Revisie motor

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Revisie motor

Bericht door poldejong »

Ben mijn 35 jaarboude Yamaha, 28 A aan het restaureren,
Hij heeft me overal al gebracht en nog belangrijker met slecht weer ook weer veilig terug alleen hij zag er niet uit en omdat ik vorrige jaar mijn Cresent helemaal in orginele staat heb gebracht was de opknapbeurt van de motor volgende stap in eerste instantie wilde ik hem weer spuiten met orginele lak maar heb er toch voor gekozen om hem te laten poedercoaten .

https://picasaweb.google.com/1180361695 ... 0002417858

De motor eerst eraf gelicht en op de plank gezet , die wordt later nog beter bekeken.
Voor de rest Echt alles uit elkaar gehaald en ontvet en een stuk of 10 bouten uitgeboord , maar mede door deskundige assistentie van Han is dit keurig gegaan .
Morgen ga ik proberen een onderdelen lijst te vinden , en dan de vele benodige onderdelen te gaan bestellen en een afspraak met de poedercoater te maken voor de juiste kleur zien te bepalen .
Zaterdag worden alles gestraald .
Nieuwe stickers worden nagemaakt volgens orginele en de emblemen laat ik opnieuw chroomspuiten
Alle tips over onderdelen , kleur , manuals etc Zijn zeer welkom
de eerste had ik van mijn vismaatje Gilbert al gekregen , tijd om lid te worden van de reddingsbrigade,

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Zie dat ik naar alle foto's heb verwezen was de boedoeling alleen de foto van de tafel met alle onderdelen erop.

foto van dollen met vossenkop is wel leuk , sta er zelf niet op

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

De poedercoater heeft alleen maar de keuze uit ral kleuren . weet iemand toevallig de ralkleur van yamaha .weet hier iemand toevallig wat bij benadering de beste ralkleur is?

cor de vet
Berichten: 60
Lid geworden op: za aug 02, 2008 4:20 pm

Re: Revisie motor

Bericht door cor de vet »

hoop dat je motor even mooi word al de T4 die op de achtergrond stond :D

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Thanks, die is van mijn oude trouwe vis vriend die me helpt om de bb motor weer samen te bouwen , en hij is echt handig . en idd. een hele mooie T4.

We gaan er wel ons best voor doen om de ze motor naar nieuwstaat op te bouwen

had hem het liefste ook in de orginele metalic ocean bleu lak gespoten om hem zo authenthiek mogelijk te blijven houden , maar we denken dat poedercoaten een duurzamere resultaat geeft.

En nu een goede poedercoater gevonden die het zo dicht mogelijk kan benaderen .

Als er iemand hier ervaring heeft met kleuren van een oude Yamaha graag een reactie?




Zelf heb een Vito tot viskoffer omgebouwd, 6 jaar oud heel wat op de teller en mag ook gezien worden
:)

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Ga morgen kijken voor nog een identieke motor, deze heeft een start motor , zie er niet helemaal goed uit maar voor mogelijke onderdelen en de startmotor.

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Motor vandaag bekeken , was eigenlijk te mooi voor alleen maar onderdelen en net niet voor. Hem ongeopend op mijn bootje te schroeven

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

De poedercoater belde me vandaag hij was met het stralen door het staartstuk gegaan.

Is een oude kwaal van dit type had ik al gehoord op de club, ga kijken of ik het oplassen en of het niet op meerdere plaatsen is.

Anders wordt het zoeken naar een zelfde type wat nog geen zeewater heeft gezien . Uitgangspunt is wel dat het voor langere tijd betrouwbaar blijft.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Revisie motor

Bericht door Frans Salvo »

en zo verzeil je van het ene probleem in het andere; ik weet wel dat er sentimentele waarde aanhangt; en ik weet ook wel dat er niet veel uren op de teller staan; maar het is en blijft een stuk van 35 jaar oud; laat het mooi poederlakken en zet het in de living als versierstuk...
zoek een goede en recente tweedehands ....moet toch iets te vinden zijn van 40 à 50 pk, niet ?

succes

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Beste Frans,

Bedankt voor je tip en ik ga dat zeer zeker doen als ik maar voor 1%tje denk dat er technisch iets niet in orde is.

