welke schroefmaat voor e-tec 50pk

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Jeroen Hengstmengel
Berichten: 7
Lid geworden op: za jan 22, 2011 8:34 am

welke schroefmaat voor e-tec 50pk

Bericht door Jeroen Hengstmengel »

Aloha,

wij zijn in het bezit van een shetland sheltie met sindskort een evinrude e-tec 50pk.

we hebben nu een schroefmaat van 13 3/4 x 15 en halen ongeveer met een vlak zeetje,
nie al teveel stroming en de positiefste trimpositie 5450 toeren.

nu staat in de handleiding dat we aan de 5750 toeren moeten komen.

Heb het idee dat ie ook minder hard trekt dan onze 50pk vro evinrude voorheen en denk dat het verbruik zo ook niet gunstig is.

iemand hier ervaring mee?

heb ook vernomen dat een schroefmaat kleiner zo'n 150 a 200 toeren moet schelen?

alvast bedankt en de groeten

Jeroen Hengstmengel
D906 "Linda"

bennie Muizelaar
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jan 24, 2011 9:47 pm

Re: welke schroefmaat voor e-tec 50pk

Bericht door bennie Muizelaar »

hallo jeroen,

Het is ten aller tijde aangeraden om een schroef te monteren waarmee het maximaal toegelaten toerental van de motor gehaald wordt bij vol gas.
Dit is ook optimaal voor de motor anders zal deze te zwaar belast worden, wat de maat is voor jou boot met de 50 pk etec is van vele factoren afhankelijk zoals gewicht ,belading,zeegang enz
Ga ook weer niet naar een te lage spoed waardoor de motor tegen of over de toerentalbegrenzing aanzit .
Dit is een zaak van proefvaren met diverse schroeven, en normaal zal een dealer die de motoren plaatst hierin advies kunnen geven.

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: welke schroefmaat voor e-tec 50pk

Bericht door Klaes Dijkstra »

Hey jeroen,

Hoe hard ga je op top met die 1 tec en die sheltie? los van dat je nog niet de ideale schrief hebt? Ik kijk ook wel eens naar e tecs maar ben niet actief op zoek heb nu 60 pk mercury en ben wel nieuwsgierig wat je met een 50 pk kun en een sheltie

groeten
klaes

Jeroen Hengstmengel
Berichten: 7
Lid geworden op: za jan 22, 2011 8:34 am

Re: welke schroefmaat voor e-tec 50pk

Bericht door Jeroen Hengstmengel »

Hey,

ja we willen ook graag een andere schroef monteren, maar om nou 5 schroeven te kopen om enkel mee proef te varen, das ook wat.

iemand nog enig idee hoe die maten lopen bij schroeven?

en Klaes,

we halen nu net geen 30 knopen, maar met de juiste schroef hopen we dat wel ruim te halen.
met onze vorige motor hebben we een keer 32 gehaald, dus moet dat met deze ook haalbaar zijn. :wink:

groeten en khoop dat er nog meer reacties volgen of tips

Jeroen
D906

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: welke schroefmaat voor e-tec 50pk

Bericht door Klaes Dijkstra »

Bedankt Jeroen,

Op heel vlak water loop ik op top 28 - 30 knopen. Mijn huidige motor kan ik alleen handmatig trimmen en dan zit je nooit helemaal goed. Maar goed mn kruissneleheid ligt toch en stuk lager dus ik vindt het prima zo maar mocht ik ooit wat anders willen dan biedt 50 pk mischien ook uitkomst.

Succes met het zoeken naar een goed schroef, misschien moet je eens bij Danijs in meppel vragen. \

groeten

Klaes

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: welke schroefmaat voor e-tec 50pk

Bericht door Dre Frijters »

Jeroen,
informeer eens bij Liebau Watersport in Roosendaal.
Ze zijn bekend met de Shetland en de E-tec.

Groet,
Dre.

Plaats reactie