schilderen boot

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

hallo medevissers,

ik heb een vraagje over het schilderen van mijn boot.
ik wil deze in de komende periode bij mij thuis op de oprit eens een nieuw kleurtje gaan geven,
omdat hij nu toch wel erg verweerd begint uit te zien door de zon en het zoute water.
enkele jaren geleden heb ik eens pot sikkens yachtpains super gloss silicon/alkyd gekocht voor wat bij te stippen en ik denk dat deze lak het ook word om de hele boot te doen, want hij 'plakt' als het ware zeer goed aan de verweerde oude laag verf.
er staat wel op 'voor boven de waterlijn' , maar ik heb er toch de onderkant van de boot mee bijgewerkt en deze verf heeft prima gehouden.
iemand ervaring met deze verf?
nu waar het om gaat:
ik wil de boot zonder trailer op de oprit krijgen, en wil dit doen door de trailer vooraan helemaal omlaag te draaien, dan achter wat blokken eronder en dan de trailer vooraan naar boven draaien en dan voor blokken eronder.
dan afstempelen met stutten aan de zijkant, en voor de blokken weg, anders kan de trailer er niet onderuit.
als ik nu de stutten aan de zijkant voor van de boot op een willekeurig punt zet , maar wel net onder een hoekig deel , is dat dan stevig genoeg, als ik de bokjes eronder weg pak, of heb je dan kans dat het polyester van de boot het begeeft, daar waar de stut eronder zit.
het betreft een quicksilver 550, en ik wil zodra de trailer eronderuit is de boel verstevigen onder de kiel, want daar is alles toch wel het sterkst.
heeft er iemand nog tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken ?
alvast bedankt,
grtz, marcel D.1013

Eddy Timmermans
Berichten: 68
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm

Re: schilderen boot

Bericht door Eddy Timmermans »

Ik weet niet waar je woont, maar inzout in uw plaats met mijn boot naar een bootstalling rijden, daar mijn boot op een bok laten plaatsen en vervolgens daar aan de slag gaan. In de eersten plaats is dit 100 percent veilig, ten tweedecstaat hij binnen ivm het drogen, zeker meer stofvrij en ten laatste heb je meer tijd en plaats om je werk uit te voeren. In de zomerperiode heb je in iedere bootstalling mogelijkheden genoeg daar alle zeilboten nu in het water liggen en voor de kostprijs zul je hetvzeker niet moeten laten !

Etimmy delta 1052

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: schilderen boot

Bericht door harrie cas »

ik zou als ik jou was marcel nooit m,n boot schilderen ten 1e wordt ie bijna onverkoopbaar en ten 2e ga maar eens uitleggen waarom heb je hem geschildert.ik zou hem opnieuw laten polijsten bij een goed autopoets bedrijf je kent je boot niet meer terug heb pas een rana 17 gezien van 28 jaar oud die was in 1 woord verweerd en dof die hadden ze laten polijsten was gewoon hagel nieuw hat gaat zeker om het blauwe gedeelte marcel.

joris kik
Berichten: 35
Lid geworden op: ma dec 26, 2011 9:54 pm

Re: schilderen boot

Bericht door joris kik »

hallo

ik heb anderhalf jaar geleden mn boot gekocht,die had altijd op het strand gestaan en was zo dof als wat.altijd gezandstraald op het strand.IK heb deze op mn werk gepolijst met de machine en zag er weer puntgaaf uit,je kon jezelf er weer in spiegelen.Polijsten is de beste oplossing voor doffe lak.
De lak van een boot bestaat uit een gekleurde celcoat,deze is een aantal milimeters dik.Je haalt er met het polijsten als het ware een heel dun laagje af zodat hij weer als nieuw is.
IK zou dit eerst even proberen want vroeg of laat gaan er tocht stukjes loslaten als je een boot schildert.

groetjes

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

dit klopt wel mannen,
maar ik heb hem een aantal jaren geleden al eens grondig gepolijst en dat was idd super,
echter niet van lange duur, hij werd steeds sneller dof nadat ik hem nog eens gepolijst had.
ik denk toch echt dat er een nieuw lakje nodig is,het gaat idd om het blauwe gedeelte harry,
en tja , verkopen, dat kunnen we met die nieuwe baglimit natuurlijk wel helemaal vergeten,
maar nu mijn nekoperatie goed geslaagd is, is dat wel het allerlaatste wat er in mijn gedachten opkomt.
nee, mijn besluit staat vast, ik wil hem perse schuren,evt kleine beschadigingen plamuren en een nieuwe laklaag geven.
hij zal er alleen maar op vooruit gaan.
en aangezien ik de eerste 6 weken toch niet mag varen, heb ik er mooi de tijd voor.
grtz, marcel D.1013

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: schilderen boot

Bericht door Jan De Jonghe »