Voor mij heeft de motor voldoende vermogen, hij brengt mijn boot altijd snel in plane naar een snelheid van rond de 40 km (20 -21 mijl) dat met twee man erin een e motor op de boeg twee maal 110 ah accu,s in het midden en een kistje vis aan boord .

Ook het verbruik van die twee takt valt mee, ik vaar eigenlijk alleen maar onder de kust en gemiddeld gebruik ik een mischien een 10 liter benzine.

Daar komt bij de techniek is zo lekker simpel dat met een paar sleuteltjes , schroevendraaier en een bougie sleutel je de meeste problemen kunt verhelpen.
Wat wil je dan eigenlijk nog meer

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Dre Frijters »

Hoi Pol,

Voor een dergelijke motor zijn best nog wel nieuwe of gebruikte onderdelen te krijgen. Mocht je toch tegen een probleem aanlopen, dan kun je altijd eens proberen bij:

Vanand Buitenboordmotoren,
Korn 46
4271BR Dussen
tel: 0416-391359

Hij reviseert nog veel de wat lichtere bbm's en beschikt over veel nieuwe en gebruikte onderdelen.

Suc6
Dre.

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Bedankt . dit adres sla ik gelijk op
zoek nog ook nog een start motor voor dit type.

Spullen opgehaald bij de poedercoater
. Mooi resultaat

fotos volgen later

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Klaes Dijkstra »

je kunt het ook proberen bij ABK outboard even goooglen en je vind m wel dit is de grootste bbsloper van europa

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Hoi Klaas,

Bedankt voor de info/
Gaan we ook opslaan en eens informeren, kan een paar onderdelen niet meer krijgen via de officiële dealer .

Als het in dit tempo doorgaat duurt het niet lang meer of ik kan hem eens een tankje laten leegstoken in een tonnetje water.

Ga gelijk ook de aanzuigslang en oppomp balg vernieuwen en denk aan extra los brandstof filter

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Deze week met beide contact gehad en bij beide netjes geholpen, ben en wil eigenlijk geen shopper zijn Vanand zit wel om de hoek bij ons bedrijf in Brabant

Jongens bedankt voor deze adressen.

De eerder benodigde onderdelen had ik al besteld bij mijn vaste service punt
De man die mijn staartstuk heeft opgelast kreeg ik vandaag telefonisch niet te pakken, jammer want ik had hem graag naar de poedercoater gebracht.

Heb nog wel naar een 30 pk Evinrude etec gekeken mooie techniek als je dat allemaal zo hoort, maar ben ik nog niet aan toe, hoop ik :-)

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Vandaag bij Vanander geweest, was prachtig. En zit voor mij kort bij de zaak
Die man heeft een kennis van die oude motoren en nog een berg onderdelen .
Hij heeft ook nog een complete startmotor met steun , laadgelijkrichter en nulstand schakelaar liggen voor het type wat ik heb
Dat gaat helemaal goed komen.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Pol,

Ik volg met veel plezier uw avonturen.
Ik ben wel benieuwd naar het totale kostenplaatje dat aan je motor zal hangen.
Kan je ons hiervan ook op de hoogte houden?
Alvast dank.

Mvg,

Mark

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Ha ha, goede vraag

Om eerlijk te zijn is er eigenlijk geen weg meer terug.

Om het goedkoop te doen had ik eerst een tweedehandse motor moeten kopen en die leegplukken, mogelijk doe ik dan nog als hij klaar is om de onderdelen reserve te hebben

Poedercoaten €200.- is keurig gebeurd overigens
Startmotor ,steun en lader € 250
Onderdelen aandrijving etc €250 a €300
Stickers plus embleem verchromen €100

Tijd is vrije onvisbare tijd momenteel ,dus niet echt kostbaar

Is geld maar dan is hij helemaal naar het zin en nog redelijk uit het zicht van de prijs van een nieuwe 30 pk lichte motor

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Pol,

Dank voor je openhartigheid.

