vraagje Orka 540

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

vraagje Orka 540

Bericht door jan van den berg »

Even een vraagje aan de Orka eigenaars: Mijn maat heeft inmiddels een 535sx aangeschaft maar, omdat er ook vele orka 540`s varen: Wat zijn de voors- en tegens van dit type boten? Onder de Delta leden varen er toch een flink aantal rond en ze zien er qua model goed zeewaardig uit.
Graag nog even advies aangaande deze boten.

Bedankt alvast mannen!!

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door harrie cas »

een 540 klapt veel meer op de golven dan een 535 een orka 535 snijdt door de golven.
omdat de 540 een afgeplat achterschip heeft en de 535 heeft meer een v bodem.

René Wesdorp
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jan 16, 2008 6:48 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door René Wesdorp »

ik kan een duidelijk antwoord geven, heb er zelf een,
orka 540 zijn mooie boten, als je eenmaal aan t vissen bent heerlijk de ruimte maar...
ze varen waardeloos en niet vooruit te branden zelfs niet met 115, ondanks trimflappen en accu's+brandstof voorin blijven ze erg gevoelig voor stuiterende bewegingen.
zeer slechte constructie, met name de romp, onder de kuipvloer hangen de constructiebalken boven de romp en hier en daar aan het polyester gellaminerd. veel kans op barstjes.

volgende boot word absoluut geen orka meer, alle orka's boven de 535 hadden ze niet moeten maken is mijn mening en wat ik van andere orkabezitters hoor
ik wil slapend sterven, net als opa, niet gillend, net als de passagiers in zijn bus.

Kevin Crauwels
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 21, 2013 3:17 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door Kevin Crauwels »

hoi
ik heb een orca 540 heb een lekage gehad aan de tranducer van de diepte meter dit is ondertussen gerepareerd maar het schuim is volledig nat is er een manier om dit op te lossen ?

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door marissen francois »

ja alles eruit halen het water dat in je bodem zit gaat naar een lange tijd anders osmose vormen.
wat denk je van het gewicht dat je nu extra hebt.
is een hele klus je zult waarschijnlijk ook je vloer moeten openleggen voor droging en voor het schuim er uit te krijgen .
schuim in de boot heeft zijn voordelen maar ook nadelen als er water bij te pas komt.
bij mij was er een lek in de vloerluiken deze zijn gekit en geschroeft de boot is zo maar eens 150kg lichter geworden doordat het schuim een spons wordt.
heb daarna een nieuwe vloer ingelegt van 2.5cm watervaste plaat en 3 lagen polyestermat in verwerkt resultaat mag gezien worden.
sucses

Kevin Crauwels
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 21, 2013 3:17 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door Kevin Crauwels »

Hebt u de boot ook terug laten opschuiven ? Het lek is intussen gemaakt dus kan ik verder beginnen ik wil de boot terug volledig in orde krijgen voor mij is dit een goeie en stabiele visboot
Grtz

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door marissen francois »

Kevin Crauwels schreef:Hebt u de boot ook terug laten opschuiven ? Het lek is intussen gemaakt dus kan ik verder beginnen ik wil de boot terug volledig in orde krijgen voor mij is dit een goeie en stabiele visboot
Grtz
nee heb die troep eruit gelaten maar dat is jou keuze

Kevin Crauwels
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 21, 2013 3:17 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door Kevin Crauwels »

ik ben ondertussen begonnen aan de enorme klus ik heb mijn vloer er volledig uitgehaald nu ga ik beginnen aan het verwijderen van het schuim .hebt u enkel het schuim uit de luchtkamers verwijderd of of hebt u er echt alles uitgehaald ik heb va 10 bij 15 cm zodat ik er goed bij kan en dat ik deze zeker mooi terug kan dichten met epoxy .

in elk geval al hartelijk dank voor de informatie
grtz kevin

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door marissen francois »

ik heb er alles van voor tot achter eruit gehaald maar de keuze zou je toch zelf moeten maken.
voordeel nu je kan polyesteren nu van binnen uit is beter dan enkel langs de buitenkant.
je kunt in de vloer inspectie luiken maken zodat je kan kontroleren op lekken

Kevin Crauwels
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 21, 2013 3:17 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door Kevin Crauwels »

Ik ben eraan begonnen vloer er volledig uitgehaald en gaten gemaakt langs de bovenkant van 10 bij 20 voor het schuim te verwijderen dat is dan enkel dit is dan enkel in de luchtbalken in de kuip volgens mij zit er ook nog schuim onder de kabine zelf dwazer ik niet moet ik even navragen. Voor alles terug te dichten epoxie en polyester hars met mat gaan halen 5kg voor alles zou ik normaal moeten toe komen grtz

Kevin Crauwels
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 21, 2013 3:17 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door Kevin Crauwels »

Ondervind u niet meer lawaai tijdens het varen omdat het schuim eruit is ik kan me inbeelden dat het schuim ook wel een deel van het lawaai dempt tijdens het varen .
Sorry voor al mijn vragen maar ik. Weet graag de voor en nadelen van het schuim .ikheb me daarstraks geïnformeerd bij vosschemie er zijn verschillende schuimen met verschillende indentieteiten dat gaat van 30 tot 80 en in de orka's
35 % dat wil zeggen. Dat de poriën veel water opnemen er is een 80 verkrijgbaar die volledig toe zou zijn met garantie bij daarom twijfel ik nog

