Scheef hangen van de boot

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Rob Birsak
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 1:46 pm

Scheef hangen van de boot

Bericht door Rob Birsak »

Hoi allemaal ik heb een Beekman 505 fish cabine gekocht met een 75 PK Mercury 4 takt, er zitten trimvlakken op maar hangt constant scheef weet iemand of de trimvlakken beter weg kunnen of hoe ik ze beter moet afstellen.
Groet

Rob

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Rene Kesting »

iets meer info graag voordat ik weet wat ik zou moeten antwoorden

manuele trimvlakken ? hydraulisch ? , automatisch ?
welk merk / type ?

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Mario Wauters »

Hoeveel weeg jij haha trimvlakken verwijderen zou ik niet doen tenzij en zoals gezegd welke zijn het is de boot daarom verkocht wegens deze fout of of of vele vragen en mogelijk vele antwoorden.
elpescador

delta 1518

Rob Birsak
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 1:46 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Rob Birsak »

Het zijn roestvrijstalen trimvlakken waarvan je met een sleutel 10 de contramoeren los moet draaien en dan kun je ze stellen.
Als ik langzaam vaar tot ongeveer 3500 toeren geen probleem dan gaat ie in planee dan rond de 4000 toeren gaat hij scheefhangen als ik hem dan doortrek naar 5000 toeren gaat ie weer iets rechtervaren.
mvg
Rob Delta 989

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Alex Wycisk »

ze hangen allemaal een beetje scheef.
Elke boot van dat model heeft daar in meer of mindere mate last van.kijk eens naar de gewichtsverdeling??
Heb je achterin 1 volle tank benzine? of 1 accu ?

De console staat rechts, ik heb dat opgelost door naast de console een viskist met materiaal neer te zetten, lood. pilkers , shadkoppen..... mijne hangt perfect recht nu! En mede door een grote benzine tank voor in de neus en trimplaten perfect in balans.
Moet je vismaat wel weer net zo zwaar zijn als jijzelf ... :lol:

Lees nu je bericht nog eens goed en zie dat je een cabin hebt...mijne is een alfa. Maar kijk maar eens naar de gewichtsverdeling.

Kleine boten zijn gewoon lastig perfect in balans te brengen, kleine onbalans in gewicht is al genoeg om iets scheefhang te krijgen.

PS mijne komt binnenkort op site en in het blad te koop, dus wie heeft interesse?

Grtz Alex D561
e-tec rulez !!

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door walter de landsheer »

Rob,
Ikzelf had een fish cabin 540 met trimvlakken en wij gingen steeds weg met drie man.
Dit is dus een 300 kilo extra met de nodige visspullen erbij, en in sommige gevallen hing dan de boot wat scheef,maar dit was perfect te verhelpen met trimvlakken !!!!
Ik had elektrische trimvlakken van lenco.
grtz Walter

Rob Birsak
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 1:46 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Rob Birsak »

Het lullige is ik heb 2 accus links & rechts hetzelfde geld voor de tanks 2 exact dezelfde het enigste is de stuur concole zit rechts het us iets met die trimvlakken weet iemand hoeveel graden ze normaal gesproken moeten staan bij dit soort boten ?
Gr.
Rob Delta 989

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Rene Kesting »

Rob Birsak schreef:Het zijn roestvrijstalen trimvlakken waarvan je met een sleutel 10 de contramoeren los moet draaien en dan kun je ze stellen.
Als ik langzaam vaar tot ongeveer 3500 toeren geen probleem dan gaat ie in planee dan rond de 4000 toeren gaat hij scheefhangen als ik hem dan doortrek naar 5000 toeren gaat ie weer iets rechtervaren.
mvg
Rob Delta 989
beste is dan je vaste trimtabs vervangen voor :

-: bedienbare Hydraulische tabs
-: Bedienbare electrische tabs
-: Smarttabs

maar ik zou de vast tabs zeker niet verwijderen , dan wordt het scheefhangen alleen maar erger !

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Hendrik Keizer »

Rob,

Ze moeten zo vlak als mogelijk staan i.v.m. de weerstand van de boot.
Daarnaast moeten ze al naar gelang belading en wind versteld worden.
Je ontkomt er dus bijna niet aan om verstelbare te monteren.

