rana 17

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Joop Teeuwen
Berichten: 1
Lid geworden op: za jun 02, 2012 11:53 am

rana 17

Bericht door Joop Teeuwen »

wij zijn sinds kort in het bezit van een rana 17
wij zouden graag in contact komen met eigenaren van een rana 17 in de buurt van Eindhoven.
wij zijn de boot vaar gereed aan het maken maar willen kijken of we niets over het hoofd zien of nog andere dingen kunnen toepassen
ik ben bereikbaar via e-mail joopteeuwen@live.nl of 06-46040619

Uco Sonnenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: do mei 23, 2013 9:56 am

Re: rana 17

Bericht door Uco Sonnenberg »

Beste Joop,

Wij zijn voor op de Oosterschelde op zoek naar een Rana 17 maar vraag me nog wel af of een Rana 17 met een beetje motor lekker door kan varen. Wat voor motor hebben jullie er achter en vaart dat goed? Hoe hard kan je max en wat is een fijne cruise snelheid?

jcm van oers
Berichten: 7
Lid geworden op: za feb 14, 2009 11:08 am

Re: rana 17

Bericht door jcm van oers »

Ik heb een 40pk honda de top is 45 km wat voor een rana hard genoeg is
houd er ook rekening mee dat voor de verzekering er geen zwaardere achter mag
ook ivm met de spiegel sterkte
ik vis ook op de Oosterschelde je mag op veel plaatsen niet meer dan 20 km
wet de kruissnelheid betreft hij vaart het lekkers ook met veel wind
20 km a 25 km

Landerloos Frans
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 4:07 pm

Re: rana 17

Bericht door Landerloos Frans »

Beste Joop. Vroeger heb ik jaren met een Rana 17 gevaren . Alleen goede herinneringen aan over gehouden, ik weet nog goed dat de geel en rode kleuren zeer mooi en spiegelglad waren. Wat betreft de praktijk zou ik u aanraden om niet hoger dan 40 pk te gaan je gaat bij gas open net niet planneren en bijgevolg zal je een zwaardere motor toch niet mogen gebruiken zie maar naar de bijlage van de boot , trouwens een Rana planneert niet hoe hard je ook gas geeft wel gaat hij zich dan onveilig gedragen.Het is een zeer ruime boot en er bestaan ook polyestere kajuiten , staan regelmatig te koop op pc.ik hoop een klein beetje te hebben bijgedragen in het verhaal van de zeer fijne Rana 17 boot . Groetjes Frans Delta 650.

Uco Sonnenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: do mei 23, 2013 9:56 am

Re: rana 17

Bericht door Uco Sonnenberg »

Bedankt voor het antwoord!
Gisteren hebben we een Ryds Triss 52 bekeken; die is net wat breder en heeft een wat 'snellere' romp; wel weinig V voorin dus Rana zal in golven wel fijner varen. De Triss zag er niet zo best uit dus we hebben hem laten staan. Ook max 40 pk trouwens.

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: rana 17

Bericht door Reinier Riemens »

TRISS 52 is een hele zeewaardige en robuuste boot, niet te vergelijken met een Rana. Is ook veel zwaarder en ligt als een huis op het water. Nadeel is dat door de minder v vormige voorkant wel sneller last geeft van buiswater in vergelijking met moderne v vormige boten. Zelf heb ik er 6 jaar meegevaren op Noordzee met een 50 pk 4tact. Liep als een tierelier. Zeer goede kwaliteit polyester.
Reinier Riemens D73

Uco Sonnenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: do mei 23, 2013 9:56 am

Re: rana 17

Bericht door Uco Sonnenberg »

Goed om te horen!
We kijken dus nu uit naar een beter exemplaar van de Triss 52
Die Trissen zijn toch volgeschuimd? Zijn er problemen bekend met vocht in het schuim?
Reinier, je had dus 50 pk viertakt erachter terwijl plaatje in boot 40 pk max aangeeft en in die tijd waren de tweetakt motoren toch ook nog een stukje lichter. Geen probleem om een 120 kg motor erachter te hangen?

