handleiding ORKA 535 SX

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
diedhert
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 27, 2016 5:48 pm

handleiding ORKA 535 SX

Bericht door diedhert »

Beste

Wij hebben een tweedehands ORKA 535 SX gekocht. Daar zat geen 'handleiding' bij.
Ik heb controle gehad van de inspectie pleziervaart en een aantal dingen waren niet in orde (o.a. blusapparaat). De persoon zei dat in de handleiding moet staan waar en hoeveel brandblusapparaten aanwezig moeten zijn.

Van HOBIM BOATS heb ik ondertussen te horen gekregen dat er 1 aanwezig moet zijn van 2kg en waar ze moet worden opgehangen.

Ik heb dat doorgestuurd naar de inspectie, maar uit hun antwoord meen ik op te maken dat ik toch zo'n handleiding moet hebben.

Heeft iemand een ORKA 535 SX ... en de handleiding ? Zo ja, zou ik die eventueel kunnen kopiëren ?

Mvg
Diederik D'Hert

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Re: handleiding ORKA 535 SX

Bericht door Ron Hermse »

En waarom heb je niet gelijk bij Hobim hier om gevraagd , daar komt de boot namelijk vandaan?? :roll: :roll:

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: handleiding ORKA 535 SX

Bericht door Koen De Bièvre »

Dit klinkt als een overijverige dienstklopper... Ik draai al meer dan 30 jaar mee, maar van een handleiding voor een bootje heb ik nog nooit gehoord! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zo is!!! Er is een reglementenkader over wat er aanwezig moet zijn in boot, maar als je de lijst handhaaft die de vereniging vooropstelt, kom je een héél eind.

Heb je toevallig opmerkingen gekregen over hengelen/uitrusting en het ontbreken van de zeebrief?
Dat zou ik wel eens willen weten.

diedhert
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 27, 2016 5:48 pm

Re: handleiding ORKA 535 SX

Bericht door diedhert »

@Ron Hermse: ik heb Hobim Boats gecontacteerd. Na een paar keer mailen kreeg ik te horen dat er 1 ABC poederblusser aanwezig moet zijn ter hoogte van het tussenschot.
Toen ik vroeg aan de inspectie of dit voldoende was, kreeg ik daar een vaag antwoord op, maar waar wel uit op te maken valt dat ik een handleiding moet hebben.

Daarop terug naar HOBIM gemaild maar geen reactie.

Voor zover ik lees MOET er wel een handleiding zijn bij elke boot gebouwd na 2006 ... maar ja ...

@Koen De Bièvre: deze hobby is nieuw en wij hebben gezorgd dat alle documenten in orde waren ... vlaggenbrief, verzekering, vergunning marifoon ... examen gedaan om te gebruiken (certificaat)... zelf immatriculatie aangevraagd (bleek niet nodig te zijn aangezien het enkel voor op zee is).
Ik had de boot gekuisd en allerhande rommel weggedaan (lood, hamer, etc...)... maar bij controle bleek dat 'uitrusting te zijn'.
Was dus niet aanwezig: dieptelood, hamer, zaklamp, misthoorn.
Mijn brandblustoestel vond ik niet omdat ik ze niet wist hangen en in de zenuwachtigheid er over keek. Ik kon dus geen brandblustoestel voorleggen.

In elk geval, alle opmerkingen heb ik weggewerkt.

Het enige wat ik dus niet heb, is een 'handleiding'. En ik zou niet graag hebben dat mijn boot wordt 'afgekeurd' omdat ik geen handleiding heb. Vandaar dat ik koortsachtig op zoek ben...

Ik hoop dat HOBIM mij toch iets kan bezorgen ... maar vrees er voor.

Want in principe moet de handleiding er zijn voor de CE en HIN nummer. Ik heb wel een CE-document van een externe firma (dus waarschijnlijk gebeurt de keuring niet door de bouwers zelf).

Vriendelijke groeten
Diederik D'Hert

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: handleiding ORKA 535 SX

Bericht door Dre Frijters »

Houden ze in België dan niet ( wettelijk ) rekening met het ( wezenlijke ) verschil tussen een bedrijfsmatig uitgebate opstap- /huurboot met allerlei uitrustings- en veiligheidsvoorschriften en keurmerken t.o.v. een particuliere hobbyboot ??

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: handleiding ORKA 535 SX

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik zou er maar niet te hard van wakker liggen van die handleiding. Varen zonder dieptemeter is geen goed idee, ik begrijp dat je daar een opmerking over krijgt, maar ik durf te betwijfelen of ze je kunnen verplichten eentje te plaatsen op een kleine boot van minder dan 7 meter. De tijd dat we wiggen in een lek moesten kloppen bij een houten boot ligt ook al even achter ons, wat moet je in vredesnaam met een hamer aan boord van een polyester bootje?... Dit ruikt echt naar een overijverige reglementenpisser.

"Afkeuren" gaan ze niet doen. CE-toestanden hangen trouwens af van het bouwjaar van je boot en motor. Voor mijn boot is het niet nodig voor mijn motor heb ik een CE-verklaring...
Die verklaringen moet je trouwens voorleggen bij de aanvraag van een vlaggenbrief indien van toepassing.

Je kan op zee inderdaad zonder immatriculatie varen, geen probleem, maar dan kan je ook nooit een keer door de sluis naar binnen en/of op de Ooster- of Westerschelde varen. Voor een éénmalige kost van, ik dacht, € 35, heb je een nummer en ben je gerust om te gaan en staan waar je wil...

diedhert
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 27, 2016 5:48 pm

Re: handleiding ORKA 535 SX

Bericht door diedhert »

Dank.

Een dieptemeter is er (en staat op vergunning marifoon), een dieptelood niet.
En Immatriculatie hadden we aangevraagd en gekregen ... maar dat moesten we niet hebben. Maar omdat we het aangevraagd hadden, waren letters vooraan op onze boot te klein (iets van 16cm, en voor binnenwateren moet dan 20cm zijn ... en doordat we immatriculatie hadden aangevraagd ... zou dat in orde moeten zijn).

De CE verklaring heb ik van een externe firmal blijkbaar, en van de motor ook. Hebben we inderdaad moeten voorleggen om de vlaggenbrief te krijgen.

Mvg
Diederik D'Hert

De Loose Eddy
Berichten: 53
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 9:28 pm

Re: handleiding ORKA 535 SX

Bericht door De Loose Eddy »

Koen De Bièvre schreef:Je kan op zee inderdaad zonder immatriculatie varen, geen probleem, maar dan kan je ook nooit een keer door de sluis naar binnen en/of op de Ooster- of Westerschelde varen. Voor een éénmalige kost van, ik dacht, € 35, heb je een nummer en ben je gerust om te gaan en staan waar je wil...
@ Koen tegenwoordig kost het 50 € juist hetzelfde als de vlaggenbrief ik heb recent alles aangevraagd.
@Diederik een dieptelood is snel gemaakt je neemt een bol metserskoord en je hangt daar een lood aan van ongeveer 300 gr

Plaats reactie