Hangt de boot altijd dezelfde kant uit, kun je overwegen 1 kant iets dieper of de andere iets minder diep te zetten. Blijft de boot wel redelijk recht varen als je het stuur los laat?

hendrik

Rob Birsak
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 1:46 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Rob Birsak »

Hendrik
De boot wijkt ietsjes af wanneer het stuur recht staat maar dat lijkt me gewoon door de schroefwerking maar met enige wind moet ik behoorlijk wat tegen sturen waardoor die ook gaat scheefhangen maar. door de cabriokap vangt hij enorm veel wind.
Elektrische trimvlakken zou volgens mij ideaal zijn alleen vind ik ze behoorlijk duur kan ze ook niet 2e hands vinden. Mijn trimvlakken staan erg schuin naar beneden dus ik zal ze eerst horizontaal zetten en dan nog maar eens zien hoe die vaart.
Mvg
Rob Delta 989

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Hendrik Keizer »

Als ie ietsjes trekt, kun je de tab op de anti ventilatieplaat nog wat draaien.
De boosdoener is dat echter niet, je zult dan ook aan verstelbare tabs moeten als het hoofdzakelijk van de wind komt.
hendrik

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Mark Stuyck »

Hoi Rob,

Ik hoor dat je gezelschap zoekt zodat jij met je boot kan volgen naar de Meerkerk. Hieruit leid ik af dat je weinig of geen ervaring met je boot op zee hebt. Dus misschien best eerst gewoon wat ervaring opdoen met het varen op zee en wennen aan je boot. Soms is het verplaatsen van een viskist of het meenemen van een collega al voldoende om de boot in evenwicht te brengen.
Leer je boot kennen en je zal dit kleine probleem waarschijnlijk zelfs zonder kosten oplossen.
Beekman bouwt heus geen boten die vanzelf scheef hangen. En standaard zitten er geen trimvlakken op. Dit is ook niet nodig.
Kijk de kat maar even uit de boom. Bel desnoods Beekman eens op. Als iemand raad weet, zijn zij het wel. Het zijn uiterst vriendelijke mensen.

Groetjes,

Mark

Rob Birsak
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 1:46 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Rob Birsak »

Hoi Mark
I
k heb ruim 11 jaar ervaring met varen op diverse plekken Westerschelde en de kust voor vlissingen, en de Oosterschelde.
Alleen met wrakvissen heb ik niet veel ervaring en ook niet vanuit de Neeltje Jans daarom zoek ik iemand waar ik achteraan kan varen.
Deze fish cabine heb ik nog niet zo lang en ben hem nog aan t ontdekken alleen het scheefhangen klopt niet waarschijnlijk staan de t4rimvlakken niet goed en ik ga er van het weekende eerst eens goed mee spelen tot dat de boot gewoon normaal vaart dat doe ik op het veerse meer en de oosterschelde waarschijnlijk krijg ik het wel weer goed, daarna wil ik graag naar het Meerkerkgebied liefst achter iemand aanvaren.
Mvg
Rob Delta 989

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Mario Wauters »

Als je al zoveel ervaring hebt moet neeltje jans en de wrakken geen probleem zijn alles is natuurlijk anders ik ben een aantal jaar geleden de 1st maal naar spanje geweest en daar de boot te water en dan naar een plaats in de jachthaven tussen 2boten aanleggen zonder vlotters tussenin awel da valt niet rekening houden met de wind enz enz en over de marifoon alles in het spaans of onverstaanbaar engels maar het is wel leuk.
Het scheefhangen is een serieus probleem dat kan en mag niet ik heb ook een fishcabin en ken dit probleem niet toch maar eens bij beekman vragen die helpen je altijd met plezier verder.
elpescador

delta 1518

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Dre Frijters »

- Controleer de gewichtsverdeling ook eens met de waterpas ( dwars op lengteas) als tie gewoon stil aan de steiger ligt. Zelf dan op de steiger gaan staan als het effe kan natuurlijk. :o
- Weet je zeker, dat je geen water onder de vloer hebt....?
- Op een windloos, glad en stroomloos watertje ook de stand van het stabilisatorvinnetje onder de cavitatieplaat eens controleren en evt. bijstellen. Onder die gunstige omstandigheden moet je stuur zowel naar links als rechts zo soepel mogelijk draaien en ook als je het stuur los laat moet je boot mooi rechtuit blijven gaan en geen bocht (steeds dezelfde kant op) maken.
- Hangt ook de motor niet scheef of uit het midden, al is het maar enkele milimeters? (Hoeft nog niet eens op te vallen hoor)
- Zijn de bevestigingen/ophangrubbers weerzijde het staartstuk nog heel ?

Dan hebben we alle mogelijke mogelijkheden wel gehad geloof ik....

Groet,
Dre.

