onderhoudsbeurt bb motor

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

onderhoudsbeurt bb motor

Bericht door Rob van der Zande »

Is er iemand van jullie die voor zichzelf wel eens een onderhoudsbeurt aan een bb motor doet?
Ik heb namelijk geen koeling meer, en ik heb alles naar mijn kunnen
al geprobeerd om dit op te lossen maar geen succes, tot op heden.
Ook heb ik een vraagje over de afstelling van de versnelling.
Als ik de motor in zijn voorruit zet kan ik toch nog de schroef draaien, en
klikt hij over de versnelling heen, terwijl in zijn achteruit er gewoon compressie is. Is dit normaal of ?
Dus als iemand hier wat op weet of kan helpen hoor ik het graag.
Hoeft niet voor niets.

Mvg
Rob van der Zande

Klaes Hille Dijkstra
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 12:47 pm

Bericht door Klaes Hille Dijkstra »

Hoi,

Ik doe bepaalde dingen wel zelf bougie's, staartolie vervangen en de imperllor incl. het impellerhuis vervangen dat vindt ik niet zo moeilijk. andere kleinigheden lukt me ook nog wel maar dan moet ik al weten waarna ik moet zoeken. Als ik de schroef in de vooruit zet dan krijg ik direct weerstand en moet ik deze door de compressie draaien zegmaar.

Wat voor motor heb je?

Bij de meeste kun je het staartstuk losschroeven van de rest van de motor. Dan kom je bij het impellorhuis. dit zit om de aandrijfas, zeg maar. Waarschijnlijk is je impellor versleten en of de impellor en het impellorhuis. Je ziet dan duidelijk slijtage. Je kunt bij de dealer een nieuw setje bestellen en erop monteren. Als je het niet aan durft niet aan beginnen. En NOOIT je motor zonder water laten draaien. dat kost je je impellor, dan heb je ook geen koelwater meer. Als je de boel dan uit elkaar hebt kun je de buis waar het koelwaterdoor naar de motor gaat ook even controleren op rommel. Als je het geheel weer in elkaar zet even een beste lik vet aan de aandrijf as van de motordoen. en goed controleren of alles weer op de juiste plaats zit. dit steekt best nauw en ik heb weleens een middag de boel in en uitelkaar moeten halen omdat ik alles niet op de juiste plaats kreeg. goed opletten dat alle rubbers enz op de juiste plaats zitten dan moet het lukken. en anders gewoon naar de dealer gaan. Ik heb vorig jaar met een kapotte kwik schakelaar op zee gelegen en dat is niet prettig ook al vang je leuk vis.

Marco Van Meeuwen
Berichten: 174
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm

Bericht door Marco Van Meeuwen »

je kan zelf wel wat doen,,,, maar als je de zee op gaat en niet een echte prof bent op gebied van motoren, ga gewoon naar een man die er alles van kent. daar spaar je veel (ellende) mee uit

Johan Hoekstra
Berichten: 22
Lid geworden op: ma okt 29, 2007 11:02 pm

Re: onderhoudsbeurt bb motor

Bericht door Johan Hoekstra »

Hallo Rob,

Als je je motor in z`n vooruit zet en je voelt geen compressie als je aan de schroef draait,maar hij klikt er overheen,dan moet je je kabel van de versnelling iets verstellen,dan pakt ie nl de versnelling net niet goed genoeg.Niet teveel,anders doet ie het wel goed in de vooruit,maar heb je het probleem verplaatst naar de achteruit.
Voor wat betreft koeling,nieuwe of goede impellor monteren,en kijken of je waterpomphuis van kunststof is,is dit zo en heeft de motor zonder water gedraaid,dan kan het zijn dat de metalen binnenbus is verdraaid door de hitte die dan optreed in je waterpomp(heb dit gehad met een honda BF75 7,5pk)je krijgt dan nl geen druk meer vanaf je waterpomp (deze vervangen is dan de enige optie.)
Zijn deze zaken in orde,dan heb je waarschijnlijk ergens een verstopping in de aanzuiging of bij je thermostaat.
Laat eens weten om wat voor motor het gaat.
mailen mag altijd.

Groeten Johan

Delta 386
napjan@hotmail.com
Als je er eenmaal geweest bent,dan raak je eraan verslaafd, ....... De zee..

Plaats reactie