Grtz kevin

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door marissen francois »

ja inderdaad maakt iets meer lawaai en van die schuim zijn kwaliteiten.
maar polyester leeft na een tijd gaat die los komen van de want en daar zit dan lucht tussen.
en die lucht geeft bij warmte en koude condens en waar gaat dat condens naar toe denk je?
zonder heb je ook en meer condens dat is normaal maar als je eens die inspectie luiken met warm weer open maakt is dat zo verdampt maar met schuim kan dit niet weg.
maar zeg je dat moet je zelf beslissen ieder heeft zijn gedachte van.
met schuim kun je als het volume genoeg is als je een scheur in krijgt blijven drijven.
maar met veel gesloten lucht kamers ook ( er loopt dan maar 1 plaats vol)

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door Gerrie van Hengel »

Jongens ???? Lucht in de bodem van je boot ? Leuk voor een zelf lozende boot.
Maar je trekt bij nood toch ook je reddingsvest niet aan als een broek ?
Als het echt "los" gaat daar buiten , gaat je boot echt onderste boven.
Heb je dan ook nog een behoorlijke motor, staat je boot als een dobber met zijn punt boven water.
Dan is het te hopen dat je niet in de punt zit/zat.
En laat nou niemand mij vertellen dat dit lariekoek is , en dat het hem /haar niet gebeuren kan.
Er komt een dag dat het je gewoon gebeurd .(Voor mij twee keer) Na dik 20 jaar durf ik( sinds kort) weer naar buiten.
Mooi hoor, de zee,
maar niets zo onvoorspelbaar.

Groet,Gerrie.

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door marissen francois »

je snapt het niet he als je genoeg luchtkamers hebt wil dit zegen als er een lek is loopt er maar een klein gedeelte vol.
als je die kamers niet hebt loopt alles onder en dan zink je.
als je maar 3 kamers hebt op heel de boot ja dan kun je kantelen of met je punt naar boven gaan als je een flinke motor hebt .
maar met heel veel kamers kan er gerust 1 van vollopen daar ga je niet van zinken

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Beste Francois,

Over welke boot hebben we het dan? Volgens mij is er maar één boot "echt" onzinkbaar en dat is de Boston Whaler, bij al de rest heb ik grote vraagtekens? Mijn boot heeft ook een dubbele bodem, en daar staat ook een bilgepomp in, maar ik geloof er niet in. Al onze bootjes tot +/-7m zijn maximaal 5mm dik. Moet jij eens kijken wat er gebeurt als je met 20kn over een balk of paal, of wat voor andere troep dan ook vaart. Die paal gaat er van voor in en komt er vanachter weer uit! 1 of 2 of 10 kamers, naar de kelder ga je. 90% van al onze bootjes waar wij mee varen zijn categorie "C" gekeurd, dwz bedoeld voor kustwater, en niet voor open zee, waar ik dikwijls al bootjes van 5m ben tegengekomen op 50mijl en meer??? Toegegeven, in mijn jongere wilde (lees= fanatieke) jaren heb ik ook zo'n stoten aangevangen, en 1 keer chance gehad, maar door kennis en ervaring goed afgelopen, maar anders....Wat niet wil zeggen, dat je op 1 mijltje van de haven niet kunt zinken natuurlijk.

Mijn persoonlijke mening is dat er bij een serieus incident, al die "zogezegde" luchtkamers en schuim geen donder zullen helpen! Wat helpt er dan wel? Heel simpel, een goed degelijk reddingsvlot. Toegegeven, het weegt als lood en pakt veel plaats in op je boot maar het red wel je leven. Dat van mij gaat gelukkig in mijn visbun, dus heb er weinig last van. Maar ja, de meeste steken liever hun geld in een paar onnozele "stella's' (wel de Shimano hé, en niet het bier) dan in hun veiligheid!

Voor mij persoonlijk zouden ze een reddingsvlot net zoals vuurpijlen en reddingsvesten verplicht als standaard veiligheidsuitrusting aan boord moeten hebben, maar ja wie ben ik....

MVG Jerry

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door marissen francois »

ok ik spreek over klasse b wat het vlot betreft geef ik je gelijk of je nu 5mijl uit de kant bent of 50 kun je bij alle bij verzuipen en dan nog eens onderkoeling als het weer wat kouder wordt

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo, Francois.

Het is niet zo ,dat ik het niet snap of je boot af wil kraken of zo.
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat een dubbele bodem een schijn veiligheid is.
Natuurlijk is het zo, dat als je op de keien vaart en één beschadiging hebt.je (rustig) :lol:
je visdagje af kunt maken.
Krijg je echter met een grondzee te maken en gaat je boot OM. dan blijft hij ook OM.

Groet ,Gerrie.

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

Re: vraagje Orka 540

Bericht door marissen francois »

dubbele bodem of lucht kast werkt het zelfde als je een lek in de boot krijgt maar met luchtkasten is er maar 1 plek die vol loopt.
natuurlijk als je maar 3 van die kamers hebt is dat onzin dan werkt het niet zo als het hoort.
heb je er 12 over de ganse boot dan praat je al anders en ga je met 1 volle kast ook niet verzuipen.
ik denk zelf met een dubbele bodem met veel water waar het water verdeeld wordt over de ganse boot je toch niet gerust zult doorvissen.
wat denk je als je gaat varen al je water naar achter gaat verplaatsen en je zo op je kont gaat zitten en de motor verzuipt.
we kunnen hier nog wel veel over praten maar zoals je zegt een reddings vlot is wel geen luxe en kan je leven redden.
maar dan wel direct bereikbaar en niet zoals je veel ziet staat dat boven op het dak bevestigd en dan nog wel een slot erop als je dan dit nog moet los maken je kunt al raden........

Plaats reactie