wel de bakjes.
succes,
grtz, marcel D.1013

Wouter Kuystermans
Berichten: 57
Lid geworden op: do okt 25, 2007 6:54 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Wouter Kuystermans »

He Marcel, ga jij ook vol terug dan?? Wij meestal vooral met een lege tank :mrgreen: :mrgreen:

Maar je hebt wel gelijk, beter gelijk een wat zwaardere motor dan na een jaar weer wat anders
willen. Maar ik heb geen idee wat er achter zo'n Shetland mag hangen. En met zo'n thuiskomer
moet je ook zorgen dat t ding onderhouden wordt, je schiet er weinig mee op om dat gewicht
mee te slepen en erachter te komen dat deze ook niet start wanneer je hem nodig hebt.

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Klaes Dijkstra »

via http://www.shetland.owners.org.uk kun je veel info vinden over je 498 er mag tussen de 50 en 70 pk achter snel even gekeken. onder bootspecs vindt je informatie gewoon lekker even zoeken en je vindt heel veel info

succes.

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

bedankt voor alle tips en info...

ik heb mijn deltanummer binnen :) delta 1620

nu nog even de rest van de boot klaarmaken. andere motor is mischien zaterdag klaar
een evinrude vro 70, deze krijgt donderdag een beurt.

zendvergunning is de deur uit voor de deltabak, even kijken wanneer deze klaar is.

dan ga ik nog even zoeken naar een fishfinder/plotter combo.
ik ben niet heel erg rijk dus ga ik eerst kijken voor een goedkoop apparaatje rond de 5-600
ik weet niet of iemand nog een 2dehands in de aanbieding heeft :) ?
en dan sparen todat ik een mooi apparaat kan kopen, maar we willen tot die tijd wel vissen vandaar :)

zit er verschil tussen de deltabakken van de vereniging en de nieuwe van roadcom?

bedankt mvg barry

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

mijn mailadress is trouwens: vanderspekpiping@hotmail.com

mvg. barry

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Rinus Visser »

Deltabakken uit het verleden waren o.a. Satcom Scan 3FM en Danita Mark 3 Maritime.
Beiden zeer goede Deltabakken met 3 Deltakanalen.
De Roadcom heeft 40 Marc kanalen en 3 Deltakanalen.

Werkt de "oude" bak naar behoren adviseer ik geen nieuwe te kopen.
Bij de Satcom Scan 3 FM veel drukknoppen en draaiknoppen.
Voor de juiste instelling zie hiernaast: Werking van de Deltabak.

Oh ja, er was ook een Cobra in omloop, zie plaatje links.

Eddy Claes
Berichten: 38
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 7:49 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Eddy Claes »

Ik heb nog een deltabak Cobra liggen die weg mag voor een prijsje. Was één van de laatst geleverde Cobra's en heeft slechts één jaar op de boot gestaan.
Volgens mij was de Cobra één van de beste deltabakken in omloop.
Indien je interesse hebt laat je maar een seintje.
Gr,
Eddy Claes.
e_claes@edpnet.be

Ron Bout
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 8:02 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Ron Bout »

Hooi Barry

Heb zelf een paar jaar een Shetland 498 (Sealark) gehad met 40 PK Mercury 2-takt, prima boot waar je veel plezier aan kunt en waarschijnlijk ook zult beleven.
Een nadeel, vond ik dat de 2-takt meer dorst had als de schipper en dus wanneer je wat verder of langer weg wilde, je wel heel erg veel benzine in dat "kleine bootje" moest meetorsen om zeker te zijn bij wind en/of stroom tegen, je ook terug aan de wal komt.(dit was "maar" een 40 PK)
Volgens mij waren deze boten gebouwd voor max. 50PK.
Ik gebruikte de boot hoofdzakelijk voor mijn vakanties in Denemarken (Kleine Belt), en in Nederland vooral voor de Snoekbaars en Kustvisserij....

