Spiegel verstevigen van Jumbo535

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Spiegel verstevigen van Jumbo535

Bericht door Meiert Kers »

Ik wil mijn spiegel verstevigen van mijn Jumbo 535 omdat ik een powerlift van CMC er tussen gaat zetten omdat mijn motor een evinrude e-tec 90 pk extra langstaart te laag hangt. (deze was heel voordelig is model 2010 kon ik nog geen motor van 2006/2007 voor kopen bij een dealer)
Ik wil geen nieuwe gaten boren in de spiegel daarom deze oplossing.
De motor gaat door de CMC powerlift ook 5 inches naar achteren (1 inch is ongeveer 2,5 cm)waardoor er denk ik flinke krachten op de spiegel komen nu wil een rvs plaat aanbrengen om de spiegel te verstevigen.
Misschien weet iemand hoe dik en hoe groot de plaat moet zijn om de krachten te verdelen over de spiegel.Alle tips om dit te bevestigen zijn welkom.

Alvast bedankt.
Meiert Kers
Delta 1529

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Spiegel verstevigen van Jumbo535

Bericht door Dre Frijters »

Daar waar de extra plaat (als het kan met T- of nog beter U-stuk bovenop en over de spiegel bij de motorbun heen) de spiegel bedekt, zal die best sterker en stijver worden. Maar of je de extra krachten daarmee nou ook voldoende verdeelt, is maar de vraag.
Je verplaatst de zwakke punten meer naar links en rechts waar de plaat ophoudt en de oude spiegeldikte het toch weer moet opvangen.
Het beste zou zijn aan de binnenzijde van hoek naar hoek te verdikken en verstevigen met extra polyester lagen door de hoeken heen naar de zijkanten. Maar dan zal je bovendek/motorbun niet meer passen. Ik zou het probleem zeker eerst bij een botenbouwer ( bijv. Beekman te Goes) voorleggen.

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: Spiegel verstevigen van Jumbo535

Bericht door Meiert Kers »

Hallo Dre,

Bedankt voor je reactie ik ga het navragen bij een boten bouwer binnenkort is er toch weer een beurs in utrecht daar zullen best een paar bedrijven zijn die een oplossing weten.
De boot vaart nu wel goed maar op deze manier denk ik er meer uit te halen al is het maar voor het verbruik met de huidige prijzen verdien je dat wel terug.

Groetjes Meiert

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: Spiegel verstevigen van Jumbo535

Bericht door Meiert Kers »

Even een update.
3mm RVS plaat bij een bedrijf uit de buurt gehaald was een rest stukje en ze hebben het gelijk op maat geknipt voor me voor 35 euro voor beide stukken.
RVS plaat van 3mm aangebracht en daarop de CMC powerlift gemonteerd en alles goed met sikaflex afgekit ook onder de plaat.
Aan de binnenkant ook maar een RVS plaatje van 500 x 100mm gemaakt
Volgens kenners hoefde ik niks te versterken aangezien dit nog een hand gelamineerde boot is en dus stevig genoeg gemaakt maar voor de zekerheid toch maar het RVS aangebracht.
Op youtube staan een paar foto's van de werkzaamheden.
https://www.youtube.com/watch?v=Ns8r5G4Ar8Y
Nu de motor weer monteren en dan zijn we bijna vaarklaar voor het nieuwe seizoen.

Meiert Kers
DELTA1529

Plaats reactie