Monteren railing

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Monteren railing

Bericht door Ronny Blommers »

Goede morgen mannen,

Omdat ik graag railing rondom de Kuip zou willen monteren wil ik graag jullie advies en ervaringen.

En dan wel op de vraag, hoe moet en kan ik het het beste monteren op/aan de boot.

Het betreft mijn shetland 536 sea sport. Polyester +\- 8 mm dik.

Ik ben op internet al verschillende manieren van monteren tegen gekomen maar vraag me af wat voor mij het beste/makkelijkste is om toe te passen. En dan kijken naar waterdichtheid mbt het schuim en natuurlijk sterkte.

- gat boren, schuim uithollen, vol spuiten met poly en daar vervolgens weer je gat in boren voor je schroef.
- de voet simpelweg met kit ertussen vast schroeven.
- buis door de voetplaat laten steken in een gat van de Kuip en vol gieten met polyester? (Of zo denk ik dan dat de blind bevestigde railingen zijn vast gemaakt)
- alle andere opties.....

Graag zou ik willen weten wat ik in mijn geval de beste en makkelijkste opties is. Alles in rvs

Tevens vraag ik mij af hoe de originele kikkers bij shetland vast zitten, deze zijn blind. Maar die van mij zijn ver vergaan dus wil ze vervangen.

Groeten en alvast bedankt.
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Monteren railing

Bericht door John Ezendam »

1. De kikkers worden gemonteerd als de schalen (romp en bovengedeelte) nog los van elkaar zijn.
Dus die zijn van onder aangeschroefd.Daarna wordt het hele spul op elkaar gezet.

2. Ik zou zgn tegenplaatjes monteren binnen om de railing steviger vast te zetten. Geen schroeven gebruiken maar RVS bouten en zelfborgende moeren met veerringen.

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: Monteren railing

Bericht door Ronny Blommers »

Bedankt voor je reactie John.

Over die kikkers was ik al bang voor.

Maar nu dus het lastige. Mijn boot is vol geschuimd. Dus kan er langst binnen niet aan komen. In beide gevallen dus niet zo op te lossen :(
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: Monteren railing

Bericht door Ronny Blommers »

Wij hebben bij ons op het werk ook Rvs popnagels met draad erin. Bijv M8.
Die zou ik in de poly laag kunnen poppen.

Iemand daar ervaring mee?
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Monteren railing

Bericht door John Ezendam »

Ronny

Maar tussen je dek, waar de railing moet komen, en de romp zit volgens mij bijna geen schuim.
Dus, als je er bij komt een ruim gat maken en als er schuim zit dat op die plaats vrijmaken en railing monteren met de "tegenplaatjes"aan de onderkant, Zorg er voor dat de tegenplaatjes groter zijn dan de plaatjes aan de bovenkant, want hoe meer je het "gewicht"verdeeld en dus komt er minder spanning op het dek.
Daarna volschuimen en afwerken.
Ik heb zelf een Sheltie en daar heb ik precies hetzelfde gedaan. Zit nog steeds stevig.

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: Monteren railing

Bericht door Ronny Blommers »

Kan dat dan zonder te polyesteren en schilderen? Want ik wil de boot nu graag origineel laten zoals hij is. Het is geen project bootje op dit moment als je begrijpt wat ik bedoel :wink:

Mijn wanden zijn nu een ruime 10 cm breed/dik. En dus niet aan te komen vanuit binnenzijde ofzo
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: Monteren railing

Bericht door Ronny Blommers »

Afbeelding
Afbeelding
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Monteren railing

Bericht door Dre Frijters »

Tip:
Zet altijd alle (rvs-, maar ook kunstof-)) voetplaten, onder-/contraplaten, bouten, moeren en schroeven ruim in een waterbestendige montagekit. Kleur wit valt meestal het minst op.
Het "te veel" verwijder je na het aandraaien op de zichtbare plaatsen.

Hiermee zorg je niet alleen voor extra hechting, maar vooral voor een lucht- en zoutwatervrije ruimte tussen rvs, kunstof en polyester/gelcoat. Waardoor minder kans op die vervelende bruine roestwaterplekken EN het op den duur toch doorrotten van metaal.

Groet,
Dre.

Plaats reactie