trailer lier

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

trailer lier

Bericht door Ronny Blommers »

Goede dag allen,

Ik had een vraagje betreft mijn trailerlier.

Op dit moment zit er een oude elektrische lier op. Heel handig, je wordt niet moe, maar echt heel snel gaat hij niet meer. Aansluitkabel met stekker is niet veel meer (waardoor stroomverliezen en warmte opbouw) en de staalkabel is ook niet meer wat het hoort te zijn. En de rest inwendig is aardig verroest.

Oftewel het ding moet vervangen worden.

Nu zit ik erg te twijfelen of ik weer een elektrische zal nemen of handlier. Ik voel me zelf prettiger bij een handlier, gezien je niet met een lege accu kan staan (of je moet zelf wel heel erg afgepijgerd zijn van het vis takelen) En je hoeft dan dus ook niet telkens de accu thuis weer op te laden.

Of kunnen jullie mij vertellen dat de elektrische lier ook prima kan werken op de 12V aansluiting achterin mn auto?? Ik ben zelf elektricien, en vertrouw die dingen voor geen enkele meter, al vaak ondervonden dat het contact daarin zeer slecht is, laat staan of de bedrading in de auto zelf wel van voldoende dikte beschikt om een trailerlier te kunnen behappen. (koelkastje was vaak al te veel) En hoe hij afgezekerd is is ook de vraag. Toch zie je veel liertjes met een 12V stekker. Hoeveel stroom trekken jullie lieren?

Buiten de vraag wat jullie ervaring hierover is en of het mogelijk is...

Rest mij ook de vraag naar welke gewichts (trek) klasse ik moet kijken.
Mijn Boot weegt 900 kg. Maar ik neem een beetje aan dat het te trekken gewicht door de lier net iets boven de helft daarvan uitkomt?

Alvast bedankt voor jullie raad en ervaring!

groetjes
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: trailer lier

Bericht door harrie cas »

never nooit op je stopcontackt van je auto aansluiten gegarandeert dat de bedrading smelt altijd rechtstreeks een kabel trekken van je accu naar achteren en voldoende dikke kabels nemen en een relais van 40 amp plaatsten of een goede handlier kopen geen ding van een paar tientjes maar een degelijke met voldoende trekkracht voor jou boot vergis je er niet in dat je boot meer weegt dan je denkt.dus je mag gerust een zware lier aanschaffen met een versnelling.kijk maar eens bij pega op de site ken je vergelijken wat je moet nemen.

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: trailer lier

Bericht door Ronny Blommers »

Ik heb wel het idee dat de nu bestaande lier een powerwinch is. Enkel is hij wit/beige van kleur. En kan ik nog geen naamplaatje achterhalen.
Misschien dat het nog loont om hem eens helemaal uit elkaar te halen en door te smeren en op te knappen?
Alleen vraag ik me af of ik ergens die stekker kan vinden die erbij hoort. Apart "driehoekig" vormige stekker die er langst boven in gaat.
Is door de vorige eigenaar al aan geknutseld gezien het tape en verschillende diktes kabel die gebruikt zijn. De aansluiting lijkt me niet meer goed gezien de hitte vorming, dus misschien als dat vervangen is dat hij al meer power krijgt.
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: trailer lier

Bericht door Ronny Blommers »

die 900 kilo van de boot is trouwens op dit moment wel het werkelijke gewicht. 2 weken terug nog op de weegbrug gestaan :wink:

Maar heeft een winch dit dan ook nodig aan horizontale krachten?
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: trailer lier

Bericht door Koen De Bièvre »

Gewoon een goede, sterke handlier monteren. Nooit problemen mee.

adrie weesie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 9:22 pm

Re: trailer lier

Bericht door adrie weesie »

Hoi Ronny.
Pega trailers in Barendrecht heeft alle onderdelen van powerwinch.
Je vind pega trailers in barendrecht aan de middelweg naast de A29.
En nog veel vis plezier .
succes.

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: trailer lier

Bericht door Ronny Blommers »

Ik zal de lier volgende week eens uit elkaar gaan halen. Kijken wat ik er van kan maken.

En dan gelijk kijken of ik zo'n stekker ergens vandaan kan halen.

thx voor de tips tot dusver!

groeten
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Diels Freddy
Berichten: 15
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:42 pm

Re: trailer lier

Bericht door Diels Freddy »

Als je wat van elektriciteit weet dan kan je doen zoals ik de driekoekige stekker heb ik verwijderdt en heb kleine laskoppelingen gebruikt voor winch en auto; manneke en vrouwke en in de wagen support gemaakt voor die koppellingen,wel 6 carre naartoe gelegd en relais ertussen en je kan je kabel zolang maken als je wil, voor de winch opendoen en naar de lagers kijken desnoods vervangen gaat redelijk gemakkelijk als je een beetje handig bent. Hoop dat je hiermee geholpen bent. mvg en vang ze nog freddy

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: trailer lier

Bericht door Ronny Blommers »

Dat is ook een idee inderdaad

Enkel de auto mag ik niet veel overhoop halen omdat het een lease is
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: trailer lier

Bericht door Mario Wauters »

ik had ook een handlier maar amaai,dus een powerwinch erop wel wat problemen mee gehad traag schijven al vervangen enz.besluit een goede autowinch is ook sterker en sneller ,gebruikte vroeger ook een aparte batterij maar heb een kabel vanaf de batterij naar achter met relais werkt perfect.
elpescador

delta 1518

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: trailer lier

Bericht door Ronny Blommers »

Even ter info..

Waarvoor zetten jullie een relais er tussen? Om de spanning bij de accu af te schakelen als de lier niet gekoppeld is ?
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Plaats reactie