welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
henri v.d. heuvel
Berichten: 23
Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm

welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door henri v.d. heuvel »

Beste evinrude gebruikers;
ik ben in het bezit van een evinrude 75pk etec motor, deze is geplaatst op een visboot van 5,50 mtr lengte het is een soort off shore boot. ik ben enkele dagen terug gaan proefvaren op de maas en tot mijn verbazing maakt de motor max. maar 4300 toeren met een schroef 13,75x14 dit is wel erg weinig toeren, zeker als je zometeen de noordzee op moet met wat golven
Heeft iemand van jullie ervaring met schroeven (geen bouten ) of weet iemand welke schroef het best past op een etec 75 pk. zodat de motor ook in de hogere toerentallen komt.
Bij voorbaat dank Henri v.d. Heuvel email; henritwee@hetnet.nl

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door Frans Salvo »

Hallo Henri
quasi onmogelijk om zo te zeggen welke schroefmaat je nodig hebt; testen is de enige juiste mogelijkheid; alleen heb je daarvoor wel diverse schroeven nodig; kwestie dus om service te bekomen, van je verkoper;
ik neem aan dat je zeker bent dat het gaat over een planerende boot ..?;
en als je nu 4300 t/min doet dan moet je diverse schroefmaten naar beneden; ruw geschat ga je per schroefmaat een winst doen van ongeveer 200 t/min;

ik denk persoonlijk dat je 75 pk een beetje te weinig power heeft...

succes met je testen

Frans

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door hilbert van vlimmeren »

Als ik dit zo lees dan moet je wel een erg grote schroef hebben maar weet je zeker dat je volgas gaat ? als bij de gaskabelaansluiting een palletje verkeerd staat kun je maar half of driekwart gas varen hoe zwaar is de boot ?
hilbert delta 1609

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door Alex Wycisk »

Bij 5,5 meter denk ik niet dat de power van de motor het probleem is, tenzij de boot heeel zwaar is.
Mijn 75 e-TEC maakt krap 5000 toeren , boot van 5 meter. ( beekman 505 ) schroefmaat 13,25 x 17

Het toerental kan iets hoger, maar loopt zo prima.

Grtz Alex.
D561 for sale.
e-tec rulez !!

Jeroen Hengstmengel
Berichten: 7
Lid geworden op: za jan 22, 2011 8:34 am

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door Jeroen Hengstmengel »

Nu heb ik weinig tot geen verstand van schroeven, maar ik heb een 50pk etec met de schroefmaat
13.75-15 en die maakt 5400 toeren.

Volgens mij moet een etec toch ongeveer aan de 5750toeren komen volgas? Anders heb je lijkt mij
dan wel een hoog verbruik

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door Alex Wycisk »

Hoe vaak kun je vol toeren varen?

Grtz Alex
D561 for sale
e-tec rulez !!

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door Frans Salvo »

Alex, het gaat er helemaal niet om hoe vaak je volgas KAN varen; kwestie is om de juiste schroefmaat te vinden voor jou combinatie en dat houdt in dat je, in ideale omstandigheden, je motor er zou moeten in slagen om zijn voorgeschreven maximale toeren te behalen.
Pas dan kan je spreken over "de juiste combinatie" en zal de motor zijn beste prestaties leveren, in de meeste omstandigheden.
Ik had er in het verleden ook een te grote schroef aanhangen en kwam niet aan mijn voorgeschreven max toerental; de max topsnelheid was wel hoger (in ideale omstandigheden) dan wat ik nu heb met een schroef die 2 maten kleiner is... maar ik vaar nu wel prettiger.
de motor heeft veel minder "last" om uit een dal te klimmen als het weer eens "bumpy" toestanden zijn.
Op basis van wat er hiervoor al is gezegd over die combinatie, zou het best kunnen dat er motortechnisch iets aan de hand is met de motor van Henri en dat het niet de schroefmaat is (in eerste instantie)

Frans

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door Alex Wycisk »

Frans, mee eens.
In mijn geval is de 75 pk e-TEC meer dan zat met de huidige schroef, heb het er bij Zwemer de laatste keer nog over gehad. Advies was, lekker zo laten. Vaart ook prima.

Zou zeker kunnen dat er iets met die betreffende motor aan de hand is.

Grtz Alex
D 561 for sale.
e-tec rulez !!

Erwin Loopmans
Berichten: 41
Lid geworden op: di nov 25, 2008 6:36 pm

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door Erwin Loopmans »

Beste
Ik vaar met een 5 meter boot v bodem ,en met een evinrude 75 pk e-tec 75 of 90 pk zit geen verschil op is de zelfde motor blok 5000 toeren 53 km per uur schroefmaat 13 1/2 15 inch
toeren tal moete tussen 4500 en 5500 toeren liggen

MVG erwin ,vang ze

henri v.d. heuvel
Berichten: 23
Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door henri v.d. heuvel »

De boot is ong. 700 kg en planeerd het onderschip heeft een beetje het model van een Pilot
de schroefmaat van een 50 pk kan je niet vergelijken , omdat de eindreductie anders is bij een 50pk en een 75 pk.
Ik denk dat wat Frans aangeeft het beste is diverse maten testen, en ik ga ervan uit dat de motor in orde is, maar zal hem vrijdag toch even laten controleren , bij de dealer, dan gaat deze tevens naar XD 100 . Alex de maat van jouw schroef overleg ik met de daeler is deze schroef van aluminium of rvs
Dank alvast voor jullie reactie
groeten Henri v.d.Heuvel

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door Marcel Oomen »

henri ,

een goede dealer zal je zo kunnen vertellen welke schroef je hebben moet.
maar je zegt; dan ga ik over op ed 100....
toen ik mijn evinrude 90 enkele jaren geleden tweedehands heb gekocht was er ook de 'verkeerde' olie in,
maakte volgens de verkoper niet veel uit.
toch sputteren en af en toe niet op toeren komen , midden op zee, veilig gevoel vond ik het niet.
na een beurt bij snellens in herten werd mij duidelijk gemaakt dat de goede olie met de goede afstelling heel belangrijk is.
hierna overgegaan op ed 100 en daarna nooit meer problemen gehad...
succes,
grtz, marcel D.1013

henri v.d. heuvel
Berichten: 23
Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door henri v.d. heuvel »

Dank je Marcel voor je reactie , ik ben al bekend met het fenomeen van xd 50 en xd 100 mede door mijn Orka 500 die een 60 pk etec heeft en ook al 2 jaar op xd 100 afgesteld staat.
Deze boot is trouwens te koop voor de liefhebber, ik heb nu de hele winter aan een nieuwe boot gewerkt en ga deze volgende week uitproberen op Texel.
Frans en de andere ook bedankt voor jullie reactie.
groeten Henri v.d.heuvel email ; henritwee@hetnet.nl

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: welk soort schroef op een evinrude 75 pk

Bericht door Alex Wycisk »

Mijn schroef is gewoon aluminium.
XD 50 olie met koud weer is mogelijk rot lopen, XD 100 geen enkel probleem.

Is het nationale visboot te koop zet week? Mijn beekmannetje staat ook al te koop!
Nee geen sluikreclame, mailtje naar Koen voor het zoekertje is al verstuurd, als er nog plek is in de rubriek :P

Grtz Alex.
D 561 a.wycisk@upcmail.nl
e-tec rulez !!

Plaats reactie