Tijd moet je in deze niet tellen. Schrijf maar bij op het lijstje:
- een hoop plezier
- ongelooflijke voldoening als de motor terug achter je boot hangt.
Beiden zijn onbetaalbaar.

Succes ermee.

Groet,

Mark

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Vandaag mailtje gekregen dat de onderdelen binnen zijn.
Staartstuk komt vrijdag terug van de lasser en gaat opnieuw naar poedercoater, kwam goed uit want ik heb nog een paar kleine onderdelen die ook gedaan kunnen worden en gaan nu ook mee.

Stickers zijn ook klaar maar dat is het laatste wat erop gaat en een detail , is wel leuk om dat ook helemaal goed te hebben en is ook weer goed gelukt

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Onderdelen vandaag opgehaal is Scheveningen, keurig in een doosje.
Geloof dat de post onderdelen iets hoger is uitegevallen als ik in het hier heb aangeven :D

Helaas heeft de lasser zich niet aan zijn woord gehouden maar geeft aan dat het een woensdag klaar is, valt ook weer mee te leven .

Was vorrige week bij Vanand geweest voor de startmotor was een leuke belevenis, deze week hem opgebeld om het rond te maken .
Had na dat bezoek het idee gekregen om hem het motorblok toch ook na te laten kijken door hem , dit is zo,n geweldige vakman .

Maar gaandeweg het gesprek denk ik nu toch heel sterk aan om hem heel de motor in orde te laten maken, ik ben eigenlijk best wel druk de komende tijd maar nog belangrijker wat ik zie wat deze man aan kennis heeft weet ik zeker dat er alles aan gedaan wordt om hem 100% bedrijfszeker klaar te maken.

Post kosten zal ik aan het eind maar gaan opmaken

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Staartstuk en en zelfs de bearring holder zijn weergelast.

Het staartstuk moet wel geplamuurd worden voordat hij naar de poedercoater gaat.
van de bearring holder sta ik te kijken dat het gelukt was is gemaakt van dat luchtige aluminium

Even vooruit denkend, volgende week naar de poedercoater en dan alles naar Vanand als deze een twee weken bezig is.

Vanand heeft nu wel definitief mijn voorkeur om hem te laten samen bouwen, hoop wel dat hij er een beetje aan door kan gaan en dat het geen maanden project gaat worden.

Wil hem ook nog vragen of hij er een paar pk meer uit kan halen, het is per slot wel iemand die meer dan ieder ervaring heeft met zoiets maar eea mag niet ten kosten gaan van betrouwbaarheid natuurlijk.
Denk dat hij dat wel kan aangeven.

Mogelijk midden maart weer het water op proberen een visje te vangen , mag ook nog de paar weken uitlopen .

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Helaas slecht nieuws voor me vandaag .
Het staarstuk is netjes terug gekomen van de poedercoater en ik ben met al mijn onderdelen naar de man gegaan om het te laten zien, hij heeft me aangegeven dat hij het momenteel niet zo ziet zitten.
Erg jammer want ik weet zeker dat deze man echt een specialist is, maar ja hoe ik ook heb geprobeerd ik kon hem niet overtuigen dat er het later geen service verplichtigingen heeft etc

Nu heb ik mijn vishobby ruimte geheel ontruimt en gereed gemaakt om stapje voor stapje mijn oude trouwe motor in elkaar te zetten, wel heb ik de folder van een moderne 2 takt 30 pk ook boven water gehaald, ligt naar me te knipogen . Zag dat ze op marktplaats ook voorbij kwamen toch ook eens informeren ernaar.
Maar zou het liefst toch mijn motortje weer in orde hebben :cry:

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Vandaag mijn propellor ,verleng stuk en waterpomp opgehaald .
Kees heeft alle staart stuk onderdelen netjes gevlakt en de waterpomp ook kunnen vlakken.
https://picasaweb.google.com/1180361695 ... gJK71Ke4fQ
Als je ziet hoe hij het allemaal heeft opgesteld en de hulpstukken die hij daarvoor heeft gemaakt knap hoor. En eigenlijk ook nog zonder iets te beschadigen.