Veel succes
Ron Bout
Delta 1066

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

hey ron,

dat hij zuipt geloof ik graag.... dat doet de 25 al dat is 2takt he.

ik heb natuurlijk liever een mooie 4takt maar dit gaat nog even niet.
maar als ik ga vissen ga ik niet alleen en delen we netjes de kosten, dat is wel beter.

zaterdag is de motor klaar en zondag gaan we hem achter de boot hangen. dan hopen dat we hem snel kunnen testen :D .

nu nog stikkers bestellen met de naam en het deltanummer 1620 dan is de boot zo goed als klaar,
op fishfinder/plotter en deltabak na...

nog even en we kunnen echt gaan vissen :D

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

hey allemaal.

net mijn zendmachtiging binnengehad en via mp een roadcom binnengekregen, in de doos met boekje erbij. er zit een sticker op het boekje van delta 1452 m .claassen, bedankt alvast :)

een mooie lowrance plotter/fishfinder met ex antenne en kleur besteld en een marifoon.

alleen nog even een deltabak-antenne ophalen op een depot, daar nog even voor bellen en dan zijn we klaar voor de actie :)

ik kwam erachter dat mijn kanteltrailer, een van de wielen een beetje schuin staat. ik heb meteen maar even een ligplaatsje geregeld bij onze vereniging aan de waterweg. dan doe ik de trailer maar weg.

over 2 weken gaat de boot te water en vaar ik hem naar schiedam waar hij blijft liggen.
volgend weekend even nieuwe zwarte fauwling en priner eronder, hiervan heb ik gelukkig nog genoeg :) en dan is het klaar.

bedankt voor alle info en tips, ik hoop snel met jullie op te kunnen varen richting de wrakken.

mvg. barry

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Frans Salvo »

Barry, zelfs met een niet zo goed wiel zou ik die trailer niet wegdoen;
niet vergeten dat je toch een paar x per jaar best je boot eens uit het water haalt om af te spuiten, onderhoud, herstelling, schilderen, e.d.
Ik sta anders wel een beetje te kijken van je zelfverzekerdheid en dat je al zo direct "vlotjes" wil gaan vissen op de wrakken. Ik hoop dat je eerst toch een ervaren rot gaat meenemen en dat je met 2 of meer boten meegaat; of dat je een paar maal meegaat met iemand die wat ervaring heeft op de wrakken. Alleen al maar ankeren op een wrak is voor een aantal al een opgave.
succes en laat eens horen hoe het je bevallen is.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Mark Stuyck »

Vraag is dan nog: wat ga je doen op de wrakken?
Een steenbolkje vangen?
Voor de rest zit er niet veel. En dit blijft zeker zo tot Kerstmis.
Spijtig maar het is zo.
Dus trek liever eerst maar enkele keren richting Meerkerk. Kan je oefenen in het driften en vervolgens leren ankeren. En dan heb je nog tijd zat om een aantal uren op schar en wijting te vissen. Zo leer je je boot , de apparatuur en vooral de zee een beetje kennen.

Succes.

Mvg,

Mark

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door van nuffel tom »

hey Barry
ik zou zeggen als je een goeie plotter en dieptemeter hebt is het niet zo moeilijk ,gewoon in het begin veel driften en uwe track op de plotter laten staan zo kun je zien hoe je drift en de volgende keer kun je dan wat opschuiven en vanaf dat je op de sonar wat ziet van wrak maak je gewoon een waypoint en zet er dan verschillende van hetzelfde wrak op en dan weet je precies hoe het wrak ligt .en voordat je gaat ankeren eerst goed leren driften .En als je dat onder de knie hebt kun je leren ankeren (ook niet zo heel moeilijk) MAAR denk eraan, kom je op een wrak waar iemand al opligt ga dan niet liggen varen en gas geven maar probeer eerst even met de andere visser contakt te krijgen en vraag of je er bij kan liggen . En als ze aan het driften zijn gewoon mee volgen en ver genoeg uitdriften en met een mooie boog terug rond het wrak varen en opnieuw beginnen.
Begin eerst wat op de dichtere wrakjes en oefen wat en als je denkt dat je boot ,motor,en electronika optimaal zijn (en natuurlijk het weer en ook golven ) zou ik zeggen gaan met die banaan.
Zo heb ik het ook gedaan en ik ben nu zeker gene superwrakker maar we vangen toch ons viske
grt tom van nuffel D611
ps en wat Frans zei over je trailer ,daar heeft hij groot gelijk mee ,nooit niet wegdoen komt altijd van pas ,ik lig ook vast in de haven en het komt toch meermaals per jaar goed uit als ik hem mee naar huis kan nemen.