Rob Birsak
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 1:46 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Rob Birsak »

Dre
Ik heb de boot gekocht bij Beekman met een 60 PK die ik gelijk heb ingeruild tegen 'n 75 PK Mercury 4T ELPT (Bj2005) Beekman heeft die er ook aan gehangen dan mag je toch hopen dat hij goed recht hangt, ik had alleen de trimplaten naar beneden geschroefd toen ik merkte dat de boot behoorlijk ging scheefhangen, ik heb ze nu evenredig gezet met de onderkant en de rechter 5 mm lager nu heb ik het idee dat het al een stuk beter staat moet van het weekend nog ff allen varen en het uitproberen.Water onder mijn bodem lijkt me raar aangezien hij volgeschuimd is en alles (Het polyester) er eigenlijk zeer goed uitziet had daar zelf ook aangedacht.
Ik denk dat ik gewoon moet blijven proberen met het stellen van die vlakken.
Mvg
Rob D989

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Koen De Bièvre »

Zelf vaar ik al enkele jaren met een 521 en ook die heeft vanaf een bepaalde snelheid last van "omvallen". Ik vermoed dat dit door het hoge koppel bij relatief lage toeren van de hedendaagse motoren komt. Met andere woorden de schroef trekt zo hard aan het water dat de boot er scheef van gaat hangen. Het is maar een idee, ik beweer zeer zeker niet dat het dat is.
Het kan wel voor de volle 100% opgelost worden.

3 zaken kunnen hieraan verhelpen.

1. Gewicht achterin de boot brengen en de zaak achterin dieper intrimmen.
2. Tijdens het varen een viskist of loodbak verschuiven zodat de gewichtbalans hersteld wordt.
3. Elektrische trimflaps die tijdens het varen versteld kunnen worden. Absoluut de beste oplossing. De boot wordt er stukken stabiler door en vaart veel lekkerder. Het kost wel een paar km/uur in je topsnelheid, maar die vaar ik toch nooit. Ik merk er dus helemaal niks van. Een druk op de knop en de boot ligt weer perfect recht. Die flaps luisteren ook heel erg direct.

Sinds ik de benzinetank uit de punt heb gehaald en achterin de boot heb ingebouwd, is het vaargedrag op ruw water ook stukken verbeterd. Als er al eens geklapt wordt (waar ik een gruwelijke hekel aan heb, dus het gas gaat er gauw af) is de duik veel minder diep en veel meer naar achteren.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Alex Wycisk »

Koen,

Toch eigenaardig dan dat ik een veel beter vaargedrag heb weten te realiseren door juist de tank in de punt te plaatsen, gecombineerd met smarttab trimplaten om sneller in plane te komen. Zou dat weer te maken hebben met een andere rompvorm van mijn 505? Het klapperen waar ik ook een gruwelijke hekel aan heb is geheel verdwenen, de boot vaart heerlijk , ook bij ruwer water. Uiteraard gaat dan het gas behoorlijk terug want we blijven zuinig op het spulletje.
Wel ben ik aan het experimenteren geweest met gewichtsverdeling, naast mijn console staat mijn vismateriaal kist waardoor perfect de onbalans veroorzaakt door de console opgeheven is.

Bevalt het e-TEC monster nog??

Grtz Alex D561
e-tec rulez !!

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Koen De Bièvre »

Alex,

Ongetwijfeld. De 521 is 20 cm langer en heeft een andere vorm wat wellicht een ander vaargedrag geeft. Ik ben een keertje mee geweest met een 505 en die klapperde harder en vooral anders, korter, dan de 521. Wellicht daardoor dat het gewicht vooraan in combinatie met de flaps dat klapperen dempt. Het blijft altijd wat zoeken en met elke boot is er wel wat. En... op die ellendige oost-noordoostenwind golfjes die we zo dikwijls hebben, vaart geen enkele boot lekker, tenzij hij 10 ton weegt en er los door gaat... Ik ben uiterst tevreden met de 521 zoals ik hem nu voor mekaar heb en meer moet dat niet zijn hé?..

De E-tec bevalt nog steeds. Start altijd onmiddelijk en loopt gelijk zo vlak als een tierelier, ook als het 10 graden vriest. Het verbruik is ook zeer aanvaardbaar, dus we klagen niet!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Alex Wycisk »

Inderdaad Koen, dat korte klapperen is bij mij helemaal weg.
De boot voelt door de flaps en de tank voorin alsof de boot groter is dan de 5 meter die hij is.

Wat je zegt, de E-TEC start altijd in een fractie van een seconde en loopt dan meteen als een naaimachine. En dat koppel blijft me echt elke keer weer verbazen.

Het gaat echt aan m'n hart dat de boot te koop gaat, maar de ruimte die de boot nu thuis inneemt heeft een ander doel. Eigenlijk grappig dat ik tot zo een besluit kom op het moment dat ik de boot zo heb zoals ik altijd voor ogen had.