Marcel ,
Een donkergekleurde gelcoat zal sneller verweren door inwerking van ultraviolet licht van de zon in samenwerking met de zouten van het zeewater.
Dit kan je bij kwaliteitsgelcoat vermijden door regelmatig afwassen en waxen.
Als de gelcoat niet hard genoeg was tijdens het productieproces van de boot , krijg je heel snelle verwering. Dit kan je testen met de BARCOLTEST. Apparaat dat goede werven hebben.
Zoals hierboven slimme mensen aanhalen is schilderen van een gelcoat niet aangewezen, en zeker niet op een boot , die getrailerd wordt.
Het zal er wel effe mooi uitzien, maar owee effe later, vooral als het schilderen niet professioneel aangepakt wordt.
Maar als hobby kan je dan flink gaan schuren en opnieuw schilderen.
Een mens moet toch iets te doen hebben.....

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

jan,

deze boot heeft inderdaad een hele snelle verwering,
zeker nadat ik hem 2 keer gepolijst had, enkele jaren geleden.
ik denk wel dat de gelcoat dan toch niet helemaal perfect is geweest , want ik heb de boot alle keren na het vissen bij een tankstation, met hoge druk en warm water met zeep afgespoelt, daarna met puur water en daarna nog eens met warme wax nagespoten.
dit alles om hem optimaal te beschermen.
de stukjes die ik eens af en toe heb bijgewerkt met bovenstaande verf ( waarvan ik reeds begrepen heb dat die niet meer gemaakt word) bleven toch echt wel mooi in orde, de verf zat er echt stevig op.
daarom dat ik er niet aan trek om hem nog eens te polijsten.
hij zal zeker wel met traileren links of rechts een krasje oplopen , maar ja, we kunnen nu eenmaal niet alles hebben, he.
grtz, marcel D.1013

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: schilderen boot

Bericht door harrie cas »

marcel als je hem wil schilderen neem wel een 2 componenten lak is veel en veel harder en krasvast heb je dan ooit eens een krasje ken je hem met commendant nummer 4 meestal weg poetsen is wel iets duurder maar wel veel duurzamer je oude lak waterproof schuren goed ontvetten en daarna lakken met een mohairrolletje gaat super geen blaasjes.succes laat effe wat weten als je klaar bent en het resultaat fotograferen voor en na het schilderen.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

thanx harrie,
ik zal er aan denken.
grtz, marcel D.1013

henri v.d. heuvel
Berichten: 23
Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm

Re: schilderen boot

Bericht door henri v.d. heuvel »

Hallo Marcel,
Ik zie dat je je boot opnieuw wil lakken, nou dat gaat prima, maar dan moet je wel het goede materiaal gebruiken.
Ikzelf heb mijn boot drie jaar geleden opnieuw gelakt met donker grijs en wit, met een verbluffend resultaat vraag maar aan John , mits je nogmaals de goede materialen gebruikt.
De lak die ik gebruikte is van De Ijsel en het type lak is Dubble Coat, dit is een twee Comp. Lak die direct over de gelcoat kan, je gaat de gelcoat met 4 tot 6 honderdste korrel. Waterproof schuurpapier dus met water schuren, alle plekjes werk je eerst netjes af en als laatste zet je er primer overheen. Dan schuur deze plaatsen ook allemaal met dat fijne natte schuurpapier. Je zorgt dat alles stofvrij en schoon is , en breng dan de Dubble Coat op met een speciale roller die gebruikt magworden voor de Dubble coat de lak maak je een klein beetje dunner door er 10 procent kwasreiniger van De Ijsel Erbij te doen , goed oproeren evt. Eerst de kale plekken lichtjes in rollen en daarna de hele boot met de roller lakken zorg dat je niet te veel opbrengt want. Dan krijg je zakkers en goed en gelijkmatig opbrengen en verdelen maar nogmaals niet te veel opbrengen in een keer je kan beter een dag later nog een laagje opbrengen succes gr. Henri v.d. Heuvel

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

super henri,
das goede info,
hier ga ik mee verder, omdat ik nu al meer advies krijg dat 2 komponenten toch vele malen beter is.
hoeveel doe je eigenlijk met een blik van in totaal ( dus mét verharder) 1000 gram verf?
p.s. henri al op de coördinaten geweest?
grtz, marcel D.1013

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: schilderen boot

Bericht door Klaes Dijkstra »

Den IJssel 2 componenten is super, ik heb het ook gebruikt en ben er nog steeds content mee. Ik heb het afgewogen met de weegschaal en met een roller en dun opgebracht. Gebruik aub plamuur voor onder de waterlijn, ook bovenwater! Het is wat duurder maar je krijgt er geen spijt van. Ik heb 2 componenten plamuur gebruikt van epiffanes, daar waar ik andere gebruikt heb, heb ik helaas her en der een plekje. Gelukkig is dit allemaal boven water maar dat herstel ik nog weleens.