Ik zit nu nog op 1 onderdeel te wachten een naaldlager f 1720 had het al besteld maar zou wat langer duren omdat het een zgn beschermde maat is was het niet op voorraad maar zou met met levertijd te leveren zijn. Nu heb ik vandaag te horen gekregen dat het toch wat moeilijker is.
Vanand heeft hem nu voor mij besteld mogelijk is er dan volgende week.
Speciale sleutel gemaakt voor de bearingholder moer te kunnen aandraaien en ook een slagplaat voor dat vervelend naaldlager

Ondertussen is het.motorgedeelte ook geheel nagekeken, carborateur in een ultra sonoor bad geweest en wordt nadat de kop is gevlakt gaat het geheel weer met nieuwe pakkingen dicht.

Motorkap staat in de primer om de laatste laag te krijgen, de emblemen die ik wilde laten verchromen duurt mij te lang die worden opgehaald en gaan naar de ander adres

Moet in mijn bootje de accu kabels voor de startmotor netjes in een gootje gelegd worden.

Het komt tot een eind, moet ook wel want het begint wel te kriebelen nu het wat langer licht wordt

Gr
Pol

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Revisie motor

Bericht door Mario Wauters »

Je hebt nog alle tijd voor einde april valt er toch niets te vangen.
elpescador

delta 1518

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Pol de Jong »

Hoi Mario.

Moet je niet helemaal zeggen, je hebt gelijk de zeebaars duurt nog mogelijk nog wel een week of zes en daar gaat het mij in hoofdzaak wel om .
Toch voor die tijd zou ik toch een paar keer willen gaan om te proberen wat zeeforel vanaf de boot te vangen en dat kan wel hoor.
Hier gaan we er op zeker niet veel van vangen en je moet ze goed behandelen en uiteraard terug zetten maar het is wel leuke sport op licht materiaal
Komt nog bij het is nu nog rustig op alle stekken en met een mooie lentedag is het wel genieten
gr Pol

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Weinig gepost omdat ik druk bezig was de motor goed te krijgen :D
Maar nu loopt hij als een zonnetje, bij een koudstart moet ik de choke uittrekken todat hij aanslaat dan snel weer uitzetten en nog een keertje starten en lopen, daarna eigenlijk gelijk starten.

Zat overigens een listig vervelend foutje in de brandstofstekker verbinding, in het mannelijk gedeelte zat een klein haarscheurtje waardoor hij geen vacuüm kon opbouwen , dit gaf dat hij erg onregelmatig liep en na een tijd herstarten moeilijk aansloeg .

Nu wacht ik nog op nieuwe stickers die wel de juiste afmetingen hebben en de verchromer van de emblemen heeft problemen met de terugzending van mijn emblemen uit Duitsland , is nu al een twee weken onderweg dus ik ben bang dat ze kwijt zijn geraakt
is erg vervelend zeker omdat ik in het ongewisse wordt gelaten en niet wordt terug gebeld

Foto,s volgen zodra hij echt klaar is

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Vandaag door verchromer terug gebeld, dat de emblemen zijn boven water en ik ze op halen :oops:
Morgen ga ik ze ophalen en ze gaan volgende week naar een andere verchromer
Eind volgende week zijn ze dan al klaar, heb echt in eerste instantie een verkeerd bedrijf benaderd

Volgende week de jaarlijkse otenkeuring bij de club , dan moet alles natuurlijk tip top in orde zijn.

Wil ook nog mijn bootje in de was gaan zetten, heb specilale boten wax gekocht en heb nog een po lijst machine liggen ooit eens gekocht bij de Lidl .
Eens kijken hoe dit uitpakt .
Overigens even ter zijde de Lidl had deze week een mooie vistas in de aanbieding, super praktisch ingedeeld met 8 degelijke grotere boxen en twee kleinere een voor vak en een waterdichte vak.
Had op de Visma al voor zoiets gekeken maar deze is hem geworden http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl ... _28868.htm
Echt weer een degelijk ding van die jongens

Sjaak van Boxtel
Berichten: 87
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 6:43 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Sjaak van Boxtel »

beste heer polderjong wat voor speciale wax is dat voor de boot en waar is deze verkrijgbaar zou ik graag van u weten

gr d 1069

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Beste Sjaak,

Had wat op Google gezocht en vond deze de meest interessante

Merk
Collinite,s. No 925
Fiberglass boat wax
Pp
Werkte eigenlijk makelijk, dunnetjes opbrengen even wachten en uitwrijven was eigenlijk zo gebeurd.