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

goed punt over de trailer..... is het overwegen waard om hem gewoon te behouden en mischien zelfs wel wat op te lappen.

en ik heb zeker nog een hoop te leren, ik zou het ook zeer op prijs stellen als ik de 1e keer met een ervaren visser mee op kan varen en de nodige uitleg krijgen, of een keer meevaren vind ik ook prima hoor :)

waar ligt de meerkerk ongeveer? en hoelang zou dit varen zijn vanaf hoek v holland?

en wel jammer dat er in december pas weer wat op de wrakken te vangen is.
ik ga dan eerst maar even jullie tips in acht nemen en de kustwateren verkennen.

bedankt

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Mario Wauters »

Beste Barry
Ik zou mijn bootje zeeeker niet in het water laten liggen kost je een hoop centen kwa anti fouling uit water in het water enz, laat je trailer herstellen en leg hem in een stalling of thuis kun je er altijd aan werken of? Ik ben sinds 4w terug uit spanje en sindsdien nog niet weggeweest met al de wind in spanje ligt mijn boot wel in het water maar daar kun je bijna alle dagen weg.
Ik heb mijn boot een beekman fishcabin 5,4 geschuimd 115pk fulopjion 3j oud en mijn eerste boot dus een beginnend bootvisser mijn meeste ervaring heb ik opgedaan in spanje reeds 4xmaal 5weken en met de spaanse lokale vrienden is super.
Hier ga ik meestal met ervaren vrienden buiten en dat lukt al aardig alhoewel ik toch al een paar zaken heb voor gehad.
Ik zou zeggen begin in de delta op de caison bv de meerkerk de carl huygens is niet zo ver alhoewel van de hoek van holland .Zorg dat je een goede motor hebt die moet je tenslotte toch altijd naar huis brengen een basis aan apperatuur enz denk eraan bezin eer je begint.
Als je eens mee wilt kunnen we altijd eens afspreken en blijven wat in de buurt want de verdere wrakken 30m en + vergeet het maar in het begin .
elpescador

delta 1518

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Rene Kesting »

barry van der spek schreef:
waar ligt de meerkerk ongeveer? en hoelang zou dit varen zijn vanaf hoek v holland?
MEERKERK 51°37'28 03°24'23

http://www.kompjoetertje.nl/acces/thepi ... rkerk.html

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Alex Wycisk »

Vanaf hoek van holland kun je beter een ander wrak nemen.
Uit je vraag begrijp ik dat je nog niet op een kaartplotter hebt gekeken en je hebt verdiept in lokaties van wrakken. Kijk eens op de detail kaart van je plotter en je ziet genoeg wrakjes onder de kust van hoek van Holland.
Ik begrijp dat je vanuit de waterweg zee op komt, heb je ervaring met de stroming in de monding van de waterweg? Om nog maar niet te spreken van de golfslag van de grote schepen.

Ik ben nu een aantal jaren bezitter van een boot, en voorheen ging ik met m'n pa mee met zijn boot. Ook bij mij gaat niet alles vlekkeloos, naturlijk al doende leert met, maar leer eerst onder de kant voor je wrakken gaat opzoeken. Zo weet je ook of je je boot, motor en apparatuur maar bovenal jezelf kunt vertrouwen.
Hou er rekening mee dat je niet zomaar naar een wrak vaart, leer eerst eens varen op zee ( stroming, deining, golven, schepen ) driften is de makkelijkste manier van wrakvissen, maar ook dat gaat niet vanzelf.