Succes

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

klaes,

fijn dat het nog eens bevestigd word,
nu word het zeker die ijssel 2 komponenten !
grtz, marcel D.1013

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: schilderen boot

Bericht door Pol de Jong »

Hoi Marcel.

Ik heb heb het twee jaar geleden ook gedaan maar dan met DD lak, zal wel een soortgelijke lak zijn.
Ziet er wel heel netjes uit, mijn cresentje van 36 Jaar ziet er als nieuwe uit
maar was wel een vreselijk secuur en arbeidsintensief werkje :D

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

heren,
de dubbel coat van de ijssel is besteld,ziet er goed en professioneel uit.
nu nog een vraagje over het opbokken van de boot.
ik wil de trailer dus eerst vooraan omlaag draaien, dan bokjes achter eronder , links en rechts van de motor,onder de rechte stukken, en dan omhoogdraaien en voor links en rechts opstutten.
als ik dan de trailer eronderuit kan rijden, wil ik de voorste stut links en rechts wegpakken, nadat ik eerst voor onder de punt afgestut heb.
wie heeft hier ervaring mee, is de punt stevig genoeg om het hele gewicht van de ( voorkant van de ) boot te dragen. het is een quicksilver 550 , en de punt steekt mooi over , zodat er mooi een stut onder gezet kan worden.( en ik maar op drie plaatsen 'na' moet schilderen.)
deze punt lijkt me wel stevig, want de ankerrol zit erop, en hij lijkt me massief te zijn.
wie o wie heeft hier ervaring mee..?
grtz, marcel D.1013

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: schilderen boot

Bericht door Mark Stuyck »

Marcel,

Neem toch geen risico. Of je nu op 3 plekjes moet bijschilderen of 4. Of 5.
Daar kruipt geen extra tijd in want je hebt al je gereedschap dan toch nodig.
Maar als er iets afbreekt, barst of wegschuift, dan heb je pas problemen.
Dus zet gewoon voldoende bokken.
Dan ben je gerust.

Vriendelijke groet,

Mark

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

klopt mark,

maar nou nét die 2 plekjes vallen dan in het zicht, dus zie je dan misschien dat hij bijgeschildert is,
onder de punt en onder de 2 achterkanten valt niet in het zicht.
en ik ben natuurlijk ook geen meesteschilder :oops:
grtz, marcel D.1013

henri v.d. heuvel
Berichten: 23
Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm

Re: schilderen boot

Bericht door henri v.d. heuvel »

Hoi Marcel ,
Ik denk dat je aan twee liter meer dan genoeg hebt (dubbel coat) wel even uitkijken met de verharder je moet niet veel meer aanmaken dan dat je echt nodig hebt, de lak die met verharder gemengd is kun je nog een nacht via de koelkast bewaren , maar langer bewaren gaat niet dan hard de lak uit en kun je alles weg gooien .
Heb je geen mobiel motortakel van ong. 1500 kg takel vermogen, dat is veel makkelijker om je boot te lichten, als je achter begint en je legt daar op de hoeken van de boot een bok of zo, en daarna ligt je hem voor met de takel, dan kun je mooi je trailer eronderuit trekken, en zet daarna voor nog een veiligheid bij de takel onder de boot , dan kan er niet veel gebeuren.
Ik ben niet meer op de coordinaten geweest, wel heb ik de eerste baars gevangen van 81 cm.
Succes met je schilderwerk, en nogmaals niet te veel lak in een keer erop rollen!!
Gr. Henri

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

thanx henri,
ik heb al 3 blikken besteld, maar dat is 1000 gram per blik, en geen ltr.
denk dat 3 blikken ong. een 2 ltr. is, dus dat zit wel goed.
ook ben ik er al uit hoe ik de boot ga opbokken.
eerst achter links en rechts onder.
dan voor opdraaien en de zijkanten afstutten, dan de trailer eronderuit.
dan de punt afstutten en de zijstutten wegpakken en verplaatsen onder de reling van beide zijkanten.
kan dan mooi alles afwerken, en bovendien is het iets veiliger, zoals mark al adviseerde.
zal er eens wat foto's van maken,
p.s. proficiat met die baars, boven de 80 zijn ze zeldzaam!
grtz, marcel D.1013

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

heel wat anders:
voor als ik nieuwe ( kenteken)letters wil bestellen voor op de boot te plakken,
weet er iemand toevallig wat de mininum maat hiervan moet zijn ?
grtz, marcel D.1013

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: schilderen boot

Bericht door harrie cas »

ja marcel dat weet ik de hoogte moet minimaal 150mm zijn en de breedte van de letters 100mm is wettelijk vereist.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

thanx harrie , weet je dit uit je hoofd of staat het ergens beschreven?
had ze nl. eigenlijk liever ietsje kleiner gehad.
grtz, marcel D.1013