Boot voelt glad aan dus ik denk dat hij minder snel vuil wordt en makelijker is schoon te maken, mogelijk na een paar maanden herhalen
Mvg
Pol

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Eigenlijk is alles al een tijdje klaar voor de strijdt maar vrijdag krijgen de emblemen hun laatste behandeling, is nog een hele toer geweest om die dingen verchroomed te krijgen :D

Zodra het geheel helmaa klaar is zal ik een foto plaatsen,

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Tijdje niet van me laten horen , hoe zeggen ze altijd als het niet goed gaat hoor je niets dat geldtnvoor mij nu ook vanavond proef gevaren omdat ik de laatste keer plots twee kapote bougies had die toch net nieuw waren, deze heb ik vervangen door de orginele Yamaha ngk en had voorgenomen eerst de aantal malen proef te varen voordat ik weer ermee de zee opging
Athans was de wens van mijn meisie

Starten ging gewoon goed, maar nu weer problemen met de overbrenging een hoop getik onregelmatig draaien etc

Motor krijgt het wel voor zijn kiezen op zee en weet achteraf niet of de combi met een oldtimer op de volle zee varen wel zo,n goede is .
Was hier natuurlijk ook al eens duidelijk gezegd en weerlegd, maar die uitspraak is niet uit lucht komen vallen

Breng hem morgen nog een keer weg naar Benny en anders wordt het een nieuwe Yamaha 4 takt , evenrude e-tec of Harley :-)
Neem in ieder geval de eerst komende tijd niemand meer mee als het allemaal zo onbetrouwbaar werkt. En ga zeker een keer of wat proef varen voordat ik de zee op ga.
Vervelende is wel dat het seizoen net een beetje gaat starten en nu met de motor aan er tobben ben
Mvg
Pol

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Revisie motor

Bericht door Frans Salvo »

Beste, ik heb je op 10 januari al die raad gegeven : stoppen met die handel en ga voor nieuw of een betrouwbare, recente, 2e hands. Vandaag is het dit en morgen dat; en het eindresultaat is dat je iedere keer dat je gaat vissen met een bang hart op het water zit; en om dat te vermijden ga je, al dan niet, onbewust, minder en minder gaan vissen;
of anders gezegd : de redenen waarom je niet zou gaan vissen, worden alsmaar talrijker....

succes met je keuze

Frans

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

de keuze is wel moeilijk zie ik nu wel. welke motor
vermogen .de 28 pk was voldoende maar als ik nu een motor voor weer 15 jaar en ik besluit over 7 jaar een iets grotere boot te kopen ga je daarmee mis anderzijds is bv een 40 pk op een cresent 465 weer iets te groot.
wordt ook tegen mij verteld door ervaren mensen die zeggen 4 takt is gewoon het stilst en de etec maakt meer herrie.
andere etec minder onderdelen .onderhoudt minder herrie bij plus 30 % belasting dan 4 takt waar doe je dan weer goed aan

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Koen De Bièvre »

Dat een E-tec meer herrie zou maken is onzin.
Ik had eerst een Yamaha 4-takt 100 pk en nu een E-tec 90 en die maakt zeker niet meer lawaai.
Het motorgeluid is zelfs lager van toon, zodat je de indrukt hebt dat hij rustiger draait.
Stationair is de E-tec wel beter hoorbaar dan de Yamaha, maar je koopt geen motor om stationair te laten draaien, toch?