Ik wil niet belerend overkomen, maar wees niet overenthousiast.
Leer de weerberichten goed Interpreteren, en laat je niet wijsmaken dat je met jouw boot met een meter golven gewoon de zee op kan. Dat is gewoon niet veilig.

Het is een heel epistel geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Tip : zodra de wind is gaan liggen anker dan eens rond de hinderboei en vis op schar, leuk om te doen en niet moeilijk.

Groetjes ,

Alex D561
e-tec rulez !!

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door harrie cas »

deze visser denk ik heb een boot een moter prop er wat apparatuurin en ik ga naar de wrakken (dat denkt ie )maar als het weer verslechtert dan kan een ander z,n mouwen opstropen om hem uit de stront te helpen eigelijk moet je met dit soort mensen die zo praten niet in conclaaf gaan die lezen vis op de wrakken en die rekent zich al voor effe een berg vis te vangen nou je komt gelijk van een kouwe kermis thuis zoals wij brabanders zeggen ik zou zeggen vis eerst eens een jaar in de voordelta en praat dan eens over de wrakken want de wrakken is ook niet meer wat het 10-15 jaar geleden was dat ken ik je wel vertellen als je toen 15 mijl weg was ving je je visje wel maar tegenwoordig moet je engels spreken willen de andere schippers die je tegenkomt je verstaan ze praten net over de 40 mijl in een bootje van 5,5 meter owee er slecht weer op komt dan ken je je lol op.MAAR LEER EERST JE APPERATUUR EENS GOED KENNEN EN DESNOODS EEN NAVIGATIE CURSUSEN MARIFOON CURSUS DAN PRATEN WE WEL VERDER. ex delta 1155.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Alex Wycisk »

Wat ben je toch een fijngevoelig mens hè, je hebt zeker fijne nuances van Bert Visscher gezien? :D

Je kunt deze meneer ook enthousiast noemen, ......neemt niet weg dat we wel mogen duidelijk maken dat je niet " zomaar " naar de wrakken vaart.

En inderdaad de vis is soms ver te halen ......daaarom is lekker schar vissen zo leuk!! Dan vang je nog eens wat haha

Groetjes Alex D561
e-tec rulez !!

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

beste harrie,

ik heb in eerdere berichten al aangegeven na de vele tips het eerst in de voordelta te gaan oefenen...

en ik wil wel even zeggen dat ik al 20 jaar vaar en de waterweg ken ik uit mijn hoofd tot net buiten de monding. ik weet hoe een marifoon werkt en de regels van de havens begrijp ik allemaal....

ik heb ook nog een jachtje liggen warmee ik met mijn gezin vaar en de maas tot aan de oosterschelde al veschillende malen heb bevaren.

dus ik weet wel wat ik moet weten kwa veiligheid en vaarkwaliteiten heb ik genoeg (op binnenwater)
het gaat mij nu vooral om de kennis en veiligheid op zee... daar ik nog geen ervaring heb.

wat ik probeer te berijken is een boot uit te rusten met alle apparatuur en voldoen aan alle veiligheidseisen op zee, en uiteindelijk met een VRIENDELIJKE collega deltavisser een keer uitvaren en van deze beste mannen de basis van het bootvissen en dergelijke te leren.

ik ben niet overmoedig maar erg enthousiast...

ik wil iedereen bedanken voor alle info en tips.
ik ga de trailer behouden en binnenkort (2-3 weken) vaar ik de eerste keer uit mits het weer goed is en dan probeer ik van te voren met iemand hier af te spreken.

als iemand over een 2/3 weken gaat vissen en het niet erg vind oom een "last" mee te nemen :)
laat het me graag weten, mischien kunnen we dan wat afspreken.

mvg. barry vd spek
delta 1620 :)

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Alex Wycisk »

Barry,

Momenteel ben ik erg druk en kan op het moment alleen in de weekenden vissen, al is het al weer heeeeeeel lang geleden. Het is wachten tot de wind gaat liggen.