Voor iedereen die last heeft van scheefhang of klapperen, niet opgeven en blijven experimenteren en vooral logisch nadenken.

Grtz Alex D561
e-tec rulez !!

Rob Birsak
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 1:46 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Rob Birsak »

Het scheef hangen is opgelost heb de trimvlakken evenwijdig gezet met de bodem en de rechter 7 mm lager is nu weg en vaart perfect goed nu, heb hem uitgeprobeerd op de westerschelde en gedraagd zijn eigen nu goed en veilig, alleen klapt ie wel erg op de golfen weet iemand of daar een oplossing voor is ? Of is dat misschien gewoon en kun je beter niet hard varen op deze redelijk hoge golven.
Gr. Rob
D989

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Theo Ringenaldus »

Alle bootjes van die afmetingen willen nu eenmaal wel klapperen. De een wat meer dan de ander. En zeker als de golven kort op elkaar zitten, je er recht tegenin moet varen, en de golven tevens wat hoger zijn als je verwacht had. De boot die jij hebt, en ook de warrior 165 stuiteren verhoudingsgewijs volgens mij meer als vergelijkbare bootjes van die lengte. Maar dit is mijn persoonlijke mening, en hier zullen misschien sommige mensen het niet mee eens zijn. Gewoon het gas eraf, en dus rustiger varen is het enige dat je doen kunt in dit geval. En ja, dan kan de reis terug wel eens heel wat langer gaan duren als je verwacht had.

Theo

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Alex Wycisk »

Massa voorin zetten.....bv ik heb 100 liter benzine in de neus staan.
Werkt bij mij perfect.

Grtz Alex D561
e-tec rulez !!

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik sluit me aan bij Theo. Hobbelig, gas er af!

Rob Birsak
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 1:46 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Rob Birsak »

Ik heb weleens hier ergens gelezen dat die dolphins voor op de motor het klappen van de boot ook tegen gaan ? Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van die dingen omdat ik denk dat je verkeerde krachten in de verkeerde richting op je spiegel en motor krijgt, maar als de boot dsn niet meer zou klappen is het volgens mij misschien wel de moeite waard om het is eens te proberen.
Een flink end terug varen op 2000 - 2500 toeren lijkt me nou ook niet zo geschikt.
Gr.
Rob D989

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Marcel Oomen »

de stingray hydrofoil heeft bij mij 75 % van het klappen weggenomen...
grtz, marcel D.1013

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Alex Wycisk »

Uiteraard gaat het gas flink omlaag als het gaat hobbelen. :!:
Wat is er mis met varen op laag toeren?
De keren dat ik max toeren überhaupt KAN varen zijn schaars hoor, ik houd m'n spullen graag heel.
e-tec rulez !!

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi Marcel,

Welk type van de stinray heb jij dan want er zijn 3 verschillende types als ik me niet vergis? In de vorige editie van zeehengelsport (nr 2) stond er een advertentie van in, en deze trok wel mijn aandacht en was van van plan om er meer informatie over in te winnen, maar mits jij er al ervaring mee hebt zou ik zeggen: wat is er verbetert ten opzichte van vroeger?

In de advertentie hebben ze het over: "brengt de spiegel omhoog en de boeg omlaag"??? waardoor:
-lagere rompweerstand
-minder hekgolf bij lagere snelheden
-tweemaal zo snel in plane
-grotere stabiliteit, meer zicht, veliger besturing
-lager brandstofverbruik
-minder slingeren en stampen

In mijn geval moet eigenlijk mijn boeg omhoog en niet meer omlaag dacht ik zo???? Wat mij vooral intresseert is "het minder stampen" en lager brandstofverbruik, heb jij daar verbetering in gezien met de stingray? En waar heb jij ze aangeschaft en voor welke prijs? Je mag me ook rechtstreeks antwoorden als je wil op jerry.vt@skynet.be of 0477.28.37.40

Alvast bedankt

MVG jerry

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Dre Frijters »

Rob,
als je al trimplaten/taps hebt, is het naar mijn mening onzin om het ook nog eens te gaan zoeken in die "motorvleugeltjes". De taps, indien goed afgesteld, en een juist getrimde motorstand zullen veel meer en direkter effect hebben op je bootgedrag, ook bij lagere snelheid, dan die vleugeltjes.
Groet,
Dre.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Scheef hangen van de boot

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Mocht er nog iemand interesse hebben in de stingray hydrofoils, laat het mij dan maar gerust weten, want ik heb hier nog twee paar splinternieuwe setjes liggen, nieuw in de verpakking!

De een is voor motoren tot +/-50pk en de andere van 50-350pk
Simpel te monteren op 5min tijd.

Jerry

Plaats reactie