Ook met het oog op je relatief lichte boot nu en een motor voor de komende 15 jaar is de E-tec een goede optie. Ze wegen beduidend minder dan hun 4-takt broeders, dus die 40 pk komt dan misschien toch binnen de mogelijkheden. Niemand zegt dat je de spuit helemaal open moet draaien hé. Bij een E-tec is het zo dat hoe minder toeren hij maakt, hoe minder hij verbruikt. Het koppel van die motoren zit zo laag dat ze met gemak een wat grotere schroef op lage toeren rond kunnen draaien.

Wil je toch gaan 4-takten, dan zou ik zeker eens kijken bij Honda (die hebben nooit anders gebouwd dan 4-takt) of Suzuki.

peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

Re: Revisie motor

Bericht door peter jagt »

ik zou wel even informeren bij iemand met ervaring met de Etec over de kosten van de olie en het onderhoud. B.v het bouchie's vervangen is een drama.

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Bedankt voor jullie reactie,

Ik ga vandaag een proefvaart met een 30 pk evinrude maken, deze dealer heeft ook nog een overjarig model 30 pk staan bouwjaar 2010 die hij voor een aantrekkelijke prijs kan aanbieden.
Weet niet of er tussen 2010 en nu iets wezelijks is veranderd eraan volgens de aanbieder niet.

Ik moet ook mijn totaal gewicht in degaten houden, is nu 720 kg met alles erbij en volbeladen, moet niet teveel gewicht erbij krijgen kan ik ook aan een nieuwe trailler met rem, rijdt heel wat rond en deze combi rijdt en remt goed voor me.
Grotere boot gaat eigenlijk niet gebeuren, dit formaat is precies goed en niet te klein voor op en voor de delta, motor hoeft eigenlijk daardoor ook niet zwaarder.

Suzuki heeft ook een groot marktaandeel en in Noorwegen zie je heel veel Honda

Benzine en olie verbruik, nu gebruik ik gemideld zo,n 10 a 15 liter per keer als ik daarop kan besparen is leuk maar zet weinig zoden aan de dijk .
Problemen met bougies is dit veelvoorkomend dat je die moet trekken, neem wel aan dat ik zonder al teveel problemen met de juiste sleutel een bougie op het water kan vervangen

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Gisteren proef gevaren met Evinrude dat gaf me een goed gevoel eigenlijk ook naar alle tevredenheid
Antwoorden gekregen op de vragen die ik had en hier ondermeer ter discussie kwamen en ook een tevreden beantwoording van de vraag WA kost da waardoor ik eigenlijk met een goed gevoel kon beslissen om het te doen.
Denk dat we hiermee het hoofdstuk revisie motor kunnen gaan afsluiten en de eerst komende jaren hopelijk alleen maar met vissen bezig zijn op het water.
O, ja. De oude Yam 2 takt is niet ingeruild maar krijgt een mooi plekje op mijn viskamer, mocht ik ooit nog eens oldtimer kriebels krijgen gaat hij er gewoon weer achter :D

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Alex Wycisk »

Je gaat geen spijt krijgen van de e-TEC.
Het zijn supersterke motoren.

Groetjes Alex
e-tec rulez !!

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Pol de Jong »

Hoi Alex
Bedankt , dat is eigenlijk ook een beetje wat ik heb gezocht

Mijn oude motor had toch ook 28 pk bij een laag gewicht , denk dat deze wel iets zwaarder is maar als ik de meegeleverde tank gebruik neem ik veel minder gewicht aan brandstof mee, hoop wel dat het 30 echte pk,s zijn heb ik wel de 28 oude Yamaha pk,s nodig om in planee te komen.

Ben ook benieuwd hoe de autotrim werkt en of dit ook echt voordeel geeft.
Mvg
Pol

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Alex Wycisk »

Geloof me ... Die 30 pk zijn 30 hele dikke pk's!!!
Laat maar eens weten als je hebt gevaren ... Je zal niet meer anders willen.

Ik heb een 40 pk mercury 4tact en een 40 pk etec vergeleken ....wereld van verschil!!

Grz Alex
e-tec rulez !!