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: rana 17

Bericht door Reinier Riemens »

Beste Uco,

De triss is door het strenge keuringscertificaat uit Noorwegen op 40 pk geschikt bevonden. Hij is dus eigenlijk overgekwalificeerd mbt de gehanteerde keuringsnorm. Gezien de enorme stevigheid en dikte van het polyester van de boot (spiegel) is 50 4 tact echt geen probleem. Nooit een scheurtje of wat dan ook kunnen ontdekken. Het enige nadeel vond ik dat de boot in zware zeegang met de golven mee nogal gaat zoeken door de minder scherpe v vorm. Ik ben nog steeds weg van de triss, maar heb destijds gekozen voor een grotere boot ivb wrakvissen en daarmee grotere afstanden uit de kust.
Reinier Riemens D73

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: rana 17

Bericht door Reinier Riemens »

PS de Triss is orgineel niet volgeschuimd, althans die van mij niet en die was echt in orginele staat toen ik hem kocht in 1997. Hij was toen van bouwjaar 1989.
Reinier Riemens D73

Uco Sonnenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: do mei 23, 2013 9:56 am

Re: rana 17

Bericht door Uco Sonnenberg »

Beste Reinier,

Wederom bedankt!

20 minuten geleden hebben we eentje gekocht. Woensdag heb ik gekeken en nu per telefoon akkoord. Bouwjaar zou 1993 zijn. Bootje ziet er echt heel keurig uit; vorige eigenaar voer er mee op de Kaag en had er een 40 pk 2 cyl 2 takt achter. Hij was er duidelijk heel wijs mee. Tegen m'n verwachting mocht ik 'm zonder motor kopen. Dus nu op zoek naar een motor. Op het moment zoek ik een 50 pk yamaha 2 takt met powertrim. 4 takt lijkt me in aanschaf toch wel duur (3500€?), zoveel afstand gaan we er niet mee maken en ik begrijp dat de yam 50 niet heel onzuinig is.

Je schreef als een tierelier; welke comfortabele kruissnelheid haalde je en wat haalde je max? Verder maak ik me over de minder diepe V niet veel zorgen; we varen alleen met mooi weer!

Geen schuim! Dat zou mooi zijn.

En ook nog een trailer nodig trouwens!

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: rana 17

Bericht door Reinier Riemens »

Ucco,
Gefeliciteerd met je aankoop. Je zal er geen spijt van hebben. Mijn kruissnelheid was altijd 37 km volgas liep hij 50 km.
Reinier Riemens D73

Uco Sonnenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: do mei 23, 2013 9:56 am

Re: rana 17 & Triss 52

Bericht door Uco Sonnenberg »

Reinier, nog een vraagje! Hoe belangrijk is powertrim, afgezien van de tilt funktie?
Vertrim je de motor tussen langzaam varen, 20, 37 en 50 km/h? Of doe je er juist meer mee bij verschillende golf condities? (Er zijn yamaha's te koop met een handtilt funktie en de voorkeur is om het zo simpel mogelijk te houden.)

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: rana 17

Bericht door Reinier Riemens »

Uco, ik zou altijd met powertrim nemen. Bij hogere snelheid en bij verschil in gewicht bijv met 2 of 3 personen kun je de boot trimmen zodat hij beter op het water ligt en ook zuiniger vaart. Bij hogere snelheid trim je hem meer met de staart naar boven, vaart hij sneller en minder brandstof verbruik. Ook in ondiep water is het handig om te kunnen trimmen.
Reinier Riemens D73

Uco Sonnenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: do mei 23, 2013 9:56 am

Re: rana 17

Bericht door Uco Sonnenberg »

Motor is een 50 pk Johnson EFI uit 2006 geworden (is onder de kap een Suzuki) met alles er op en er aan. Wordt volgende week geplaatst. Ook een nette Pega trailer gevonden zodat ik het zaakje uit Leiden kan halen. Ben erg benieuwd!

Plaats reactie