Boot + Trailer in België kopen

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
niek bakker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo nov 18, 2012 10:24 pm

Boot + Trailer in België kopen

Bericht door niek bakker »

Beste mede vissers,

Op internet heb ik een boot + trailer gevonden waarvan ik de aanschaf overweeg. Punt is alleen, deze staat in België met een Belgisch kenteken op de trailer. Is het mogelijk deze trailer en de boot in België op naam te zetten? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Ik hoop dat iemand kan helpen.

Beste visgroeten,

Niek

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Boot + Trailer in België kopen

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo Niek,


Wat me niet duidelijk is of de combinatie boot en trailer 'gewoon' in België blijft of dat deze naar Nederland 'verhuist'? Met andere woorden: Ben je een Belg of een Nederlander en naar waar gaat de boot?

Let wel op dat een geremde trailer in België elke 2 jaar naar de technische keuring moet.


Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

niek bakker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo nov 18, 2012 10:24 pm

Re: Boot + Trailer in België kopen

Bericht door niek bakker »

Hallo Joeri,

ik ben een Nederlander en wil de boot en trailer in Nederland invoeren en op naam zetten. Deze wordt dan van een Belgische particulier aangeschaft.

mvg

Niek

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Boot + Trailer in België kopen

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo Niek,

Andersom (NL naar Be) had ik U veel relevante info kunnen geven maar ik vermoed dat de volgende zaken belangrijk zijn:

1/ de gelijkvormigheidsattesten van de boot, BB-motor en trailer (al documenten deze had ik bij mijn uit Nederland ingevoerde boot nodig voor verscheidene zaken nodig)
2/ Het laatste Keuringsbewijs van de technische controle (een groen A4 document) van de trailer. Dit bewijst dat de trailer in orde is met de in België geldende 'regels'. Het identificatieverslag van de trailer (een geel A4 document). Dit document werd tijdens de allereerste keuring van de trailer meegegeven en bewijst dat de trailer aan de homologatie voldoet.
3/ Ik vermoed dat je ook een bewijs nodig hebt dat de boot in België officieel werd uitgeschreven.
4/ enz....

Succes nog met de aankoop, Joeri
Somnium
Delta 1609

niek bakker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo nov 18, 2012 10:24 pm

Re: Boot + Trailer in België kopen

Bericht door niek bakker »

Even een kleine update.
De boot is vorige week zaterdag gekocht en staat op naam. De trailer is inmiddels gekeurd door de RDW en alles was in orde. Zou ook wel vreemd zijn als dat niet zo was. In België zat er nog tot 2017 APK op.
Al met al is het een fluitje van een cent gebleken, dat invoeren van de boot en trailer vanuit België. Het enige waar de RDW naar kijkt is of de nummers en de maten kloppen. Technisch werd er verder niet gekeurd. Vooraf lijkt het een hele klus, maar het viel allemaal erg mee.

Gr.

Niek

Alfons Schepers
Berichten: 3
Lid geworden op: zo nov 01, 2015 10:45 am

Re: Boot + Trailer in België kopen

Bericht door Alfons Schepers »

Hoi Niek,

Ook aan het BTW addertje gedacht bij de aankoop? Zo niet wordt uit- en vooral het invaren uit zee mogelijk riskant en vooral erg duur..! (21% op de geschatte waarde van de boot en de buitenboord wanneer je niet kan aantonen dat de BTW over het aankoopbedrag van de boot ooit betaald is!)
Succes nog met je boot en veel zorgeloos visplezier.

Gr.

Alfons

niek bakker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo nov 18, 2012 10:24 pm

Re: Boot + Trailer in België kopen

Bericht door niek bakker »

Hallo Alfons,

Ik beschik over de originele aankoopfactuur van Beekman en de aankoopfactuur van de trailer van Matthijsen. Ik heb nog nooit gehoord, dat men in Nederland van een particuliere aankoop achteraf moest aantonen dat er ooit BTW was betaald. Lijkt me praktisch gezien ook niet heel haalbaar. Ik heb niet van elke aankoop die ik ooit deed de bon nog. Lopen we straks allemaal met een complete boekhouding onder de arm over straat :D

Beste groeten,

Niek

Plaats reactie