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: schilderen boot

Bericht door harrie cas »

staat beschreven ff google

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: schilderen boot

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Marcel,
Op www.rijksoverheid/onderwerpen/binnenvaart
Kan je precies lezen wat er wettelijk voorgeschreven is.
Als je nooit op het binnenwater komt is registreren ook niet nodig.
Succes met de klus
Mvg,aad

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

harrie/aad,
de letters zijn besteld,
15 cm hoog zoals harrie al aangaf en volgens de 'lettermakerij' moesten de letters daarbij min. 2 cm dik zijn.
nog bedankt voor reacties,
grtz, marcel D.1013

henri v.d. heuvel
Berichten: 23
Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm

Re: schilderen boot

Bericht door henri v.d. heuvel »

Nou Marcel,
Dat gaat helemaal goed komen met die boot van je , tussen haakjes die letter grootte en dikte is correct 150 bij 100 bij 2 dit kun je lezen op de site van de RDW onder particulier en vaartuigen en een extra overzicht van de gegevens van boten die sneller mogen en kunnen dan 20 km/ u.
Succes met je klus en denk aan de veiligheid, en uitharden van aangemaakte lak.
Gr. Henr

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

jongens,
de eerste laag zit erop, en ik moet zeggen, ver boven verwachting!
wat een super verf, heel makkelijk aan te brengen, geen druipers gehad door de tip van henri, lijkt wel uit de showroom te komen, en na de tweede laag morgen word het nóg mooier.
vraagje; heeft drie lagen zetten zin, of zijn 2 lagen meer dan genoeg?
grtz, marcel D.1013

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: schilderen boot

Bericht door Klaes Dijkstra »

Ik heb er vijf lagen op gezet destijds. Ik had nogal wat herstel werk uit gevoerd en moest wel anders zijn drie voldoende lijkt mij. Mooi dat het goed gaat het is echt super spul.

henri v.d. heuvel
Berichten: 23
Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm

Re: schilderen boot

Bericht door henri v.d. heuvel »

Ha Marcel,
Ik heb twee lagen opgebracht en dit is voldoende bewaar je lak maar voor een volgende keer of ter reparatie , hoe meer lagen hoe meer risico op stof en foutjes.
Het moet natuurlijk wel dekkend zijn dus dat er geen andere of mindere kleuren doorschijnen.
Als dat niet het geval is en alles is goed op kleur dan is twee lagen voldoende.
Succes en doe je er ook antifoaling op of haal je de boot elke keer uit het water?
Gr. Henri

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

hey henri,
ik ga er morgen toch de derde laag opdoen,
het is toch nodig omdat ik de tweede laag niet heb verdund en ook misschien toch te dun aangebracht waardoor die iets te snel gedroogd was , ook door de wind ( hij staat wel onder een zeil) en nu zijn er wat doffe plekken.
dus morgen nog maar een keer, nu iets verdund , waardoor die beter uitloopt, en ietsje dikker aanbrengen , dan moet het helemaal goed zijn.
verder hoef ik geen anti fouling, want ik trailer altijd.
heb al wat fotootjes gemaakt :D
grtz, marcel D.1013

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: schilderen boot

Bericht door harrie cas »

marcel vergeet je niet tussen de lagen die je aanbrengt het schuren met een schuurpad om de hecting van de lagen op elkaar anders heb je gegarandeert dat de lagen los laten.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: schilderen boot

Bericht door Marcel Oomen »

heb ik niet gedaan harrie,
volgens de fabrikant mag je na 24 uur en binnen 48 uur opnieuw schilderen zonder te schuren
( hopenlijk heb je dus geen gelijk)
zodoende dat ik hem vanmorgen nog de laatste keer gedaan heb,
met als resultaat één supermooie gladde kant en één kant met een beetje sinasappelhuid, maar ja ik ben tevreden,
en de boot ( het ging me voornamelijk om het polyester te beschermen) kan er weer jaren tegen.
nu nog laten uitharden ( een week tot 10 dagen) en dan kan ik de stutten onder de nieuwe lak zetten ( uiteraard met rubber) , om de trailer er weer onder te zetten, en dan de laatste hoekjes nog even met de kwast bijwerken.
grtz, marcel D.1013

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: schilderen boot

Bericht door Klaes Dijkstra »

Geen probleem binnen 24 uur overschilderen is prima levert bij mij geen probleem op. Ik heb het ook gedan en het zit er alweer een jaar of 5 op. Moet weleens wat plekjes gaan bijwerken her en der van het traileren van de boot of hem bij werken en dan in zijn geheel een keer of 2 over rollen maar daar ben ik nog niet over uit.

Plaats reactie