Mail even als je de zee op gaat , laat ik weten of ik ook plannen heb. Dan roepen we elkaar op de deltabak. Kanaal 1. En gewoon delta 561 Alex oproepen. Kunnen we altijd bij elkaar langs varen !

Als de wind gaat liggen 1 dezer weekenden en ik heb tijd dan ga ik scharren bij de hinderboei, kan je alvast opzoeken.

a.wycisk@hccnet.nl

Groetjes Alex D561
e-tec rulez !!

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Mario Wauters »

Ok Barry
Voor mij geen probleem ik vind het altijd leuk om samen af te spreken en samen op te varen ,ik ga wel altijd tijdens de week sinds 7oct niet weer weggeweest wind wind hopelijk word het eens wat beter dus wil je eens weg mn tel 0032476267445
elpescador

delta 1518

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

hee mario,

bedankt en heb je nr opgeslagen
mijn tel is 0614059592
alleen kan ik alleen de weekenden meestal...

maar ik laat het even weten als de boot klaar is...
bedankt voor je aanbod
alex ook trouwens :)

steven de bruyn
Berichten: 7
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 11:47 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door steven de bruyn »

he barry

ik ben steven je mag met mij altijd er eens op uit trekken .
ik maak je wel weg wijs oke .
laat mij maar weten dan.
debruyn.steven4@gmail.com

gr delta 1520

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

YESSS boot is klaar en prachtig...

ik wil deze zaterdag (als de wind het toelaat) een stukje bij hvh naar buiten varen om de mijn lowrance lcx-16c plotter/combi even te testen en een hengeltje uit te werpen....

heeft iemand een tip voor een mooie ankerplaats om alles even goed te testen niet zo ver uit de kant?

ik heb ook de deltabak bijstaan, ik weet niet of er meer zijn die zat. willen gaan vissen?

alvast bedankt

mvg. barry

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Marcel Oomen »

he barry,

kijk eens op http://www.windguru.cz/nl/index.php ,

zaterdag meld die golven van over de twee meter!

lijkt me niet zo prettig, vooral de eerste keer..
grtz, marcel D.1013

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Alex Wycisk »

www.hetweeropzee.nl

Uh .. 2 meter is ook na 100 keer niet prettig haha

Tip ... zaterdag lekker bij de haard blijven.
e-tec rulez !!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Thuis blijven zoals Alex al zei.
Kan je gelijk eens alle weersites opzoeken en als favorieten aanmaken. Want als je zelfs maar overweegt om zaterdag te gaan vissen met je bootje, ben je blijkbaar nog niet echt goed op de hoogte van wat mogelijk is.


Succes.

Mvg,

Mark

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

jammer zeg...

ik heb ook de weersites bekeken en de eene die ik gezien had voorspeld golfhoogtes van 50/60 langs de kust....
maar de andere sites waren zeker niet positief dus ga ik morgen de haven niet uit...

erg jammer hoop volgend weekend op beter weer :)

wat zijn de gunstigste omstandigheden? en de gunstigste windrichting?

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Aad Boomman »