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Pol de Jong »

hoi Alex.
doet me goed dit te horen . er zit ook tiller en trim op dat lijkt me ook iets waarmee je de vaareigenschap kunt optimaliseren . als het meezit wordt hij vandaag gemonteerd ben van plan eerst alle stekers etc in de zuurvrij vaseline te zetten en het blok in de wd 40 te spuiten hou je op de hoogte

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

Gisteren voor het eerst gevaren maar er ging een verhaal aan vooraf.
Spul was gemonteerd vorige week een zaterdag klaar voor de start om te gaan varen , alles was gemonteerd nieuwe accu en accu houder geplaatst 22 liter tankje en kabeltjes.

Boot in het water en het grote moment de eerste start, startmotor sloeg aan maar de motor lekker even niet,
Alles bekeken of hij peut op de stekker had, noodstop schakelaar, neutraal stand .
Was allemaal goed maar mooi even lekker niet starten, leverancier gebeld alles nog eens nagelopen via de telefoon maar gaf aan kom maandag maar gelijk langs,
hier had ik dus nu echt de smoor in, plus in het verleden met bougie sleutel sleutel 10 en 12 platte schroevendraaier en bacho trok ik die hele motor uit elkaar en ging hij aan de praat nu heb ik een naar dat blok zitten kijken maar buiten een bougie vervangen en een oliefilter trekken kun je niet meer doen.
Maandag eerste werk stond ik bij de dealer, die doet de dingen die ik ook heb gedaan maar ding gaat niet aan de praat, hangt er de computer aan en krijgt geen verbinding, andere controll unit eraan uit eenzelfde type en ja hoor hij draait.
Wat moet je nou met zo,n motor voor niks is dan voor mij nog te duur
ik kijk die vent eens goed in zijn ogen en vraag hem heb jij deze motor proef gedraaid, ja was het antwoord maar ik betwijfel het, accu zat ook heel slecht gemonteerd stond los in de accu bak omdat de vastzetbout te lang was en klem liep op de bodem ipv dat hij de accu vast zette ook de min klem zat los. Zo stuur je je klanten niet op zee .
Afgelopen zondag proefgevaren starten ging nu, motor liep goed, stil, powertrim is een mooie optie, bediening is heel fijn, acceleratie is zelfde als de oude snelheid is mede door de powertrim hoger.
Vertrouwen die ik wel had gekregen door wat ik las over de techniek en wat ik uitgelegd kreeg door de winkel is er niet meer zo in .is mooie techniek maar het moet wel werken
Als hij weer gaat weigeren en ik heb er geen grip op gaat hij er wel af, de oude motor blijft wel standby

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Alex Wycisk »

Heb je het nu over de e-tec?

Die kun je vertrouwen hoor, het is een beer van een motor.
Veel plezier er van !!
e-tec rulez !!

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: Revisie motor

Bericht door poldejong »

hoi Alex.
helaas heb ik het over dee.tec . die me in de steek liet de eerste keer dat ik ermee ging proef varen.
het doet me wel goed te lezen dat jij er goede ervaring mee hebt want bij mij heeft het vertrouwen wat ik erin had een flinke deuk opgelopen .

hoop echt dat deze fout van een kapote amm control unit niet meer gaat gebeuren want dan gaat hij er wel weer af.
de intentie was ik koop een nieuwe motor . waardoor ik de eerst komende jaren niet meer naar om hoef te kijken . ben me er wel van bewust als ik geen onderhoudt laat doen of ik gebruik verkeerde additieven en vaar op slechte brandstof dat dit tot storingen gaat leiden.

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: Revisie motor

Bericht door Pol de Jong »

Heb nu al een tijdje intensief met mijn nieuwe motor gevaren,
Ik ben er uitemate tevreden over, sterk , stil en betrouwbaar. en heb er een goed gevoel over.
Vaak is het kopen van iets het einde van het genot :D maar in dit geval geniet ik er iedere keer van, gewoon met wat ruw weer er toch op uit met het gevoel van die motor blijft het doen, iedere start lijkt het erop of dat ding er op ligt te wachten dat hij moet gaan lopen.

Plaats reactie