Aluminium platbodem

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

Aluminium platbodem

Bericht door AARTS Pascal »

Ik kon het niet laten; een bootje erbij dat zo licht van gewicht is dat je het met 2 man kan tillen en dus overal (kanalen, binnenwateren met natuurlijke oevers) met de hand tewater kunt laten. Aluminium dus. Platbodems, jons;

Ik kwam allerlei merken tegen: Alumacraft, Allcraft, Trident, G3 voor de platbodems of Jons (gewichten tussen 65 en 80 kg), en dan nog andere niet-platbodems zoals de Quicksilver 410SL (64kg) en de heeeele mooie Linder maar die werd al wat zwaar. Laatst in Zweden ook nog leuke visbootjes gezien en mee gevaren van iets meer dan 4 meter, bv de Ryds 425 maar die zijn van polyester en zitten al een stuk boven 100 kg, wel heel ruim, maar te zwaar dus.

Bij de aluminium bootjes bestaan 2 bouwwijzen van het hechten van de diverse vlakken: poppen met een seal ertussen of aluminium gelaste naden. Van het laatste was ik meer gecharmeerd ivm evt. lekkages.

Het is uiteindelijk een Allcraft 400 (of 4000 carp) geworden, 400x150 cm max 15 pk en 76 kg, zie http://www.dila.nl/dila-ws/index.htm

Kijken of-ie met mijn 8 pk yamaha die ik nog had wil planeren met 2 man erin, heb er nog niet mee gevaren.

Heeft er iemand ervaring met dit soort bootjes? Tips & Tricks? Do´s en Don´ts? Wat kun je er mee en wat niet?

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Aluminium platbodem

Bericht door Marcel Oomen »

hey pascal,

tijd dus om te gaan snoekbaarzen...
grtz, marcel D.1013

AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

Re: Aluminium platbodem

Bericht door AARTS Pascal »

Ja Marcel, baars vangen dat lukt al redelijk; snoek her en der ook al een keer, we zijn ook al in zuid Zweden wezen vissen. Maar de snoekbaars?? Die is voorlopig nog een uitdaging, ik heb ook de indruk dat er niet zo veel zitten, zie ze onderwater ook niet zo vaak.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Aluminium platbodem

Bericht door Marcel Oomen »

tis net als wrakvissen,
zit je niet op de stek,
vang je niks..
grtz, marcel D.1013

Plaats reactie