Beste Barry, gunstige windrichtingen zijn zonder meer: Oost, Zuid Oost, Zuid, Zuid West.
Ook moet je rekening houden met welk getij je te maken heb, afgaand water met Zuid Westen wind geeft een slechtere zee dan dezelfde wind met opkomend water. Met Oostenwind kan je weer wat meer hebben mits je niet te ver van de kust afgaat, ga je ten Noorden van de blokkendam vissen met zuid westenwind dan lig je als of je in je achtertuin ligt, met een Noord oosten wind is het daar vrij snel erg slecht, ook is het niet verkeerd met het bepalen van waar je gaat vissen rekening te houden met de terugtocht, ik bedoel hiermee de stroom en windrichting.Jaren terug toen we nog geen internet hadden kon je ook niet naar een golfhoogte op een computer kijken, dan luisterde je naar de windkracht/windrichting voorspelling en het getij. Ik heb jarenlang gevaren vanaf het strand van Ter Heijde en ik heb daar 's morgens vroeg eens gestaan met andere vismaten en besloten dat het niet ging, we bleven nog een uurtje op het duin staan praten en op een gegeven moment zag je de zee rustig worden, keren van het getij, iets minder wind en we konden te water. Onderschat de zee echter nooit, BIJ TWIJFEL, BLIJF LEKKER AAN DE KANT.
ik huldig nog steeds de stelling dat ik niet zonodig in de krant moet
veel succes met de komende vistrips.
mvg boomman D 594

barry van der spek
Berichten: 24
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 8:55 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door barry van der spek »

hey nog even een vraagje

ik heb een lowrance lcx-16c en weet niet welk type coordinaten ik in moet voeren..

ik heb een mooie site met wrakken gevonden http://www.duikteam-murene.nl/html/wrakken.htm
maar weet niet of het wgs-84 is of ed50? ik kan hierover ook niets terugvinden in de instellingen op mijn plotter...

iemand ervaring met dit type?

laat maar even weten
mvg. barry

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Frans Salvo »

Barry, je Lowrance staat standaard op WGS84 en als deze om een of andere reden zou veranderd zijn, dan zet je die best terug naar standaard WGS84. Quasi alle hedendaagse kaarten en coordinaten worden in WGS84 weergegeven.
Als je coordinaten hebt of krijgt in ED50 dan zet je die om door 50 van de N en 80 van de O af te trekken. voorbeeld : 53 16 400 in ED wordt 53 16 350 in WGS84 en 3 16 600 wordt dan 3 16 520.
Dit is wel niet 100% correct maar je zal er hoogstens 3 m naast zitten; en het wrak zal toch wel meer dan 3 m zijn zeker...
Op deze site heeft een tijd geleden een pak coordinaten gestaan maar ik kan het zo gauw niet vinden. Misschien dat iemand deze nog eens kan opvissen ?
succes

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Alex Wycisk »

Kijk ook even in het archief, aan de linkerkant van je webpage.
Hier staat veel info over verschil tussen WGS en ED50.

En richting Koen , als de coordinatenlijst nog boven water kan komen.....leuk voor het archief?

Grtz Alex
D561
e-tec rulez !!

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Marcel Oomen »

wrakkenlijst initiatie avond. wgs 84

christina r10 51.36.358 03.36.478
chr.huygens 51.37.061 03.16.766
meerkerk 51.37.212 03.24.096
magne 51.39.092 03.19.941
sjoel 51.40.889 03.10.190
17 mijl 51.42.259 03.14.498
pijpenwrak 51.48.268 03.43.708
altmark 28 mijl 51.50.229 03.01.023
columbus 51.51.013 03.32.092
mex 1 51.51.927 03.16.370
mex 2 51.52.894 03.14.049
mex 3 51.53.422 03.15.227
gifwrak 51.57.003 03.22.445
27 mijls wrak 51.55.681 03.08.574
sleepboot 51.49.863 03.03.336
groot 30 51.51.826 02.58.787
papierwrak 51.54.401 03.01.593
grtz, marcel D.1013

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Beginnend bootvisser

Bericht door Mario Wauters »

Hoi Barry
IK denk dat de wrakkensite die jij gevonden hebt de meeste data in ed50 zijn weergegeven dat is HET probleem een beetje het staat er nooit bij op papieren kaarten staat dit wel, in spanje bv zijn alle jachthavens in ed50.Er is een goeie link om je data om te zetten via pctrans426 kan je vinden op google
elpescador

delta 1518

Plaats reactie