stand van de motor op de trailer

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Erik van der Velden
Berichten: 32
Lid geworden op: za apr 02, 2011 5:07 pm

stand van de motor op de trailer

Bericht door Erik van der Velden »

sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Beneteau california 520 op trailer. Voordien had ik een kajuitsloep met een inboard Volvo diesel. Ik heb een vaste havenplaats in Yerseke en heb dus nog nooit moeten traileren. Omdat binnenkort onze steiger vernieuwd word, moest ik afgelopen zaterdag voor de eerste keer mijn boot op trailer leggen. Nu komt mijn vraag, hoe zet ik best mijn motor als ik met de boot op trailer over de weg rijd? Trim ik de motor of hangt de motor gewoon naar beneden.....
misschien belangrijk om weten dat de motor geen electrische trim heeft.

De Loose Eddy
Berichten: 53
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 9:28 pm

Re: stand van de motor op de trailer

Bericht door De Loose Eddy »

Beste Erik

Gewoon motor naar beneden laten hangen terwijl je over de wegrijd .
Als je de boot uit het water haalt kan je best je motor naar boven zetten maar dat wist je waarschijnlijk al

Grtz

Eddy

Erik van der Velden
Berichten: 32
Lid geworden op: za apr 02, 2011 5:07 pm

Re: stand van de motor op de trailer

Bericht door Erik van der Velden »

hoi Eddy

bedankt voor je reactie.
omdat ik de boot op een nieuwe trailer moest leggen en de rollen nog afgesteld moesten worden, hebben we hem er met een kraan op gelegd. Ik heb dus nog nooit zelf op een helling getrailerd, wel al vrienden geholpen om hun boot eruit te halen als deze op winterstalling gaat. ik heb al wel gemerkt dat iedereen het een beetje op zijn manier doet, en elk type boot ook weer anders is. En waarschijnlijk ook elke helling. Als ik het goed begrijp moet je dus zodra de boot op de trailer ligt en vastgehaakt is je motor trimmen, maar van zodra je er de weg mee op gaat de motor terug laten zakken.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: stand van de motor op de trailer

Bericht door Frans Salvo »

Eric,
je trimt je motor steeds VOOR dat je die op of af de trailer laat (= je trekt hem volledig omhoog).
Van zodra je op het droge staat of in het water, gaat de motor naar omlaag;
Als je er mee op de weg gaat rijden zou ik toch goed nagaan of de staart de grond niet kan raken; anders toch beter om hem even te trimmen en er eventueel een blok hout tussen te steken.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: stand van de motor op de trailer

Bericht door Marcel Oomen »

eric,
ik trim hem altijd helemaal omlaag na het traileren, zoals frans al zegt,
want ik denk dat dan de krachten op de spiegel minder zijn.
hij hangt dan een cm of 20 boven de grond en dat is genoeg voor op de weg te rijden.
grtz, marcel D.1013

Erik van der Velden
Berichten: 32
Lid geworden op: za apr 02, 2011 5:07 pm

Re: stand van de motor op de trailer

Bericht door Erik van der Velden »

bedankt jongens, hier kan ik mee verder
het traileren zou nu al moeten gaan, nu alleen nog leren vissen :lol: ......

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: stand van de motor op de trailer

Bericht door Dre Frijters »

Ik heb een zelfbouw (ongeremde) trailer, die ik zo laag mogelijk heb gehouden om hem niet te diep in het water te moeten steken bij het traileren. Dat betekent dan wel dat de staartpunt in verticale stand te laag zal zitten bij met name kuilen en drempels in de weg. Dus een schuine stand is dan een must.
En niet zoals je soms wel eens een watersporter ziet met de bbm in (bijna) horizontale stand. Terecht, dat je in zo’n geval kans loopt op een bekeuring vanwege scherp(e) uitstekende delen.

-Bij mijn vorige motor ( zonder el. trim/tilt) had ik een extra rvs-pen gemaakt met een haaks uiteinde, die ik door de hoogste trimgaten stak – met aan andere zijde een extra gaatje geboord voor een borgveer - , zodat de staart ruim genoeg boven het wegdek bleef.
-Dit heb ik ook gedaan mijn nieuwe bbm met el. trim/tilt. Ik laat de motor dan voorzichtig op deze pen zakken en rusten.
Zowel bij de oude bbm als de nieuwe zet(te) ik nog een spanbandje ( slechts net strak genoeg ) om het staartstuk en de achterste dwarsbalk van de trailer, zodat de motor niet kan opwippen en jutteren in zijn borging bij een slecht wegdek en om de trim/tilt te ontlasten. Het is verstandig dit ook te doen als de motor wel in verticale stand vervoerd kan worden.

Plaats reactie